اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ترکیه باید در مساله فلسطین بیطرف باشد


ˈاکمل الدین احسان اوغلوˈ نامزد ریاست جمهوری ترکیه گفت: ترکیه در مساله فلسطین و اسراییل باید بی طرف باشد.

خبرگزاری ایرنا: ˈاکمل الدین احسان اوغلوˈ نامزد ریاست جمهوری ترکیه گفت: ترکیه در مساله فلسطین و اسراییل باید بی طرف باشد.

وی در گفت وگوی زنده در شبکه تلویزیونی ˈسی.ان.ان.ترکˈ این مطلب را بیان کرد.

احسان اوغلو در پاسخ به این سوال که در صورت انتخاب به ریاست جمهوری از دید وی سیاست ترکیه در قبال مساله فلسطین می باید چگونه باشد، از سیاستش مبنی بر بی طرفی ترکیه در مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی سخن گفت.

او که 9 سال ریاست سازمان کنفرانس اسلامی را عهده دار بود، افزود: سیاست ترکیه می باید بی طرفانه باشد، چرا که اگر سیاست بی طرفی اتخاذ نکنید، در صورت صلح بین دو طرف شما بد خواهید شد. ترکیه با تمامی کشورها در خاورمیانه می باید روابط خوبی داشته باشد.

احسان اوغلو با اشاره به این که ترکیه یکی از اولین کشورهای جهان بود که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت، مدعی شد که بسیاری از کشورهای عربی نیز اسراییل را به رسمیت می شناسند.

او گفت: ترکیه تنها کشوری بود که در زمان اشغال بیت المقدس قادر به حمایت از کشورهای عربی بود و این را کشورهای عربی نیز می دانند؛ ترکیه می باید بی طرف بماند و بین طرفین درگیر در خاورمیانه در موقعیت میانجی گری باشد.

روابط رسمی ترکیه با رژیم صهیونیستی بعد از حمله نیروهای اسراییلی به کشتی ˈمرمره آبیˈ در آب های بین المللی و کشته شدن 10 تبعه ترکیه روبه تیرگی نهاد و روابط رسمی بین طرفین تا حد قطع شدن پیش رفت.

در حال حاضر روابط طرفین در سطح پایین قرار دارد، ولی مذاکرات بین دو طرف برای ارتقای سطح روابط ادامه دارد.

به رغم نبود روابط سیاسی بین دو طرف، بنا به گزارش های منتشرشده، روابط اقتصادی طرفین در طول چهار سال گذشته توسعه یافته است.


ویدیو مرتبط :
ره بر : مساله فلسطین , مساله اول جهان اسلام است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات فیروزآبادی درباره سخنان اخیرش:حاکمان ترکیه دوستان ما هستند/ قطر در مساله لبنان خیلی کمک کرد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

روابط ایران با همسایگان حسنه است/نگرانی ما از تکفیری‌هاست

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: جمهوری اسلامی ایران در شرایطی است که با همه همسایگان خود روابط حسنه دارد و وجود بعضی اختلافات یا سوء تفاهم ها، تأثیری در روابط حسنه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه نخواهد داشت.

سردار سرلشکر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار  فارس، در پاسخ به سوالی در خصوص موضع‌گیری اخیر وی در مورد تعدادی از کشورهای منطقه غرب آسیا، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در شرایطی است که با همه همسایگان خود روابط حسنه دارد، وجود بعضی اختلافات که زمینه تاریخی یا سوء تفاهم دارد تاثیری در روابط حسنه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه نخواهد داشت.

فیروزآبادی افزود: از این بابت است که بنده در صحبت‌هایی که می‌کنم به کشورهای همسایه می‌گویم «دوستان ما»، مثلا ما با ترکیه روابط طولانی در انقلاب اسلامی داریم و کسانیکه اکنون در ترکیه حکومت می‌کنند دوستان انقلاب اسلامی و حامیان جمهوری اسلامی ایران هستند و یا قطر در قضیه لبنان کمک‌های زیادی به حل مسائل کرد، آنچه از من توسط خبرگزاری‌ها نقل شده است به مناسبت ماه مبارک رمضان و از باب امر به معروف و نهی از منکر به دوستانمان بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: ملت‌های اسلامی مخصوصا ترکیه اشتراکات زیادی با انقلاب‌ اسلامی و جمهوری اسلامی ایران دارند که ما این اشتراکات را زمینه ساز وحدت اسلامی می‌دانیم، بنابراین اختلافات بین کشورهای اسلامی خلاف قرآن است و ما مایلیم روابط دوستانه در جهت اقتدار مسلمانان در منطقه غرب آسیا و جامعه بین الملل را پاسداری کنیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: دشمنان ما آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی هستند که در این زمینه نیز ما با اینها اختلافات مبنایی و ایدئولوژیک داریم و آنها دائما علیه اسلام و مسلمانان توطئه می‌کنند و بایستی ما مسلمانان هشیار باشیم که توطئه‌های ابرسرمایه‌داری و صهیونیستی علیه اسلام است و آنها با اسلام کار دارند و با نام کشورهای اسلامی کاری ندارند. موضوع اصلی دفاع از اسلام، قرآن، کعبه و ایمان مسلمانان در برابر تهاجم فرهنگی، سیاسی، نظامی و اقتصادی توطئه‌گران غربی است. بنده به مناسبت این ایام نورانی ماه مبارک به برادران در ترکیه، قطر و عربستان سلام و به اشتراکات اسلامی‌مان افتخار می‌کنم.

فیروزآبادی در پایان اظهار داشت: نگرانی ما تقویت تکفیری‌ها و استفاده آمریکا از آنها در آینده در کشورهای اسلامی است که این یک حقیقت پنهان نشدنی است و امیدوارم همه دوستان ما متوجه باشند که رسول خدا(ص) فرمودند: «هر کسی ظالمی را تایید و تقویت کند، آن ظالم بر او مسلط خواهد شد»./فارس