اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تعداد دانشجویان ایرانی خارج از کشور


رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور به عنوان سفیران ایران اسلامی محسوب می شوند، گفت: حدود 61 هزار نفر در دانشگاههای خارج از کشور با هزینه شخصی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، حدود 26 هزار نفر در مقطع دکتری تحصیل می کنند.

خبرگزاری مهر: رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور به عنوان سفیران ایران اسلامی محسوب می شوند، گفت: حدود 61 هزار نفر در دانشگاههای خارج از کشور با هزینه شخصی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، حدود 26 هزار نفر در مقطع دکتری تحصیل می کنند.

دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیرعلوم در  نشست توسعه دیپلماسی علمی و فناوری با همکاری دانشگاه ها، مراکز علمی  وتحقیقاتی، تبادل دانشجو برای توسعه و گسترش روابط دیپلماتیک کشورها را مهم ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر حدود 400 دانشجوی بورسیه در حوزه وزارت علوم و حدود 40 دانشجوی بورسیه در حوزه وزارت بهداشت و درمان  و آموزش پزشکی مشغول تحصیل هستند.

وی گفت: در بخش اعزام دانشجویان با هزینه شخصی با کمک های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و استفاده  آنان از ارزهای نرخ آزاد حدود 61 هزار نفر در دانشگاههای خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، حدود 26 هزار نفررا دانشجویان مقطع تحصیلی دکتری تشکیل می دهند.

صدیقی افزود: با دریافت مشخصات دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور برنامه ریزی هایی لازم جهت استفاده از توانمندی های آنان به منظور همکاری با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی انجام می شود.

وی با اشاره به نقش رایزنان و سرپرستان دانشجویان ایرانی خارج از کشور و ضرورت فعالیت های بیشتر آنها گفت:جمهوری اسلامی ایران، در هریک از کشورهای روسیه، هند،بلاروس، کانادا، انگلستان، فرانسه، مالزی و استرالیا یک رایزن علمی دارد که به حل و فصل مشکلات دانشجویان ایرانی شاغل در خارج از کشور می پردازند.

رئیس سازمان امور دانشجویان مهمترین وظیفه و ماموریت بخش دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان را گسترش روابط علمی و فرهنگی ، معرفی اندیشه های ایرانی و اسلامی ، گسترش زبان و ادبیات فارسی ، تقویت بنیه علمی کشورهای اسلامی ، فراهم آوردن زمینه های تحصیل جوانان و کمک به رشد وتوسعه آن کشورها از طریق ادامه تحصیل در ایران دانست.

وی گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید حدود 25 هزار نفردانشجوی غیر ایرانی جذب کنیم که از این تعداد 2000 نفر بورسیه و سالیانه 3000 هزار نفر نیز دانشجوی غیر بورسیه هستند.

صدیقی به تفاهم نامه های همکاری دانشگاه های کشورمان با کشورهای عراق ،افغانستان، تاجیکستان و سوریه در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کرد و گفت: در مجموع همکاری بین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در جذب دانشجویان غیر ایرانی مطلوب بوده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به تحصیل جوانان ایرانی در دانشگاه های خارج از کشور گفت: دانشگاه های دنیا در 5 گروه ممتاز، خوب، متوسط ، ضعیف و بسیار ضعیف ارزشیابی شده اند که اعتبار سنجی دانشگاه های خارج از کشور از این طریق صورت می گیرد.

وی افزود: روند مراجعه دانشجویان ایرانی برای ارزشیابی مدارک تحصیلی شان در سال 1389 بیشتر به دانش آموختگان کشور های هند، مالزی، انگلستان و در سال 1390 به دانش آموختگان کشورهای مالزی، هند، انگلستان و در سال 1391 کشور مالزی بوده است.


ویدیو مرتبط :
دانشجویان ایرانی خارج از کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حرکت نمادین دانشجویان ایرانی خارج از کشور


شمار زیادی از دانشجویان ایرانی دانشگاه های شهر پكن عصر جمعه در حركتی نمادین به صورت گروهی در حوزه اخذ رای محل سفارت جمهوری اسلامی ایران حضور یافتند.

خبرگزاری ایرنا: شمار زیادی از دانشجویان ایرانی دانشگاه های شهر پكن عصر جمعه در حركتی نمادین به صورت گروهی در حوزه اخذ رای محل سفارت جمهوری اسلامی ایران حضور یافتند.

 تنی چند از دانشجویان كشورمان پس از نوشتن رای خود در برگه های مخصوص یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دست های خود را همراه با برگه های رای به عنوان اتحاد و لبیك به پیام رهبر معظم انقلاب در كنار یكدیگر قرار داده و به صندوق ریختند.

این در حالیست كه گروهی از شهروندان ایرانی كه برای گردش به چین سفر كرده اند امروز بخشی از برنامه های تورها را لغو كرده و در شعب اخذ رای حضور یافتند.

مهدی شریفی دانشجو مقطع دوره دكترای دانشگاه پكن در رشته فیزیك به خبرنگار ایرنا گفت: هر چقدر حضور مردم ما چه در داخل و چه در خارج از كشور در پای صندوق های رای پرنگ تر و قوی تر باشد، كشورمان در صحنه بین المللی می تواند قدرتمند تر ظاهر شود.

وی با اشاره به اینكه حضور حداكثری در انتخابات از همه گرایشها یك ضرورت است، افزود: همانطور كه رهبر معظم انقلاب نیز فرموده اند برگزاری انتخابات پرنشاط و مقتدرانه به نفع مردم و نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.

تقی . ر یكی از شهروندان اصفهانی ساكن تهران كه دو روز قبل برای گردشگری وارد كلان شهر پكن شده ضمن حضور در شعبه اخذ رای سفارت ایران گفت: سرنوشت ما دست خودمان هست و هرجای دنیا كه باشیم در پای صندوق رای حضور خواهیم یافت.

وی با اشاره به اقدام های دشمنان ایران مانند تحریم افزود: این رفتارها همبستگی ملت را بیشتر می كند و انتخابات امروز یك جلوه آن است.

وی با اشاره به اینكه برای رای دادن راه طولانی در ترافیك سنگین پایتخت چین طی كرده، گفت: دنیا و خیلی از كشورهای غربی ملت ایران را در شهامت و استقامت نشناخته اند.

علیرضا سالاریان سركنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر گوانجو در جنوب چین نیز عصر امروز در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا گفت: انتخابات دراین حوزه با استقبال خوب ایرانیان مقیم و مسافران مواجه شده است.

وی با اشاره به اینكه پس از تاسیس كنسولگری ایران در بهمن ماه سال گذشته این اولین بار است كه انتخابات ریاست جمهوری در این شهر انجام می شود، افزود: اطلاع رسانی لازم طی روزهای اخیر با ابزار مختلف انجام شده و هیچ مشكلی در امر برگزاری انتخابات نیز وجود ندارد.

براساس اعلام وزارت كشور انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری برای حوزه های خارج از كشور به مدت دو ساعت تمدید شد.

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای ایرانیان مقیم در كشورهای شرق آسیا كه از ساعت هشت صبح امروز آغاز شده بود مقارن ساعت ۲۰ به وقت محلی پایان یافت و شمارش آرا آغاز شد.