اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تسلیحاتی که ایران از روسیه می‌خرد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


از تانک‌های مدرن تا موشک‌های کوتاه برد
تسلیحاتی که ایران از روسیه می‌خرد

ایران در زمان شاه تانک‌های ام-۶۰ آمریکایی و چیفتن انگلیسی را خریده بود. خرید بیش از ۱۰۰۰ تانک تی-۹۰ می‌تواند موجب بازگشت قدرتمندانه ناوگان تانک ایران شود.

اعلام اخیر روسیه مبنی بر تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران موجب نگرانی دولت های غربی و اسرائیل شده است. روسیه قصد دارد پنج محموله از سیستم موشکی زمین به هوا و دوربرد اس-300 را براساس توافقی که دو کشور در سال 2007 داشتند، به ایران تحویل دهد. فرآیند آماده سازی این محموله 18 ماه طول می کشد.

ایران مشتاقانه منتظر تحویل اس-300 است که به این کشور برای دفاع از قلمروی هوایی اش در مقابل هواپیماهای دشمن کمک می کند. وجود اس-300 به ایران برای مقابله با حمله هوایی احتمالی آمریکا و اسرائیل کمک می کند.

اما سیستم دفاع موشکی تنها چیزی نیست که ایران به آن نیاز دارد. هم اکنون روسیه مجدداً خط ارسال تسلیحات به ایران را باز کرده است. ایران علاقه دارد چه تسلیحاتی بخرد؟

موشک ضد کشتی کلوب
ایران سابقه ای طولانی در استفاده از موشک های ضد کشتی به منظور تهدید کشتی ها در خلیج فارس دارد. معروف است که ایران از موشک های کرم ابریشم ساخت چین علیه عراق و کویت و کشتی های با پرچم ایالات متحده استفاده می کرده است. ایران همچنین دارای تعداد کمی از موشک های سی-802 چینی است که اخیراً خودش هم آنها را ساخته است.

خرید موشک های ضد کشتی کلوب، مجدداً این امکان را به ایران می دهد تا بتواند کشتی های خارجی را تهدید کند و حتی تنگه هرمز را ببندد. نسل جدید موشک های روسی سریعتر و باهوش هستند و حتی قابلیت این را دارند که به صورت مخفیانه شلیک شوند. کلوب می تواند کرم ابریشم دیگری باشد.

تانک تی-90
همانند قسمت عمده نیروهای نظامی ایران، نیروی زمینی این کشور هم به تجهیزات جدید نیاز دارد. نیروهای مسلح ایران پس از سال 1979 دچار کمبود زیادی بوده اند. ارتش ایران قبل از انقلاب دارای 2000 تانک مدرن بود. ایران هم اکنون نیز دارای همین تعداد تانک است ولی بیشتر آنها حداقل عمری بیست ساله –اگر نگوییم سی یا چهل- دارند. ایران در زمان شاه تانک های ام-60 آمریکایی و چیفتن انگلیسی را خریده بود. خرید بیش از 1000 تانک تی-90 می تواند موجب بازگشت قدرتمندانه ناوگان تانک ایران شود.

جنگنده سوخو سو-35
ناوگان هوایی ایران هم همانند دیگر قسمت های ارتش ایران نیاز به تجهیزات جدید دارد. پروژه عجیب صاعقه که بازسازی جنگنده اف-5 با استفاده از اضافه کردن دو دم به آن بود، نشانه ناامیدی ایران برای رقابت با قدرت هوایی ایالات متحده، اسرائیل و کشورهای خلیج فارس است.

قسمت عمده بدنه سوخو سو-35 از تیتانیوم ساخته شده و قسمت های مهم آن رادار گریز هستند. موتورهای این جنگنده ترکیب قوی ای از قدرت و مانور را فراهم می کنند.

کشتی نیرو بر ایوان گرن
با وجود این که ایران به طور سنتی از نیروی زمینی اش استفاده می کند، اما نیروی دریایی این کشور هم اهمیت دارد. در واقع کل مرز جنوبی این کشور در خلیج فارس قرار دارد. توانایی حمل نیروهای زمینی ایران در سراسر خاورمیانه و پیاده سازی آنها در عربستان، کویت، بحرین، قطر، بحرین، امارات، یمن و عمان می تواند بسیار موثر باشد.

بهترین راه حل برای این موضوع ایوان گرن است. این کشتی می تواند 5000 تن بار، 60 تن تانک یا ۳۶ خودروی زرهی و 300 نیرو حمل کند. این کشتی همچنین قابلیت فرود هلیکوپتر هم دارد. سفارش شش فروند از این کشتی (که هرکدام 300 میلیون دلار قیمت دارند) می تواند قدرت فوق العاده به ارتش ایران بدهد.

موشک های بالستیک کوتاه برد اسکندر
در جریان جنگ ایران-عراق هر دو کشور از موشک های اسکاد استفاده می کردند. ایران موشک های بالستیکش را توسعه داده است اما برای طراحی آنها نیاز به تکنولوژی دارد. موشک های ایران به جای سوخت مایع از سوخت جامد استفاده می کنند و دقت پایینی دارند.

موشک های کوتاه برد می توانند بسیار مفید باشند و از این نظر موشک های 9-ک720 اسکندر ایده آل هستند. اسکندر یک موشک تاکتیکی است که برای نابودی مراکز فرماندهی و کنترل دشمن، رادارها و سایت های موشکی زمین به هوا و فرودگاه ها استفاده می شود. این موشک قابلیت حمل کلاهک هایی به وزن 1000 تا 1500 پوند را دارد.

 

اخبار سیاست خارجی - دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
نمایشگاه تسلیحاتی روسیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مسابقه ی تسلیحاتی در دریای خزر/احتمال وقوع جنگ بین ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان



سکوی نفتی ایران , اخبار سیاسی

 

فارین پالسی نوشت: تهران قصد استقرار زیردریایی های خود را در دریای خزر دارد. ظاهرا ایران در حال آماده کردن نیروهای خود در آب های غنی از نفت است که مرزهایش هنوز تعریف شده نیست.

دریادار عباس زمانی فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش گفت که ایران زیردریایی های سبکی به دریای خزر می فرستد اما او توضیحی در مورد تعداد آنها و ماهیت ماموریت آنها ارائه نکرد.

پس از مسکو، تهران دومین قدرت در دریای خزر است. ایران حدود 100 قایق موشکی در دریای خزر دارد که البته دو قایق از این تعداد مجهز به موشک های ضد کشتی است.

تهران همچنین پیش از این اعلام کرده است که در حال ساخت ناوشکن است که با این حساب به بزرگترین کشتی حاضر در ناوگان دریای خزر ایران مبدل خواهد شد.

فروپاشی شوروی بازیگران جدیدی را وارد مناطق غنی از نفت و گاز خزر کرد. این در حالی است که مرزها هنوز مشخص و تعریف نشده است.

آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان کشورهایی مستقل هستند که 20 سال پیش ظهور یافتند و از آن زمان در حال توسعه ناوگان دریای خزر خود به منظور حفاظت از منابغ نفتی و گازی خود هستند.

از سوی دیگر، ایران و روسیه در حال تقویت نیروی دریایی خود هستند.

فارین پالسی در ادامه این رویدادها در دریای خزر را مسابقه تسلیحاتی می خواند و می نویسد: بی اعتمادی بی ایران، ترس از تسلط روسیه بر خزر و نگرانی های مسکو و تهران از حضور احتمالی امریکایی ها و اروپایی ها در این دریاچه از عوامل این رویدادها است.

امیدهای ترکمنستان برای ایجاد پروژه خط لوله انتقال گاز به سمت اروپا از بین رفت، چراکه ایران و روسیه هر دو با این طرح مخالفت کردند.

دریای خزر نزدیک به 12-12 تزیلیون دلار نفت دارد. از میان پنج کشور، ایران بزرگترین ذخایر نفتی را دارد ولی از سوی دیگر سواحل قزاقستان و آذربایجان بزرگترین میدان های نفتی شده را در اختیار دارند.

هیچکدام از کشورهای خزر به یکدیگر اعتماد ندارند و در حال اماده سازی فضا برای یک جنگ بالقوه است..

تا به حال چندین درگیری کوچک در خزر پیش امده است. سال 2001، جت ها و کشتی های جنگ ایرانی کشتی پژوهشی "بریتیش پترولیوم" را که از طرف اذربایجان در حال پژوهش بود را تهدید کردند.

در سال 2008، قایق های تندور اذربایجان سکوهای نفتی ترکمنستان را تهدید کردند.

در سال 2009، سکوی نفتی ایران وارد ابهایی شد که ادربایجان متعلق به خود می دانست. این مسئله موجب نگرانی مسئولان اذربایجانی شد اما انها در مقابل ایرانی ها قدرتی ندارند.../انتخاب