اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تصویر ویلای 16 میلیارد تومانی سفیر ایران در نروژ از جیب بیت المال!(+عکس)



اخبار,اخبار اجتماعی,ویلای مجید نیلی


 اخبار سیاسی - تصویر ویلای 16 میلیارد تومانی سفیر ایران در نروژ از جیب بیت المال!

مجید نیلی سفیر ایران در نروژ است و در دولت احمدی نژاد در تاریخ ۱۳۹۲/۳/۴ استوارنامه خود را تقدیم دولت نروژ کرده و هنوز ماموریت وی به اتمام نرسیده است.

نشریه Dagens Næringsliv چاپ نروژ نوشت: ویلایی خارج از اسلو به قیمت 29 میلیون و 350 هزار کرون معادل 165 میلیارد ریال به سفارت ایران فروخته شده است.


به گزارش انتخاب ، این خانه مجلل که در سال 1919 ساخته شده، به مساحت ۷۰۰ متر مربع در محله «هولت کیل» واقع در منطقه «با اوروم» قرار دارد.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,ویلای مجید نیلی

 

ادوارد چپسنگ مشاور املاک می گوید: سفارت مرا مامور یافتن اقامتگاهی «در شان سفیر» کرد که «بشود در آن پذیرایی کرد» .

وی افزود: شخصا چندین بار با صاحب خانه وارد مذاکره شدم و سرانجام بر روی قیمت توافق کردیم.

 این ویلا، عظیم، نادر، زیبا، فوق العاده و در محلی پنهان از انظار توصیف شده است.

این دلال مسکن گفت: قیمت این خانه نسبت به سایر مسکن های این نواحی به شدت بالاست.

گفتنی است، مجید نیلی سفیر ایران در نروژ است و در دولت احمدی نژاد در تاریخ  ۱۳۹۲/۳/۴ استوارنامه خود را تقدیم دولت نروژ کرده و هنوز ماموریت وی به اتمام نرسیده است.

اخبار سیاسی - انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
دست رسانه های حامی دولت در جیب بیت المال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیح افخم درباره ویلای سفیر ایران در نروژ



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,ویلای سفیر ایران در نروژ

 

اخبار سیاست خارجی - توضیح افخم درباره ویلای سفیر ایران در نروژ

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست هفتگی با خبرنگاران به سوالات آن‌ها پاسخ گفت.

به گزارش ایسنا وی در پاسخ به سوالی درباره دعوت مقامات عربستان از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای انجام سفر رسمی به این کشور گفت: بر اساس دعوت شفاهی به عمل آمده و پیرو ابتکار عمل ایران برای تقویت ارتباطات در حوزه خلیج فارس و منطقه سفر مقامات ایرانی به عربستان سعودی در دستور کار است و برنامه‌ریزی‌ها برای تنظیم مقدمات این سفرها در زمان‌بندی مناسب خود ادامه دارد.

وی ادامه داد: ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه هستند. قطعا تعاملات و تبادلات و افزایش گفت‌وگوها میان دو کشور تاثیرات مهمی علاوه بر حوزه‌های دو جانبه بر حوزه‌های منطقه‌ای خواهد داشت و امیدواریم آثار همکاری‌ها و گفت‌وگو‌ها باعث همگرایی ملت‌های منطقه شود و هم باعث حل موضوعات منطقه‌ای شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره گفت‌وگو‌ی مجید تخت‌روانچی عضو هیات مذاکره کننده ایران با 1+5 با روزنامه گاردین مبنی بر قرار گرفتن مساله پرداخت غرامت به انگلیس در دستور کار ایران گفت: به نظر می‌رسد که خبرها دقیق منتشر نشده است. طی گفت‌وگو‌های انجام شده میان ایران و انگلیس دو طرف توافق کردند که طرف انگلیسی برای ارزیابی خسارت وارده سفری به ایران داشته باشد و پس از آن میزان خسارت اعلام شود. این سفر انجام شود و ارزیابی‌ها بیان شود. در این صورت به موضوع پرداخت غرامت پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: تعطیلی سفارتخانه‌ها در هر دو کشور خسارت‌هایی به همراه داشته است که در روند گفت‌وگوها در زمان مناسب خود به آن‌ها پرداخته می‌شود.

