اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تسویه حساب های سیاسی با کلید واژه فتنه؛ حکایت همچنان باقی!



 جعفر توفیقی ,وزرای پیشنهادی روحانی به مجلس

تسویه حساب های سیاسی با کلید واژه فتنه

وزیر تازه آمد؛ حکایت همچنان باقی!

اگر آنان به فکر منافع ملی بودند خوب بود علاوه بر سئوال پیرامون فتنه از خود و دوستانشان می پرسیدند که نظرشان پیرامون آسیب ها و روندهای معوجی که در دولت مستظهر به حمایت اصولگرایان پی گرفته شد چیست و چه جوابی پیرامون آمارهای وحشتناک و خیره کننده برجامانده ازآن دولت مورد پیشتیبانی دارند.

 از نیمه مرداد تا پایان مهرماه اتفاقات ریز و درشت و گاه غیر منتظره و تاثیر گذار در روند تحولات سیاسی کم نداشته ایم،  دولت تدبیر و امید در این بازه زمانی اندک از فراز و فرودهای بسیاری عبور کرده اما بی گمان در حاشیه تمامی تحولات مهم یک نکته هیچ گاه اهمیت و بعد تاثیر گذاری خود را دست نداده بود.

 

معرفی سه وزیر، وزارتخانه های کلیدی که افراد پیشنهادی پیشین موفق به عبور از گلوگاه بهارستان نشده و قطار دولت را در مسیر آغازین نا تکمیل گذاشته بودند. تعیین تکلیف این سه وزارتخانه همواره از مباحث مورد توجه در عرصه سیاسی بود. بخصوص در خصوص وزارت علوم و تعیین وزیر پیشنهادی مجادلات وفراز و نشیب های بسیاری را سپری کردیم.


پس از آنکه جعفر میلی منفرد نتوانست از سد بهارستان گذر کند و او را با عنوان آنکه در فتنه نقش داشته از رسیدن به پاستور منع کردند؛ دکتر حسن روحانی، جعفر توفیقی را به سمت سرپرستی وزارت علوم برگزید. با آمدن توفیقی به وزارت علوم دو نوع واکنش بطور همزمان جامه عمل پوشید.

ازیکطرف قاطبه جامعه دانشگاهی کشور از بازگشت وی به راس هرم مدیریتی وزارت علوم حمایت کرده و او را گزینه ای مطلوب برای رتق و فتق امور ساختار آکادمیک کشور دانستند و از  سوی دیگر رسانه ها و نمایندگان تندرو با جدیت و شدت دو چندان نه تنها وی را با همان پیش  فرض فتنه گری مورد آماج انتقادات قرار داده که کوچکترین جابجایی و فعل و انفعالی که از سوی توفیقی در ساختار مدیریتی دانشگاه جامه عمل می پوشید با تندترین الفاظ مورد خطاب قرار گرفته و او را نقض کننده اصول اعتدالی اعلام می کردند!.

در این میانه توفیقی با صراحت تاکید داشت که مشی و مرام مشخص و مالوفی داشته و در طول سه دهه و اندی مدیریت در جایگاه های مختلف نظام کارنامه مشخصی دارد و هیچ گاه از اصول حقه خود پا پس نخواهد کشید. او در پاسخ به اظهار نظر برخی نمایندگان که او را به دست داشتن در حوادث سال 88 متهم می کردند همواره اعلام می داشت که به هنگام معرفی در مجلس پاسخ منطقی و مستدل خود را عرضه خواهد داشت.

فرصتی که شبانگاه دیشب مشخص شد هیچ گاه به وی داده نخواهد شد و او پس از نزدیک به دو ماه سرپرستی در وزارتخانه علوم نامش در میان وزاری معرفی شده نبود.

توفیقی جایش را به دکتر رضا فرجی دانا داد. مردی که سابقه ریاست بر دانشگاه تهران را درزمان دولت اصلاحات داشت و از زمره مدیران همسو با رویکرد سیاسی طیفی است که جعفر توفیقی نیز در آن اردوگاه شمرده میشود.

