اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ترکیب فراکسیون‌های مجلس دهم


اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در مرحله اول انتخابات به سهم نسبتا برابری از کرسی‌های مجلس رسیده‌اند و تلاش می‌کنند با جذب مستقل‌ها در فراکسیون بندی مجلس دهم اکثریت را داشته باشند.

خبرآنلاین: اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در مرحله اول انتخابات به سهم نسبتا برابری از کرسی‌های مجلس رسیده‌اند و تلاش می‌کنند با جذب مستقل‌ها در فراکسیون بندی مجلس دهم اکثریت را داشته باشند.

 221 کرسی مجلس دهم صاحبان خود را شناخته‌اند. هیچکدام از دو جریان اصلی سیاسی کشور اکثریت مطلق این کرسی‌ها را ندارند و مستقل‌ها گوی سبقت را ربوده‌اند. 69 کرسی نیز منتظر دهم اردیبهشت هستند تا دور دوم انتخابات تکلیف آنها را روشن کند. در کنار این سه گروه جریانی دیگری نیز هستند، منتخبینی که اگر چه در ائتلاف با جریان‌های اصلی پایشان به مجلس باز شد، اما خود نیز هویت مستقلی دارند مانند اعتدالیون و نزدیکان دولت. البته با نگاهی دقیق‌تر مرزهای دیگری نیز می‌‌توان بین منتخبین مجلس دهم متصور شد.

اگر از گوشه سمت راست جریان‌های سیاسی، سیر نگاهمان را آغاز کنیم به تندروها که شاخص آنها جبهه پایداری است می‌‌رسیم، این گروه در زمان انتخابات لیدر نداشت و با سر گروه دوم همراه شد. کمی که نگاه را بچرخانیم به جریان دوم می‌‌رسیم که حداد عادل لیدر آن است و در مجلس نهم فراکسیون اصولگرایان را رهبری می‌‌کند. در انتخابات پارلمان دهم، تندروها در ائتلاف اصولگرایان قرار گرفتند و این کار باعث شد برخی چهره‌های قدیمی و معتدل اصولگرا همچون علی لاریجانی و طرفدارانش از همکاری با ائتلاف اصولگرایان سر باز زنند. کمی آن طرف‌تر نزدیکان رئیس مجلس قرار دارند. علی لاریجانی شخصا لیست نداد اما لیست صدای ملت که به نام علی مطهری شناخته می‌‌شود به حمایت از افرادی پرداخت که اگر لاریجانی نیز می‌‌خواست لیستی با عنوان رهروان ولایت منتشر کند، همپوشانی زیادی با آن داشت. اصولگرایان معتدل و نزدیک به لاریجانی در دسته سوم قرار دارند.

در کنار آنها نزدیکان حسن روحانی و حامیان دولت نیز حضور داشتند. آنها هم همچون پایداری‌ها در انتخابات لیدر مشخصی نداشتند و اسامی نزدیکان این جریان در دو لیست قرار گرفت. یکی صدای ملت و دیگر لیست امید که پنجمین جریان نقش آفرین در انتخابات بود. اصلاح‌طلبان تابلوی «امید» را برای خود برگزیدند و از تابلوی «اصلاح‌طلب»ی بهره نبردند؛ چراکه تعداد کاندیداهای تاییدصلاحیت‌شده نزدیک به این جریان کم بود. آنها هم از مستقل‌ها یارکشی کردند و هم از معتدل‌ها و حتی از اصولگرایان نزدیک به لاریجانی.

حالا اما زمین بازی عوض شده است. زمین مجلس جولانگاه برنده‌هاست و با زمین انتخابات فرق می‌‌کند. جریان‌های مختلف یارکشی می‌‌کنند تا فراکسیون اکثریت را از آن خود کنند.

کمیته هفت نفره و تلاش برای تشکیل زمین بازی جدید

حمیدرضا حاجی بابایی، امیرآبادی فراهانی، محمدمهدی زاهدی، احمد سالک، امیرحسین قاضی زاده‌ هاشمی، عبدالرضا مصری و حسین نقوی حسینی، اعضای کمیته هفت نفره‌ای هستند که می‌‌خواهند فراکسیون اصولگرایان را تشکیل دهند. اصولگرایان راه یافته به مجلس دهم لیدر ندارند و برای همین بهترین گزینه برایشان این است که علی لاریجانی را که در جریان انتخابات از خود رانده بودند، به جمع خود دعوت کنند. شش نفر از این هفت نفر در مجلس نهم نیز حضور دارند اما تنها دو نفر از آنها یعنی مصری و نقوی حسینی در فراکسیون رهروان ولایت عضو هستند و موضع‌گیری‌های این دو نفر هم تاکنون چندان هم راستا با مواضع لاریجانی نبوده است.

