اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تضمین صددرصدی جنسیت فرزند



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

براساس قانون احتمالات، احتمال دختر یا پسرشدن جنین تقریبا یکسان و ٥٠- ٥٠ است، بااین‌حال براساس فیزیولوژی، نسبت دخترها به پسرها یا نسبت پسرها به دخترها زیاد می‌شود.

در گذشته نسبت پسرها به دخترها در ایران ١٠٤ به ١٠٢ بود اما آمار جدید نشان می‌دهد در ازای هر ١٠٣ پسر، ١٠٥ دختر به دنیا می‌آید. در حقیقت این اختلاف ناچیز است و تقریبا همان ٥٠ – ٥٠ محسوب می‌شود.

 

اما حالا که علم پیشرفت کرده، دیگر احتمالات به درد کسی نمی‌خورد و روش‌های سنتی تعیین جنسیتی فرزند با رژیم غذایی و... نیز فراموش شده است. این روزها، پزشکان به‌راحتی می‌توانند در آزمایشگاه اسپرم را به تخمک اضافه کنند و جنین دختر یا پسر را به بدن مادر منتقل کنند. به گزارش وب‌سایت دانشگاه علوم پزشکی مازندران، IVF یک روش بارداری است که برای افراد نابارور (بر اساس نوع ناباروری) طراحی شده است.

 

اما امروزه بعضی از افراد از این روش برای انتخاب جنسیت جنین پیش از بارداری استفاده می‌کنند. نزدیک به شروع دوره ماهانه مادر، داروهای باروری برای او تجویز می‌شود تا تخمدان جهت آزادکردن چندین تخمک رسیده، تحریک شود (به‌طور معمول یک تخمک در هر ماه آزاد می‌شود) گاهی ممکن است برای جلوگیری از آزادشدن زودرس تخمک‌ها، مجبور به استفاده از هورمون‌های مصنوعی شوند. مادر باید برای اندازه‌گیری سطح خونی هورمون‌ها به‌طور مرتب به پزشک خود مراجعه کند تا بررسی شود که چه زمانی تخمک‌هایش رسیده شده‌اند. به محض رسیده و کامل‌شدن تخمک‌ها، پزشک تخمک‌ها را خارج می‌کند.

 

دو تا پنج‌ روز بعد، هرکدام از تخم‌های بارورشده به شکل توپی از سلول‌ها درمی‌آیند که «امبریو» یا جنین نام دارد. جنین هشت‌سلولی حاصل از لقاح آزمایشگاهی حاصل شده و سپس، پیش از انتقال آن به رحم، یکی از سلول‌ها را جدا کرده و توسط یک متخصص ژنتیک که در این زمینه مهارت دارد، بررسی و تشخیص جنسیت می‌‌شود و سپس جنین مناسب را به رحم مادر انتقال می‌دهند. پس از دو هفته از زمان قرارگرفتن جنین‌ها در رحم، مادر می‌تواند با انجام تست خون حاملگی از موفقیت لانه‌گزینی اطمینان پیدا کند.

 

مطالعات ١٠ساله نشان داده که جداکردن یک سلول لطمه‌ای به جنین نمی‌زند چون کل سلول‌های جنینی، یک‌شکل و تمایزنیافته هستند؛ بااین‌حال دقت و حساسیت این کار بسیار بالاست و جای هیچ خطایی وجود ندارد چون متخصص تنها مجاز به جداکردن یک سلول است و حتی اگر سلول جداشده دچار مشکل شود به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند سلول دیگری را از جنین جدا کند. البته ممکن است هنگام جداکردن همان یک سلول نیز کل جنین خراب شود و همین ظرافت و حساسیت است که دستیابی به جنین تکنیکی را بااهمیت کرده و راه را برای کارهای پیشرفته‌تر به‌ویژه در زمینه تشخیص ژنتیکی بیمار‌ی‌های مختلف پیش از انتقال جنین - همچنان که در بسیاری از کشورها مرسوم است - هموار می‌کند.

