اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تصاویر دیدنی از کهکشان راه شیری


یک منجم آماتور با ترکیب سی و هفت هزار عکس موفق به تهیه تصویری 360 درجه از کهکشان راه شیری شد.

نیک رایزینگر، منجم آماتور و علاقه‌مند نجوم با استفاده از 6 دوربین به طور همزمان و طی 96 هزار و 561 کیلومتر در مدت یک سال، توانست یک تصویر پانورامیک را از کهکشان راه شیری در پهنه آسمان شب تهیه کند.

براساس گزارش دیلی میل، این عکاس 28 ساله آمریکایی که در سیاتل آمریکا مدیر بازاریابی است، با استفاده از دوربین‌هایی با زاویه دید بالا از آسمان شب بین غرب آمریکا و جنوب آفریقا هزاران عکس را از ستارگان تهیه کرد و از ترکیب سی و هفت هزار و 440 عکس، این تصویر پانورامیک تماشایی را تهیه کرد.



این عکس یک نمای 360 درجه از کهکشان راه شیری، سیارات و ستارگان درون آن را در رنگ‌های کاملا طبیعی نشان می‌دهد. بازدیدکنندگان سایت این عکاس با کلیک بر روی این عکس پنج هزار مگاپیکسلی می‌توانند با بزرگنمایی کردن روی هر نقطه‌ کهکشان از سحابی جبار تا ابر بزرگ ماژلان به تماشای آن بپردازند.



این عکاس برای تهیه این تصاویر به آسمان هر 2 نیم‌کره شمالی و جنوبی نیاز داشت. به همین منظور آسمان را به 624 بخش تک شکل تقسیم و سپس تمام آن‌ها را در رایانه به یک عکس واحد تبدیل کرد.




منبع :
خبرگزاری برنا


ویدیو مرتبط :
تصاویر زیبا از کهکشان راه شیری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شناسایی اثر انگشت کهکشان راه شیری +تصاویر



اخبار,اخبار علمی,کهکشان راه شیری

اخبار علمی - شناسایی اثر انگشت کهکشان راه شیری +تصاویر

منجمان آژانش فضایی اروپا تصاویری از پیچش‌ها، حلقه‌ها و قوس‌هایی را آشکارسازی کرده‌اند که به نوعی ساختار میدان مغناطیسی کهکشان راه شیری را به نمایش می‌گذارند.

آژانس فضایی اروپا اعلام کرده این‌ها تعدادی از نخستین تصاویری هستند که شکل مانع مغناطیسی کهکشان راه شیری را آشکارسازی می‌کنند. دانشمندان امیدوارند این الگوها روزی به آن‌ها در بررسی گذشته جهان و به دست‌آوردن تصویری واضح‌تر از جهان پس از انفجار بزرگ کمک کند.
این تصاویر با استفاده از داده‌های قطبیدگی نور فضاپیمای «پلانک» متعلق به آژانس فضایی اروپا خلق شدند. به منظور خلق این تصاویر، فضاپیمای «پلانک» آسمان را برای بیش از 1500 روز رهگیری و مسیر نور را در کهکشان راه شیری نقشه‌برداری کرد.

 

اخبار,اخبار علمی,کهکشان راه شیری

 تصاویری از پیچش‌ها، حلقه‌ها و ردپاهای میدان مغناطیسی راه شیری


در حالی که دانشمندان نمی‌توانند میدان‌های مغناطیسی را مستقیما ببینند، قادرند مشاهده کنند چگونه این میدان‌ها بر نور منتشره توسط دانه‌های غبار ریزی موجود در میدان مغناطیسی اثر می‌گذارند. در این میان، قطبیدگی نور، حامل اطلاعات زیادی درباره آنچه در طول مسیر اشعه نور رخ داده، است و منجمان می‌توانند از این اطلاعات در تحقیقاتشان بهره ببرند.
در حالت معمول، میدان‌های مغناطیسی می‌توانند در تمامی مسیرها مرتعش شوند اما چنانچه آن‌ها در جهت‌هایی خاص به رعشه در آیند، نور قطبیده می‌شود. با اندازه‌گیری میزان قطبیدگی این نور، منجمان می‌توانند فرآیندهای فیزیکی را بررسی کنند که موجب قطبیدگی و مغناطیسم نور شده است.

 

اخبار,اخبار علمی,کهکشان راه شیری

ردپای میدان مغناطیسی کهکشان راه شیری


پیچش‌های مشاهده‌شده در تصاویر ارسالی، نور قطبیده‌شده را به نمایش می‌گذارند و گرچه دانه‌های غبار ریز منتشرکننده نور بسیار سرد هستند، می‌توانند نور را در طول موج‌های طولانی از مادون‌قرمز تا انتهای ریزموج منشور ساطع کنند. چنانچه جهت‌های تمامی ابر دانه‌های این‌ غبار ریز تصادفی بودند، هیچ قطبیدگی شبکه‌ای در نور وجود نداشت. با این حال، دانه‌های غبار کیهانی تقریبا همیشه به سرعت و ده‌ها میلیون بار در ثانیه به دلیل تصادمات با فوتون‌ها و حرکت سریع‌ اتم‌ها می‌چرخند. بنابراین، چون ابرهای غباری میان‌ستاره‌ای موجود در کهکشان راه شیری توسط میدان‌های مغناطیسی به هم متصل می‌شوند، دانه‌های غبار چرخان در راستای جهت میدان مغناطیسی آرایش می‌شوند.

 

اخبار,اخبار علمی,کهکشان راه شیری

 فضاپیمای پلانک آژانس فضایی اروپا


دانشمندان امیدوارند تصاویر ارسالی به آن‌ها در بررسی میدان‌های مغناطیسی کهکشان راه شیری کمک کنند. آن‌ها بر این باورند هنوز معماهای زیادی درباره میدان مغناطیسی کهکشان راه شیری و چگونگی رفتار آن وجود دارند.

اخبار علمی - ایسنا