اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تصمیم ایران و 1+5 برای نگارش توافق نهایی


عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در نشست امروز کمیسیون امنیت‌ملی مجلس گفت: هر دو طرف ایران و ۱+۵ تصمیم قطعی دارند که در نشست فردا، روند نگارش توافق آغاز شود.

خبرگزاری تسنیم: سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد جزئیات جلسه امروز این کمیسیون، گفت: در ابتدای جلسه امروز، نمایندگان سؤال‌کننده نسبت به حضور نیافتن وزیرخارجه در کمیسیون برای سومین بار اعتراض‌شان را مطرح کردند که در نتیجه سوال‌کننده‌ها طبق آئین‌نامه حق دارند درخواست ارجاع سؤال خود به صحن علنی مجلس را ارائه کنند.

وی افزود:کریمی قدوسی و دواتگری در همین جلسه اعلام کردند که سؤال به صحن ارائه خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، تصریح کرد: عراقچی معاون وزیرخارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده در کمیسیون حضور یافت تا گزارشی از مذاکرات اخیر با اعضای 1+5 که به طور دوجانبه انجام شده بود را ارائه کند.

نقوی‌حسینی گفت: عراقچی گفت که ما با همه اعضای 1+5 برنامه گفت‌وگوی دوجانبه داریم که در آینده اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: عراقچی ادامه داد که اولین مذاکرات دوجانبه با آمریکایی‌ها بود، اگرچه مذاکرات با خانم اشتون به نمایندگی از سوی 1+5 است. در عین حال مذاکرات دو جانبه کمک زیادی به پیشرفت کار می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، گفت: طبق اظهارات آقای عراقچی هر دو طرف تصمیم قطعی دارند که در نشست فردا روند نگارش توافق آغاز شود.

نقوی‌حسینی با اشاره به مذاکرات دوجانبه با آمریکا، گفت: ما توقع داشتیم طرف مقابل مصمم به دستیابی به توافق تا 30 تیر باشد. در این مذاکره قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا که مسئول تیم آمریکایی بود، اعلام کرد که ما مصمم هستیم تا در فرصت شش ماهه یعنی 20 جولای توافق انجام شود. آمریکایی‌ها شرایط بعد از 20 جولای را به نفع مذاکرات نمی‌دانند.

وی ادامه داد: عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران به کمیسیون گفت که طرفین مصمم به دستیابی توافق هستند، اما هر طرف در پی توافق خوب از دیدگاه خودش است. از نظر محتوایی رسیدن به نکات مشترک سخت است و هنوز پیشرفت خاصی صورت نگرفت، اما مواضع طرفین کاملا شفاف شده، خطوط قرمز طرفین مشخص است هرچند تصمیم‌گیری در مورد هیچ موضوعی صورت نگرفته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس افزود: آقای عراقچی می‌گوید که اگر تا 20 جولای به توافق نهایی نرسیم باید روی تمدید و شرایط ادامه تمدید به بحث بپردازیم. موضوع میزان غنی‌سازی، تعداد، نوع و نسل سانتریفیوژها، رآکتور آب سنگین اراک و حدود و کیفیت تحقیقات هسته‌ای، نحوه و زمان لغو تحریم‌ها از جمله موضوعاتی است که دو طرف در آن به نقاط مشترکی نرسیده‌اند. عراقچی اشاره کرد که تا اینجا مذاکرات راهگشایی‌های زیادی داشته و برون‌رفت‌های اقتصادی ایجاد کرده و 1+5 تاکنون به کلیه تعهدات خود عمل کرده و تحریم‌های جدیدی هم ایجاد نشده است.

نقوی‌حسینی ادامه داد: آقای عراقچی در این جلسه اظهار کرد که در مذاکرات اعلام شده که بحث در مورد سیستم دفاعی و یا موشک‌های دوربرد خط قرمز ماست و نه قابل مذاکره است و نه در این ارتباط مذاکره‌ای صورت می‌گیرد. در مورد تحریم‌ها هم تأکید شد که ما خواهان لغو کلیه تحریم‌ها بعد از توافق هستیم، به خصوص تحریم‌های دولت و کنگره آمریکا باید در گفت‌وگوهای دوجانبه برطرف شود در غیر این صورت دلیلی برای مذاکره وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در جلسه عصر امروز کمیسیون، آصفری، کریمی‌قدوسی، فتح‌الله حسینی، بخشایش، جوکار، کوثری، کامران، منصوری‌آرانی و آشوری از اعضای کمیسیون اظهارنظرهایی کردند، گفت: در این جلسه با توجه به سؤالات و نظرات اعضای کمیسیون بنا بر آن شد که در جلسه سه‌شنبه کمیسیون، تیم مذاکره‌کننده و نماینده دستگاه‌های تحریم شده از جمله بانک مرکزی، شرکت هواپیمایی، کشتیرانی، بیمه‌ها و صنعت و معدن حاضر شوند تا آخرین اقدامات و دستاوردهای لغو تحریم‌ها مورد بررسی قرار گیرد.


