اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تصاویری از سیل در روستای سیجان چالوس


فرماندار کرج از کشته شدن حداقل پنج نفر بر اثر سیل در جاده چالوس خبر داد و گفت: ابعاد خسارت و فاجعه بسیار گسترده است.

مشرق نیوز: فرماندار کرج از کشته شدن حداقل پنج نفر بر اثر سیل در جاده چالوس خبر داد و گفت: ابعاد خسارت و فاجعه بسیار گسترده است.

تصاویری از سیل در روستای سیجان چالوس

تصاویری از سیل در روستای سیجان چالوس

تصاویری از سیل در روستای سیجان چالوس

تصاویری از سیل در روستای سیجان چالوس

تصاویری از سیل در روستای سیجان چالوس

تصاویری از سیل در روستای سیجان چالوس

تصاویری از سیل در روستای سیجان چالوس

تصاویری از سیل در روستای سیجان چالوس

تصاویری از سیل در روستای سیجان چالوس

تصاویری از سیل در روستای سیجان چالوس


ویدیو مرتبط :
کوهپیمایی از سیجان روستای خور جاده چالوس به روستا بکر واریان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در حادثه سیل جاده چالوس، روستاییان سیجان مقصرند یا مسوولان ستاد بحران



اخبار,اخباراجتماعی ,حادثه سیل جاده چالوس

این بار اولی نیست که استان البرز با پدیده سیل و طغیان رودخانه رو به رو می شود، در بیشتر روز هایی که باران می بارد، اهالی روستاهای اطراف جاده چالوس و از طرفی نیز طالقان، منتظر جاری شدن سیل و طغیان رودخانه هستند.

 در این بین مسئولان باید فراتر از مردم و پیش بینی های آنها حرکت کنند و هنگام آگاهی از چنین شرایطی قبل از وقوع اقدامات لازم را انجام دهند.


رعد و برق و وزش باد شدید همراه با گرد و غبار
با توجه به اینکه سازمان هواشناسی در اطلاعیه شماره 21 در جمعه 26 تیر 94 اعلام کرد، در یکشنبه 28 تیر 94 در ساعات بعد از ظهر و شب در استان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید همراه با گرد و خاک و در ارتفاعات البرز، بارش متناوب باران گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می شوند.


همچنین دوشنبه 29 تیر 94، در ارتفاعات البرز بارش متناوب باران گاهی با رعد و برق و وزش باد به نسبت شدید و در پاره ای از مناطق باد و گرد و خاک پیش بینی می شود، ولی اقدامات پیشگیرانه از سوی سازمانهای امدادی صورت نگرفت.


در این اطلاعیه به طوفان و احتمال سیل اشاره ای نشده است، از این رو شباهت بسیاری به اعلام وضعیت هوا در روز های به نسبت عادی را دارد، ولی با در نظر گرفتن حادثه خیز بودن منطقه و احتمال خطر، مسئولان به خصوص اعضا ستاد بحران استان باید تدبیری برای این احتمال می اندیشیدند.


اکنون حوادث رخ داده برای ساکنان روستا که بیشتر آنها از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد اجتماع محسوب می شوند، تکان دهنده است.


عروس و دامادی که در شب عروسی خود همراه سیل شدند، مادری که لحظه ای از اتومبیل پیاده شد و فرزندانش را جا گذاشت و اکنون به دنبال اثری از آنها در گل و لای رودخانه می گردد.


خانه هایی که دیگر جایی برای سکونت ندارند و زمین های کشاورزی که اکنون به باتلاقی تبدیل شده اند، اینها در مدت 20 دقیقه به این شکل در آمده اند.


آیا مردم مقصر ضعف زیر ساخت ها هستند؟
مسئولان بر این باورند، که مقصر اهالی روستا هستند، که به حریم رودخانه تجاوز کردند و خانه های خود را در این بستر ساختند، ولی آیا این اظهارات می تواند بر ضعف آنها پوشش بگذارد؟


مسلم است که در تمام نقاط دنیا چنین حوادثی رخ می دهد، ولی آیا آنها نیز با چنین میزان بارندگی به این وضع دچار می شوند، آیا برای فرسوده بودن پل ها و ضعف در زیر ساخت ها نیز می توان مردم را مقصر دانست؟


در شب وقوع حادثه جاده از مرزن آباد به کرج یک طرفه بود، این موضوع راه برای رسیدن به سیل زدگان را دشوار و طولانی می کرد، که البته این نیز در شرایط بحرانی بسیار تاثیر گذار بوده، سال ها است که این معضل وجود دارد و همواره مسئولان وعده هایی برای مرتفع کردن این امر مهم داده اند، ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است، آیا در این مورد نیز مردم مقصر هستند؟


شورای بحران ساعت یک صبح 29 تیر تشکیل شد، این در حالی بود که مردم روستای سیجان در تاریکی شب و بدون برق، با چراغ قوه به دنبال یکدیگر می گشتند و گاه نیز با اجساد عزیزان خود مواجه می شدند.


