اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه



قطعنامه انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه ,تسلیحات شیمیایی سوریه

تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه را تصویب کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز، این قطعنامه که با اجماع اعضای شورای امنیت به تصویب رسید پس از تلاشهای گسترده دیپلماتیک در چند هفته گذشته بین روسیه و آمریکا به دست آمد.

به گزارش واحد مرکزی خبر بشار جعفری سفیر سوریه در سازمان ملل متحد پس از تصویب این قطعنامه اعلام کرد قطعنامه ای که شورای امنیت برای رهایی از تسلیحات شیمیایی سوریه تصویب کرد بخش اعظم نگرانیهای دولت سوریه را برطرف می کند.

جعفری گفت:کشورهایی که به مخالفان کمک می کنند که ‌ترکیه ، عربستان سعودی ، فرانسه ، قطر و آمریکا هستند نیز باید به قطعنامه شورای امنیت پایبند باشند.

وی افزود:دولت سوریه به طور کامل به حضور در نشست پیشنهادی صلح ژنو در نوامبر برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه پایبند است.

بشار جعفری همچنین گفت:ما از بازرسان سازمان ملل متحد می خواهیم به منطقه خان العسل در سوریه بروند و تحقیقیاتی را انجام دهند.

وزیر امور خارجه چین هم پس از تصویب این قطعنامه گفت:بحران سوریه تاکنون زیان ها و خسارتهای سنگینی در پی داشته است.

وزیر امور خارجه چین افزود قطعنامه تصویبی فرصتی را برای حل بحران سوریه فراهم کرده است.

وی با تاکید براینکه ما استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را از سوی هر طرفی که صورت گرفته باشد محکوم می کنیم گفت:راهکار سیاسی تنها گزینه برای حل بحران سوریه است.

وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت:همکاریها براساس توافق و اجماعی که در شورای امنیت صورت گرفت خواهد بود.

سرگئی لاوروف افزود:برای اجرای مفاد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور نابودی و پاک سازی سلاح شیمیایی سوریه آماده ایم./تابناك


ویدیو مرتبط :
تصویب قطعنامه توقف بشردوستانه درگیری‌ها در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روسیه مانع از تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه شد



روسیه مانع از تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه شد

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که حادثه دلخراش رخ داده در شهر الحوله نیازمند بررسی بسیار دقیق است و اطلاعاتی در اختیار است، حاکی از اینکه بسیاری از قربانیان در اثر تیراندازی کشته نشده‌اند.

فارس: هیئت نمایندگی روسیه در شورای امنیت با مشکوک خواندن حادثه کشتار مردم غیرنظامی در شهر الحوله سوریه از حمایت از قطعنامه در این مورد تا ارائه ارزیابی دقیق ناظرین سازمان ملل از حادثه مذکور خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، روسیه مانع از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با کشتار بیش از 100 نفر از مردم غیرنظامی، از جمله 32 کودک،  در شهر الحوله سوریه شد. پیش‌نویس قطعنامه مذکور از سوی انگلیس و فرانسه پیشنهاد شده بود.

هیئت نمایندگی روسیه در شورای امنیت از حمایت از این قطعنامه تا زمانی که سرپرست ناظرین سازمان ملل در سوریه کلیه اطلاعات لازم در رابطه با حادثه رخ داده را به شورای امنیت ارائه نداده، خودداری کرد.

طرف روسی همچنین خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت برای بررسی وضعیت کنونی در سوریه شد.

"گنادی گاتیلوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که حادثه دلخراش رخ داده در شهر الحوله نیازمند بررسی بسیار دقیق است و اطلاعاتی در اختیار است، حاکی از اینکه بسیاری از قربانیان در اثر تیراندازی کشته نشده‌اند.

این دیپلمات بلندپایه با یادآوری اینکه باید در انتظار نتیجه گزارش ناظرین سازمان ملل در رابطه با این حادثه شد، گفت: اطلاعاتی در اختیار است که نشان می‌دهد برخی زخم‌ها بر روی بدن قربانیان در نتیجه تیراندازی بوجود نیامده است و باید منتظر بود تا ارزیابی دقیق ناظرین سازمان ملل در رابطه با این کشتار به شورای امنیت ارائه شود.

گاتیلوف تاکید کرد که لازم است تا بطور جدی روی دلایل بروز این حادثه تحقیق شود و سپس در رابطه با آن اظهارنظر دقیق نمود.

"الکساندر پانکین" معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هم بعید ندانست که کشتار غیرنظامیان در الحوله سوریه، اقدامی تحریک‌آمیز باشد.

وی به خبرنگاران گفت: بر اساس اطلاعات رسیده روز شنبه در شهر الحوله تظاهرات ضد دولتی برگزار شده بود، ولی نیروهای دولتی در آن اطراف حضور نداشتند. این مسئله کاملا امکان دارد که عامل تحریک‌آمیز در این قضیه نقش داشته است.

روز شنبه مدافعان حقوق بشر در سوریه اعلام کردند که در نتیجه تیراندازی از سوی نیروهای دولتی در شهر الحوله بیش از 100 نفر از مردم غیرنظامی این شهر، از جمله 32 کودک کشته شدند. کشتار مردم در این شهر از سوی ناظرین سازمان ملل نیز مورد تایید قرار گرفته است./فارس