اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تعبیر مشاور روحانی از «شاهنامه فردوسی»


مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور در مشهد مقدس گفت: شاهنامه فردوسی یکی از برترین رسانه‌های تاریخی کشور است.

خبرگزاری تسنیم: مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور در مشهد مقدس گفت: شاهنامه فردوسی یکی از برترین رسانه‌های تاریخی کشور است.

محمدرضا صادق در سلسله جلسات بزم اندیشه موسسه جوانان آستان قدس رضوی انتقال پیام را یکی از مهمترین نیازهای انسان از ابتدای خلقت دانست و اظهار داشت: تحقیقات دیرینه شناسان حاکی از انتقال پیام توسط انسان همزمان با اختراع خط و زبان بوده است که سابقه آن به دوره قبل از سکونت انسان در غار برمی‌گردد که نقوش دیواره غارها و آثار حک شده بر روی استخوان حیوانات نشان از انتقال پیام توسط انسان اولیه است.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور درباره تغییرات نحوه انتقال پیام در ایران تاکید کرد: تا 500 سال پس از میلاد مسیح و قبل از ظهور اسلام نحوه انتقال پیام به سبک دوره دیرینه سنگی انجام می‌شد و این روند پس از ظهور اسلام و جنگ‌های صلیبی و دوره رنسانس هدف خاصی برای انتقال پیام مطرح نبوده‌ است اما از ابتدای شروع جنگ جهانی اول مفاهیم تازه‌ای به حوزه انتقال پیام وارد شد.

صادق سرآغاز تغییر در ماهیت انتقال پیام را قرن بیستم عنوان کرد و افزود: با شروع جنگ جهانی دوم علاوه بر پیام‌های سیاسی پیام‌های علمی دانشمندان نیز دستخوش تغییرات عمده‌ای شد که قرن بیستم را می‌توان قرنی تاثیرگذار بر ماهیت پیام‌ها و نحوه انتقال آنها دانست.

وی قرن بیست و یکم را عصر انفجار اطلاعات دانست و بیان کرد: در دهه 80 شمسی که فناوری‌های اینترنتی و رایانه‌ای فراگیر و عمومی نشده بود تنها ایده‌های مک لوهان در کشور مطرح بود که از قرن بیست و یک بعنوان عصر انفجار اطلاعات یاد می کرد و در دهه 90 نیز فناوری‌های ارتباطی اروپایی به کشور راه یافت و انتقال پیام شکل‌های بسیار متفاوتی را به خود گرفت.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی را بزرگترین رسانه تاریخی کشور عنوان کرد و گفت: شاهنامه فردوسی یکی از برترین رسانه‌های تاریخی کشور است که در زمان سلطنت معنویان با بهره گیری از تعالیم انسان ساز اسلام و قرآن بسیاری از مفاهیم فرهنگی و شیعی را به جامعه ایران عرضه کرد به گونه‌ای که تاثیرات مثبت شاهنامه بر نسل‌های بعد نیز قابل مشاهده است.

صادق پیرامون فعالیت روزنامه‌ها در دوران حکومت قاجار تصریح کرد: پس از تحولات گسترده در صنعت چاپ و کاغذ خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های زیادی شکل می‌گیرند که یکی از این خبرگزاری‌ها خبرگزاری رویترز است که قدمتی 300 ساله دارد و بسیاری از نشریات اروپایی و آسیای جنوب شرقی خیز همزمان با این خبرگزاری کار خود را آغاز کردند و در ایران نیز در اواخر دوره سلطنت ناصرالدین شاه چندین روزنامه فعالیت خود را شروع کردند.

