اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تسلیم سوریه در برابر مطالبات اتحادیه عرب



 

 

سوریه بالاخره پس از کش و قوس های بسیار با طرح اتحادیه عرب برای حل بحران در این کشور به صورت شفاف موافقت کرد.

به نقل از خبرگزاری ها، شیخ حمد بن جبر آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر و رئیس دوره ای نشست وزیران اتحادیه عرب شب گذشته در نشست خبری در محل این اتحادیه در قاهره گفت: سوریه با طرح اتحادیه عرب برای حل بحران در سوریه موافقت کرده است.

وزیر خارجه قطر تاکید کرد: سوریه باید به صورت فوری، اجرای این طرح را آغاز کند. فوری به معنی دقیق همین کلمه.

مهمترین بخش های طرح اتحادیه عرب به این شرح است:

1- آتش بس کامل از هر طرف

2- خروج ارتش از شهرها و پایان عملیات های مسلحانه

3- امکان ورود گروه های مسئول و ناظر از طرف اتحادیه عرب و نمایندگان رسانه های خارجی به هر منطقه ای از سوریه

4- آغاز گفتگوها میان دولت و مخالفان حداکثر در 2 هفته آینده

5- آزادی تمامی زندانیان و افراد بازداشت شده در حوادث اخیر سوریه

 

تشییع جنازه شماری از کشته شدگان در سرکوب اعتراضات

تسلیم سوریه در برابر مطالبات اتحادیه عرب

 

وزیران خارجه اتحادیه عرب پیش از این سوریه را تهدید کرده بودند در صورت نپذیرفتن این طرح، عضویت سوریه را در اتحادیه عرب تعلیق خواهند کرد.

دولت سوریه تا پیش از این طرح اتحادیه عرب را سناریوی غرب و آمریکا علیه دمشق اعلام می کرد و ضد رد مذاکره با مخالفان حکومت سوریه، مخالفان و معترضین را خائن، جاسوس و مجری سیاست های خارجی توصیف می کرد.

با این حال با ادامه اعتراضات مردمی در سوریه و مطالبه اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه در جمعه گذشته، به نظر می رسد دمشق مجبور به عقب نشینی شده است.

وزیران خارجه اتحادیه عرب شب گذشته در قاهره نشست فوق العاده ای را برگزار کرده بودند.

این وزیران حدود 20 روز پیش از این هم در قاهره نشستی را برگزار و طرحی را برای حل بحران سوریه ارائه کرده بودند.

در همین حال گروه پیگیری اتحادیه عرب اعلام کرد که همچنان در قاهره به نشست خود ادامه می دهد تا تحولات در سوریه را تحت نظر داشته باشد.

گروه پیگیری متشکل از چند وزیر خارجه عربی به علاوه دبیر کل اتحادیه عرب است.

روز گذشته و همزمان با نشست اتحادیه عرب، حدود 25 نفر در حملات ارتش و هواداران مسلح حکومت به معترضین، کشته شدند.

شهرهای مختلف سوریه به جز پایتخت از فروردین گذشته تاکنون با موجی از راهپیمای ها و تجمعات معترضین و اعتراضات گسترده مردمی روبه رو است.

معترضین در سوریه خواهان کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور از قدرت و پایان حاکمیت 41 ساله حزب بعث و خانواده اسد بر این کشور  هستند.

براساس آمار نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، در سرکوب گسترده اعتراضات در سوریه، تاکنون حدود 3 هزار نفر جان خود را از دست داده اند و شمار بیشتری زندانی یا ربوده شده اند.

با این حال دولت سوریه با رد وجود اعتراضات و مطالبات برای کناره گیری اسد از قدرت، ناآرامی و کشتار معترضین در این کشور را به گروه های مسلح تروریستی و تبهکار نسبت می دهد.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
آیا اتحادیه عرب توان مقابله با تروریسم را دارد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کرسی سوریه در اتحادیه عرب رسما به مخالفان اسد واگذار شد (+عکس)



کرسی سوریه در اتحادیه عرب رسما به مخالفان اسد واگذار شد (+عکس)

این اقدام در حالی انجام می شود که قدرت در سوریه و کنترل پایتخت و سایر ارکان حاکمیتی در این کشور همچنان در اختیار حکومت بشار اسد است.

