اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ترکیه و عراق مقصد خروج غیرمجاز ایرانیان



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

ترکیه و عراق مقصد خروج غیرمجاز ایرانیان/ قوانین کشور بازدارنده نیستند

معاون عملیات مرزبانی با بیان اینکه بیشترین قاچاق انسان به داخل کشور از مرزهای جنوب شرق و دریا است، گفت: بیشتر ایرانیانی که غیرمجاز از مرزها تردد می کنند به ترکیه و عراق می روند.

 

سردار حمید شرفی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مرزبانی بر اساس قوانین داخلی افرادی را که اقدام به قاچاق انسان کرده و متجاوزین مرزی که قصد دارند به صورت غیرمجاز وارد کشور شوند شناسایی کرده و با آنها برخورد می کند.

وی ادامه داد: بیشترین مسیری که قاچاقچیان از آن برای وارد کردن تبعه های غیر مجاز به صورت غیر قانونی و قاچاق استفاده می کنند جنوب شرق کشور است که هر چه به سمت دریا می رویم قاچاق انسان افزایش پیدا می کند.

به گفته معاون عملیات مرزبانی، قاچاقچیان این افراد را که می خواهند از مرزهای کشور ما عبور کرده و به کشورهای غربی بروند از مسیرهای غیرمجاز وارد و از مرزهای عراق و ترکیه خارج می کنند.

شرفی افزود: متجاوزین مرزی که در شرق و غرب کشور دستگیر می شوند پس از انجام اقدامات لازم از مرزهایی که وارد شده اند طرد شده و با آنها برخورد می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه قوانین قضایی کشور برای برخورد با ورود غیرمجاز بازدارنده نیست، تاکید کرد: هر کشوری برای برخورد با ورود غیرقانونی قوانینی دارد که با عنوان مثال برخی کشورها تا سه سال حبس برای ارتکاب این جرم در نظر گرفته اند اما متاسفانه در کشور ما مجازات های در نظر گرفته شده بسیار اندک بوده و چشمگیر نیست.

معاون عملیات مرزبانی با هشدار به ایرانیانی که قصد خروج غیرمجاز از مرزها را دارند، گفت: سربازان مرزبانی ترکیه اگر تبعه های ما را در آن سوی مرز با تیر مورد هدف قرار دهند و این افراد کشته شوند برای محاکمه در دادگاه حاضر نمی شوند و این مسئله دست آنها را برای برخورد با ترددهای غیرمجاز باز گذاشته است. مرزبانان ترکیه به دلیل وجود برخی اشرار مسلح دستشان در برخورد با ترددهای غیرمجاز در مرزها باز است.

شرفی به هموطنان توصیه کرد با توجه به لغو روادید میان ایران و ترکیه، شهروندان می توانند به راحتی از مرزهای رسمی تردد کرده و فعالیت هایشان را در بازارچه های مرزی انجام دهند، البته انسداد مرز از سوی ما کار را برای عابران غیرمجاز سخت کرده است.

وی با بیان اینکه ترکیه و عراق بیشترین مقصد ایرانیانی است که می خواهند غیرمجاز از کشور خارج شوند، افزود: متاسفانه در گذشته شاهد این بودیم که درصد قابل توجهی از افراد به صورت غیرمجاز اقدام به سفر به عتبات و عالیات می کردند که در آن سوی مرز از سوی مرزبانان عراقی دستگیر و روانه زندان می شدند.

شرفی با اعلام اینکه تعداد قاچاقچیان انسان در کشور بسیار اندک است، گفت: همیشه عده ای هستند که به دنبال سوء استفاده بوده و با استفاده از روش های ناسالم اقدام به کسب درآمد می کنند. برخی از این افراد در میانه راه پول و مدارک افراد را سرقت کرده و آنها را رها می کنند. خوشبختانه قاچاقچی انسان در کشور ما بسیار اندک است و با توجه به ساماندهی مرزها افراد به راحتی از مرزهای مجاز عبور کرده و خدمات نیز دریافت می کنند./مهر

 


ویدیو مرتبط :
دیپورت از ترکیه و علت اخراج ایرانیان از ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب تصمیمات نیویورک درباره سوریه/ درخواست اوباما برای خروج نیروهای ترکیه از عراق



اخبار,اخباربین الملل ,قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه

اظهارنظر جان کری راجع به قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه، تحلیل ها از نشست قدرت های جهانی و منطقه ای در نیویورک، ابراز نگرانی از نقض آتش بس در یمن، ملاقات روسای جمهور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، درخواست اوباما برای خروج نیروهای ترکیه از عراق و گفت و گوی وزیر خارجه ایران با یک نشریه آمریکایی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 در پی تصویب قطعنامه مربوط به سوریه در شورای امنیت سازمان ملل، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات و رسانه های جهان به موضوعات مربوط به سوریه اختصاص یافته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا را درباره تصویب این قطعنامه بازتاب داده که گفته ایران، روسیه، اتحادیه عرب و جمعاً بیست کشور متعهد شدند طبق اصولی که مشخص شده است، به جلو حرکت کنند. همچنین گذار سیاسی و دیگر موارد ذکر شده در قطعنامه طبق چارچوب زمانی و کاری معینی که بر آن تاکید شده است، صورت گیرد. وی همچنین قطعنامه جدید شورای امنیت درباره سوریه را بسیار نزدیک و شبیه به پیشنهادهای ایران برای حل بحران سوریه خواند و گفت: «اکنون زمان آن فرا رسیده است که سخنان گفته شده در چهار سال گذشته را با اقدامات همسان کنیم».

