اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تصادف ماشین‌ کیمیایی با علیرام نورایی


با آغاز فصل پاییز گویا قرار است کنداکتور برنامه‌های تلویزیونی تکانی به خود دهد و بالاخره آنتن تلویزیون از رخوت ایام پس از ماه رمضان خارج شود. سریال «ماتادور» از جمله سریال‌های آماده پخش تلویزیون است که پس از بارها وعده دادن بالاخره موعد پخش آن (هفته پلیس) فرا رسیده است.

شبکه ایران: با آغاز فصل پاییز گویا قرار است کنداکتور برنامه‌های تلویزیونی تکانی به خود دهد و بالاخره آنتن تلویزیون از رخوت ایام پس از ماه رمضان خارج شود. سریال «ماتادور» از جمله سریال‌های آماده پخش تلویزیون است که پس از بارها وعده دادن بالاخره موعد پخش آن (هفته پلیس) فرا رسیده است.

 سریالی که خیلی‌ها آن را اکشن‌ترین سریال تاریخ تلویزیون می‌دانند و حتی برخی آن را نسخه ایرانی«24» عنوان کرده‌اند. بخصوص که طبق شنیده ها، جلوه‌های ویژه این سریال از حیث طراحی و اجرا در میان نمونه‌های مشابه وطنی، جزو چشمگیرترین‌ها از کار درآمده است.


فرهاد نجفی کارگردان سریال پلیسی «ماتادور» هر چند چنین ادعاهایی را قبول ندارد اما می‌گوید تمام توانش را برای باورپذیرشدن صحنه‌های اکشن به کار برده است: «ما سعی کردیم اکشن خوبی بسازیم اما اگر خودمان را با امکانات هالیوودی مقایسه کنیم تمسخرآمیز است چرا که یک میلیونیم امکانات آنها را هم نداریم. اما در حد بضاعت ایران همه تلاشمان را کردیم، پلان‌هایی را گرفتیم که واقعا سخت بود و با امکانات ایران نشدنی می‌نمود. به لحاظ ساختاری هم فکر می‌کنم مخاطب با جلوه‌های ویژه ارتباط برقرار کند و برایش باورپذیر باشد.



متفاوت‌ترین سریال اکشن ایرانی/ باز هم نتیجه کار در حد توقع من نیست

آثار اکشن به دلیل تصنعی بودن و ضعف جلوه‌های ویژه سابقه چندان درخشانی در ذهن مخاطبان تلویزیون ندارند حال باید دید «ماتادور» می‌تواند اعتماد مخاطب را نسبت به این آثار جلب کند. نجفی در این خصوص توضیح می‌دهد: علت این‌که اکشن خوب ساخته نمی‌شود این است که کارگردان برای ساخت اکشن تمام تلاش‌اش را نمی کند. ساخت فیلم اکشن در ایران حکم می‌کند که کارگردان جلوه‌های ویژه را به خوبی بشناسد و از تدوین، کروماکی، بدلکاری و امکاناتی چون کار باطناب و...به خوبی شناخت داشته باشد تا بتواند اکشن کار کند.

هر چند تیزرهای پخش شده از «ماتادور» می‌گوید که با کاری متفاوت از سریال‌های اکشن ایرانی مواجه خواهیم بود اما نمی‌توان آنونس کوتاه سریال را ملاک مناسبی برای قضاوت قرار داد. کارگردان «حرکت اول» می‌گوید: ما تمام تلاشمان را کردیم شاید بیننده‌ تلویزیونی دوست داشته باشد و آن را به عنوان متفاوت‌ترین سریال اکشن ایرانی بپذیرد اما باز هم نتیجه کار در حد توقع من نیست و اگر به لحاظ امکانات دستمان باز بود نتایج بهتری می‌توانستیم بگیریم.در نهایت این نظر مردم است که به کار اعتبار می‌دهد و انگیزه می‌شود تا برای اکشن بهتر سرمایه‌گذاری شود.



الزاماتی که رعایت کردنشان بی‌پروایی در داستان را می‌گیرد

با وجود در نظر گرفتن شرط توفیق سکانسهای اکشن و حصول جذابیت‌های بصری، بدون جذابیت‌های داستانی نمی‌توان به موفقیت یک اثر در جلب رضایت مخاطب امید بست. آرش قادری که نگارش فیلمنامه‌های «هوش سیاه» و «عملیات 125» را در کارنامه دارد، در «ماتادور» داستان یک گروه پلیس را روایت می‌کند که حفاظت یک مقام بلندپایه اروپایی که مهمان کشور ایران شده است را برعهده می‌گیرند در حالی که یک گروه تروریست که از طرف دشمن خارجی حمایت می‌شوند، قصد ترور این شخصیت را دارند.

