اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تصویری منحصر به فرد از توسعه مسجد الحرام


خانه كعبه این روزها در حصار لودرهایی قرار گرفته است كه جهت توسعه و رفاه زائران شبانه روز مشغول خاكبرداری اطراف حرم امن الهی هستند.

پایگاه اطلاع رسانی حج: خانه كعبه این روزها در حصار لودرهایی قرار گرفته است كه جهت توسعه و رفاه زائران شبانه روز مشغول خاكبرداری اطراف حرم امن الهی هستند.

كارگاه عملیاتی بزرگی كه در صحن‌های مسجدالحرام برپا است، همچنان شاهد فعالیت شبانه روزی برای اجرای بزرگترین طرح توسعه حرم شریف مكی است كه كارشناسان و مهندسان آن را توسعه شگفت آور قلمداد می‌كنند.
 
طرح توسعه مسجدالحرام شامل توسعه صحن طواف و توسعه حرم از سمت المسفله و اجیاد و افزایش طبقات آن به شش طبقه، راه اندازی ساختمان تهویه مركزی و احداث ۶۳ هتل در اطراف صحنهای حرم و توسعه اماكن دیگر است.
 


كار در طرح توسعه از خلال سه محور اصلی انجام می‌شود كه اولین محور، توسعه خود مسجدالحرام است تا ظرفیت آن پس از پایان طرح به دو میلیون زائر و نمازگزار برسد.
 
دومین محور طرح توسعه، صحن‌های خارجی است كه شامل سرویس‌های بهداشتی و گذرگاه‌ها و تونل‌ها و اماكن دیگر است كه هدف از آن كمك به روان شدن ورود و خروج حجاج و عمره گزاران است و محور سوم توسعه، منطقه خدماتی، تهویه، ایستگاه‌های برق و آب و دیگر خدمات است.
 
مساحت طرح توسعه مسجدالحرام به ۷۵۰ هزار متر مربع می‌رسد، این پروژه شامل توسعه حرم از سمت الشامیه است كه از باب المروه آغاز و به حاره الباب و جبل هندی در الشامیه و از سمت باب ملك فهد منجر می‌شود.
 
توسعه صحنها و پیشنهاد احداث ۶۳ باب هتل در انتهای صحنها از دیگر محورهای توسعه است.
 
این پروژه همچنین شامل توسعه صحن طواف و حرم از سه سمت با اتكا بر مسعی و توسعه از سمت اجیاد است، همچنین افزایش طبقات برای اینكه به چهار طبقه مانند مسعی جدید در حال حاضر برسد در آینده هم دو طبقه دیگر اضافه شود تا تعداد كل طبقات حرم به شش طبقه افزایش یابد، توسعه حرم از سمت المسفله شامل تخریب هتل الاطلاله و هتل التوحید اینتركنتیننتال می‌شود.
 
قرار است پس از راه اندازی ساختمان تهویه مركزی مسجدالحرام، تهویه حرم از این قسمت انجام شود.


ویدیو مرتبط :
گزارش تصویری طرح توسعه مطاف در مسجد الحرام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویری از ورود یک بنز منحصر به فرد به ایران


 



 ورود یک بنز منحصربفرد به ایران
وبسایت افکار نیوز:

ورود یک بنز منحصربفرد به ایران