نکته جالب توجه آنکه اوایل مردادماه و در کوران گمانه زنی ها پیرامون وزرای کابینه خرداد در خبری اعلام داشت که اولین گزینه برای وزارت علوم دکتر فرجی دانا بوده اما وی به علت حضور در کانادا در آن برهه از پذیرش سمت وزارت سرباز زد و چون در رابطه با توفیقی نیز مخالفت هایی در مجلس وجود داشت بالاخره قرعه به نام جفر میلی منفرد افتاد.

حال پس ازطی این پروسه پر فراز و نشیب باز گردونه به جای اول خود بازگشت و رضا فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شد.در این میانه اما واکنش رسانه هایی که با شدت و حدت تمام عیار میلی منفرد و سپس توفیقی را آماج حملات خود قرار داده بودند جالب توجه است.

خبرگزاری فارس که اگر نگوییم روزانه چندین و چند خبر را در باب فتنه گری توفیقی و عدم شایستگی وی برای تصدی وزارت انتشار و انعکاس می داد، می توان گفت بخش عمده ای از اخبار در این خصوص را بطور هدفمند پیش می برد، امروز نیز بیکار ننشسته است و در مصاحبه با یک فعال دانشجویی بی نام و نشان از قول وی ضمن آنکه میانه روی فرجی دانا را مطلوب عنوان کرده و از خوشنودی جامعه دانشگاهی! از عدم معرفی جعفر توفیقی گفته است. اززبان وی می گوید: «فرجی دانا فردی قابل احترام است که رزومه علمی خوبی دارد و در مسائل سیاسی کشور منفی عمل نکرده است و ما انتظار داریم که موضع خود را نسبت به فتنه 88 و حوادث سال 78 مشخص کند.»

حال باید پرسید این اشاره همیشگی و بی فروکاست به واژه «فتنه» که لب لباب و جان مایه تمامی کلمات و اظهارات این طیف از سیاسیون است و باید هر مدیر و وزیری در ابتدا به جای آنکه از توانایی ها و پتانسیل های و هدف گذاری ها و نحوه عملکردش در وزارتخانه متبوع گفته پیرامون آن و برائت از فتنه بگوید تا کجا می خواهد ادامه داشته و چه هدف گذاری برای آن می توان متصور بود.

بی شک اتفاقات سال 88 روند خوشایندی برای کشور نداشته و باید نقش هرطیف و جناحی در یک ریشه یابی راهبردی و منطقی پیرامون آن حوادث مشخص شود که چون این نشده در این میانه هر کسی ساز خود کوک می کند و با بهره برداری ابزاری از برخی واژگان به تسویه حساب غیر اخلاقی سیاسی دست می برند. نکته آنکه عده ای تمامی تحولات سیاسی چند سال اخیررا نادیده گرفته و فعل و نظر متبلور شده مردم در انتخابات اخیر را مبنی بر دوری گزینی از افراط و تفریط را نادیده گرفته و یک کلام به گذشته رجوع می کنند تا نسخه حال را بپیجند.

دیدگاهی واپس گرا و افراطی که من غیر مستقیم بر تئوری هدف وسیله را توجیه می کند تاکید و تصریح دارد والا باید گفت آخر اعلام موضع وزیر علوم پیرامون حوادث سال 78 چه دردی را از جامعه علمی کشور دوا کرده و چه ارزش افزوده ای را رقم می زند که وی باید در اولین وهله موضعش را پیرامون آن اتفاقات اعلام کند.

این نگاه طیفی و جناحی هیچ انطباقی با منافع ملی ندارد که اگر آنان به فکر منافع ملی بودند خوب بود علاوه بر سئوال پیرامون فتنه از خود و دوستانشان می پرسیدند که نظرشان پیرامون آسیب ها و روندهای معوجی که در دولت مستظهر به حمایت اصولگرایان پی گرفته شد چیست و چه جوابی پیرامون آمارهای وحشتناک و خیره کننده برجامانده ازآن دولت مورد پیشتیبانی دارند.

