اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تسویه حساب نفتی عربستان سعودی با ایران



اخبار,اخباراقتصادی,بازار نفت


 اخبار  اقتصادی  - روایت نشریه ایتالیایی پانوراما از
تسویه حساب نفتی عربستان سعودی با ایران

امروز بیش از همیشه، قدرت های خاورمیانه در جست و جوی ساماندهی جدید منطقه ای و سلطه جویی در عرصۀ انرژی هستند. این در حالی ست که جنگ همچنان شدت می گیرد

به گزارش تیک ، تنش های موجود در بازار نفت که اخیراً به درخواست کارتل کشورهای عضو اوپک (سازمان کشورهای صادرکنندۀ نفت) که به تنهایی 40% نفت خام تولید شده در جهان را تأمین می کند و تحت سلطۀ عربستان سعودی است، قیمت آن به زیر 70 دلار در هر بشکه تنزل یافته، این گونه قابل توجیه است. تصمیم به عدم انجام اقدامی به منظور تغییر روند قیمت نفت خام به میزان فراوانی اقتصادهای متعدد و از همه بیش تر اقتصاد روسیه و ایران را متضرر می سازد. ایران به ویژه به سبب وابستگی بیش از حدش به نفت دارای کمبود است: تهران به میزان 60% صادرات خود و معادل 25% تولید ناخالص داخلی به سوخت وابسته است.

لیکن پایین نگاه داشتن قیمت تولید نفت برای بیرون راندن بخشی از رقابت جدید غربی و کندتر ساختن روند توسعۀ آن فن آوری که به نفت و گاز شل شهرت دارد، نیز مفید است. فن آوری که هم اکنون نیز به آمریکا این امکان را می دهد که تقریباً به طور کامل در عرصۀ انرژی خودکفا گردد و خود اسرائیل نیز می خواهد دقیقاً در حوزۀ شام آن را مورد استفاده قرار دهد.

با آنکه منافع متقاطعی وجود دارند که به سختی در جایگاه خود قرار می گیرند، می توان برخی از اتحادهای راهبردی را مشخص کرد. ایرانی ها، مسکو، آن بخش از سوریه که هنوز بشار اسد بر آن حکمرانی می کند و حزب الله لبنان را در طرف خود دارد لیکن سعی هم می کند تا آمریکا را نسبت به مقاصد خویش متقاعد سازد، تا به طور نهایی اسرائیل را منزوی ساخته و بار دیگر به اقتصاد خویش رونق بخشد. به همین دلیل به طور کامل در کنار ائتلاف بین المللی در جنگ علیه داعش درگیر است. به علاوه از جنبش های شیعه و مخالف نظام در یمن و بحرین نیز حمایت می کند.

لیکن عربستان سعودی در وهلۀ اول نفت و رهبری اهل سنت را در طرف خود دارد. دلیلی که شرکت های متعدد خصوصی به خاطر آن، منابع هنگفتی را در راه چریک های سنی داعشسرمایه گذاری کرده اند. چریک هایی که امروز بخشی از بازار نفت عراق را در دست خود گرفته اند و می کوشند دولت شیعۀ سوریه را که بر اثر تقریباً چهار سال جنگ ویران شده است، نابود سازند. ضمن آنکه به منظور اعمال نفوذ بر سایر نقاط خاورمیانه رقابت مستقیمی را با تهران در پیش گرفته اند.

لیکن اسرائیل به نظر می رسد به طور جدی دچار مشکل شده است و نه به مقاصد خوب تهران در خصوص برنامۀ هسته ای اعتماد می کند و نه به راهبرد آمریکا برای آیندۀ خاورمیانه.

بنابراین امروز، در رقابت به منظور اعمال سلطه در خاورمیانه، بعد از قرن بیستمی که توسط نیروهای امپراطوری اروپایی و به دنبال آن توسط قدرت دلار کنترل شده، نیات مدعیان محلی، نقش آفرینان جنگی منطقه ای که از غزه تا موصل امتداد دارد و تصفیه حسابی را در نظر دارد که امروز پیش بینی نتیجۀ آن غیرممکن است لیکن اوجگیری نظامی آن به هیچ وجه بعید نیست، در عرصه های متعدد با هم تداخل می یابند و با هم درگیر می شوند. از دید غرب شاید تعدیل کلی خواسته های جاه طلبانۀ کشورهای فوق الذکر مطلوب باشد. باید گفت که این وظیفۀ دیپلماسی است.


