اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تشکیل کمیته «ثبات بازار» به منظور رونق بازار سرمایه



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اخبار اقتصادی - تشکیل کمیته «ثبات بازار» به منظور رونق بازار سرمایه

چشم‌انداز بازار سرمایه در سال جاری و با گذشت بیش از 9 ماه از سال چندان رضایت‌بخش نبوده و فراز و نشیب‌های بسیاری در کارنامه این بازار به ثبت رسیده که ماحصل آن زیان 35/12 درصدی بورس در این مدت بوده است.

تصمیمات مجلس و دولت در موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه معادن، عدم شفافیت صنایع، نوسانات قیمت نفت و کالاها و همچنین نرخ بهره و سود بانکی از جمله مهم‌ترین‌ عوامل نوسانات بورس در سال جاری بوده که به عبارتی دیگر می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین‌ چالش‌های موجود در اقتصاد و بازار سرمایه، عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها است، به‌طوری‌که این عامل منجر به بی‌اعتمادی در فضای بازار سرمایه شده و در نتیجه سرمایه گذاران جهت ورود و سرمایه‌گذاری در صنایع با بلاتکلیفی و ریسک بالا مواجه شده و در چنین شرایطی نه تنها ریسک بازار افزایش یافته و در مقابل تزریق منابع به بخش‌های مولد اقتصاد کاهش می‌یابد، بلکه در نهایت کاهش سرمایه‌گذاری موجب لطمه به رشد اقتصادی می‌شود. از همین رو ثبات و تعادل در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است که ثبات در حوزه اقتصادی با توجه به کنترل نرخ تورم و نرخ بهره معقول متناسب با تورم و از همه مهم‌تر ثبات در تصمیم‌گیری‌های دولت تامین می‌شود و در واقع تصمیمات و حمایت‌های دولت می‌تواند نقش بسیار مهمی در کنترل نوسانات بازار سرمایه و به ویژه افت‌های اخیر بورس داشته باشد.


 در این راستا روز گذشته جلسه بررسی راهکارهای ثبات بلند‌مدت در بورس و رونق بازار سرمایه، به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای نفت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، دکتر نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور و نمایندگان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد و راهکارهای رونق بخشیدن به بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی برای این منظور مطرح شد و در نهایت مقرر شد کمیته‌ای تحت عنوان کمیته ثبات بازار، تشکیل و با رویکردهای فرابخشی و میان بخشی دستگاه‌ها، تصمیمات لازم را اتخاذ کند.  


دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در این جلسه حمایت از بازار سرمایه و بخش خصوصی را از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت تدبیر و امید عنوان کرد و از حاضران در جلسه خواست از همه توان و ظرفیت‌های موجود برای توسعه بازار سرمایه استفاده کنند.  دکتر فطانت‌‌فرد، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت بازار سرمایه ارائه و به تشریح برنامه جامع این سازمان برای توسعه و تثبیت بورس پرداخت. سخنگوی سازمان بورس افزود: موضوعی که در این جلسه، اتفاق نظر درخصوص آن وجود داشت، این موضوع بود که بهبود شرایط بازار به‌عنوان هدف اصلی تشکیل جلسه، مستلزم همراهی و هماهنگی حداکثری میان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف بوده و ضروری است تصمیمات دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه، به‌صورت هماهنگ و با مدنظر داشتن آثار این تصمیمات بر بازار سرمایه و صنایع مختلف اتخاذ شود، از این رو مقرر شد کمیته ثبات مالی با هدف ایجاد هم افزایی در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با بازار سرمایه و با حضور مسوولان دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل شود.


فطانت‌فرد با قدردانی از اهتمام معاون اول رئیس‌جمهور برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و نیز تشکر از همراهی و اراده جدی وزرای اقتصادی دولت، به ویژه وزرای نفت و صنعت برای رسیدگی به دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه و رویکرد مثبت ایشان در جلسه روز گذشته، ابراز امیدواری کرد با حمایت دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط، راهکارهای عملیاتی برای حل مسائل و دغدغه‌های موجود در بازار اتخاذ شود. رئیس سازمان بورس در پایان خاطرنشان کرد: طی هفته آینده و به منظور تصمیم‌گیری درخصوص راهکارهای اجرایی بهبود بازار سرمایه، نشستی با حضور معاونان وزارتخانه‌های ذی‌ربط و با محوریت معاون هماهنگی معاون اول رئیس‌جمهور، در محل سازمان بورس تشکیل خواهد شد.    افزون بر این وزرای حاضر در جلسه هرکدام برنامه‌ها و راهکارهای عملیاتی ایجاد رونق در بورس در حوزه فعالیت مربوطه را ارائه دادند.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
رونق بازار سرمایه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تالار مجازی بازار سرمایه راه اندازی شد



