اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تعداد سالمندان تحت پوشش تامین اجتماعی



اخبار ,اخبار اجتماعی ,سالمندان تحت پوشش تامین اجتماعی

 

اخبار اجتماعی - تعداد سالمندان تحت پوشش تامین اجتماعی

وی با اشاره به وضعیت معیشتی سالمندان بیان کرد: در سال ۹۳ برای نخستین بار ماده ۹۶ اجرا شده که بنا بر آن هر سال مستمری سالمندان بر اساس نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند و امسال مستمری افراد ۲۵ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه درمانی مستمری بگیران به صورت ۱۰۰ درصدی کاهش یافت.

به گزارش تسنیم، سید تقی نوربخش صبح امروز در سمینار کشوری طب سالمندان که در سالن همایش‌های برج سپهر بانک صادرات مشهد برگزار شد اظهار کرد: در سازمان اجتماعی به تمامی نیازهای جمعیت سالمند توجه می‌شود و در واقع در مدیریت جدید برنامه‌های متونعی برای بازنشستگان و مستمری بگیران در دست اجار است.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یعنی نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که ۱۳ میلیون از آنان بیمه شده اصلی و ما بقی بیمه شده مستمری بگیران هستند و همچنین ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر افراد بالای ۶۰ سال زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر این که نیمی از جمعیت کشور تحت سیاست تامین اجتماعی هستند، بیان کرد: بنا به دلایل فیزیولوژی در سالمندی نیازها تغییر می‌کند و بیشتر موارد درمانی و بهداشتی است.

نوربخش با اشاره به مشکلات سلامتی سالمندان عنوان کرد: متاسفانه سالمندان با مشکل سو تغذیه مواجه هستند و همچنین هزینه‌های درمانی بالایی دارند که ۷.۳ درصد از نیروهای مولد هزینه درمانی بیشتری دارند.

وی با بیان این که در کشورهای پیشرفته اغلب سالمندان استراحت می‌کنند اظهار کرد: اغلب سالمندان در کشور ما شاغل هستند و حتی برخی شغل دوم و سوم را هم انتخاب می‌کنند که نشان از ناکافی بودن درآمد سالمندان در کشور است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ساختار خانواده در ایران گفت: دومین نیاز سالمندان عاطفی است و باید برای سرگرمی و نیازهای عاطفی آنها برنامه داشت.

نوربخش افزود: فرد سالمند به معنی بی مصرف بودن نیست و باید برای استفاده از تجربیات آنها برنامه داشت و نوعی اشتغال ایجاد کرد.

وی با اشاره به وضعیت معیشتی سالمندان بیان کرد: در سال ۹۳ برای نخستین بار ماده ۹۶ اجرا شده که بنا بر آن هر سال مستمری سالمندان بر اساس نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند و امسال مستمری افراد ۲۵ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: در سازمان تامین اجتماعی ۵۶ درصد از مستمری بگیران حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند که مطلوب نیست و در زمینه خوار بار و مسکن رشد ۵۰ درصدی داشته‌ایم.

نوربخش با اشاره به این‌که مستمری بگیران باید پرونده سلامت داشته باشند، عنوان کرد: با یک آزمایش اولیه از مستمری بگیران می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح نظام سلامت، اظهار کرد: با اجرای طرح نظام سلامت در کشور، هزینه درمانی مستمری بگیران ۱۰۰ درصد کاهش داشته است و امیدواریم امسال مستمری بگیران در مراکز درمانی دولتی هیچ‌گونه هزینه‌ای پرداخت نکنند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان این که باید امنیت عاطفی و روانی سالمندان را تامین کنیم، گفت: باید با کمک به خانواد‌هایی که سرپرست سالمندان هستند کمک کنیم تا در خانه از فرد سالمند مواظبت کنند.