 اخباراقتصادی  - تیک


ویدیو مرتبط :
مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان سعودی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نشانه‌های آغاز «جنگ نفتی» عربستان سعودی با ایران و روسیه



اخبار,اخبارسیاست خارجی,جنگ نفتی عربستان سعودی با ایران و روسیه


اخبار سیاست خارجی  - نشانه‌های آغاز «جنگ نفتی» عربستان سعودی با ایران و روسیه

بازتاب برگزاری مراسم سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در ایران، تکذیب موافقت ایران با انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده خود به روسیه، افزایش صادرات آلمان به ایران در پی کاهش تحریم ها، تأکید آمریکا و رژیم اسرائیل بر توسعه پیوندهای خود با وجود اختلاف نظر بر سر ایران و جنگ نفتی عربستان با ایران و روسیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اخبار و تصاویر مربوط به برگزاری مراسم سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «لس آنجلس تایمز» در مطلبی در این زمینه می نویسد ایرانیان مراسم سی و پنجمین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا را با سوزاندن پرچم های ایالات متحده برگزار کردند. این روزنامه با اشاره به اینکه در مراسم مذکور شعارهای همیشگی «مرگ بر آمریکا» به گوش می رسید، می نویسد این در حالی است که آمریکا به همراه پنج کشور دیگر هم اکنون در حال انجام مذاکرات هسته ای با ایران بوده و این مذاکرات به مرحله حساسی وارد شده است.

اما در پی انتشار مطالبی درباره پذیرش پیشنهاد انتقال ذخایر اورانیوم به روسیه از سوی ایران، برخی از مطبوعات و رسانه ها نیز به این موضوع و البته موضع گیری های پس از آن پرداخته اند. خبرگزاری کویت واکنش ایران به این ادعا را مورد توجه قرار داده و می نویسد مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته گزارش برخی رسانه های غربی مبنی بر موافقت کشورش با انتقال بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده خود به روسیه را تکذیب کرده است. افخم تأکید کرده ایران گمانه زنی های برخی منابع خبری خاص غربی را که با انگیزه های سیاسی انجام می گیرد، تأیید نمی کند. 


در همین حال و در خبری دیگر مرتبط با موضوع مذاکرات هسته ای ایران، روزنامه «گالف نیوز» از افزایش حجم صادرات آلمان به ایران در پی کاهش تحریم های وضع شده علیه ایران خبر داده است. این روزنامه می نویسد بر اساس جدیدترین آمارها، در پی حصول توافق مقدماتی هسته ای میان ایران و گروه 1+5 و کاهش برخی تحریم ها، میزان صادرات آلمان به ایران در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی حدود 33 درصد افزایش یافته و به رقم 1.6 میلیارد دلار رسیده است. گالف نیوز اشاره می کند آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپا به شمار می رود، به طور سنتی مهمترین شریک تجاری ایران از میان 28 کشور عضو اتحادیه اروپا بوده است.

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «رویترز» به موضوع آغاز به کار یک کارخانه نظامی مشترک میان آمریکا و رژیم اسرائیل پرداخته و آن را نشانه ای دانسته مبنی بر اینکه با وجود اختلاف نظر دو طرف بر سر ایران، روابط آن ها در مسیر همیشگی خود جریان دارد. به نوشته این خبرگزاری، در مراسم آغاز به کار کارخانه مذکور که قرار است وظیفه تولید بال برای جت های جنگنده اف- 35 آمریکا را بر عهده داشته باشد، موشه یعالون، وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفته انجام این پروژه مشترک نشانه ای از «ضد گلوله» بودن روابط واشنگتن و تل آویو است. وی همچنین گفته روابط ویژه موجود میان آمریکا و اسرائیل محکم تر از آن است که اختلاف نظرها در آن خلل ایجاد کند.

در نهایت، در مطلبی اقتصادی، روزنامه «صباح» ترکیه از تلاش عربستان سعودی برای اعمال فشار بر ایران و روسیه با ابزار نفت سخن گفته است. این روزنامه می نویسد عربستان سعودی اخیراً قیمت فروش نفت خود در بازار آمریکا را کاهش داده و در همین حال، این قیمت را برای خریداران آسیایی افزایش داده است. به این ترتیب، این کشور تلاش دارد تا پایین آوردن قیمت های جهانی نفت، بر ایران و روسیه فشار سیاسی وارد کند. این روزنامه اشاره می کند که در پی اقدام اخیر عربستان سعودی، بهای نفت خام برنت به 84 دلار در هر بشکه سقوط کرده است و به این ترتیب، می توان گفت عربستان می خواهد برای دستیابی به اهداف سیاسی، اقدام به ارزان فروشی نفت کند.  


  اخبار سیاست خارجی  - تابناک