اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ترکیه: برگزاری مراسم نوروز ممنوع است


ترکیه برگزاری مراسم نوروز را در شهرهای بزرگ و مناطق کردنشین این کشور ممنوع کرد.

پرس تی وی: ترکیه برگزاری مراسم نوروز را در شهرهای بزرگ و مناطق کردنشین این کشور ممنوع کرد.

دولت ترکیه علت ممنوعیت برگزاری مراسم نوروز در آنکارا، استانبول و هفت استان کردنشین این کشور را «افزایش نگرانی‌های امنیتی» اعلام کرده است.

پیشتر حزب دموکراتیک خلق‌ها که در پارلمان ترکیه موضع حمایت از کردها را دارد درخواست برگزاری مراسم نوروز در شهرهای بزرگ و مناطق کردنشین ترکیه داده بود اما دولت با آن موافقت نکرد.

فشار دولت ترکیه بر کردها در پی انفجار مرگبار در شهر سوروچ در جنوب شرق ترکیه تشدید شد. دولت ترکیه کردها را عامل این حمله تروریستی دانست و عملیات نظامی علیه کردها را آغاز کرد.

دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تنها به عملیات نظامی و دستگیری فعالان کُرد اکتفا نکرد بلکه فشار بر فعالان سیاسی کرد در بدنه سیاسی کشور را نیز افزایش داد.

وزارت دادگستری ترکیه اواسط اسفند امسال از پارلمان این کشور خواست مصونیت قضایی رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها را لغو کند.

رئیس جمهور ترکیه بارها نمایندگان این حزب را به حمایت از حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) متهم کرده و محاکمه آنها را خواستار شده بود.

گفتنی است نمایندگان پارلمان ترکیه طبق قانون مصونیت قضایی دارند و مورد پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند.

دولت ترکیه همچنین در «مناطق پر تنش» از جمله برخی مناطق استان‌های کردنشین حکاری، دیاربکر و موش حکومت نظامی اعلام کرد. نیروهای امنیتی ترکیه اعتراضات عمومی به حکومت نظامی را با خودروی آبپاش و گاز اشک آور سرکوب کردند.

موسسه حقوق بشر ترکیه چندی پیش اعلام کرد دست‌کم 224 غیرنظامی از جمله 42 کودک و 29 زن در عملیات ارتش در جنوب شرق این کشور کشته شده‌اند.

گزارشها همچنین از آواره شدن دستکم 100 هزار نفر عمدتا شهروندان کُرد از زمان آغاز حملات ارتش به مناطق کردنشین ترکیه حکایت دارد.


ویدیو مرتبط :
برگزاری مراسم فاطمیه نوروز 1394

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

137 نفر در استانبول به اتهام برگزاری مراسم بدون مجوز نوروز دستگیر شدند



اخبار اجتماعی,خبرهای اجتماعی, رخدادهای تروریستی

در پی افزایش موارد رخدادهای تروریستی در سطح ترکیه استانداری های مناطق مختلف ترکیه در سال جاری درخواست ها برای برگزاری مراسم های مرتبط با نوروز را در سطح شهرها عمدتا رد کردند.

 پلیس استانبول در این شهر 137 نفر را به اتهام شرکت و برگزاری مراسم بدون مجوز نوروز دستگیر کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی رادیکال، در بین دستگیرشدگان هشت کودک زیر 18 سال نیز به چشم می خورد.

بنا به اطلاعیه صادره ازسوی شهربانی استانبول، دستگیرشدگان بعد از طی مراحل قانونی تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

گفته می شود از دستگیرشدگان ترقه و بمب های دست ساز نیز کشف شده است.

لازم به ذکر است در پی افزایش موارد رخدادهای تروریستی در سطح ترکیه استانداری های مناطق مختلف ترکیه در سال جاری درخواست ها برای برگزاری مراسم های مرتبط با نوروز را در سطح شهرها عمدتا رد کردند.

به گفته افکان آلا وزیر کشور ترکیه تنها در 18 استان از 81 استان ترکیه به برگزاری مراسم های نوروزی اجازه داده شده است.

گفته می شود روز گذشته بیش از 200 هزار نیروی پلیس و ژاندارمری در سطح ترکیه در حالت آماده باش برای مقابله با افرادی که سعی در برگزاری بدون مجوز مراسم های نوروزی بکنند، بودند.

اخبار اجتماعی - ایرنا