نوربخش با اشاره به کاهش رشد جمعیت بیان کرد: در سال‌های آینده با جمعیت پیری مواجه هستیم که باید برای آن برنامه ریزی کنیم.
اخبار اجتماعی - تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
نحوه جمع آوری سوابق بیمه تامین اجتماعی - مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خبر خوب‌وزیر برای سالمندان تامین‌اجتماعی



اخبار,اخبار اجتماعی ,علی ربیعی

 

اخبار اجتماعی - خبر خوب‌وزیر برای سالمندان تامین‌اجتماعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هزینه سالمندان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی که در مراکز دارای مجوز نگهداری می‌شوند، از سوی این سازمان پرداخت خواهد شد.

علی ربیعی در مراسم بهره برداری مرکز سالمندان مجد شهرستان اردکان در استان یزد گفت: مطالعات نشان می‌دهد با تحولات نسلی در سال‌های آینده جمعیت ایران به سمت سالمندی حرکت می‌کند و با توجه به افزایش طول عمر به دوران سالمندی نیز اضافه می‌شود و مقام معظم رهبری به درستی موضوع را بیان کردند و دیدگاه ایشان در مورد مساله جمعیت یک دیدگاه راهبردی است. وی با بیان اینکه جامعه ایران باید آمادگی ورود به دوران سالمندی را پیدا کند که متاسفانه هنوز این آمادگی به وجود نیامده است، افزود: اگرچه براساس نهادهای سنتی سالمندان در خانواده‌ها پذیرایی می‌شدند اما با ورود به دوران گذار ارزش‌های سنتی ضعیف شده است.

ربیعی ادامه داد: سبک‌های زندگی جدید ایجاب می‌کند، با تکیه بر ارزش‌های اخلاقی، آموزه‌های دینی و استفاده از روش‌های مدرن برای نگهداری سالمندان اقدام کنیم و این گونه مراکز در واقع ترکیبی از روش‌های نوین با تکیه بر آموزه‌های سنتی است. وی با اشاره به اینکه در سالمندی نیازهای عاطفی نیز افزایش می‌یابد، یادآور شد: مطالعات در صندوق‌های بازنشستگی نشان می‌دهد؛ این میزان حقوق به دلیل گستردگی خانواده کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد و در این زمینه نیز باید راهکارهای مناسب تبیین شود.

ربیعی تاکید کرد: مسائل زندگی شهری امروز موجب شده به سالمندان بی‌اعتنایی شود و ما یک‌‌ رها شدگی را در این عرصه شاهدیم، بنابراین وظیفه داریم جامعه را برای ورود به دوران سالمندی آماده کنیم و چگونگی زندگی در خانه‌های سالمندی را نیز آموزش دهیم و همچنین باید طرح‌های نوینی را برای تنظیم رابطه خانه و سالمندان طراحی کنیم. وی آغاز عملیات اجرایی مرکز تحقیقات سالمندی را یک تحول بزرگ در این زمینه خواند و با تاکید بر انجام پژوهش‌های نوین در عرصه سالمندی افزود: با همکاری وزارتخانه های بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به زودی سمینار طب سالمندی برگزار می‌شود.

ربیعی به برنامه‌های خود برای تحول در بهزیستی اشاره کرد و افزود: سیاست ما در این حوزه تکیه بر جامعه است اما نه اینکه دولت کار را‌‌ رها کند. وی با اشاره به اینکه بدون شک در حوزه بهزیستی به ایجاد یک نهضت خیر جمعی نیاز داریم، افزود: بنابراین باید آنچه در سنت‌های دینی ما در مورد خیر جمعی وجود دارد را احیا کنیم.

 

 

ربیعی افزود: جامعه ما در این حوزه دارای ارزش‌های غنی است و به یاد داریم که بسیاری از صنعتگران در کنار فعالیت‌های اقتصادی، فعالیت‌های خیر جمعی نیز داشته اند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر این تحولات را سامان دهیم، شعار بهزیستی در منزل را محقق خواهیم کرد.

اخبار اجتماعی - ایلنا