وی شعار دروغین آزادی بیان را یکی از ویژگی‌های مطبوعات دوره سلطنت رضا خان دانست و تاکید کرد: شعار دروغین آزادی بیان در دوره سلطنت رضا خان مورد اعتراض محافل علمی و مذهبی علما و روحانیون قرار گرفت و در دهه 20 شمسی پس از خلع سلطنت رضا خان فضای رسانه‌ای کشور باز شد.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور یکی از اشکالات عمده رسانه‌ها در دوران حکومت پهلوی را عدم قبول مسئولیت اجتماعی عنوان کرد و گفت: همزمان با کودتای سال 32 رسانه ها در تنگناهای مهلکی قرار گرفتند که عدم قبول مسئولیت اجتماعی و پیروی از خطوط مشی سیاسی غربی سبب وارد کردن لطمات زیادی به بدنه رسانه ای کشور شد.

صادق تاثیر سازمان سیاه ساواک بر رسانه ملی در دوران پهلوی را یکی از نقاط تاریک رسانه در کشور دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از مطالب درج شده در روزنامه‌ها و نشریات باید توسط سازمان ساواک تائید می‌شد و بسیاری از مدیران روزنامه‌ها بخاطر مسائل کثیف امنیتی ساواک کشته شدند و این وضعیت تا زمان استقرار حضرت امام خمینی در پاریس ادامه داشت.

وی از دفاع مقدس به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ رسانه کشور یاد کرد و افزود: یکی از برجسته‌ ترین فعالیت‌های اطلاع رسانی در تاریخ کشور اعزام خبرنگاران خارجی به منطقه عمومی حلبچه در عملیات والفجر10 بود که خبرنگاران با چشمان خود شقاوت نیروهای بعثی و مظلومیت ملت ایران را دیدند.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور انتخابات سال 84 را سرآغاز رشد و گستردگی خبرگزاری‌ها و نشریات در کشور دانست و اظهار داشت: در انتخابات سال 84 کاندیدای ریاست جمهوری و جریانات سیاسی به سوی بهره گیری بیشتر از رسانه‌ها رفتند به گونه ای که در حال حاضر 50 خبرگزاری و 100 روزنامه در سطح کشور داریم.

صادق وارد کردن نقد با مختصات خاص خود بر دولت تدبیر و امید را مفید عنوان کرد و گفت: دولت از نقد سازنده‌ای که سبب ارتقای وضعیت کشور در تمامی حوزه‌ها شود استقبال می‌کند و زمینه‌های مساعد جهت پیشبرد اهداف نظام توسط رسانه‌ها را فراهم می‌کند.


ویدیو مرتبط :
کتاب شاهنامه فردوسی/کتابنامه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشاور روحانی:برای گفت‌وگوی سازنده باآمریکا نیازمند توافقات جدی در داخل هستیم



گفتگوی ایران با آمریکا,رابطه ایران امریکا

مشاور روحانی:برای گفت‌وگوی سازنده باآمریکا نیازمند توافقات جدی در داخل هستیم

روزنامه آرمان در گفت وگویی با اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور منتخب نوشت:

یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز ما بحث روابط خارجی و تحریم‌ها علیه ایران است.

در حوزه سیاست بالاخره ما با ایالات متحده که تحریم‌هایی علیه ما اعمال کرده است مواجه هستیم و برای اینکه بتوانیم یک دوره گفت‌وگوی سازنده را بگذرانیم نیازمند توافقات جدی در داخل هستیم. 

به هر تقدیر مشی ایران حل مساله هسته‌ای و دیگر مباحث و اختلافات خارجی از طریق روش‌های دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز است. برای اینکه بتوانیم یک دوره موفق کار مذاکراتی داشته باشیم، باید این کار بدون فشار جلو رود. لذا نباید شرایطی پیش بیاید که دولت آقای روحانی طوری تحت فشار باشد که نتواند به خوبی منافع ملی را در مذاکرات جلو ببرد.

لذا ما باید از همه استدعا کنیم که برای مذاکره موفق توان مقاومت را بالا ببریم و طرف‌های مذاکره ما اگر احساس کنند ما توان مقاومت نداریم یا کم است، اعمال فشار خواهند کرد و ما امتیاز از دست خواهیم داد.

