اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تصمیم دولت درباره بازگشایی سفارت انگلیس


وزیر خارجه کشورما گفت: ما تصمیمی برای برقراری مجدد روابط میان دو کشور گرفته‌ایم و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها جدای از مسائل سیاسی یک روند فنی و اداری دارد و نیازمند تفاهم‌هایی است. ما آمادگی داریم با سفارت انگلیس در تهران مثل سایر سفارت‌خانه‌ها رفتار کنیم و توقع داریم انگلیس هم با سفارت ما مثل سایر سفارت‌خانه‌ها برخورد کند.

خبرگزاری ایسنا: وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: توقع داریم انگلیس برای بازگشایی سفارت‌ ما در لندن مثل سایر سفارت‌ها با آن برخورد کند.

محمد جواد ظریف در بازگشت از کابل به تهران و در جمع خبرنگاران همراه وی در پاسخ به سوالی  مبنی بر این که تا پایان سال جاری احتمال بازگشایی سفارت‌خانه‌های ایران و انگلیس وجود دارد؟ گفت: ما تصمیمی برای برقراری مجدد روابط میان دو کشور گرفته‌ایم و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها جدای از مسائل سیاسی یک روند فنی و اداری دارد و نیازمند تفاهم‌هایی است. ما آمادگی داریم با سفارت انگلیس در تهران مثل سایر سفارت‌خانه‌ها رفتار کنیم و توقع داریم انگلیس هم با سفارت ما مثل سایر سفارت‌خانه‌ها برخورد کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اظهار نظری از سوی یک رسانه داخلی به نقل از سرگئی ریابکوف منتشر شده است که او عنوان کرده در فروردین ماه سال آینده ایران و 1+5 به توافق کلی دست پیدا می‌کنند تصریح کرد: اینها فقط حدس و گمان است و فکر نمی‌کنم گمانه زنی کمکی به کسی کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ اولویت دولت و وزارت خارجه برای ایفای نقش موثر در کشور های همسایه به ویژه افغانستان گفت:‌ همسایگان اولویت اول ما هستند. چون ناامنی در این کشورها آثار مستقیم بر امنیت ملی ما دارد. از طرفی استان‌های مرزی ما به طور جدی می‌توانند از تحولات کشورهای همسایه متاثر شوند که البته صرفا تاثیر منفی در میان نیست بلکه می‌توانند استان‌های مرزی از یکیدگر در توسعه و گسترش تجارت و آبادانی یکدیگر بهره‌مند شوند و این مساله امنیت ما را در محیط تامین می‌کند .

وی ادامه داد: برای دولت ارتباط با همسایگان نقش ویژه‌ای داشته است و از ابتدای کار هم دولت و هم رئیس‌جمهور و هم من کار را با کشورهای همسایه شروع کردیم. افغانستان از جهات مختلف برای ما اولویت دارد . یک دهه قبل ما چالش‌ عمده‌ امنیت ملی در افغانستان داشتیم و آن حضور طالبان در حوزه قدرت بود که نه تنها مقداری از توان ملی ما صرف آن مساله می‌شد بلکه باعث شهادت تعدادی از دیپلمات‌هایمان و یک خبرنگار در مزار شریف شد. از سویی مساله مواد مخدر که افغانستان بیشترین میزان تولید آن را به ویژه در تریاک دارد هزینه‌های اجتماعی ، امنیتی و اقتصادی سنگینی به ایران وارد می‌کند.

ظریف ادامه داد: موادی که در ترافیک مواد مخدر به کشور ما سرریز می‌شود و ایجاد باندهای جنایت و قاچاق معضل بزرگ امنیتی و اجتماعی برای ایران است و فقط در سایه یک افغانستان آباد و توسعه یافته می‌توان با این مسائل مقابله کرد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: در شرایطی که اقتصاد مجرمانه ظرفیت جدی و تاثیرگذار در افغانستان دارد نمی‌توانیم امید داشته باشیم که به مقابله با موادمخدر بپردازیم.

وی همچنین درباره‌ ورود داعش به افغانستان نیز گفت: حضور نیروهای افراطی نه فقط طالبان بلکه وارد شدن داعش در افغانستان در مناطق مختلف تهدیدی برای کل منطقه است. از سویی یکی از مهمترین چالش‌ها در افغانستان حضور نیروهای خارجی است که ناامنی در داخل افغانستان و زمینه برای افراط گری فراهم می‌کند و بهانه‌ای است که افراطیون سعی دارند به وسیله‌ آن برنامه ریزی کنند و سربازگیری انجام دهند. در عین حال حضورشان نیز در نزدیک مرزهای ایران برای ما تهدید محسوب می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان که روز سه‌شنبه برای دعوت از اشرف غنی احمد زی به کابل رفته بود درباره‌ی فرصتهای همکاری با افغانستان گفت: ایران با ثبات‌ترین مسیر ترانزیت مواد معدنی افغانستان است و ما می‌توانیم به توسعه روابط در این زمینه بپردازیم که می‌تواند برای دو کشور بهره‌مندی زیادی داشته باشد.


ویدیو مرتبط :
بازگشایی سفارت انگلیس در تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر دولت درباره بازگشایی سفارت انگلیس


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: بحث بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس روند کاملا تدریجی و گام به گام را طی می کند و ما هیچ عجله‌ای برای این مسئله نداریم.

خبرگزاری مهر: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: بحث بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس روند کاملا تدریجی و گام به گام را طی می کند و ما هیچ عجله‌ای برای این مسئله نداریم.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سئوالی درباره روند بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس پس از مذاکرات صورت گرفته بین رئیس جمهور و نخست وزیر انگلیس در نیویورک گفت: بحث بازگشایی سفارتخانه‌ها روندی کاملا تدریجی و گام به گام است که مقدمات آن باید فراهم شود، در عین حال اعلام کرده ایم که در این مورد عجله ای نداریم و این موضوع مسیر عادی خود را دنبال می کند.

وی افزود: سخنرانی آقای کامرون دور از عرف دیپلماتیک بود و نارضایتی مسئولان کشور نیز نسبت به این مسئله اعلام شد، قطعا این اظهارات تاثیرات خود را دارد، در عین حال ملاقاتی که بین رئیس جمهور کشورمان و کامرون انجام شد به درخواست طرف انگلیسی بود و انجام مذاکره به مفهوم پذیرش همه دیدگاههای طرف مقابل نیز نبود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه صحبت‌های کامرون غیرسازنده بود، بیان کرد: این صحبت‌ها غیر قابل پذیرش است و تاثیراتی نیز در فضای کار داشته، ما هم عجله ای برای زمانبندی برای از سر گیری روابط خارج از آنچه که پیش بینی شده و در مسیر قرار دارد، نداریم.

افخم همچنین در پاسخ به سئوال دیگر مهر درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ریاض پس از دیدار صورت گرفته در نیویورک بین وزیران خارجه، بیان کرد: طی سفر آقای امیر عبداللهیان به عربستان که مقدمه و زمینه سازی برای دیدار وزیران خارجه دو کشور در نیویورک بود، دیدار سازنده‌ای بین وزیران خارجه در نیویورک صورت گرفت و درباره مباحث مختلفی گفتگو شد.

وی تاکید کرد: روند گفتگوها رو به جلو است و گفتگوهای مستقیم و انجام سفر در دستور کار قرار دارد، امیدواریم در برنامه آقای ظریف این سفر انجام شود. همواره اعلام کردیم موضوعات منطقه از طریق گفتگو و همکاری می تواند حل شود و جمهوری اسلامی ایران بر اصول سیاسی پایبند است.