ایجاد مرداب در پذیرایی خانه
در این شرایط خسارات مالی زیاد مورد نظر نیست، بلکه هر کسی دنبال این است که افراد خانواده خود را در کنار یکدیگر و در سلامت کامل ببیند، ساعت 2 صبح همان روز گروهی از ستاد بحران به همراه تجهیزات لازم به محل وقوع سیل می روند، اما به دلیل تاریکی هوا و کمبود امکانات عملیات به کندی پیش می رود.


زمانی که هوا روشن می شود، عمق فاجعه بیشتر به چشم می آید، چند خودرو تا اندازه ای در هم ادغام شده اند، که تعداد آنها قابل تشخیص نیست، رنگ فرش خانه ها دیگر مشخص نیست و گویی مردابی در وسط خانه ایجاد شده است.


ساخت و ساز غیر مجاز در بستر رودخانه حادثه را تشدید کرد
فرماندار ویژه کرج که به همراه استاندار و رییس ستاد بحران کشور در محل حضور دارد، می گوید: صدا و سیما طوفان شدید و رگبار و رعد و برق را اعلام کرده بود و مردم قدری بی توجهی کردند، از طرفی نیز چاره دیگری نداشتند، چون روستایی مانند سیجان بسیار به رودخانه نزدیک است.


«محمد تقی ایرانی»، می افزاید: آسیب دیدگان از اهالی روستا بودند و غریبه در میان آنها نبود، بیشترین خسارت به مزارع، باغات، خانه ها و خودرو های روستایی وارد شده است، اتومبیل های آسیب دیده نیز راهی برای تردد به جز از کنار رودخانه نداشتند، بنابراین زمان وقوع حادثه اینگونه دچار آسیب شدند.


وی می گوید: اکنون نیز برای امروز، فردا و روز بعد احتمال بارش شدید باران و سیل پیش بینی شده است، به همین دلیل تعدادی اتوبوس برای اهالی روستا در نظر گرفته شده تا آنها را به محل اسکان سیل زدگان راهنمایی کند، ولی آنها استقبالی نکرده اند.


ایرانی ادامه می دهد: نیرو های امدادی و اعضا ستاد بحران در کرج حاضر بودند و به از وقوع حادثه در اسرع وقت به محل رسیدند، اکنون نیز عملیات امداد و نجات، اسکان و آذوقه رسانی در حال اجرا است.


وی می گوید: اکنون برق روستاها وصل شد و آب آشامیدنی نیز برای اهالی تامین شده، سایر عملیات از جمله پاکسازی روستاها نیز در حال اجرا است.


فرماندار کرج، می افزاید: تاکنون 6 تن جان خود را از دست داده و 12 تن نیز مفقود هستند، همچنین بیشترین علت برای چنین حادثه ای را می توان ساخت و ساز غیر مجاز در بستر رودخانه دانست.


طوفان و سیل اعلام نشده بود
مدیر کل بحران استانداری البرز، با اشاره به اینکه اخبار هواشناسی به وضوح طوفان و احتمال سیل را اعلام نکرده بود، می گوید: باد شدید، رعد و برق و رگبار پراکنده توسط اخبار هواشناسی اعلام شده بود، که این موضوع نشان دهنده شرایط بحران و اضطرار نیست، ولی اگر به خوبی اطلاع رسانی می شد، ستاد بحران اقدامات پیشگیرانه ای با عملیات گسترده در اسرع وقت، مد نظر قرار می داد.


«ابوالقاسم باقری» می افزاید: تاکنون نزدیک به 80 اتومبیل با سیل همراه شده اند، که برخی از آنها قابل تشخیص نیستند و به طور کامل از بین رفته اند، همچنین به گفته ریش سفیدان روستا در 100 سال اخیر چنین سیلی رخ نداده بود.


وی ادامه می دهد: شب گذشته که اعلام وقوع سیل و طوفان شد، 60 تن نیروی امدادی هلال احمر، 4 آمبولانس و 5 خودرو آتش نشانی به محل اعزام شده و عملیات امداد را آغاز کردند، از طرفی نیز نیرو های بسیج منطقه در کنار آنها خدمات ارائه می دادند.


باقری می گوید: یک طرفه بودن جاده مانع بزرگی برای رسیدن در محل حادثه بود، که البته پلیس راهنمایی و رانندگی در این باره همکاری بسیار خوب و گسترده ای داشت، ولی با تمام این تفاصیل چنین مسیر کوتاهی 40 دقیقه زمان می گرفت.


وی می افزاید: در این شرایط مردمی که دچار آسیب شدند و عزیزان خود را از دست دادند، احساساتی برخورد می کنند و گاهی توقعات دور از ذهن دارند، که باید آنها را درک کرد.


 اخبار اجتماعی  -  خبر  آنلاین