اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تعداد تقریبا دقیق جنگجویان فرانسوی داعش اعلام شد



اخبار,اخبار بین الملل,داعش

منابع فرانسوی مرتبط با دستگاه های مبارزه با تروریسم روز شنبه اعلام کردند در حال حاضر 473 فرانسوی در صفوف تکفیری ها در عراق و سوریه حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، منابع نزدیک به پرونده در بیانیه ای که روز شنبه منتشر شد، اعلام کردند بر اساس آماری که این هفته تهیه شده است، دستگاه های مبارزه با تروریسم 473 فرانسوی را که در حال حاضر در صفوف تکفیری ها در عراق و سوریه حضور دارند، شناسایی کرده اند.


بر اساس این منبع 119 فرانسوی که در جنگ در سوریه و عراق کشته شده اند و 217 فرانسوی نیز بعد از شرکت در جنگ به فرانسه بازگشته اند، شناسایی شده اند.


با افزودن شمار افرادی که در راه عزیمت به سوریه یا عراق هستند و کسانی که برای عزیمت به مناطق جنگی ابراز تمایل کرده اند، فهرستی 1800 نفری از این افراد مورد شناسایی قرار گرفته است.


گرچه همه این افراد به ویژه زنان در جنگ شرکت نمی کنند، اما بازگشت این جهادی ها که در مناطق جنگی سرسخت و جنگ آزموده شده اند، منبع نگرانی عظیمی است.


بر اساس منابع نزدیک به پرونده تا کنون هیچ مدرکی وجود نداشت که بتوان گفت یاسین صالحی، مظنون به قتل رئیس یک شرکت در حومه لیون، سومین شهر فرانسه واقع در جنوب شرق این کشور پیش از ارتکاب به حمله ای در ایزر، به سوریه و عراق عزیمت کرده بود.


 اخبار بین الملل  - واحد  مرکزی  خبر 


ویدیو مرتبط :
گریه خانم مجری هنگام اعلام تعداد کشته شدگان منا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام دقیق تعداد ایرانیان خارج از کشور


تعداد مهاجران ایرانی چقدر است؟ چرا در هیچ کدام از آمارهای اعلام شده تعداد دقیق آنها مشخص نیست؟ قبلا مسئولان تخمین زده بودند سه تا شش میلیون ایرانی خارج از مرزهای کشور زندگی می کنند اما آیا آمار دقیق تری نمی توان از آنها به دست آورد؟

هفت صبح: تعداد مهاجران ایرانی چقدر است؟ چرا در هیچ کدام از آمارهای اعلام شده تعداد دقیق آنها مشخص نیست؟ قبلا مسئولان تخمین زده بودند سه تا شش میلیون ایرانی خارج از مرزهای کشور زندگی می کنند اما آیا آمار دقیق تری نمی توان از آنها به دست آورد؟

دیروز محسن کرمی، معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در این زمینه آمارهای جالبی اعلام کرد. «بیشترین تعداد مهاجرین ایرانی با یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت مربوط به کشور آمریکاست و بعد از آن امارات متحده عربی قرار دارد که 800 هزار مهاجر ایرانی دارد.»

با توجه به اینکه پیش از این مسئولان بارها گفته بودند آمار دقیقی از ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد؛ صحبت های این مقام مسئول می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. گذشته از آن، این اعداد و ارقام حداقل در مورد آمریکا خیلی جای بحث دارد چرا که همیشه تعداد ایرانیان مقیم آمریکا حداقل نصف این عدد اعلام می شد.

طبق آمارهایی که آقای کرمی ارائه داده انگلیس و کانادا با 410 هزار، آلمان با 210 هزار، فرانسه با 155 هزار و سوئد با 110 هزار ایرانی مقصدهای بعدی مهاجران ایران بوده اند.

همزمان با اعلام دقیق ایرانیان مقیم خارج از کشور از سوی معاون سازمان ثبت احوال در روز گذشته که نشانگر پراکندگی شگرف ایرانیان در کشورهای بزرگ دنیا است و قدرت مردم ما در تطبیق با شرایط خاص اجتماعی و اقتصادی کشورهای دیگر، وزیر امور خارجه کانادا در اقدامی غیرقابل توجیه و یکطرفه خبر تعطیلی قطعی سفارت کانادا در ایران را رسانه ای کرد.

چند ماه پیش سفارت کانادا در تهران صدور ویزا برای سفر به این کشور را متوقف ساخته بود و ایرانیانی که برای دیدن فرزندان خود می خواستند به کانادا سفر کنند، مجبور بودند به آنکارا بروند. کانادا که در اتخاذ سیاست های ضد ایرانی دست همه کشورهای دنیا را بسته است و کسی هم دقیقا نمی داند علت اصلی این اتفاق چیست؟

با این حرکت کشور کانادا ارتباط 410 هزار مهاجر ایرانی در کانادا با وطن با مشکل روبرو می شود. ایرانیانی که طی این سال ها موتور اصلی حرکت جامعه تنبل و رخوت آلود کانادایی ها بوده اند و با حضور در شهرهایی مثل تورنتو و ونکور و مونترال خود را به عنوان بزرگترین اقلیت مهاجر تثبیت کرده اند.

امکانات جدید برای مهاجران

دیگر همه ما عادت کرده ایم که هر از گاهی اخبار موفقیت ایرانیان خارج از کشور را بشنویم. نام ایرانیان شاغل در هالیوود، فوتبالیست ها، دانشمندان و پزشکان بیشتر در رسانه ها مطرح می شود و مردم آنها را می شناسند اما افراد دیگری هم هستند که در مشاغل دیگری فعالیت می کنند و خیلی نامشان مطرح نمی شود.