نجفی می‌گوید که «ماتادور» قصه‌ای جذاب دارد و برای اولین بار قرار است مخاطبان تلویزیونی شاهد ارتباطی متفاوت بین شخصیت‌های یک سریال پلیس باشند، هر چند که آثار سفارشی محدودیت‌هایی دارد که این سریال هم از آن مستثنا نیست: به هر حال یکسری ممیزی‌ها روی کارهای سفارشی انجام می‌شود و نویسنده باید در فیلم‌هایی که ارگانی سفارش می‌دهد خیلی الزامات را رعایت کند که رعایت کردنشان ناخودآگاه بی‌پروایی در داستان را می‌گیرد و این موضوع می‌تواند روی قصه تاثیر منفی داشته باشد.

فیلمسازان خارجی حتی می‌توانند در فیلم‌هایشان رئیس جمهور را گروگان بگیرند و شکنجه کنند اما ما در فیلم‌های ایرانی حتی حق شکنجه کردن یک پلیس معمولی را نداریم. به هر حال این تفاوت‌ها وجود دارد اما آرش قادری تلاش کرده طوری بنویسد که جذابیت‌ها را نگیرد و با تمام این‌ها فکر می‌کنم «ماتادور» قصه جذابی دارد و یک گروه پلیس متفاوت با شخصیت‌پردازی‌های متفاوت خواهید دید.




نمی‌توان ضعف همه سریال‌های تلویزیونی را به گردن سانسورچی‌ها انداخت

اما این معضل محدود به آثار نمایشی سفارشی نمی‌شود و آفتی است که گریبان‌گیر اغلب تولیدات تلویزیونی شده است. نجفی در این خصوص توضیح می‌دهد: ما در ایران بیش از حد سانسور داریم تا حدی که دچار خودسانسوری شده‌ایم. شاید اگر طرحی را به طور مستقیم با مدیران مطرح کنیم مورد پذیرش واقع شود اما آنقدر سانسورچی و کسانی که خود را در این خصوص صاحب‌نظر می‌دانند زیاد است که ناخواسته نویسندگان را دچار خودسانسوری می‌کند. هرچند سریال‌های ضعیفی ساخته می‌شود که کمبودهایش هیچ ربطی به کثرت سانسورچی‌های تلویزیونی ندارد به عنوان نمونه در همین تلویزیون سریالی مثل «پایتخت» هم ساخته می‌شود که خوب دیده می‌شود.

بازدید از پشت صحنه «حریم سلطان» و تاسف از نبود کار تیمی در ایران


وی در ادامه ابراز امیدواری می‌کند که حداقل پخش سریال‌های ماهواره‌ای باعث ایجاد رقابت بین سریال‌سازان و بالا رفتن کیفیت در تولیدات تلویزیون کشورمان شود: باید داستان‌ها و شخصیت‌پردازی‌های مناسب داشته باشیم. لازم است به بحت نویسندگی داستان نگاه دیگری داشته باشیم.من پشت صحنه «حریم سلطان» رفته‌ام برای سریالشان یک تیم نویسندگی بزرگ دارند. تمام زیر بنای یک کار فیلمنامه است. از یک فیلمنامه‌نویس انتظار داریم که در عرض 2 ماه، 80 قسمت سریال بنویسد. دستمزدهایی هم که برای نویسندگان در نظر می‌گیرند آنقدر کم است که برای نویسنده نمی‌صرفد که دو همکار دیگر را به کار دعوت کند.

نجفی در ادامه خاطرنشان می‌سازد: ما در ایران کار تیمی بلد نیستیم. فوتبال این مملکت پیشرفت نمی‌کند اما در کشتی قهرمان می‌شویم چرا که کشور تیمی نیستیم. اوضاع تلویزیون‌مان هم همینطور است. دو نویسنده خوب نمی‌توانند کنار هم کار کنند. این خصلت، تلویزیون را به وضعیت فعلی دچار می‌کند و ما را صبح تا شب به تماشای آثار ترک‌هایی وادار می‌کند که 20 سال پیش نه سینما داشتند و نه تلویزیون. با اتحاد و نظم می‌توان به اتفاق‌های خوب امید بست. در سریال‌های بزرگ هالیوود چند کارگردان در ساخت یک سریال همکاری دارند. یک کارگردان نمی‌تواند یک سریال 180 قسمتی را به تنهایی بسازد.



