اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تشدید اختلاف مصر و ایران توسط یک تایپیست


شاید همگان ندانند که یک اشتباه تایپی باعث تشدید جنگ سرد (جنگ رسانه‌ای- جنگ الفاظ) مصر و ایران شد که از سپتامبر ۱۹۶۱ (شهریور ۱۳۴۰) تا سپتامبر ۱۹۷۰ (درگذشت جمال عبدالناصر در ۱۳۴۹) ادامه داشت.

شرق: ستون «تاریخ بی‌قراری» روزنامه در شماره روز یکشنبه خود به قلم «کیهانی‌زاده» روزنامه‌نگار قدیمی خاطره‌ای را نقل کرده که شاید بازخوانی آن در این روز‌ها خالی از لطف نباشد.

در این یادداشت با عنوان «تایپیست اخبار رادیو باعث تشدید اختلاف مصر و ایران و جنگ رادیویی چند ساله دو کشور شد!» آمده است:

 شاید همگان ندانند که یک اشتباه تایپی باعث تشدید جنگ سرد (جنگ رسانه‌ای- جنگ الفاظ) مصر و ایران شد که از سپتامبر ۱۹۶۱ (شهریور ۱۳۴۰) تا سپتامبر ۱۹۷۰ (درگذشت جمال عبدالناصر در ۱۳۴۹) ادامه داشت.

تیرگی روابط مصر با ایران از چند سال پیش از آن و زمانی آغاز شده بود که شاه اعلام کرده بود به رسمیت شناخته شدن اسراییل از سوی ایران تازگی ندارد و ما از‌‌ همان آغاز اسراییل را شناخته بودیم. قضیه از این قرار بود که مصر و سوریه قبلا با هم یکی شده و جمهوری متحد عرب را تشکیل داده بودند که بعدا یمن هم به آن‌ها پیوسته بود.

سوری‌ها در سپتامبر ۱۹۶۱ وحدت خود با مصر را که از فوریه ۱۹۵۸ تحقق یافته بود لغو کردند و دولت اردن تقریبا بلافاصله استقلال جمهوری سوریه را به رسمیت شناخت.

خبرگزاری پارس (ایرنا) که تا تابستان سال ۱۳۵۰ اخبار خود را مستقیما و بلاواسطه از رادیوی دولتی سراسری پخش می‌کرد این خبر را از آژانس‌های خبری گرفته و پس از ادیت سردبیر وقت (این نگارنده)، آن را برای ارسال به رادیو جهت پخش به تایپیست می‌دهد تا تایپ کند.


تایپیست تازه‌کار (ن. ص.) که‌‌ همان هفته استخدام شده بود کلمه «اردن» را از دست‌خط سردبیر، «ایران» می‌خواند و «ایران» تایپ می‌کند و مصحح (مسئول مقابله متن با تایپ) هم متوجه این اشتباه تایپی نمی‌شود، زیرا خبر دیر واصل شده بود و به ساعت پخش اخبار فوری و کوتاه (سر هر ساعت) چیزی باقی نمانده بود. خبر به‌‌ همان صورت از رادیو ایران پخش می‌شود و مانیتورینگ رادیو قاهره آن را ضبط و بی‌درنگ به عبدالناصر منعکس می‌کند.

دولت مصر اندکی بعد بدون اینکه منتظر دریافت گزارش رسمی و اظهارنظر تهران شود، سریعا و به شدت نسبت به عمل ایران ـ که چنین عملی صورت نگرفته بود ـ واکنش نشان می‌دهد و دولت ایران‌ـ که قصد شناسایی جمهوری سوریه را در روزهای بعد داشت ـ با توجه به حمله شدید رادیو مصر و ناسزاگویی به شخص شاه، در برابر امر انجام شده قرار می‌گیرد و به جای اعلام واقعیت (اشاره به اشتباه تایپی)، در به رسمیت شناختن سوریه تعجیل می‌کند و روز بعد تصمیم خود را اعلام می‌دارد؛ (چنان‌که) جنگ رسانه‌ای دو کشور وارد مرحله شدید خود می‌شود و ادامه می‌یابد و این موضوع بخشی از تاریخ خاورمیانه است».      


ویدیو مرتبط :
ثبت نام در سایت ایران تایپیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تشدید اختلاف سلفی ها با مرسی به خاطر ایران: نگران تهاجم فرهنگی شیعیانیم!/آنها به دنبال احیای کفر هستند!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

تشدید اختلاف سلفی ها با مرسی به خاطر ایران:

نگران تهاجم فرهنگی شیعیانیم!/آنها به دنبال احیای کفر هستند!

انتخاب: «گرمی روابط تهران و مصر» و سفر اخیر رییس جمهور ایران به قاهره، باعث عصبانیت جبهه سلفی ها شده و تشدید اختلافات این جبهه با اخوان المسلمین و دولت مصر را موجب شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از مصری الیوم، یاسر برهامی معاون حزب سلفی دعوه گفت که عادی سازی روابط مصر با ایران یکی از عوامل اختلاف بین گروهش و اخوان المسلمین است.

وی اضافه کرد: من می نگرانم، چراکه اخوان المسلمین نسبت به تفاوت مناقشه برانگیز ما و شیعیان، بی توجه است!

این شیخ نزدیک به سعودی ها که تفکرات ضدشیعی دارد، می افزاید: من نگران تهاجم فرهنگ شیعه و احیای کفر در برخی از شهرها در مصر که از نظر شیعیان مقدس است، هستم!

وی ادامه داد: اختلاف بین ما و شیعیان تاریخی است که سابقا وجود داشته و اکنون هم وجود دارد. این ماجرا با انقلاب ایران تشدید شد!

برهامی با هشدار نسبت به اینکه مصریان بزودی می توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند گفت: عادی سازی رابطه با ایران خطر را افزایش می دهد!/انتخاب