با این حال این کمیته در آخرین تلاش خود می‌‌خواهد با علی لاریجانی جلسه بگذارد تا از او بخواهند ریاست فراکسیون اصولگرایان مجلس را برعهده بگیرد. در این شرایط احتمال جذب مستقل‌ها به سمت اصولگرایان بیشتر می‌‌شود. این تحلیل عباسعلی منصوری آرانی است که به خبرآنلاین گفته بود: « به سود جریان اصولگرایی است که تنها دو فراکسیون در مجلس باشند، چراکه اگر تنها دو فراکسیون در مجلس باشد، وقتی نمایندگان مستقل به مجلس می‌آیند ترجیح می‌دهند جذب فراکسیون اصولگرا شوند. با توجه به شرایطی که در کشور به‌صورت عمومی و همچنین حوزه‌های انتخابیه وجود دارد، اینکه کسی بگوید اصلاح‌طلب است، هزینه دارد و به همین دلیل مستقل‌ها به سمت اصولگرایان سوق پیدا می‌کند.»

قرار بود جلسه کمیته هفت نفره با رئیس مجلس روز سه شنبه گذشته برگزار شود اما هنوز از برگزاری جلسه خبری نیست. نقوی حسینی، سخنگوی کمیته به تسنیم گفته بود لاریجانی روز سه شنبه مجبور شده برای جلسه مهمی ساختمان پارلمان را ترک کند اما باشگاه خبرنگاران جوان در خبری مدعی شد که اساسا چنین جلسه‌ای با دفتر لاریجانی هماهنگ نشده بود!

آیا اوضاع آنطور که اصولگرایان می‌‌خواهند پیش می‌‌رود؟

اصولگرایان می‌‌خواهند با جذب علی لاریجانی هم مشکل بدون لیدر بودن خود را حل کنند و هم زمینه‌ای را فراهم کنند که مجلس دهم به دو فراکسیون بسنده کند. بهروز نعمتی که در طیف اصولگرایان معتدل است و در انتخابات تهران از اعضای لیست امید بود و دوباره به مجلس راه یافت اما این تلاش را چندان موثر نمی داند. او به اعتماد گفته بود: «الزاما این طور هم نیست كه دو فراكسیون به شكل سنتی فضای سیاسی ایران یعنی همان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی تشكیل شوند. شاید تعداد فراكسیون‌ها بیشتر از دو فراكسیون باشد و من هم طبق چیزی كه از فضا دیده‌ام پیش‌بینی می‌كنم كه به احتمال بسیار زیاد تعداد فراكسیون‌های سیاسی مجلس دهم بیشتر از دو تا باشد و فارغ از صف‌بندی اصلاح‌طلب و اصولگرا هم تشكیل شوند».

این تحلیل را با ادبیات دیگری منصوری آرانی نیز قبول دارد. او معتقد است که اساسا امکان ندارد لاریجانی جذب اصولگرایان و همچنین اصلاح‌طلبان شود و رهروان نیز در دوره بعد با تابلوی جدیدی وارد فراکسیون‌بندی‌ها می‌‌شود. از نظر او مجلس دهم چهار فراکسیون خواهد داشت. اصولگرایان، نزدیکان لاریجانی، نزدیکان دولت و اصلاح‌طلبان که در این بین فراکسیون اکثریت در دست نزدیکان رئیس مجلس کنونی خواهد بود. به این ترتیب به نظر می‌‌رسد تلاش برای دو گروه کردن مجلس چندان منتج به نتیجه نخواهد بود. نعمتی در این باره می‌‌گوید: «نه آقای لاریجانی آدمی است كه در چنین بازی‌ای گیر بیفتد و نه بقیه ما تمایل داریم وارد چنین معادله‌ای شویم».

اصلاح‌طلبان چه خواهند کرد؟

شرایط اصلاح‌طلبان راه یافته به مجلس دهم کمی شفاف‌تر از اصولگرایان است. لیدر این جریان محمدرضا عارف بود که بارها گفته است فراکسیونی به نام «امید» شکل خواهد داد. «امید» نام لیستی است که ترکیبی از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و اصولگرایان معتدل در آن بودند و توانست در انتخابات تهران موفقیت صددرصدی داشته باشد و در سایر حوزه‌ها هم کم رونق نبود.