ویدیو مرتبط :
توافق نهایی هسته ای ایران و 1+5

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لحظه به لحظه با مذاکرات «وین 4»/ ایران و 1+5 در آستانه توافق نهایی نگارش سند مکتوب



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات وین 4


 اخبار سیاست خارجی - لحظه به لحظه با مذاکرات «وین 4»
برای نگارش پیش‌نویس اولیه توافق‌نامه ایران 1+5 توافق شد؟

اگرچه دیدارهای ایران و 1+5 از دیروز صبح شروع شده است اما گفته می‌شود مهم‌ترین دیدار، نشست غروب روز گذشته محمدجواد ظریف با کاترین اشتون بوده است.

بنابر اخبار غیررسمی در این دیدار که دو ساعت به طول انجامیده است، توافق برای نگارش پیش‌نویس اولیه صورت گرفته است. 
 
اعضای تیم پر و پیمان آمریکا در مذاکرات هسته‌ای چه کسانی هستند؟چهارمین دور از مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان در حالی وارد دومین روز خود شد که طرفین احتمالاً امروز نیز درباره چهارچوب متن پیش نویس توافق نامه نهایی به گفت و گو خواهند نشست.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات وین در راستای رسیدن به راه حلی جامع در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سرگرفته شد که اکنون پس گذر سه دور از این گفت‌وگوها برگزار شده، طرفین در دور چهارم این مذاکرات، درباره چهارچوب متن توافق‌نامه اصلی برای برداشتن «گام نهایی» و حل مشکلات به وجود آمده برای برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران به گفت و گو نشسته‌اند.

در دومین روز از چهارمین روز مذاکرات، «تابناک» لحظه به لحظه از وین به پوشش این رویداد مهم خواهد پرداخت و علاوه بر اخبار، مواضع صاحب نظران را برایتان گرد خواهد آورد.

اگرچه دیدارهای ایران و 1+5 از دیروز صبح شروع شده است اما گفته می‌شود مهم‌ترین دیدار، نشست غروب روز گذشته محمدجواد ظریف با کاترین اشتون بوده است. بنابر اخبار غیررسمی در این دیدار که دو ساعت به طول انجامیده است، توافق برای نگارش پیش‌نویس اولیه صورت گرفته است. این در حالی است که مذاکره کنندگان ایرانی خاطرنشان کردند که حتی در صورت توافق برای نگارش پیش نویس، به معنای رسیدن به توافق نیست و این پیش نویس در صورت نگارش تنها قدم اولیه برای مذاکرات بعدی خواهد بود.

 

13:30: جلسه افتتاحیه روز دوم از چهارمین دور مذاکرات وین از ساعتی پیش با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ساعتی پیش آغاز شد. این جلسه در حالی برگزار می شود که قرار بود ظریف و اشنون شب گذشته نیز با هم دیدار کنند‬ ‫ولی این دیدار به منظور رایزنی های بیشتر میان هیئت ها به صبح امروز موکول شد.


14:30: برخلاف آب و هوای طوفانی وین، فضای مذاکرات آرام است. همچنین برخلاف دوره‌های پیشین مذاکرات، اطلاعات بسیار اندکی در اختیار خبرنگاران ایرانی قرار می‌گیرد و در مقابل برخی خبرنگاران رسانه‌های خارجیِ فارسی زبان که از صبح امروز در محل مذاکرات حضور نداشته‌اند اقدام به انتشار اخباری نامتناسب با واقعیات کرده و سعی در ایجاد یک فضای کاذب درباره روند مذاکرات دارند.


15:00: نشریه آمریکایی یواس‌ای‌تودی در گزارشی اعلام کرد احتمال اینکه توافقنامه جامع هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 موجب نارضایتی اعضای کنگره آمریکا نشود قابل توجه است و احتمالاً در صورت توافق نهایی نیز فشارهایی متوجه کاخ سفید وارد خواهد آمد. بر اساس گزارش این نشریه، علی‌رغم برخی اختلاف نظرهای طرفین گفت و گو، احتمالاً دولت اوباما حاضر به توافق با ایران برای حفظ بخشی از غنی سازی خود خواهد شد که این مطلوب گروهی از اعضای کنگره آمریکا نیست.

