اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ترک زود هنگام محل برگزاری جشن جهانی نوروز از سوی احمدی نژاد



ترک زود هنگام محل برگزاری جشن جهانی نوروز از سوی رئیس جمهور ایران/ احمدی نژاد در رقص و آواز عشق آباد ننشست

 

جشن جهانی نوروز,احمدی نژاد در جشن جهانی نوروز

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری نوشت: رییس‌جمهوری اسلامی ایران پس از شرکت در چهارمین جشن جهانی نوروز عشق آباد را به مقصد تهران ترک کرد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد پنج شنبه شب به وقت محلی پس از سفری یک روزه به عشق آباد ترکمنستان و شرکت در چهارمین جشن جهانی نوروز دقایقی پیش این کشور را به مقصد ایران ترک کرد.

رییس‌جمهور در این سفر همچنین با روسای جمهور پاکستان و ترکمنستان دیدار و درباره مسایل فی مابین با آنها گفت و گو کرد.

فارس نیز نوشت:  رئیس جمهور اسلامی ایران که در چهارمین جشن جهانی نوروز در ترکمنستان حضور یافته بود به دلیل برخی برنامه‌های هنری زودتر از موعد محل برگزاری این جشن را ترک کرد. مراسم جشن جهانی نوروز امروز پنجشنبه به میزبانی ترکمنستان و با حضور روسای جمهور ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و برخی دیگر از کشورها برگزار شد.

ضمن برگزاری این جشن نمایشگاهی برای ارائه آداب، سنن و برنامه‌های فرهنگی کشورهای حوزه تمدنی نوروز برگزار شد که احمدی نژاد به عنوان یکی از مهمانان ویژه از این نمایشگاه بازدید کرد اما در خلال برنامه به دلیل اجرای بعضی از برنامه‌های هنری زودتر از موعد محل برگزاری جشن را ترک کرد./خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
درگیری لفظی احمدی نژاد و لاریجانی و ترک مجلس توسط احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برگزاری جشن جهانی نوروز با حضور روحانی


جشن جهانی نوروز در کاخ ریاست جمهوری افغانستان با برافراشته شدن پرچم کشورهای حوزه نووز و نواختن موسیقی های محلی و حرکات نمایشی گروه های مختلف با لباس های رنگارنگ که هر یک از سنت و فرهنگ کشورهای حوزه تمدنی نوروز حکایت دارد، آغاز شد.

خبرگزاری ایرنا: جشن جهانی نوروز در کاخ ریاست جمهوری افغانستان با برافراشته شدن پرچم کشورهای حوزه نووز و نواختن موسیقی های محلی و حرکات نمایشی گروه های مختلف با لباس های رنگارنگ که هر یک از سنت و فرهنگ کشورهای حوزه تمدنی نوروز حکایت دارد، آغاز شد.

دسته های مختلف که لباس های سنتی کشورهای گوناگون حوزه نوروز را به تن دارند در جای جای محوطه برگزاری جشن باستانی نوروز در کاخ ریاست جمهوری فغانستان فرا رسیدن بهار را با شعرخوانی شاد باش می گویند و از حاضرین پذیرایی می کنند.

جشن جهانی نوروز هر سال در یکی از کشورهای حوزه نوروز برگزار می شود که نخستین مراسم آن در تهران برگزار شد.

نخستین دوره ˈجشن جهانی نوروزˈ در روز 7 فروردین 1389 در تهران برگزار شد. در این جشن، رییسان جمهوری ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و عراق؛ وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و معاون نخست وزیر ترکیه و همچنین سفیران کشورهای حوزه نوروزشرکت کردند.

دومین دوره این جشن نیز در هفتم فروردین 1390 در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران برگزار شد. در این دوره مقر دبیرخانه نوروز در تهران تشکیل شد.

در این جشن رییسان جمهوری ایران، تاجیکستان، عراق، افغانستان، ارمنستان و ترکمنستان، معاون اول، رییس دفتر و مشاور ارشد رییس جمهور ایران، رییس مجلس پاکستان، معاون رییس جمهوری زنگبار، معاونین نخست وزیران ترکیه و آذربایجان، وزرای خارجه لبنان و عمان، وزیر بهداشت، رفاه و خانواده هند، وزیر فرهنگ قرقیزستان، معاون رییس مجلس قزاقستان، دبیرکل سازمان اکو و سفیران ازبکستان و سنگاپور حضور داشتند.

دوره سوم این جشن به پیشنهاد امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان در فروردین سال 1391 در این کشور برگزار شد.

جشن نوروز در چهارمین دوره خود به ترکمنستان رسید و در اول فروردین 1392 رییس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این جشن به عشق آباد رفت.

حامد کرزیˈ رییس جمهور افغانستان در جشن جهانی نوروز که سال 1392 در ترکمنستان برگزار شد، از سران حوزه تمدنی نوروز دعوت کرد جشن نوروز سال 1393 را در افغانستان تجلیل کنند.

جشن جهانی نوروز پیش از این قرار بود در منطقه خوش آب و هوای پغمان در 30 کیلومتری کابل برگزار شود اما به دلیل تغییرات جوی و مسایل امنیتی و همچنین آماده نبودن این مکان برای پذیرایی از میهمانان خارجی به کاخ ریاست جمهوری افغانستان انتقال یافت.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان صبح امروز با استقبال ˈمحمد کریم خلیلیˈ معاون دوم رییس جمهور و دیگر مقامهای دولت افغانستان برای شرکت در چهارمین دوره جشن جهانی نوروز وارد کابل شد.

ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر امورخارجه، ˈمسعود سطانی فرˈ معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ˈحسام الدین آشناˈ مشاور فرهنگی رییس جمهور کشورمان، دکتر روحانی را در این سفر همراهی می کنند.

روحانی قرار است در حاشیه جشن حوزه نوروز در اجلاس چهارجانبه ایران، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان و همچنین اجلاس در سطح 8 کشور با حضور 4 رییس جمهور و 4 کشور دیگر در سطح وزرای خارجه، معاونان و نخست وزیر شرکت کند.

ˈممنون حسینˈ رییس جمهور پاکستان نیز ساعتی پیش به منظور شرکت در چهارمین جشن جهانی نوروز در افغانستان وارد کابل شد.

ˈامام علی رحمانˈ رییس جمهور تاجیکستان نیز که روز چهارشنبه در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و فرهنگی برای شرکت در جشن جهانی حوزه نوروز وارد کابل شد.

رئیسان جمهور این دو کشور در بدو ورود دیدار و پس از امضای 5 موافقتنامه همکاری در زمینه های سیاسی، فرهنگی، تجاری و حمل و نقل با شرکت در یک نشست خبری مشترک گسترش همه جانبه روابط دو کشور را ضروری دانستند.

بیش از 300 میلیون نفر نوروز را با 3 هزار سال قدمت در کشورهای ایران، افغانستان، هند، پاکستان، ترکیه، ازبکستان، آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان ، قزاقستان ، عراق و بسیاری دیگر از کشورها جهان گرامی می دارند.

در سپتامبر سال 2009 ، نوروز به عنوان میراث فرهنگی توسط سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ( یونسکو) به ثبت جهانی رسید.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در فوریه سال 2010 روز 21 مارس را به عنوان روز بین المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان با ریشه ایرانی به رسمیت شناخت و این روز را در تقویم خود جای داد.