آنان یکبار از خود بپرسند که اعلام موضع در رد یا تایید فتنه چه دردی را از امروز مردم دوا می کند مگر آنها نبودند که در دوران اصلاحات تیغ تیز انتقاد را رو به اصلاح طلبان می گرفتند که شما از فکر به معیشت مردم باز مانده اید و به جای آن درگیر در مجادلات سیاسی گشتید؟! حال این رفتارورزی آنان در ارجاع به حوادث چند سال پیش و قرار دادن شاقول فتنه برای همه چیز آیا معنی جزسیاسی کاری دارد؟

به نظر می رسد وزیر پیشنهادی از مجلس رای اعتماد بگیرد اما نکته آنست که با این اوصاف دیر یا زود وی نیز آماج انتقادات قرار خواهد گرفت چون همانند برخی نمی اندیشد و لاجرم باید با همین متر و معیارهای ناموزون عملکردهایش سنجیده شده و انتقادات به سویش روانه خواهد شد. این روند و سیکل باطل و فرسایشی ادامه خواهد داشت تا روزی که این پرونده تعیین تکلیف شده و به بایگانی سپرده شود./خردادنیوز

 


ویدیو مرتبط :
حامد بهداد در تسویه حساب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برخی نمایندگان به دنبال "تسویه حساب سیاسی" و گرفتن "زهر چشم" هستند



استیضاح وزرا , استیضاح ظریف

برخی نمایندگان به دنبال "تسویه حساب سیاسی" و گرفتن "زهر چشم" هستند

یک نماینده مجلس در واکنش به برخی اخبار مبنی بر احتمال استیضاح چند وزیر دولت یازدهم گفت: «این افراد چون نتوانستند در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای موردنظر خود را به کرسی ریاست جمهوری برسانند بیشتر به دنبال تسویه حساب های سیاسی هستند و لذا ما به این افراد توصیه می کنیم عاقلانه عمل کرده و منافع ملی را در نظر بگیرند.»

روح الله حسینیان نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری گفته: زمزمه‌هایی از استیضاح و سؤالات فزاینده مجلس از وزیر امور خارجه و سؤالاتی نسبت به آمارهایی که آقای زنگنه می‌دهد و واقعیت‌ها را انکار می‌کند و آمار غیر واقعی ارائه می‌دهد تا ناکارآمدی خود را توجیه کند، وجود دارد، بنابراین این مسائل مطرح است که برخی از وزرا یا استیضاح شوند یا مورد سؤال قرار بگیرند.

همچنین عباس مقتدایی عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انتصابات اخیر وزیر علوم، گفت: دلخوری برخی نمایندگان از انتصابات اخیر فرجی دانا روند استیضاح وی را بسیار زودتر از آنچه پیش بینی می شد کلید زد.

وی ادامه داد: امروز بیش از 82 نفر از نمایندگان در تذکر کتبی به وزیر علوم در خصوص انتصابات اخیر اعتراض کردند.

ناراحتی افراطیون ناشی از به خطر افتادن منافع نزدیکان و آشنایان آنها است
کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس  گفت: «طرح اینگونه مسائل که از سوی برخی نمایندگان یا بعضی سایت های خبری صورت می گیرد ناشی از تحریک افراطیون و تندروها است که به قول پیغمبر اکرم (ص) بویی از اسلام نبرده اند.»

وی ادامه داد: «حضرت آقا درباره آقای ظریف و همکاران ایشان فرمودند اینها بچه های انقلاب هستند. لذا کسانی که این انتقادات را مطرح می کنند تنها قصد دارند خود را نشان دهند.»

وی افزود: «این عزیزان اگر نمی خواهند که رای مردم در مجلس نافذ باشد ناشی از ناراحتی آنها از نتیجه انتخابات 24 خرداد است که باعث شده برخی از اطرافیان و یاران آنها از چرخه قدرت حذف شوند.»

این عضو کیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: «اعضای دولت علی رغم محدودیت های موجود تمام تلاش خود را انجام می دهند؛ از جمله آقای ظریف که به دنبال تعامل عزت مدارانه با دنیا است، آقای فرجی دانا که نشاط، امید و شایسته سالاری را به وزارت علوم برگردانده است و آقای زنگنه که با قاطعیت، پاکدستی و اشراف دست همه واسطه ها را در بحث فروش نفت قطع کرده است و تنها به فروشنده و نه واسطه ها نفت را تحویل می دهد و لذا منافع برخی به خطر افتاده است.»

وی تصریح کرد: «لذا ناراحتی افراطیون ناشی از به خطر افتادن منافع نزدیکان و آشنایان آنها است و اینکه در جامعه دیگر بهایی به افراطیون نمی دهند و لذا قصد دارند با طرح این موضوعات خود را مطرح کنند.»