 

در این روش، درصد اعتبار جنسیت جنین صددرصد است اما معایبی دارد که هر کسی مایل به انجام این روش نیست؛ معایبی مثل یک یا دو بار بیهوشی و عمل جراحی، ٧٠ درصد بیشترین احتمال بارداری در یک فرد سالم، تکرار کل مراحل در صورت رخ‌ندادن بارداری، هزینه بالا بیش از ١٠ میلیون‌تومان و خطر دو یا چندقلوزایی.

 

اخبار پزشکی - روزنامه شرق


ویدیو مرتبط :
حکم تعیین جنسیت فرزند قبل از تولد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتخاب جنسیت فرزند قبل از بارداری



 

انتخاب   جنسیت فرزند قبل از بارداری

 

انتخاب جنسیت جنین همواره با نوعی اما و اگر روبه‌روست. در واقع این روش‌ها تعیین جنسیت جنین را برای والدین تا حدودی میسر می‌كنند، اما با هیچ‌یك از این روش‌ها نمی‌توان گفت موفقیت حتمی است.

 

در حال حاضر تنها روش مطمئن و علمی تعیین جنسیت جنین در دنیا تكنیكی است به نام PGD* كه در واقع مخفف عبارت «تعیین جنسیت پیش از لانه‌گزینی» است.

 

ایران نیز همپای جوامع پیشرفته دنیا به این تكنیك دست یافته است. هم‌اكنونPGD بیش از 4 سال است که در ایران انجام می‌شود. اولین نوزاد تعیین جنسیت شده با روش PGD در ایران یك نوزاد پسر بود كه در سال 1385 با سلامت كامل به دنیا آمد.


چگونگی تعیین جنسیت پیش از لانه‌گزینی

در این روش با استفاده از دارو، تخمک گذاری زن را تحریک می کنند تا او چندین تخمك به وجود آورد. سپس تخمك‌ها را در محیط آزمایشگاهی با اسپرم‌های همسر تركیب می‌كنند.

 

با این کار چندین جنین حاصل می‌شود كه با بررسی كروموزمی و تشخیص جنسیت آنها توسط متخصص ژنتیك، تنها جنینی را كه جنسیت آن دلخواه زوجین است، به رحم مادر منتقل می‌كنند.

 

این نوع باروری آزمایشگاهی در واقع نوعیIVF** ( لقاح تخم در خارج از بدن) است كه این بار نه برای درمان ناباروری، بلكه برای تعیین جنسیت جنین استفاده می‌شود.

 

در این روش در مرحله هشت‌سلولی جنین، نیاز است كه یك سلول از جنین جدا شود و مورد بررسی قرار گیرد. اگرچه جداسازی یك سلول آسیبی به آن وارد نمی‌كند، اما در صورت ایجاد مشكلی برای آن سلول، به هیچ عنوان نمی‌توان سلول دیگری از او جدا كرد.

 

مشکلات روش تعیین جنسیت پیش از لانه‌گزینی

با وجود تمام پیشرفت‌هایی كه برای انتخاب جنسیت جنین صورت گرفته است، نمی‌توان از حساسیت‌ها و مشكلات احتمالی شكست تكنیك PGD غافل شد.

 

انجام عملیات تشخیص جنسیت و بررسی كروموزمی جنین كاری است كه ظرافت‌ها و حساسیت‌های خاص خود را دارد و در آن هیچ خطایی، قابل جبران نیست.

 

مشكل دیگری كه گاه در این فرآیند پیش می‌آید آن است كه در برخی موارد، علی‌رغم تحریك تخمك‌گذاری، امكان دارد زن تنها یك تخمك تولید كند و در این صورت پس از تشكیل جنین، راهی برای انتخاب جنسیت باقی نمی‌ماند.

 

از این گذشته از تكنیك PGD نمی‌توان برای زوجین نابارور بهره گرفت، زیرا شانس باروری را كم می‌كند.

 

منبع:tebyan.net