«مارک دوبوویتز»، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی که دولت اوباما را در خصوص موضوع تحریم‌ها مشاوره می‌دهد، گفت: ایران احتمالاً در پایان مذاکرات مقداری ظرفیت و قابلیت غنی‌سازی خود را حفظ خواهد کرد.

«جوفی جوزف» مدیر سابق عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای در شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که هرگونه توافق هسته‌ای، بازرسی و نظارت بر ایران را افزایش می‌دهد و شمار بازرسان در ایران و شمار مکان‌هایی که می‌توانند بروند نیز افزایش پیدا می‌کنند که تمامی اینها شانس دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

 

15:17: روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی به موضوع مذاکرات هسته ای ایران و گروه کشورهای 1+5 در وین برای توافق جامع هسته ای پرداخت. به نوشته این نشریه در حالی که یک خوش بینی مفرط و غیر منطقی درباره کسب توافق نهایی ایجاد شده است شکاف بین دو گروه همچنان زیاد است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز در هر دو کشور ایران و آمریکا گروه های قدرتمندی از برهم خوردن مذاکرات خوشحال خواهند شد، همچنین اسرائیل بر برچیده شدن کامل تاسیسات هسته ای ایران تاکید دارد. با این حال موانع اصلی موضوعات فنی و اجرایی است. 

این موضوعات شامل طیفی از مسائلی است از جمله: حجم و وسعت برنامه هسته ای ایران که منحصرا صلح آمیز است؛ چگونگی  تضمین ایجاد شفافیت کامل و انجام بازرسی فراتر از کشورهای غیر هسته‌ای نظامی که غنی سازی انجام می دهند و چگونگی پرداختن به موضوع موشک ها که در برنامه اقدام مشترک به نحو بسیار جزیی بدان اشاره شده است. این نشریه در ادامه به تاسیسات فردو، تعداد سانتریفیوژها، ذخیره غنی شده ایران؛ بازرسی و نظارت و بحث موشک ها می پردازد و در عین حال تاکید می کند این اختلافات به معنای عدم دستیابی به توافق نیست و آنچه تاکنون به خصوص در ارتباط با ایران و آمریکا رخ داده را دستاورد بزرگی می خواند.


16:40: مایکل مان در صفحه توییتر خود نوشت: «گفت‌وگوهای صبح دو جانبه محمد جواد ظریف و کاترین اشتون "مفید" بود و گفت‌وگو‌ها در فرمت (شکل) جدید در هتل کوبورگ (محل اقامت هیات‌های مذاکره‌کننده) ادامه دارد.» در همین راستا ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که به همراه هیات مذاکره‌کننده آمریکا در وین به سر می‌برد در صفحه توییتر خود نوشت: «در ادامه گفت‌وگوها صبح میان ظریف و اشتون بحث‌های کارشناسی و مشورت‌ها ادامه دارد.»


16:50: رویترز نوشت: ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس توافقنامه ای که در سال گذشته امضا کردند باید تا تاریخ 15 می(25 خرداد) اقداماتی را برای مشخص شدن نکات مبهم انجام بدهند. یکی از سخنگویان آژانس اعلام کرده است این نهاد قرار نیست درباره نتیجه این توافق بیانیه ای صادر کند. برخی دیپلمات ها گفته اند گزارش سه ماهه آژانس که به احتمال زیاد هفته آینده منتشر می شود اطلاعات جدیدی را در این خصوص داشته باشد.

ایران و آژانس در 20 بهمن ماه سال گذشته درباره 7 موضوع توافق کردند که شامل:

1- ارایه اطلاعات مورد توافق دو طرف و دسترسی مدیریت شده مرتبط با معدن ساغند یزد.
2- ارایه اطلاعات مورد توافق دو طرف و دسترسی مدیریت شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان.
3- تحویل پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) بروز شده راکتور IR-40 (اراک).
4- اتخاذ اقدام در جهت به نتیجه رسانیدن رهیافت پادمان برای راکتور IR-40 (اراک).
5- ارایه اطلاعات مورد توافق دو طرف و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد.
6- ارایه اطلاعات مواد چشمه source material، که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت و یا غنی‌سازی نرسیده‌است، شامل واردات چنین موادی به ایران و استخراج اورانیوم از فسفات توسط ایران.
7- ارایه اطلاعات و توضیحات به آژانس به منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه EBW (نسل جدید چاشنی‌های ایمن).