وی درمورد پیشنهاد یک نماینده مجلس مبنی بر مناظره اعضای تیم‌های سابق و فعلی مذاکرات هسته ای گفت: ما نسبت به پاسخگویی و رفع ابهامات اعلام آمادگی کردیم و درخواست کردیم منتقدان و کارشناسان برنامه هایشان را ارائه دهند تا بررسی و متناسب با برنامه ها سنجیده شود.

افخم تاکید کرد: مناظره از نظر ما منتفی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با برگزاری نشست فوق‌العاده بین ایران و 1+5 در خردادماه گفت: نشست‌های غیر رسمی و کارشناسی در فواصل مذاکراتی در جریان خواهد بود، اما هنوز زمان و مکان آن مشخص نشده . در پی قطعی شدن آن دراین رابطه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی درباره‌ی برگزاری انتخابات در عراق و پیروزی نوری‌المالکی در این انتخابات نیز گفت: برگزاری انتخابات پرشکوه مردم عراق را بار دیگر تبریک می‌گوییم ایران از این که مردم عراق توانسته‌اند گام بزرگی بردارند ابراز خرسندی می‌کند و آن را موفقیت آمیز می‌داند. مردم عراق عزم و انسجام ملی خود را برای عبور از مشکلات و حل مسائل دو کشور به نمایش گذاشتند.

وی افزود: فعالیت تمام کسانی که در این روند سیاسی اعم از آحاد مردم، مراجع عظام ، دولت و تشکل‌ها واحزاب سیاسی قابل تقدیر است و ما این مجموعه را پیروز انتخابات می‌دانیم. برگزاری انتخابات در موعد مقرر، با ساز و کار پیش بینی شده و حضور همه‌ تشکل‌های سیاسی و رقابت خوب و سالم و اعلام نتایج در زمان بندی مقرر مولفه‌های مثبت و سازنده‌ای در روند برگزاری موفقیت آمیز انتخابات عراق است.

افخم ادامه داد: ایران امیدوار است دولت بعدی عراق و روند تشکیل آن با همین پشتکار و عزم ادامه پیدا کند و همه‌ی جریان‌های سیاسی بر اساس قانون اساسی عراق در مسیر انسجام ملی برای تحقق خواسته‌ها و برنامه‌های مردم عراق برای توسعه و شکوفایی کشور گام بردارند و نسبت به تشکیل یک دولت فراگیر و فعال با آینده‌ای روشن از فعالیت‌ ها ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره‌ اخبار منتشر شده در خصوص این که علیرضا عسگری معاون وزیر دفاع پیشین ایران در آمریکا است و تحت محافظت سیاسی است ، اظهار کرد: در همان زمان نگرانی خود را نسبت به ربوده شدن وی در ترکیه اعلام کردیم. اقداماتی در حوزه‌های مختلف صورت گرفت و نگرانی‌مان را از طریق مکاتبه با مراجع بین‌المللی و به طور مشخص دبیر کل سازمان ملل و کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کردیم و کماکان این پیگیری‌ها ادامه دارد و ما موضوع را از مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی دنبال می‌کنیم. به محض این که اطلاعات مستندی در این باره به دست ما رسید، اعلام خواهیم کرد.

خبرنگار دیگری در رابطه با اخبار منتشر شده در خصوص یکی از میدان‌های گازی ایران از سوی چین به عراق پرسید که افخم پاسخ داد: ما در حال پیگیری این موضوع هستیم تا اطلاعات وسیع‌تر و درست‌تری داشته باشیم منتظر دریافت این اطلاعات هستیم. صرفا بر اساس اخبار موضع گیری نمی‌کنیم.

خبرنگاری پرسید : کاخ سفید در پاسخ به کمیته‌ دفاعی مجلس نمایندگان آمریکا به لحن به کار گرفته در این لایحه نسبت به مذاکرات با ایران ابراز نگرانی کرده است، ارزیابی شما از این رفتارهای مقامات غربی نسبت به ایران چیست که افخم پاسخ داد: مذاکراتی که بین ایران و 1+5 آغاز شده در هر حال مخالفان و منتقدانی دارد. این موضوع فقط مربوط به کشور ما نیست و در کشورهای مقابل نیز شاهد چنین دیدگاهها و تحرک‌هایی هستیم. نسبت به حرکت برخی مسئولان در کنگره‌ی آمریکا اظهار نظر نمی‌کنم اما می‌دانم که ما هم منتقدانی داریم که در کشورهای دیگر هم هستند مهم عزم ما برای تداوم و شکل گیری و به نتیجه رساندن مذاکرات است و این که بر اساس گام‌های متوازن و برابر بتوانیم حقوق هسته‌یی کشورمان را تضمین و تامین کنیم. در این مسیر اظهار نظرها و انتقادهایی هم صورت می‌گیرد که هوشمندی طرفهای مذاکره کننده را می‌طلبد. عزم دولت‌ها برای به نتیجه رساندن مذاکرات بخش پر لیوان است. بنابراین به نظر می‌رسد که این حرکت‌ها در تداوم و ادامه همان فعالیت‌ها است.