چندی پیش در دولت فعلی تلاش هایی شده بود با ایرانیان خارج از کشور ارتباط برقرار شود و از موفقیت های آنان برای پیشرفت کشور استفاده شود که بعدا منتفی شد. در دولت قبلی هم سعی می شد نخبگان ایرانی مهاجر با ارائه تسهیلاتی به کشور برگردانده شوند تا از قابلیت های آنها استاده شود که آن پروژه هم به نتیجه مطلوب نرسید.

ایده استفاده از مهاجران برای رشد کشور کاری بوده که در کشورهای دیگر هم استفاده شده. مثلا کشور چین توانست با به کارگیری طرح هایی از پتانسیل بالای نیروی وانسانی مهاجرش استفاده کند.

حالا معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه امکان دریافت اطلاعات ایرانیان به صورت آنلاین فراهم شده است گفته: «در گذشته این امکان وجود نداشت اما بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و اقدامات به عمل آمده از این پس ایرانیان خارج از کشور می توانند به صورت آنلاین اطلاعات هویتی مورد نیاز خود را دریافت کنند.»

کرمی به ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور اشاره کرده و گفته: «پاسخگویی به سوالات نمایندگان خارج از کشور از طریق ایمیل فراهم شده و همچنین سامانه پرسش و پاسخ از همین طریق نیز برای ایرانیان خارج از کشور ایجاد شده است.»

او از راه اندازی وب سرویس درخواست صدور کارت شناسایی ملی نیز خبر داده: «در گذشته صدور کارت شناسایی ملی برای ایرانیان خارج از کشور شش ماه به طول می انجامید اما در حال حاضر با الکترونیکی شدن ارائه خدمات صدور کارت شناسایی برای این افراد به یک ماه تقلیل یافته است.

 به گفته معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور ایجاد سامانه رهگیری درخواست کارت شناسایی ملی برای ایرانیان خارج از کشور نیز فراهم شده است. به گفته کرمی، کمیته نام برای ایرانیان خارج از کشور تشکیل شده به طوری که این اقدام در جهت تسریع در صدور نام برای فرزندان این افراد انجام خواهد شد.



تعداد دقیق ایرانی های مقیم آمریکا چقدر است؟

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور در آمارهایش اعلام کرده یک میلیون و 400 هزار نفر ایرانی مقیم آمریکا هستند. هر چند ایرانیان آمریکا یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین گروه مهاجران این کشور هستند اما در مورد تعداد آنها هیچگاه آمار دقیقی وجود نداشته است.

در سرشماری سال 2000 میلادی تعداد آنها 370 هزار نفر اعلام شده بود. البته این آمار شامل کسانی است که داوطلبانه خود را ایرانی تبار معرفی می کنند. جالب اینجاست این عدد در سرشماری سال 2010 به 289 هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

 از سوی دیگر دفتر حفاظت از منافع ایران در واشنگتن مدعی است 900 هزار پرونده گذرنامه از ایرانیان در آمریکا در اختیار دارد و در آمارهای دیگر این عدد تا یک میلیون نفر هم ذکر شده است.

عمده ایرانیان مقیم آمریکا در جنوب کالیفرنیا ساکن هستند و تعداد آنها در برخی گزارش ها قریب به 600 هزار نفر آمده است. بقیه مهاجران هم بیشتر در ایالات تگزاس، ویرجینیا، نیویورک، مریلند و شهرهای سیاتل و آتلانتا حضور دارند.

نکته مهم در مورد ایرانی های مقیم آمریکا موفقیت های آنهاست به طوری که یکی از محاسبات دانشگاه ام آی تی این گروه مهاجر 50 درصد بالاتر از حد میانگین جامعه در آمریکا درآمد کسب می کنند. از نظر تحصیلات هم از بین 67 گروه مهاجر، ایرانی ها رتبه دوم را در این کشور در اختیار دارند.



از آمار سایر کشورها چه خبر؟

تعداد ایرانیان مقیم انگلستان 410 هزار نفر اعلام شده که باز هم از آمارهای پیشین خیلی بیشتر است. تعداد ایرانیان مقیم بریتانیا یعنی کسانی که در ایران متولد شده اند و در این کشور اقامت گرفته اند با فرزندانشان در آمار سال 2001 حدود 45 هزار نفر اعلام شده بود و با تخمین هایی که می زدند تعداد آنها در آمارهای غیررسمی تا سال 2010 حدود 60 هزار نفر ذکر می شد.

 البته با توجه به بالا بودن هزینه های زندگی در این کشور خیلی از ایرانی ها بعد از مهاجرت مجبور به بازگشت می شوند. می گویند زندگی در انگلستان سالانه بین 50 تا 100 میلیون تومان هزینه دارد.

در مورد کانادا هم داستان مشابه انگلستان است. با توجه به اینکه همیشه تعداد ایرانی های مقیم کانادا در آمارهای غیررسمی زیر 100 هزار نفر اعلام می شد، رقم 410 هزار نفر تصورات قبلی را به هم می ریزد. البته در سال های اخیر کانادا یکی از کشورهای مهاجرپذیر از ایران بوده و لابد دیده اید که تبلیغات وسیعی هم برای اخذ اقامت کانادا می شود.

نکته جالب اینجاست آمار ایرانی های مقیم آلمان به عنوان مقصد چهارم مهاجران ایرانی 210 هزار نفر ذکر شده و این برخلاف سه کشور قبلی پایین تر از رقمی است که پیش تر تصور می شد. 350 هزار نفر ایرانی قابل اطمینانترین آماری بود که از مهاجران ایرانی آلمان مطرح می شد، حتی می گفتند سالانه 700 ایرانی در این کشور متولد می شود که بیشترین آمار ثبت ولادت ایرانی های مهاجر است اما آمار 210 هزار نفری تصورات قبلی را به هم می ریزد.