پیرموذن خاطرنشان کرد: «البته تحریک بعضی از سایت های وابسته به باند تندروها در این جوسازی بی تاثیر نیست؛ اما قاطبه نمایندگان یار شاطر دولت هستند و نه بار خاطر.»

به دنبال تسویه حساب های سیاسی هستند
همچنین مهدی دوات گری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «بنده اینگونه نظرات را بیشتر نظرات شخصی می دانم. اگر قرار باشد استیضاحی صورت بگیرد نیاز به پشتوانه دارد و اگرچه 10 نفر نماینده باید استیضاح را امضاء کنند اما برای رای آرودن نیاز به پشتوانه و لابی های گسترده است که بنده فضای کنونی مجلس را برای استیضاح مهیا نمی بینم.»

وی ادامه داد: «با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، وزارت خارجه در راستای سیاست های کلی نظام حرکت می کند و وقتی ایشان تاکید می کنند به دولت و دیپلماسی خارجی اعتماد دارند، کسانی که بحث استیضاح آقای ظریف را مطرح می کنند اجتهاد در برابر نص می کنند.»

وی افزود: «طرح استیضاح وزیر خارجه بر خلاف سیاست های کلی نظام است و لذا به دوستانی که این موضوعات را مطرح می کنند توصیه می کنیم ولایت مداری خود را به منصه ظهور برسانند و اغراض سیاسی را کنار بگذارند.»

دوات گری گفت: «به نظر من این عزیران بیش از آنکه مصالح و سیاست های کلی نظام و نظرات رهبری را مورد توجه قرار دهند بیشتر به دنبال اغراض سیاسی و جناحی هستند.»

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: «این افراد چون نتوانستند در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای موردنظر خود را به کرسی ریاست جمهوری برسانند بیشتر به دنبال تسویه حساب های سیاسی هستند و لذا ما به این افراد توصیه می کنیم عاقلانه عمل کرده و منافع ملی را در نظر بگیرند.»

قصد گرفتن زهره چشم از وزرا را دارند
اما ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «استیضاح، سوال و تذکر از حق و حقوق نمایندگان است و ممکن است نمایندگان در راستای انجام وظایف خود همچون ادوار گذشته از این حقوق استفاده کنند. اما به نظر من طرح این موضوعات در مقطع کنونی درست نیست و طرح اینگونه موضوعات در برابر دولتی که به دنبال تغییرات عمده در حوزه های مختلف است ایجاد مانع می کند و باعث می شود دولت با مشکلات بیشتری روبرو شود.»

وی ادامه داد: «متاسفانه اکنون تحرکاتی در مجلس برای استیضاح آقایان ظریف، فرج دانا و زنگنه صورت می گیرد؛ چنانکه بنده شنیدم گروهی در تلاش هستند تا آقای فرجی دانا را به بهانه انتصاب یک معاونت به مجلس بکشانند.»

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: «به نظر من کشاندن وزیر به مجلس با استدلال به اینگونه دلایل به نوعی سلب اختیارات و قدرت وزیر مربوطه است.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: «تصمیم به استیضاح وزرا بسیار زودهنگام است و به منظور گرفتن زهره چشم و قرار دادن سنگ های عدیده مقابل پای وزیر مربوطه صورت می گیرد.»

نکو اظهار کرد: «همه ما باید اذعان کنیم در 80، 90 روزی که دولت کار خود را شروع کرده است ما شاهد تلاش های شبانه روزی دولت مردان در جهت رفع نگرانی های جامعه هستیم و لذا باید دولت را از این بابت تحسین کرد و مورد حمایت قرار داد.»

وی ادامه داد: «شاید دوستان به لحاظ تفکرات سیاسی مخالف دولت باشند اما این امر نباید در چگونگی تعامل با دولت تاثیرگذار باشد. به نظر من طرح استیضاح وزرا ناشی از نگاههای سیاسی است و در واقع اغراض سیاسی به منطق و تصمیم گیری های عقلایی اولویت داده شده است.»

وی افزود: «کسانی که ادعا می کنند به فکر مردم هستند باید بدانند اینگونه تصمیمات در نهایت به ضرر جامعه و مردم تمام خواهد شد.»

/فرارو