افخم درباره‌ی بازداشت تعدادی از ایرانیان در ترکمنستان نیز گفت: گفت و گوهای ما در این باره با مقامات ترکمنستان ادامه دارد. تلاش می‌کنیم تا به ساز و کاری برسیم تا بازداشت شدگان را به کشور برگردانیم. اقدامات و گفت و گوها ادامه دارد. به محض این که توافق قابل اعلامی که مبنای یک اقدام باشد صورت گیرد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی همچنین در رابطه با درخواست تعدادی از نمایندگان در رابطه با انجام مناظره در مجلس بین تیم فعلی و سابق مذاکره کننده هسته‌یی کشورمان نیز گفت: مناظره بین مسئول مذاکره کننده با منتقدین عملا منتفی است و این جایگاه کار را به نوعی تغییر می‌دهد. طرح چنین موضوعاتی زیر سوال بردن اصل سیاست‌ها برای آغاز مذاکرات و برنامه ریزی برای شیوه‌های مذاکراتی است و عموما دولت و طرف رسمی مذاکره کننده بحث‌های خود را با منتقدین به مناظره نمی‌گذارد کما این که ما نسبت به پاسخگویی و رفع ابهامات اعلام آمادگی کردیم. همچنین درخواست کردیم که منتقدان و کسانی که حرفی دارند همه‌ی حرفها و پیشنهادات خود را ارائه دهند. این پیشنهادات بررسی می‌شود و متناسب با برنامه‌ها و بخش تخصصی مورد سنجش قرار می‌گیرد و در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها از آن استفاده می‌شود. بنابراین بحث مناظره از نظر ما منتفی است.

افخم در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در رابطه با این که اگر مذاکرات به نتیجه نرسید، چه خواهید کرد؟ گفت: دیپلمات‌ها کار سختی در پیش دارند ، مذاکرات سخت و پیچیده‌ای آغاز شده و مباحث حساس است، البته نسبت به دور بعدی گمانه‌زنی‌ای نمی‌کنیم و پیش بینی نمی‌خواهیم داشته باشیم. متناسب با پیشرفت روند کار ارزیابی خواهیم داشت .

وی تاکید کرد: مذاکرات در مسیر خود ادامه دارد، گفت‌وگوها جدی ، کاملا شفاف و صریح پیش می‌رود و ما باتوجه به این که از ابتدا هم اعلام کرده‌ایم مصمم هستیم مذاکرات را بر مبنای برد برد به نتیجه برسانیم بر عزم خود هستیم و تصمیم ایران در این باره تغییری نکرده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، در رابطه با پیگیری‌های انجام شده در خصوص وضعیت نوراحمد نیک‌بخت دیپلمات ربوده شده ایران در صنعا گفت: برای پیگیری این موضوع سفر آقای امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در دستور کار است، این سفر این هفته و بر اساس جدول برنامه ریزی‌ها امروز انجام می‌شود و قرار بوده که آقای امیر عبداللهیان این سفر را امروز آغاز کنند. این موضوع یکی از برنامه‌های در دستور کار مذاکراتی ما با یمن است. ما از مقامات یمنی می‌خواهیم که نسبت به این موضوع کاملا جدی برخورد کنند و مسئولان آن را پیگیری کنند. کمیته‌هایی که مسئول پیگیری این موضوع بوده‌اند به اطلاعات و جزییات بیشتری رسیده‌اند. امیدواریم با همکاری مقامات یمنی اطلاعات بیشتری را در اختیار بگیریم تا زمینه‌های بازگشت سالم آقای نیکبخت فراهم شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در رابطه با درخواست رییس قوه قضاییه ایران از همتای عراقی خود در رابطه با انتقال منافقین و استرداد آنها به ایران نیز گفت: در گفت‌وگوهایی که بین مسئولان ایران و عراق وجود دارد موضوع منافقین مطرح است، جنایتهای این گروهک بر کسی پوشیده نیست، آنها یک گروه تروریستی هستند که بیش از 17 هزار ایرانی را به شهادت رسانده‌اند . اسناد و مدارک متعددی در این زمینه موجود است، ما همواره از دولت عراق خواسته‌ایم که آنها را به ایران تحویل دهند.