به گزارش رویترز، برخی منابع دیپلماتیک، 6 مورد اول توافق را مهم برآورد نکرده و تنها بحث جنبه های احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران را مهم خوانده اند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ساعت 14 امروز (پنجشنبه) به وقت وین با فیشر رئیس جمهور اتریش دیدار و گفت‌وگو کرد.

مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام پایانی توافقنامه ژنو از روز گذشته در شهر وین برپاست و تا فردا نیز ادامه دارد.

16:55: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ساعت 14 امروز (پنجشنبه) به وقت وین و در حاشیه مذاکرات هسته‌ای، با فیشر رئیس جمهور اتریش دیدار و گفت‌وگو کرد و مسائل منطقه ای و روابط دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار، توافق نهایی با 1+5 را دست یافتنی دانست و گفت: واقع بینی و اراده دو طرف، عامل اساسی برای رسیدن به نتیجه می باشد.

رییس جمهور اتریش نیز با اشاره به پیشرفت های حاصله، ابراز امیدواری نمود تا وین نهایتا شاهد توافق جامع هسته ای باشد.  هانس فیشر در ادامه حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی از مذاکرات را امیدوار کننده خواند و از آن استقبال کرد.

اشمیت همچنین سفر وزیر امور خارجه اتریش به تهران را بسیار مثبت خواند و از گفتگوهای فیمابین در این سفر ابراز امیدواری کرد.

در این دیدار، تاکید بر ارتقا تعمیق روابط دو جانبه از جمله سفر رییس جمهوری اتریش به تهران و همچنین تبادل نظر پیرامون مسایل منطقه ای از جمله آخرین وضعیت سوریه و انتخابات آ تی در این کشور و تحولات روابط ایران و عربستان مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

17:28: پس از مشورت و رایزنی داخلی اعضای 1+5، رایزنی سید عباس عراقچی و هلگا اشمیت معاونان محمدجواد ظریف و کاترین اشتون ساعت 15:15 به وقت وین در هتل پله کوبورگ (محل استقرار روسای هیات‌ها) آغاز شد.

18:08: رویترز خبر داده سانتریفیوژها مهم‌ترین موضوع محل اختلاف میان طرفین مذاکره‌کننده هستند. این خبرگزاری انگلیسی از قول مقامات و منابع دیپلماتیک گزارش داده مسئله چشم‌انداز آینده غنی‌سازی در ایران مهم‌ترین مانع بر سر توافق جامع هسته‌ای با ایران است. یک مقام ایرانی گفته رفع اختلافات بین طرفین «دشوار است، هر چند غیرممکن نیست.» مقامات غربی گفته‌اند ایران و ۶ کشور طرف مذاکره با این کشور بایستی نه تنها بر سر تعداد و نوع سانتریفیوژها، بلکه بر سر سطح غنی‌سازی و اندازه ذخائر اورانیوم این کشور توافق کنند.

19:20: رفت و آمدهای اعضای هیات‌های مذاکره کنندگان به هتل پله کوبورگ (محل استقرار روسای هیات‌ها) بسیار وسیع بوده و آن گونه که شواهد نشان می‌دهد رایزنی‌ها در سطوح پایین تر در سکوت استمرار دارد.

19:57: جمهوری اسلامی ایران و گروه کشورهای 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در آستانه توافق نهایی نگارش سند مکتوب قرار گرفتند. یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایرانی به ایرنا گفته است که ایران و 1+5 در مذکرات عصر امروز (پنجشنبه) در حال تعیین تاریخ اجرای توافق نامه جامع و نهایی هستند. برخی از رسانه های جهان از توافق ایران و 1+5 به عنوان توافق قرن یاد کرده اند.

 

22:07: سید عباس عراقچی و هلگا اشمید، معاونان رییسان هیا‌ت‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 پس از بیش از چهار ساعت به رایزنی‌های خود پایان دادند. قرار است پس از رایزنی‌های هریک از هیات‌ها با یکدیگر نتایج در دیدار دوجانبه اشتون و ظریف که امشب ساعت 9 به وقت محلی (وین) انجام می‌شود مورد بحث قرار گیرد.

این خبر لحظه لحظه تکمیل می‌شود
اخبار سیاست خارجی - تابناک