اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تصویب دو قطعنامه علیه برجام در مجلس نمایندگان/ ابعاد شکست «آیپک» در موضوع ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,کیوسک بین‌المللی

تصویب دو قطعنامه علیه توافق هسته ای ایران در مجلس نمایندگان آمریکا، دلایل جمهوری خواهان برای مخالفت با برجام، شکست سنگین لابی صهیونیستی آمریکا در موضوع ایران و ادامه مباحث درباره افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، بحث موضع گیری ها درباره توافق هسته ای ایران در آمریکا، امروز نیز یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی را تشکیل داده است. در این زمینه، روزنامه «وال استریت ژورنال» به رأی گیری [نمادین] مجلس نمایندگان آمریکا درباره توافق هسته ای ایران پرداخته و می نویسد این مجلس با 269 رای مخالف در برابر 162 رای موافق، به رد برجام رای داد. این رأی هیچ تأثیری در اجرای برجام ندارد و تنها هدف از آن، نشان دادن مخالفت جمهوری خواهان و گذاشتن سنگ بنایی برای به چالش کشیدن توافق هسته ای در سال های آینده است. مجلس نمایندگان همچنین طرحی را برای منع باراک اوباما از تعلیق یا لغو تحریم های ایران به رأی گذاشت که با 247 رای مثبت در مقابل 186 رأی منفی تصویب شد. اما این طرح برای اجرایی شدن باید به تصویب مجلس سنا برسد و از سد وتوی احتمالی اوباما نیز بگذرد.

پایگاه اینترنتی «هیل» جزئیات بیشتری را درباره رأی گیری های روز گذشته مجلس نمایندگان منتشر کرده و می نویسد مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه ای را که بر اساس آن، توافق هسته ای با ایران تأیید می شد، در حالی رد کرد که شماری چشمگیر از هم حزبی های باراک اوباما نیز در میان مخالفان بودند. در حالی که بیشتر دموکرات ها رأی به تایید توافق هسته ای با ایران داده بودند، 25 نفر از آن ها رأی به رد توافق دادند و این امید را در دل جمهوری خواهان ایجاد کردند که بتوانند از این موضوع در انتخابات ریاست جمهوری 2016 استفاده کنند. همه جمهوری خواهان غیر از توماس ماسی، نماینده کنتیکت به این توافق رأی منفی دادند و به این شکل، قطعنامه تأیید توافق با ایران با 162 رأی موافق در برابر 269 رأی مخالف، در مجلس نمایندگان آمریکا رد شد.

در مطلبی دیگر درباره همین موضوع، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به بیان دلایلی پرداخته که جمهوری خواهان برای مخالفت با توافق هسته ای ایران ارائه می کنند. در ابتدای این مطلب اشاره شده که جمهوری خواهان محافظه کار اعلام کرده اند باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را دادگاهی خواهند کرد. آن ها مدعی هستند اوباما با خودداری از ارائه تمام اسناد مرتبط با توافق هسته ای به کنگره، قوانین را نقض کرده است. اما دلایل مخالفت این عده با توافق عبارت است از اینکه منتقدان هنوز دو توافقنامه جداگانه را که بازرسان هسته ای با ایران منعقد کرده اند، رویت نکرده اند؛ آن ها مدعی هستند با لغو تحریم های اقتصادی، ایران خواهد توانست بیش از 100 میلیارد دلار منابع مالی به دست آورد؛ بازرسی ها از ایران به اندازه کافی جدی نخواهد بود؛ بازرسی ها از ایران به اندازه کافی جدی نخواهد بود؛ و تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل نیز باید به قوت خود باقی بماند.

شکست لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) در مبارزه علیه توافق هسته ای ایران، موضوعی است که پایگاه اینترنتی «نیشن» آن را مورد توجه قرار داده است. این سایت با اشاره به اینکه آیپک میلیون دلار برای مخالفت با برجام هزینه کرده بود، می نویسد شکست در این موضوع، سبب وارد شدن ضربه ای مهم به اعتبار این گروه شده است. در این مطلب آمده: «بزرگتر نشان دادن آسیب‌های وارد شده به آیپک، به خاطر شکست کنگره در تلاش برای تخریب توافق هسته‌ای ایران، دشوار است. اینطور نیست که بگوییم این گروه برای مبارزه‌ای دیگر، سرپا نخواهد ماند؛ زیرا این گزاره صحت ندارد،. اما این شکست، اوضاعش را شاید برای همیشه به هم ریخته است». آیپک گروهی به نام «شهروندان حامی ایران عاری از سلاح هسته‌ای» تشکیل داده و 20 میلیون دلار برای تبلیغات علیه برجام اختصاص داده بود.

در نهایت، ادامه مباحث درباره حضور نظامی روسیه در سوریه، موضوع دیگری است که امروز در عرصه مطبوعات و رسانه های بین المللی مورد توجه قرار داشته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، منابع نزدیک به نیروی دریایی روسیه اعلام کردند این کشور تمرینات دریایی خود را در نزدیکی سواحل سوریه در ماه های اخیر افزایش داده و به این شکل، به آمریکا این پیام را می دهد که مسکو نیروهای خود را در این منطقه متمرکز کرده است. در همین حال، پنج کشتی نیروی دریایی روسیه مجهز به موشک برای شرکت در مانور به سمت آب های سوریه در حال حرکت است. از سوی دیگر، مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند آمریکا معتقد است حدود 200 نیروی تفنگدار دریایی روسیه درحال حاضر در فرودگاهی نزدیک شهر لاذقیه، یکی از پایگاههای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مستقر شده اند. دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود افزودند شمار نیروهای روس در سوریه طی روزهای گذشته افزایش یافته است.


  اخبار سیاست خارجی  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
بزرگترین تحریم های تاریخ علیه ایران به تصویب مجلس آمریکارسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مجلس نمایندگان آمریکا علیه توافق ایران وارد میدان می شود / رای گیری برای تصویب قطعنامه علیه توافق هسته ای در روز جمعه



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,توافق هسته ای ایران و 5+1

انتظار می رود که مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه که مصادف با سالگرد حملات 11 سپتامبر است، فطعنامه ای در رد توافق ایران به رای بگذارد.

هیل نوشت: انتظار می رود که مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه که مصادف با سالگرد حملات 11 سپتامبر است، فطعنامه ای در رد توافق ایران به رای بگذارد.

پیت سشنز رئیس کمیته قوانین مجلس نمایندگان آمریکا گفت که احتمالا تمام هفته در مجلس نمایندگان بحث، بحث ایران باشد.

وی افزود: ما قصد داریم در این سه روز، 11 ساعت در مورد توافق ایران بحث کنیم.

مقارن شدن زمان رای گیری درباره این قطعنامه با چهاردهمین سالگرد حملات تروریستی یازدهم سپتامبر تاحدی تصادفی است اما احتمالا این راهی برای جمهوری خواهان مخالف توافق هسته ای جهت تاکید بر تهدید تروریستی بالقوه ایران و زرادخانه هسته ای این کشور است.

یکی از مشاوران رهبری جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا گفت رای گیری روز جمعه نهایی نشده است اما محتمل به نظر می رسد.

اکنون مشخص نیست که سنا چه زمانی در مورد قطعنامه خود علیه توافق هسته ای رای گیری می کند. میچ مک کانل رهبر اکثریت در سنا و هری رید رهبر اقلیت همچنان در مورد جمع آوری شصت رای درخصوص این طرح دچار اختلاف هستند.

 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب