اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ترکیه کردهای سوریه را تهدید کرد


داود اوغلو نخست وزیر ترکیه کردهای سوریه را به حمله نظامی تهدید کرد.

خبرگزاری تسنیم: به گزارش خبرگزاری فرانسه، داود اوغلو نخست وزیر ترکیه کردهای سوریه را به حمله نظامی تهدید کرد.

این در حالی است که مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه از احتمال عملیات زمینی عربستان و ترکیه علیه گروه تروریستی داعش در سوریه خبر داده بود.

چاوش‌اوغلو که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان به سر می‌برد در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد که ترکیه و عربستان سعودی برای مبارزه با داعش از همان ابتدا خواهان عملیات زمینی بودند.

وی گفت:‌ "در تمام جلسات ائتلاف اعلام کردیم که اگر قرار است با داعش مقابله شود نیاز به یک استراتژی جامع و نتیجه‌محور داریم."


ویدیو مرتبط :
سازمان ملل:ترکیه به کردهای سوریه اجازه دهد به نبردبروند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب کشته شدن فرمانده تکفیری در سوریه/ تهدید عراق به احتمال جنگ با ترکیه



اخبار,اخباربین لملل  ,کیوسک بین‌المللی

بازتاب کشته شدن رهبر گروه تروریستی جیش الاسلام در سوریه و بررسی پیامدهای این موضوع، تحلیل یک روزنامه صهیونیستی از مواضع عربستان در مقابل تکفیری ها، رضد 12 هزار نفتکش داعشی در مرز ترکیه و عراق و ادامه تنش میان بغداد و آنکارا بر سر حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک عراق، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

کشته شدن فرمانده یکی از گروه های تکفیری در سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسه می نویسد یک گروه ناظر حقوق بشر و نیز یک گروه مخالف دولت سوریه، اعلام کردند زهران علوش، سرکرده گروه تروریستی «جیش الاسلام» سوریه، روز جمعه در شرق دمشق کشته شده است. گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد علوش و پنج فرمانده دیگر در یک حمله هوایی که نشست آن ها در شرق غوطه را هدف گرفته بود، کشته شده اند. مرگ علوش 44 ساله در توئیتر توسط گروه مخالف ائتلاف ملی سوریه نیز تایید شده است. علوش یکی از شاخص ترین چهره های مخالف در جنگ پنج ساله سوریه است که کشته می شود.

*****

در همین حال، شبکه خبری «فرانس 24» به موضوع پیامدهای کشته شدن علوش پرداخته و اشاره می کند که از نظر ناظران سیاسی در منطقه، این واقعه نباید به توقف روند صلح در سوریه منتهی شود. جیش الاسلام در کنفرانس ریاض که در ماه دسامبر برگزار شد، شرکت کرد. این گردهمایی برای اتخاذ مواضع مشترک در خصوص مذاکره با دولت سوریه برگزار شد و جیش الاسلام نیز تمایل خود به مذاکره را اعلام کرد. در چنین شرایطی، مرگ رئیس این گروه می تواند به پایان این تمایل منجر شود. هنوز کسی مسئولیت این حمله هوایی را بر عهده نگرفته است، اما بسیاری از گروه های شورشی در سوریه، مسکو را عامل این حمله معرفی می کنند.

*****

این در حالی است که موضوع پیوند عربستان سعودی با گروه های تکفیری در منطقه، حتی صدای صهیونیست ها را نیز درآورده است. روزنامه «هاآرتص» در گزارشی تحلیلی به بررسی رویکرد دوگانه رژیم عربستان سعودی در قبال داعش و سایر گروه‌های تروریستی پرداخته و آن را رویکردی خطرناک خوانده است. این روزنامه، عربستان را کشور پیشگام در میان کشورهای جهان عرب در مبارزه با گروه‌های تندرو خوانده، اما افزوده این کشور کماکان، حمایت و تأمین مالی ایدئولوژی‌های خشونت‌طلبانه‌ای که به تقویت تروریست‌ها منجر می‌شود را ادامه می‌دهد. ریاض به دلایل راهبردی و ایدئولوژیکی از گروه‌های افراطی در خارج از مرزهای این کشور حمایت کرده است، در حالی که در داخل، گروه‌های افراطی را به عنوان تهدید علیه ثبات رژیم، سرکوب کرده است.

*****

در مطلبی دیگر درباره موضوع تروریسم در منطقه، خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داده که سرویس اطلاعاتی روسیه، حدود 12 هزار کامیون نفتکش را در گذرراه مرزی زاخو در مرز ترکیه و عراق مشاهده کرده است. سرلشکر سرگئی روتسکوی، رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیروی های مسلح روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز جمعه ضمن اعلام این مطلب گفت: «در زمان فیلمبرداری در ناحیه زاخو 11 هزار و 775 کامیون نفتکش در دو سوی مرز ترکیه و عراق از جمله 4 هزار و 530 کامیون در خاک ترکیه و 7 هزار و 245 دستگاه کامیون نفتکش در خاک عراق قرار داشت». وی گفته نفت استخراجی عراق و همچنین سوریه از این گذرگاه مرزی عبور می کند.

*****

ادامه تنش ها میان بغداد و آنکارا بر سر حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک عراق نیز از جمله دیگر موضوعات مهم امروز به شمار می رود. بر اساس گزارش خبرگزاری «آناتولی»، عصمت ییلدیز، وزیر دفاع ترکیه گفته عقب‌نشینی نیروهای «امنیتی» مستقر در اردوگاه بعشیقه در شمال عراق ادامه دارد اما نیروهای آموزشی به حضور خود در این کمپ ادامه خواهند داد. وی در پاسخ به سؤال نمایندگان پارلمان ترکیه گفت: «نیروهای آموزشی ما در آنجا هستند؛ عقب‌نشینی سایر نیروها ادامه دارد». این در حالی است که دولت ترکیه در 19 دسامبر، اعلام کرد که پس از اصرار واشنگتن، شامل گفت و گوی تلفنی باراک اوباما و اردوغان، مابقی نیروهای خود را از این پایگاه بیرون خواهد برد.

*****

در مقابل، به نوشته «دیلی استار»، ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق، با تأکید بر اینکه «مقاومت در مقابل نقض حاکمیت، قانونی است»، گفته ترکیه با پاسخگو نبودن درباره درخواست عراق مبنی بر خروج نیروهایش از خاک عراق در حال تحمیل جنگ است. وی یک روز بعد از درخواست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره برای خروج نیروهای ترکیه از شمال عراق اظهار داشته: «اگر طرف مقابل بر مواضع خود اصرار داشته باشد، همه گزینه ها، امکانپذیر است». الجعفری تأکید کرده: عراق مخالف جنگ است اما اگر طرف مقابل (ترکیه) اصرار بر مواضع داشته باشد، گزینه ها باز است... مقاومت وقتی که هتک حاکمیت رخ دهد، قانونی است».

 

 اخبار بین الملل  - تابناک