 

 

 

تالار مجازی بازار سرمایه راه اندازی شد

 

'علی صالح آبادی' در افتتاح چهارمین نمایشگاه تخصصی بورس، بانك، بیمه و خصوصی سازی با اشاره به دستاوردها و برنامه آینده بازار سرمایه در كشور، افزود: حجم معاملات در بورس و اوراق بهادار امسال حدود 18 هزار میلیارد تومان بود كه این میزان تا پایان سال نیز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به حجم معاملات سال گذشته، اظهار داشت: كل حجم معاملات در سال گذشته 18 هزار و 400 میلیارد تومان بود.

وی تاكید كرد: با این وجود مشاهده می شود تاكنون توانسته ایم به اندازه تمام سال گذشته حجم معاملات در بورس و وراق بهادار تهران را افزایش دهیم.

به گفته صالح آبادی هم اكنون نقدشوندگی بازار سرمایه روند مطلوبی دارد و در اكثر سهام شرایط خوبی داریم بطوری كه هر كس مبادرت به خرید و فروش كند تقاضا كننده در بازار وجود دارد.

رییس سازمان بورس تصریح كرد: بازار سرمایه چند پله ارتقا یافته زیرا زیرساختهای این بازار به درستی تامین شده است.

وی با اشاره به روند فعالیت در فرابورس گفت: فعالیت عمده این شركت از سال 89 شروع شده كه اكنون حجم آن پنج هزار میلیارد تومان است كه سال گذشته این میزان تنها 200 میلیارد تومان بوده است. در صورت افزایش فعالیت بورس اوراق بهادار حجم معاملات بورس و فرابورس در سال جاری به 23 هزار میلیارد تومان می رسد.

وی گفت: سال گذشته هفت هزار میلیارد تومان از 18 هزار میلیارد تومان مربوط به مخابرات بوده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: بازدهی بورس در سال جاری 52 درصد بوده زیرا امروز تمام اركان نظام سرمایه های خود را به جای هدایت به سمت معاملات غیرمولد، به سمت بازار سرمایه هدایت می كنند.

صالح آبادی درباره برنامه پنجم توسعه نیز گفت: در این برنامه احكام خوبی برای بازار سرمایه پیش بینی شده است.

وی حجم معاملات در بورس كالا را در سال جاری 10 هزار میلیارد تومان ذكر كرد و افزود: این میزان در سال گذشته 9 هزار و 50 میلیارد تومان بوده است.

** انتشار اولین ابزار صكوك اجاره در بازار سرمایه

رییس سازمان بورس گفت: ابزار صكوك به خوبی طراحی و مقررات آن ابلاغ شده كه اولین مجوز در حال صدور است.

** تامین مالی كارهای اقتصادی

صالح آبادی با اشاره به تامین مالی برای فعالیتهای اقتصادی گفت: از سال 85 تاكنون حدود 67 هزار میلیارد تومان بازار سرمایه تامین مالی كرده است.

وی اضافه كرد: امروز تالار مجازی آنلاین یا برخط افتتاح می شود كه باید برای استفاده از این تالار در كشور فرهنگ سازی شود و مردم در این خصوص آموزش های لازم را كسب كنند.

وی ادامه داد: این تالار مجازی با سرمایه مجازی در اختیار افراد قرار می گیرد تا افراد بتوانند سهمی را خرید یا فروش كرده زیرا با این روش پویا می توانند سبد درست كنند.

رییس سازمان بورس گفت: برای این تالار دو نرم افزار طراحی شده كه بزودی چند نرم افزار دیگر پس از اصلاحاتی به این تالار اضافه می شود.

صالح آبادی گفت: با راه اندازی معاملات آنلاین در حوزه بورس، بانك و بیمه كه مكمل یكدیگر هستند می توان از این شبكه بیشتر استفاده كرد.

وی گفت: هزینه تامین مالی در بخش مسكن كاهش یافته بطوری كه اوراق مشاركت مسكن در اولین روز معاملات 90 هزار تومان در بورس معامله شد كه امروز این رقم به 67 هزار تومان كاهش یافته است.

گفتنی است، چهارمین نمایشگاه تخصصی بورس، بانك، بیـمه و خصوصی سازی تا 17 دی ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به فعالیت خود ادامه خواهد داد.... / تحلیل :ایرنا