اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تشخیص شدت بیماری مزمن كبد بدون نمونه برداری



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,كبد

دبیرعلمی سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران گفت: امروزه به كمك تكنیك های جدید سونوگرافی و تصویربرداری می توان میزان آسیب بافتی در بیماری های مزمن كبدی را بدون نیاز به نمونه برداری تشخیص داد كه این امر علاوه بر سهولت، كاهش ریسك عوارض در بیمار و كاهش هزینه را به دنبال دارد .

به گزارش ایرنا از انجمن رادیولوژی ایران ،دكتر حمیدرضا حقیقت خواه افزود: از آنجا كه بافت های سالم و ناسالم و نیز توده های موجود در بافت ها دارای قوام و سفتی متفاوتی هستند، برای تشخیص صدمه بافتی یا بدخیمی یك توده، می توان با روش الاستوگرافی كه از شیوه های جدید سونوگرافی بشمار می رود به شیوه غیرتهاجمی و در مدت زمان كوتاه تری بر حسب قوام بافت، نوع آن را مشخص كرد.


وی ادامه داد:روش الاستوگرافی از تكنیك های جدید سونوگرافی است كه در سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران ارایه می شود.


حقیقت خواه اظهار كرد :این شیوه كه كاربرد های زیادی پیدا كرده است، برای بررسی توده های مشكوك به سرطان در كبد، پستان، پروستات و تیرویید نیز به كار می رود و در موارد شروع نارسایی كبد، میزان آسیب بافتی و تاثیر درمان در بهبود بیماری را مشخص می كند.
دبیرعلمی سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران اضافه كرد :قرار است در سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران، كاربردهای متنوع و جدید تكنیك شیرویوالاستوگرافی (SHEAR WAVE ELASTOGRAPHY) كه یكی از فناوری های نوین تصویربرداری پزشكی است، به رادیولوژیست ها معرفی شود.


حقیقت خواه با اشاره به اینكه معادل الاستوگرافی، قوام سنجی و بررسی سفتی بافت ها یا حالت الاستیسیتی آن است، تصریح كرد: هم اكنون دستگاه های سونوگرافی كاربرد زیادی در تشخیص بسیاری از بیماری ها داشته و با كمك فناوری های جدید به ویژه روش شیرویوالاستوگرافی، رادیولوژیست قادر است در موارد هپاتیت و فیبروز كبد، شدت آسیب بافتی را تشخیص دهد.


وی افزود :همچنین به كمك این تكنیك در همان موقع تصویربرداری مشخص می شود كه آیا فرد به نارسایی پیشرفته كبد دچار است یا خیر و در صورت ابتلا به بیماری مزمن كبدی و شروع یك دوره درمان، میزان بهبود از طریق پایش قوام كبد نشان داده می شود.


حقیقت خواه گفت: به كمك این شیوه نوین همچنین می توان توده های مشكوك به بدخیمی در سینه ، تیروئید و پروستات را مشخص كرد.


دبیرعلمی سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران اضافه كرد: پیش بینی می شود در آینده برای تشخیص شدت بیماری عضله قلب و میزان نارسایی جفتی در خانم های باردار نیز از الاستوگرافی استفاده شود. از طرف دیگر برای یافتن مراكز حساس و ایجاد كننده دردهای عضلانی و ...از طریق این تكنیك، پیشرفت هایی ایجاد شده است.


سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران با محوریت تصویر برداری زنان گوارش و اقتصاد در رادیولوژی 14 تا 17 اردیبهشت ماه امسال در برج میلاد تهران برگزار می شود.

 

اخبار پزشکی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
بیماری سل یک بیماری مزمن عفونی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاربران سایت و تشخیص بیماری مزمن!


یک زن ۲۱ ساله، شش ماه پیش در سایت اشتراک عکس Imgur داستان مشکلات پزشکی مزمن خود را به اشتراک گذاشته بود.

وبسایت یک پزشک: یک زن ۲۱ ساله، شش ماه پیش در سایت اشتراک عکس Imgur داستان مشکلات پزشکی مزمن خود را به اشتراک گذاشته بود.

این خانم رقصنده، از ۳ سال پیش، مدام دچار مشکلات ارتوپدی می‌شد، دررفتگی مفاصل پیدا می‌کرد، مفاصل‌اش دردناک می‌شدند و اسخوان‌هایش هم بسیار شکننده بودند.

کاربران یک سایت اشتراک عکس و تشخیص بیماری مزمن و نادر یک زن، قبل از پزشکان!

نخسJین مصدومیت او در ۱۲ سالگی رخ داده بود، در ۱۶ سالگی به خاطر درد لگن، مدتی روی صندلی چرخدار نشسته بود. سه سال پیش جراحی‌های متعدد ارتوپدی برایش انجام شد.

داستان بدبیاری‌های او در سایت Imgur بسیار سرو صدا به پا کرد و به صفحه اول این سایت، منتقل شد.

بسیاری از کاربران به او توصیه کردند که فعالیت‌اش را متوقف کند، اما در میان عده‌ای که گویا در مورد بیماری او، در اینترنت جستجو کرده بودند، به او پیغام دادند که شاید مشکلی او چیزی فراتر از مصدومیت‌های ورزشی و بدبیاری باشد، شاید او یک بیماری بافت همبند به نام بیماری اهلرز دانلوس داشته باشد!

پیگیری پزشکی نشان داد که واقعا به این بیماری مبتلا است. در این بیماری یک اختلال ساختاری در تولید پروتئین کلاژن در بدن وجود دارد، این اختلال باعث می‌شود که کلاژن انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد و از سویی همین مسئله، باعث شکننده شدن کلاژن هم می‌شود.

کاربران یک سایت اشتراک عکس و تشخیص بیماری مزمن و نادر یک زن، قبل از پزشکان!

بیماران از نظر ظاهری، معمولا هیچ تفاوتی با آدم‌های عادی ندارند، طوری که به بیماران اهلرز دانلوس، بیماران نامرئی هم گفته می‌شود.

از هر ۵ هزار نفر، تقریبا یکی مبتلا به این بیماری است. گرچه نخستین بار طبیب یونانی مشهور -بقراط- علایم این بیماری را توصیف کرد، اما کشف دقیق این بیماری در قرن ۲۰ توسط دو پزشک دانمارکی و فرانسوی به نام‌های ادواردز اهلرز و هنری الکساندر دانلوس رخ داد.

جالب است که افزایش انعطاف‌پذیری باعث می‌شود، برخی از بیماران مبتلا، رو به ورزش‌هایی مثل رقصندگی یا کار در سیرک رو بیاورند، اما از سوی دیگر باید مشکلات متعدد عضلانی اسکلتی مثل مستعد بودن مفاصل به دررفتگی، ابتلای زودهنگام به استئوآرتریت، بدشگلی‌های مفاصل را هم در نظر بگیریم.

از نظر پوستی هم این بیماران مشکلاتی دارند و برخی از اختلالات پوستی در آنها دیده می‌شود، از جمله مستعد بودن به کبودشدگی و آتروفی پوستی.

کاربران یک سایت اشتراک عکس و تشخیص بیماری مزمن و نادر یک زن، قبل از پزشکان!

بیماران مبتلا بایداز نظر قلبی بررسی شوند، چون ممکن است مشکلاتی مثل مشکلات دریچه‌های قلب و طپش‌ قلب داشته باشند.

فتق و بازگشت اسید معده (ریفلاکس) هم در آنها بیشتر دیده می‌شود.