وی اضافه کرد: این موضوع در عین حال از طریق مراجع دیگر هم دنبال می‌شود تا زمینه‌ اعاده و استرداد آنها به ایران فراهم شود و در عین حال اعلام کرده‌ایم کسانی که جرمی نداشته‌اند و اقدام مسلحانه‌ای نکرده‌اند و قتلی انجام نداده‌اند می‌توانند به کشور بازگردند و پرونده آنها بررسی می‌شود و امکان بازگشتشان فراهم است.

وی تاکید کرد: وزارت خارجه به سهم خود این موضوع را در دستور کار دارد و از طریق مراجع ذیربط این موضوع دنبال می‌شود.

خبرنگار دیگری پرسید : منابع رسانه‌ای نروژ اعلام کرده‌اند سفیر ایران در نروژ با بودجه‌ی عمومی برای خود ویلایی را خریداری کرده است و گفته‌اند که این سفیر در دولت قبلی در این سمت منصوب شده است. آیا این موضوع از سوی وزارت خارجه پیگیری شده که افخم پاسخ داد: درباره‌ی خرید ساختمانی برای اقامت سفیر کشورمان خبرها درست است. در برنامه‌های وزارت امور خارجه خرید مکان‌ها برنامه‌ی مشخصی است که در دستور کار قرار دارد و ما در بسیاری از کشورها با بررسی‌هایی که انجام می‌دهیم به این نتیجه می‌رسیم که خرید یک مکان به صرفه‌تر است. در بسیاری از کشورها املاک استیجاری هزینه‌های بسیار بالاتری را دارند. گروههای کارشناسی قیمت‌ها، محله‌ها و بودجه‌ی متناسب را در این باره بررسی می‌کنند و تثبیت می‌شود بنابراین بحث خرید ساختمان در نروژ هم بر این اساس بوده است . هزینه‌ی اجاره ملک برای اقامتگاه سفیر بسیار بالا بوده است و گروه کارشناسی ارزیابی کرده اند که خرید ملک برای ما مناسب‌تر است .

وی درباره‌ برخی اعداد و ارقام که به عنوان قیمت این ملک اعلام شده است نیز گفت: از اعداد و ارقام متناسب با خرید ملک در هر کشوری است و ملکی که خریدرای می‌شود به نام ایران ثبت می‌گردد که باید متناسب با شئونات کشور و جایگاه آن و ترددهایی که در محل اقامتگاه سفیر انجام می‌شود این خرید صورت گیرد . همه‌ کشورها هم بر همین اساس تصمیم می‌گیرند. به همین دلیل هم باید دسترسی‌ها به محل ملک و کاربرد آن سنجیده شود . ضمن این که ارقامی که منتشر شده دقیق نیست و البته آن گونه که متوجه شده‌اید در خرید این ملک هم تخفیفی را گرفته‌اند اما بحثی که روشن است این است که این ملک به نام سفیر ایران نیست و جزء اموال ایران در نروژ است.

وی ادامه داد: آقای نیلی سفیر ایران در نروژ هم از دیپلمات‌های ارشد و با سابقه وزارت خارجه است، بعضی از سایت‌ها موضوعات انتصاب در دولت قبلی یا جدید را مطرح کردند که این ها موضوعات غیر حرفه‌ای است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اقدامات گروه بوکوحرام در نیجریه نیز گفت: گروههای تروریستی و افراطی خطری هستند که خود را در همه‌ مناطق نشان می‌دهند. ما همواره نگرانی خود را نسبت به موضوع افراطی گری اعلام کرده‌ایم و ربوده شدن دانش آموزان در نیجریه مایه نگرانی بسیاری از کشورهای جهان است که این اقدام را محکوم کرده‌اند.