ضمنا در موقعیتی قرار نگیریم که طرف‌های مذاکره ما احساس کنند که دولت تحت فشار سنگین است. این باعث می‌شود که نتوانیم مذاکرات را با حفظ منافع جلو ببریم. برای همین باید رویکرد مطالباتی از دولت متعادل شود، یعنی مطالبات با وضعیت موجود و امکانات دولت همخوانی داشته باشد.

در بخش اقتصادی وضع ما بد است و این اصلا شوخی ندارد. با شعار دادن و قلب واقعیت هم وضع ما خوب نمی‌شود. باید واقعیت را بپذیریم. بالاخره تولید ناخالص داخلی ما با رشد منفی مواجه بوده، در سال قبل و امسال هم پیش‌بینی‌ها منفی است.

درآمد نفتی ما کمتر از نصف شده و این اوضاع اینطور نیست که بتوان به صورت خیلی فوری و ضربتی همه چیز را درست کرد. اقتصاد ما الان رانتی شده است.

جمع کردن این موضوع کار ساده‌ای نیست، هم نیاز به بازسازی سیاسی در کشور دارد تا ریشه رانت خشکانده شود و هم بازسازی اقتصادی تا تصمیمات کارشناسی و دقیق شوند. کارخانجاتی که تعطیل شده‌اند نیاز به وقت زیادی برای بازگشایی دارند.

ما باید هم خودمان بدانیم و هم به مردم بگوییم که چیزی در شرایط اقتصادی ما عوض نشده است. همان تحریم‌ها هنوز هستند. دولت یازدهم میراث‌دار تمام صنعت تعطیل و نیمه تعطیل کشور است. میراث‌دار تمام مشکلات اقتصادی است.

این دولت باید تمام ساختارهای اقتصادی از بین رفته مثل سازمان مدیریت را احیا کند که باز هم احیای آن حکایت بازگشایی همان کارخانه‌ای است که برای شما مثال زدم. احیای سازمان مدیریت و دیگر نهادهای مشابه فقط مصوبه مجلس نیست. حالا ما باید نه از صفر ولی از چیزی نزدیک به صفر دوباره آغاز کنیم. 

تنها چیزی که الان تغییر کرده این است که امید در میان مردم ایجاد شده است. این امید و شادابی آغازی است برای اینکه همه آن خرابی‌ها بازسازی شوند.

ولی نباید این امیدها را زیاد از حد بزرگ کنیم چون تبدیل به امید واهی می‌شوند و بعد از آن هم سرخوردگی ایجاد می‌کنند. در واقع ایجاد توقعات زیادی یک خطر برای دولت آینده است.

جلوتر و بیشتر از همه وظیفه انعکاس واقعیت بر عهده مجلس و صدا و سیماست.

این دو نهاد نباید بگذارند که توقع و مطالبه بیجا و غیر واقعی از دولت شکل بگیرد. الان به نظر من تبلیغ کردن بیش از حد آقای روحانی و برنامه‌های ایشان در صدا و سیما لزوما لطف به وی و دولتش نیست. 

اگر قرار است که توقع بی‌مورد ایجاد نشود صدا و سیما باید همپای آن برنامه‌ها بگوید که دولت یازدهم کشور را در چه وضعیتی قرار است تحویل بگیرد. وضع اقتصاد چیست و شاخص‌های اقتصادی ما چگونه هستند.

مجلس هم نباید توقع بی‌مورد داشته باشد و بخواهد دولت معجزه کند. دولت سال 92 را باید با بودجه‌ای به پایان برساند که در شرایط بسیار غیر عادی و با تاخیر و عجله فراوان تصویب شده است. میراثش از دولت‌های نهم و دهم نیز مشخص است. پس باید واقع‌گرا بود و خواسته بیش از حد و غیر واقع‌بینانه از دولت آقای روحانی نداشت./خبرآنلاین