اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تظاهرات حامیان مرسی با 2 کشته و 20 زخمی /درخواست مخالفان مرسی برای اخراج سفیر آمریکا



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

تظاهرات حامیان مرسی با 2 کشته و 20 زخمی /درخواست مخالفان مرسی برای اخراج سفیر آمریکا

منابع خبری و پزشکی مصر گزارش دادند که در حمله به راهپیمایی طرفداران محمد مرسی در قاهره دو تن کشته و 20 تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، منابع خبری گزارش دادند که شورشیان به سمت راهپیمایی حامیان محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر که از منطقه شبرا الخیمه به سمت میدان رابعه العدویه برگزار شده بود، شلیک کردند.

یکی از پزشکان بیمارستان صحرایی در میدان رابعه العدویه اعلام کرد که کشته‌شدگان و مجروحان در ناحیه سر و شکم هدف اصابت گلوله قرار گرفتند.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد که احتمال دارد تعداد قربانیان افزایش یابد، چرا که برخی به بیمارستان‌های دیگر منتقل شده‌اند.
در همین راستا، محمد بلتاجی، از رهبران حزب آزادی و عدالت اعلام کرد که عاملان این حمله از افراد تک تیرانداز وابسته به وزارت کشور هستند.

وی تصریح کرد: این اقدام در مقابل سفارتخانه‌ آمریکا، مقر پلیس در شهر المنصوره علیه تظاهرکنندگان بی‌گناهی نیز تکرار شده بود که هیچ گناهی نداشتند جز اینکه شعار "کودتا نه، ربایش رئیس‌جمهور منتخب نه" سر می‌دادند.

از سوی دیگر، منابع پزشکی مصر اعلام کردند که بعد از اینکه سه تن روز سه‌شنبه بر اثر شدت جراحت‌ها جان باختند، تعداد کشته‌شدگان درگیری‌ها میان حامیان و مخالفان مرسی به 12 تن رسید و 86 تن دیگر زخمی شدند.

قاهره و دیگر استان‌های مصر نیز شاهد راهپیمایی‌ها و تظاهرات ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت بودند که شرکت‌کنندگان در آن خواسته خود را جهت بازگشت مرسی به منصبش مطرح کردند.

حامیان رئیس‌جمهور برکنار شده مصر نیز به تحصن خود در میدان رابعه العدویه در قاهره و میدان النهضه در جیزه ادامه می‌دهند.
حامیان مرسی در شهر اسکندریه به برپایی تظاهرات خود ادامه می‌دهند و هزاران تن بعد از ادای نماز تراویح در مقابل مسجد القائد ابراهیم راهپیمایی گسترده‌ای به پا کردند.
تظاهرکنندگان با حرکت در میدان‌های اسکندریه "کودتای نظامی" را محکوم کردند و خواهان بازگشت مرسی به منصبش شدند.

آنها با در دست داشتن عکس‌هایی از رئیس‌جمهور برکنار شده مصر و پرچم‌های این کشور، سرود ملی را خوانده و شعارهایی علیه عبدالفتاح السیسی، فرمانده کل نیروهای مسلح سر دادند.
همچنین تظاهرکنندگان در تظاهراتی از میدان التحریر به سمت سفارت آمریکا در قاهره رفتند و اخراج سفیر آمریکا را به علت موضع آمریکا در قبال انقلاب 30 ژوئن خواستار شدند

دهها تن در این تظاهرات شرکت داشتند که مواضع واشنگتن را در قبال انقلاب مردمی مصر محکوم کردند .
تظاهرکنندگان اخراج سفیر و بسته شدن سفارت آمریکا را خواستار شدند.
آنها با در دست داشتن پرچم مصر و پرچم آمریکا و اسرائیل روی آن علامت x قرار داشت سفیر آمیر را حامی اخوان المسلمین خواندند.

در همین راستا، سازمان حقوق بشر عرب اعلام کرد که با فرستادن نامه‌ای فوری به رئیس و اعضای شورای امنیت از آنها خواسته است تا جهت پایان دادن به حمله به تظاهرکنندگان در مصر تدابیری اتخاذ کنند./ایسنا

 

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
تظاهرات مسلمانان سودان که خواستار اخراج سفیر فرانسه شدن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

4 کشته و 200 زخمی در تظاهرات حامیان مرسی



 تظاهرات حامیان مرسی,مصراخبار

4 کشته و 200 زخمی در تظاهرات حامیان مرسی

تظاهرات گسترده حامیان مرسی در شهرهای مختلف مصر منجر به کشته شدن چهار زن و زخمی شدن 200 نفر دیگر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، حزب «آزادی و عدالت» شاخه سیاسی اخوان المسلمین اعلام کرد که در حمله‌ای که به تظاهرکنندگان هوادار محمد مرسی در شهر منصوره مرکز استان دقهلیه واقع در شمال مصر رخ داد چهار زن کشته و حدود 200 تن زخمی شدند.