وی افزود: در دیداری که روز گذشته امیر عبداللهیان با سفیر نیجریه در تهران انجام داد درباره‌ کمک به ملت و دولت نیجریه برای آزادی این دانش آموزان اعلام آمادگی صورت گرفت. امیدواریم فعالیت‌هایی که رخ می‌دهد کمک کند که اقدامات جدی برای ریشه‌کن کردن فعالیت‌های گروههای تروریستی و افراطی طبق قانون بودجه صورت گیرد. قطعا همکاری کشورهای اسلامی می‌تواند به جلوگیری از توسعه این موضوعات کمک کند. همواره اعلام کرده‌ایم که اگر اقدام جدی‌ای صورت نگیرد دامنه‌ فعالیت گروههای تروریستی محدود به یک منطقه نخواهد شد. بنابراین اقدام جمعی و حتی فراتر از کشورهای اسلامی برای این موضوع ضروری است.

خبرنگار دیگری درباره‌ی انتخابات در سوریه و درخواست دولت این کشور برای حضور گروههای ناظر در انتخابات و تصمیم ایران در این باره پرسید که افخم پاسخ داد: چنین برنامه‌ای در دستور کار است و در حال بررسی آن هستیم . به محض این که در این باره تصمیم گیری شود آن را اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران هم در این انتخابات ناظری می‌فرستد گفت: بله ، گروههایی از ایران هم شرکت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: ایران از ابتدا همواره بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرده است و گفت و گوهای سوری – سوری را به عنوان مبنایی برای حل این مشکل دانسته‌ایم و معتقدیم به تدریج جامعه‌ جهانی در حال درک این موضوع است که توجه به واقعیت‌ها برای حل مسائل سوریه کمک کننده است و توجه به خواست مردم سوریه باید مبنای هر تصمیم‌گیری باشد امیدواریم این واقع گرایی هر چه بیشتر شود . تحریک گروههای مخالف و تشویق آنها به تداوم حرکت‌هایی که خلاف خواست مردم سوریه است نتیجه‌ای نخواهد داشت.

خبرنگار دیگری در رابطه با آخرین پیگیری‌ها در خصوص وضعیت دانایی‌فر یکی از مرزبان‌های گروگان گرفته شده ایران در پاکستان پرسید که افخم با اشاره به سفرهای انجام شده مقامات ایران به پاکستان گفت: موضوع پیگیری وضعیت دانایی‌فر در این سفرها قرار داشته ، هنوز خبر بیشتری در این باره نداریم.

وی همچنین در رابطه با شمشیر باز ایرانی ربوده شده در پاکستان نیز گفت: وزارت خارجه در این باره تاکنون مسئولیتی نداشته و نهادهای ذی‌ربط داخلی موضوع را پیگیری می‌کنند.

خبرنگار دیگری پرسید که آیا باید دعوت از وزیر خارجه برای سفر به عربستان باید به صورت کتبی انجام شود که افخم پاسخ داد: دعوت نامه‌ی شفاهی را داشته ایم گفت و گوها و همکاری‌هایی که بین ایران و عربستان وجود دارد روشن است، پیش از این که دعوت نامه‌ای وجود داشته باشد هم ایران اعلام کرد که سفر به عربستان را در برنامه‌های خود دارد کما اینکه این سفر به همه‌ی کشورهای منطقه انجام شده ،معتقدیم گفت و گو همکاری بین دو کشور آنقدر زمینه و سابقه‌ی دیرینه دارد که گفت و گوهای ویژه‌ای را نطلبد. انجام سفر و سطح آن در دستور کار است که در زمان مناسب خود انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره‌ی سفر امیر کویت به ایران نیز اظهار کرد: این سفر به دعوت رئیس جمهور ، 11 خرداد انجام می‌شود. گفت و گوهای رسمی بین دو کشور در جریان است. گروههای کارشناسی در حال تنظیم اسناد و یادداشت‌هایی هستند که قرار است در جریان این سفر تبادل شود . زمانی که گروههای کارشناسی کار خود را به انجام برسانند نسبت به اعلام جزییات آن اطلاع رسانی خواهیم کرد. اما آنچه که مسلم است این است که سطح عالی روابط دو کشور زمینه‌ ارتقاء و گسترش همکاری‌ها را فراهم می‌کند و معتقدیم با انجام این سفر صفحه‌ی جدیدی در روابط دو کشور آغاز خواهد شد.

وی درباره‌ی سفر روحانی به چین ، ترکیه و آمریکای لاتین نیز گفت: سفر به چین برای شرکت در اجلاس سیکا انجام شد و در آن دیدار با مقامات چین خواهند داشت. همکاری‌های دو کشور از سابقه‌ی طولانی برخوردار است. اما سفر به ترکیه و آمریکای لاتین در دستور کار و بررسی قرار دارد.

اخبار سیاست خارجی - ایسنا