مشکلات ارنج کردن بازیگران شناخته شده و ورزشکار

از بازیگرانی که در این سریال ایفای نقش کردند می توان به پولاد کیمیایی در نقش پلیس سایبری (فضای اینترنت)، شقایق فراهانی در نقش جاسوس و رابط تروریست ها، سام درخشانی در نقش پلیس متخصص خنثی کردن بمب، علیرام نورایی در نقش ماتادور، تیرداد کیایی، مجید واشقانی،‌ لیندا کیانی و پوریا پورسرخ اشاره کرد.

ترکیب بازیگران شناخته شده‌ای که گویا گلایه‌هایشان برای نحوه قرارگرفتن نامشان در تیتراژ از موارد حاشیه‌ساز سریال بوده است. کارگردان «چهارسو» در این باره می‌گوید: به هر حال 6 نقش اصلی سریال جزو بازیگرانی هستند که هر کدامشان در آثار سینمایی و تلویزیونی نقش اول بازی کرده‌اند و شاید یک مقدار ارنج کردن آنها سخت باشد. در این خصوص من خودم را کاملا کنار کشیدم و مبحث تیتراژ در اختیار تهیه‌کننده است و بر این اساس از ماجرایی که می‌گویید اطلاع دقیقی ندارم.

نجفی در پاسخ به این سوال که قطعا در انتخاب بازیگر یک سریال اکشن علاوه بر توانایی بازیگری، فیزیک بازیگران را هم مد نظر قرار داده است، توضیح می‌دهد: پوریا پورسرخ و پولاد کیمیایی در نقش‌های مثبت و علیرام نورایی و تیرداد کیایی در نقش‌های منفی بازیگرانی هستند که اکشن داشتند و درگیر کارهای فیزیکی می‌شدند که هر چهارتایشان هم ورزشکارند.

 پورسرخ دوره‌های مختلف رزمی را گذرانده و یک قهرمانی در تکواندو یا کاراته دارد.علیرام نورایی که جزو پارکورکارهای خوب کشورمان هستند به همراه کیمیایی خودشان بیشتر بخش‌های بدلکاری را انجام دادند. به هر حال در انتخاب بازیگر این ویژگی را مد نظر داشتیم که بدن‌های آماده‌ای داشته باشند و خودشان نترسند و توان یکسری کارها را داشته باشند چرا که اگر همه کارها را بدلکارها انجام می‌داد تصنعی و مسخره می‌شد.



تصادف شدید ماشین کیمیایی و علیرام نورایی!

اکشن بودن کار، پروسه تولید را با اتفاقات غیرمنتظره مواجه می‌سازد. از نجفی می خواهیم که اگر حاشیه بامزه ای در طول تصویربرداری رخ داده برایمان تعریف کند: یک سکانس داریم که کیمیایی و نورایی با ماشین با هم درگیر می‌شوند. من در پشت یک وانت در کنار فیلمبردار کار را هدایت می‌کردم. قرار بود در زمان برخورد ماشین‌ها دو بدلکار هدایت ماشین‌ها را به عهده داشته باشند. از بچه‌ها خواستم که برای یک بار خودشان این صحنه را اجرا کنند. آنقدر این صحنه واقعی شد و اکت‌شان خوب بود و حس انتقام شخصیت مثبت و منفی واقعی شد که پیشنهاد کردم این صحنه دوباره اتفاق بیافتد. خلاصه آنقدر گفتیم دوباره که یکی از ماشین‌ها ترکید و دیگر روشن نشد. در این صحنه اتفاق خاصی برای هیچکدام از بازیگران رخ نداد. اما آقای کیمیایی در یکی از صحنه‌های پارکور پایشان آسیب دید و حدود 5 الی 6 روزی نتوانستند کار کنند.

تیتراژ خوانی و کلیپ ویژه احسان خواجه امیری

فرهاد نجفی در پایان در خصوص آخرین وضعیت تولید اولین تجربه سریال‌سازیش این‌گونه توضیح می‌دهد: ماتادور به طور کامل آماده شده است البته یکسری روتوش نهایی بر روی صداگذاری و موسیقی لازم است که مشغول آن هستیم. احسان خواجه امیری هم دو ترانه برای سریال خوانده است که‌ یکی از آنها در تیتراژ و دیگری به صورت کلیپ در یکی از قسمت‌های سریال پخش می‌شود.

لازم به ذکر است ماتادور در 13 قسمت ویژه هفته ناجا تولید شده است. این سریال در ابتدا قرار بود توسط علیرضا امینی ساخته شود و حتی با حامد بهداد و میلاد کی‌مرام برای نقش‌های اصلی مذاکره شده بود که این امر به دلیل اختلافات او با ناجی هنر منتفی شد


ویدیو مرتبط :
علیرام نورایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکسی از تصادف عجیب هواپیما و ماشین !


این تصادف در فرودگاه بین المللی Xiamen در چین رخ داده است.