«ابراهیم ابو عوف» دبیرکل حزب آزادی و عدالت اعلام کرد که همه مردم مصر و نه فقط احزاب اسلامی تا زمانی که بار دیگر مشروعیت و قانون در کشور حاکم نشود میدان‌ها و خیابان‌ها را ترک نخواهند کرد.
جمعی از طرفداران مرسی در شماری از شهرهای مصر در اعتراض به آنچه از ‌آن به عنوان کودتای نظامی یاد می‌کردند و نیز در اعتراض به ادامه بازداشت مرسی در مکانی نامعلوم تظاهرات کردند.

در مقابل جمعی از مخالفان مرسی نیز در میدان التحریر و اطراف کاخ ریاست جمهوری در قاهره تظاهراتی را تحت عنوان «جمعه پیروزی و عبور» برگزار کردند.
تظاهرات حامیان مرسی نیز تحت عنوان «تظاهرات میلیونی برای در هم شکستن کودتا» و به دعوت ائتلاف ملی دفاع از مشروعیت، متشکل از گروه‌های حامی مرسی برگزار شد.

در این تظاهرات شرکت‌کنندگان در شماری از شهرهای این کشور از جمله قاهره، اسکندریه، شبرا الخیمه، عریش، حلوان، منیا، دمیاط و غربیه با حمل پرچم‌های مصر و تصاویر محمد مرسی بازگشت وی به سمتش را خواستار شدند.
در قاهره 18 تظاهرات مشابه از 18 مسجد پس از اقامه نماز جمعه برگزار شد که تظاهرکنندگان در اطراف مسجد رابعه العدویه در شرق قاهره و اطراف دانشگاه قاهره در غرب این شهر تجمع کردند.

در رابعه العدویه تظاهرکنندگان دست نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آن جملاتی از جمله "رای من کجاست" نوشته شده بود.

جمعی از تظاهرکنندگان حامی مرسی نیز در اطراف مقر وزارت دفاع و مقر گارد ریاست جمهوری تجمع کردند اما نیروهای پلیس مانع از ورود آنها به این ساختمان شدند.
بالگرد‌های نظامی ارتش مصر نیز پس از اقامه نماز جمعه در حالی که پرچم مصر را حمل می‌کردند بر فراز این کشور به پرواز درآمدند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری الشرق الاوسط مصر اعلام کرد: نیروهای ارتش برای متفرق کردن شماری از طرفداران مرسی از اطراف کاخ ریاست جمهوری در شمال شرق قاهره از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

شبکه الجزیره گزارش داد: در میدان رابعه العدویه تجمع‌کنندگان با سر دادن شعارهایی از جمله "بازگشت مرسی و کودتا ممنوع" از بالگردهای ارتش مصر استقبال کردند.
شرکت‌کنندگان علاوه بر این از عملکرد عبدالفتاح سیسی، وزیر دفاع مصر به شدت انتقاد کرده و خواهان آزادی هر چه سریعتر محمد مرسی از بازداشتگاه محرمانه‌اش شدند.

در منطقه شبرا الخیمه نیز تظاهرکنندگان حامی مرسی تظاهرات مشابهی را برگزار کردند.
همچنین در شهر حلوان تظاهرکنندگان بازگشت محمد مرسی به سمتش را خواستار شدند.

در استان منیا هزاران تظاهرکننده در تظاهراتی تحت عنوان "حمایت از مشروعیت" مخالفت خود را با آنچه از آن به عنوان کودتای نظامی یاد می‌کردند، اعلام کردند.

در شهر ششم اکتبر نیز هزاران تن از طرفداران مرسی با سر دادن شعارهایی و در دست داشتن تصاویر محمد مرسی احترام به مشروعیت و بازگشت مرسی را به سمتش خواستار شدند.
تظاهرکنندگان اعلام کردند: تا تحقق کامل خواسته‌هایشان به تظاهرات خود ادامه می‌دهند.

در عریش و شرقیه نیز هزاران تن از طرفداران مرسی در تظاهراتی که از آن به عنوان بزرگترین تظاهرات تاریخ شهر عریش یاد می‌شد با سر دادن شعارهایی اقدام ارتش مصر را کودتای نظامی علیه مشروعیت توصیف کرده و بازگشت مرسی را به سمتش خواستار شدند.

در دمیاط و اقصر تظاهرکنندگان ضمن اعلام مخالفت‌شان با نقشه راه ارتش خواهان مجازات عاملان کشتار حوادث کاخ ریاست جمهوری شدند که به کشته شدن بیش از 50 تن انجامید.
در میدان التحریر و اطراف کاخ ریاست جمهوری نیز جمعی از مخالفان مرسی در تظاهراتی بر پایبندیشان به نقشه راه ارتش و اقدامات دولت موقت مصر تاکید کردند.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی حمایت خود را از نقشه راه ارتش اعلام کردند.
همچنین این تظاهرات با حضور شدید نیروهای امنیتی و 10 نفربر زرهی در مرکز قاهره برگزار شد.
گروه اخوان المسلمین مصر نیز اعلام کرد: در حمایت از مرسی هرگز به خشونت متوسل نخواهد شد.
پیش از برگزاری تظاهرات حامیان و مخالفان مرسی ارتش مصر در بیانیه‌ای نسبت به هرگونه انحراف از مسیر مسالمت‌آمیز تظاهرات برای آزادی بیان هشدار داد./