به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه الجزیره، مخالفان بشار اسد رئیس جمهور سوریه به طور رسمی کرسی این کشور در اتحادیه عرب را در اختیار گرفتند.

در جلسه امروز سه شنبه سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در دوحه، با دعوت امیر قطر که ریاست نشست را برعهده داشت؛ "معاذ الخطیب" رئیس شورای ملی مخالفان سوریه و هیأت همراه در جایگاه دولت سوریه قرار گرفتند.

این اقدام با دست زدن و تشویق حاضران در نشست اتحادیه عرب همراه بود.

شورای ملی مخالفان مهمترین مجموعه از مخالفان حکومت بشار اسد است که از سوی بسیاری از کشورهای غربی وعربی به رسمیت شناخته شده است. با این حال تنها دو کشور قطر و فرانسه سفارتخانه های سوریه در کشورهای خود را تسلیم شورای ملی مخالفان کرده اند.

 

مخالفان سوریه,مخالفان بشار اسد,اتحادیه عرب

 

در نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب که دو روز پیش برگزار شده با تسلیم کرسی سوریه در اتحادیه عرب به مخالفان اسد توافق شده بود. دو کشور الجزایر و عراق با این اقدام مخالفت کرده بودند و لبنان هم رای ممتنع داده بود.

پیش از این عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی (کنفرانس اسلامی) نیز به حالت تعلیق درآمده بود.

این اقدام در حالی انجام می شود که قدرت در سوریه و کنترل پایتخت و سایر ارکان حاکمیتی در این کشور همچنان در اختیار حکومت بشار اسد است.

این برای نخستین مرتبه در اتحادیه عرب است که کرسی دولت سوریه در اختیار فردی از مخالفان اسد قرار می گیرد.این موضوع به معنی به رسمیت شناختن کامل مخالفان اسد به عنوان حکومت سوریه و تنها نماینده مشروع ملت سوریه است.این در حالی است که سفارت حکومت سوریه در بسیاری از کشورهای عربی همچنان مشغول فعالیت است.

علاوه بر این موضوع، پرچم سوریه در کنار کرسی دولت این کشور در نشست امروز اتحادیه عرب تغییر کرد و پرچم مورد استفاده مخالفان اسد جایگزین پرچم فعلی دولت سوریه شد.

 

مخالفان سوریه,مخالفان بشار اسد,اتحادیه عرب

 

پرچم مورد استفاده مخالفان اسد در سوریه به ترتیب از بالا به پایین شامل رنگ های سبز، سفید و مشکی با سه ستاره سرخ رنگ در وسط است اما پرچم کنونی دولت سوریه از بالا به پایین به ترتیب شامل سه رنگ سرخ، سفید و سیاه با دو ستاره سبز رنگ در وسط است.

قبل از این، عضویت دولت سوریه در اتحادیه عرب تعلیق شده بود به همین دلیل نمایندگان دولت سوریه در هیچ سطحی حق حضور در نشست های این سازمان را نداشتند و کرسی دولت سوریه در همه نشست های اتحادیه عرب خالی بود.

تاکنون به جز اتحادیه عرب، کرسی دولت سوریه در هیچ یک از سازمان های بین المللی تسلیم مخالفان نشده است.

کرسی خالی دولت سوریه در نشست های قبلی اتحادیه عرب

 

مخالفان سوریه,مخالفان بشار اسد,اتحادیه عرب

 

سوریه از دو سال پیش تاکنون با موجی از ناآرامی های داخلی روبه رو است که هم اکنون به جنگ داخلی همه جانبه و گسترده ای میان ارتش و هواداران مسلح دولت مرکزی از یک سو و مخالفان مسلح از سوی دیگر تبدیل شده است.

بحران سوریه تاکنون به کشته شدن 70 هزار نفر و آواره شدن حدود یک میلیون نفر از شهروندان این کشور در خارج از مرزهای سوریه منجر شده است./عصرایران