اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تصمیم آمریکا درباره حمید ابوطالبی"



اخبار,اخبار سیاست خارجی, جن ساکی


اخبار سیاست خارجی - وزارت خارجه آمریکا: تصمیمان عوض نشده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش به حمید ابوطالبی رواید ورود به آمریکا نخواهد داد و تصمیم واشنگتن در این زمینه تغییری نکرده است.

به گزارش تسنیم، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی در خصوص شکایت ایران در خصوص ماجرای صدور روادید برای حمید ابوطالبی گفت: ما از گزارش‌ها درباره این‌که ایرانی‌ها شکایتی را علیه کمیته کشور میزبان تهیه کرده‌اند اطلاع داریم. من این سؤال را به سازمان ملل و ریاست کمیته کشور میزبان رجوع می‌دهم که کشور قبرس رئیس آن است.

وی در خصوص اینکه آیا مهر عدم صدور ویزا بر روی درخواست خورده یا نه، گفت: چیزی تغییر نکرده و من چیز جدیدی برای شما ندارم.

ساکی درباره اینکه آیا نظر آمریکا در این خصوص تغییر کرده است یا نه، اظهار داشت: هیچ‌چیز تا به حال تغییر نکرده است. دلایلی برای عدم صدور روادید وجود دارد که من به آنها اینجا اشاره نمی‌کنم، اما آنچه جمعه اعلام شده این است که ما به او روادید نخواهیم داد.

اخبار سیاست خارجی - تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
مداحی زیبا-حسین ابوطالبی-ابوطالبی دهنوی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا کاخ سفید می تواند مانع از ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا شود؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 1+5

 

اخبار بین الملل - فارین پالسی:
آیا کاخ سفید می تواند مانع از ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا شود؟

حمید ابوطالبی انتخاب ایران برای نمایندگی این کشور در سازمان ملل گفته است که به عنوان مترجم برای دانشجویانی که سال 1979 سفارت امریکا را به تسخیر خود در اوردند فعالیت کرده است.

فارین پالسی نوشت: حمید ابوطالبی انتخاب ایران برای نمایندگی این کشور در سازمان ملل گفته است که به عنوان مترجم برای دانشجویانی که سال 1979 سفارت امریکا را به تسخیر خود در اوردند فعالیت کرده است.

 در چشمان سناتور تد کروز این مسئله ابوطالبی را انتخاب نامناسبی برای ایران کرده است. روز جمعه کاخ سفید گفت که با کروز موافق است و به ابوطالبی ویزا نمی دهد. با این اوصاف، ابوطالبی نخستین سفیر یک کشور در سازمان ملل است که آمریکا حاضر به صدور ویزا برای آن نیست.

تصمیم به ممانعت از حضور ابوطالبی در نیویورک در بحبوحه مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5 صورت گرفته است. جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این اقدام بر مذاکرات تاثیر نمی گذارد.

این تصمیم در تعارض با قوانین سازمان ملل است. توافق 1947 این سازمان با دولت آمریکا، واشنگتن را از مانع سازی در ورود سفرای کشورها منع می کند.

در این توافق آمده است: مسئولان ایالات متحده نباید مانعی در مقابل حضور افراد در سازمان ملل ایجاد کنند.

براساس مفاد این توافق، مناقشات بین امریکا و سازمان ملل باید از طریق حکمیت حل شود. استفان دوجاریک سخنگوی بان کی مون حاضر به اظهار نظر در مورد تصمیم کاخ سفید نشد.

جولیان کو استاد حقوق دانشگاه هوفسترا و کارشناس حقوق بین الملل می گوید: باوجود آنکه امریکا پیش از این از ورود گروه خاصی از افراد به سازمان ملل جلوگیری کرده ، این نخستین بار است که واشنگتن از حضور یک سفیر ممانعت بعمل می آورد.

در سال 1988، امریکا به یاسر عرفات ویزا نداد. در مقابل، سازمان ملل فعالیت های خود را به ژنو منتقل کرد. یک سال پیش از آن، کنگره  سعی کرد که سازمان آزادی بخش فلسطین را مجبور به تعطیلی دفترش در سازمان ملل کند اما موفق نشد.

کنگره در هنگام تایید توافقنامه با سازمان ملل تبصره ای را اضافه کرد که می گوید، هیچ چیز در متن توافق توانایی امریکا برای حفظ امنیت ملی خود را محدود نمی کند.این تبصره هرگز به صورت رسمی از سوی سازمان ملل مورد پذیرش قرار نگرفته است و امریکا به ندرت به این تبصره استناد کرده است.

با این حال، تاکنون آمریکا حاضر به استفاده از این تبصره نشده است حتی درباره سازمان ازادی بخش فلسطین.

به گفته ی ادوارد لاک مورخ و مشاور سابق بان کی مون، مشخص نیست که ایا  تبصره امنیت ملی به ابوطالبی مربوط می شود یا خیر.

وی افزود: باید دلایل و شواهد روشنی از کسی که امریکا می گوید خطری برای امنیت ملی محسوب می شود وجود داشته باشد و در این مورد مشخص نیست که چنین شواهدای وجود دارد یا خیر.
اخبار بین الملل - انتخاب