*****

خبرگزاری «شین هوا» نیز در مطلبی به نشست قدرت های جهانی و منطقه ای نیویورک برای حل و فصل بحران سوریه پرداخته و می نویسد این نشست، حاکی از شکل گیری تفاهمی میان روسیه و آمریکا بر سر موضوع سوریه است که به تازگی به وجود آمده است. طی این نشست در نیویورک، قدرت های جهانی تلاش می کنند شکاف هایی را کاهش دهند که مدت هاست مانع دستیابی به راه حلی در سوریه شده اند. یکی از این مشکلات، مسئله ریاست جمهوری سوریه است. این یکی از مسائل دشواری است که شکاف ها را بین اردوگاه های آمریکا و روسیه افزایش می دهد. به عقیده برخی تحلیلگران، در پی مجموعه ای از وقایع تروریستی اخیر در مناطق مختلف جهان، اظهارات اخیر جان کری تغییری در موضع آمریکاست و درک و تفاهم جدیدی را بین روسیه و آمریکا نشان می دهد.

*****

اما همزمان با سوریه، تلاش ها برای برقراری آتش بس در یمن و پایان دادن به تجاوز سعودی ها به این کشور نیز ادامه دارد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن روز جمعه در چهارمین روز از مذاکرات صلح یمن در مورد گزارش های متعدد درباره نقض آتش بس در این کشور به شدت ابراز نگرانی کرد. اسماعیل ولد شیخ احمد افزود روسای هیئت های شرکت کننده در مذاکرات بین دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله بار دیگر بر پایبندی خودشان به آتش بسی که از روز سه شنبه به اجرا درآمده است تأکید کرده اند. وی اعلام کرد: «ما از همه طرف ها در یمن می خواهیم به این توافق صورت گرفته درباره آتش بس پایبند باشند و زمینه را برای تحویل کمک های بشردوستانه به بخش هایی از یمن که نیازمند کمک هستند فراهم کنند».

*****

از سوی دیگر، به نظر می رسد دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز تلاشی جدید را برای پایان دادن به منازعه خود بر سر منطقه قره باغ آغاز کرده اند. به نوشته «گلوبال پست»، دولت سوئیس اعلام کرده روسای جمهور ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار است روز شنبه در تلاش برای حل و فصل مناقشه دو طرف بر سر منطقه قره باغ، در برن دیدار کنند. وزارت امور خارجه سوئیس روز جمعه تأیید کرد سرژ سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان و الهام علی‌یف رئیس جمهوری آذربایجان از سوی سوییس دعوت شده اند تا روز شنبه در برن دیدار کنند. این دیدار در بحبوحه تنش ها بین دو کشور برگزار خواهد شد. این دیدار همچنین در پی هشدار اخیر میانجیگران سازمان امنیت و همکاری اروپا صورت خواهد گرفت که اعلام کردند «وضع موجود بی ثبات شده است».

*****

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری فرانسه به درخواست مجدد دولت آمریکا از ترکیه برای خروج نیروهای این کشور از عراق پرداخته است. درخواستی که این بار از سوی شخص باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مطرح شده است. به نوشته این خبرگزاری، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در تماسی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از وی خواست نیروهایش را از خاک عراق خارج کند. اوباما از اردوغان خواست به منظور کاستن از تنش ها با عراق، تدابیری اتخاذ و به ویژه نیروهای ترکیه را از عراق خارج کند. بر اساس گزارشی که کاخ سفید از تماس تلفنی اوباما با اردوغان منتشر کرده، رئیس جمهور آمریکا در این تماس تلفنی بر لزوم رعایت حق حاکمیت و تمامیت ارضی عراق از سوی ترکیه تاکید کرده است. عراق روز سه شنبه خروج کامل نیروهای ترکیه را از خاک خود خواستار شد.

*****

در نهایت، پایگاه اینترنتی نشریه «نیویورکر» گفت و گوی خبرنگار این نشریه با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران را منتشر کرده است. ظریف در بخشی از این مصاحبه تأکید کرده اگر چیزی موجب به وجود آمدن داعش شده باشد، حمله آمریکا در سال 2003 به عراق بوده است. در موضوع سوریه، وی در پاسخ به این سوال که ایران چه نقشی برای رئیس جمهور اسد در دوره دولت انتقالی در شش ماه می بیند، گفته: «تصمیم درباره این که نقش هر کسی در این روند چه خواهد بود، برعهده ما نیست و نباید درباره نقش هیچ کس دیگری نیز تصمیم گرفته شود». ظریف درباره نقش ایران در مبارزه با تروریسم نیز گفته: «ما داعش و افراطی گری را تهدیدی برای همه در منطقه می دانیم. موضع ما این است که ما به دولت های مشروع در منطقه که نمایندگی در سازمان ملل متحد دارند، کمک می کنیم. ما به درخواست دولت عراق، از طریق مشاوران خود کمک می کنیم، ما به درخواست دولت سوریه، با مشاوران خود برای جنگ با افراطی گری کمک می کنیم».


 اخبار بین الملل -  تابناک