حال سوال اینجاست که اگر در کنار عارف، لاریجانی نیز فراکسیونی تشکیل دهد، تکلیف اصولگرایان معتدل و حتی برخی اعتدالیون چه خواهد بود و آنها در کدام فراکسیون قرار خواهند گرفت؟ از برخی از آنها مانند بهروز نعمتی و کاظم جلالی به عنوان سهم لاریجانی در لیست امید تهران یاد می‌‌شود و به نظر می‌‌رسد آنها در این شرایط در دوراهی قرار بگیرند. در این شرایط احتمالا فراکسیون رهروان ولایت چندپاره خواهد شد. نعمتی در این باره، هیچ اشاره‌ای به تشکیل فراکسیون ازسوی نزدیکان لاریجانی ندارد و تاکید دارد تابلوی اصلاح‌طلبان، اعتدالی‌ها و اصولگرایان معتدل همچنان «امید» خواهد بود. یعنی اصلاح‌طلبان نیز فراکسیونی به نام خود نخواهند داشت.

حسین مرعشی نیز عمق سخنانش با نعمتی همخوانی دارد. عضو شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌‌گوید تاکنون95 اصلاح‌طلب به مجلس راه یافته‌اند که این تعداد به همراه حامیان دولت به 124 نفر می‌‌رسد. او در گفت و گو با اعتماد پیش بینی می‌‌کند که در دور دوم انتخابات 45 کرسی دیگر نیز به این جریان اختصاص یابد. با این حال از اصلاح‌طلبانی سخن می‌‌گوید که ممکن است عضو فراکسیون نباشند چون به اتحاد پایبند نیستند. به نظر می‌‌رسد منظور مرعشی اتحاد اصلاح‌طلبان با اعتدالیون و اصولگرایان معتدل باشد.

اصلاح‌طلبان فراکسیون مستقل خواهند داشت؟

تحلیل وزیر کشور اما متفاوت است. عبدالرضا رحمانی فضلی چند روز پیش از هفت اسفند به تلویزیون رفت و درباره فراکسیون بندی مجلس دهم گفت: می‌‌توانم با قاطعیت بگویم که مجلس دهم یک مجلس زنده سه ضلعی خواهد بود. اصلاح‌طلبان، اعتدال گرایان و اصولگرایان.

در این تحلیل اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هویت حزبی خود را در مجلس دهم حفظ می‌‌کنند. منصوری آرانی اما ضلع دیگری بر این سه ضلعی می‌‌افزاید و آن را طرفداران لاریجانی می‌‌خواند. او بین نزدیکان روحانی و لاریجانی خط می‌‌کشد و اکثریت را از آن نزدیکان لاریجانی می‌‌داند.

همه چیز منتظر دهم اردیبهشت

این تحلیل‌ها زمانی به واقعیت نزدیک می‌‌شوند که انتخابات دهم اردیبهشت نیز برگزار شده و تکلیف 69 کرسی باقیمانده مجلس روشن شود. بدیهی است اگر یک جریان بتواند اکثریت مطلق را کسب کند داستان تغییر کرده و مرزبندی‌ها جابه‌جا می‌‌شود.

برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند، سه لیست اصلی منتشر شد، لیست ائتلاف اصولگرایان، لیست امید و لیست صدای ملت. 57 نفر از کاندیداهای دور دومی به صورت مستقل پا به عرصه گذاشته بودند. 31 نفر نامشان تنها در لیست اصولگرایان آمده بود و 27 نفر نامشان تنها در لیست امید (اصلاح‌طلبان و حامیان دولت). لیست صدای ملت تنها 7 کاندیدای اختصاصی در دوم دارد اما 3 کاندیدای این لیست با اصولگرایان و 7 کاندیدای این لیست با اصلاح‌طلبان مشترک هستند. دو لیست اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هیچ کاندیدای مشترکی ندارند و بالطبع نام هیچ کاندیدایی در هر سه لیست نیست. اما لیست بندی‌های اخیر فرق کرده و جریان‌ها سعی می‌‌کنند در هر حوزه‌هایی که کاندیدایی ندارند، کاندیدای مستقل را به سمت خود جذب کنند تا شاید بتوانند قدرت نسبی را در مجلس دهم از آن خود کنند.


ویدیو مرتبط :
توضیحات سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس درباره خصوصی سازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پزشکیان: ترکیب مجلس دهم تفاوت چندانی با مجلس نهم ندارد/ ورود چهره های گمنام به مجلس به نفع کشور نیست



 اخبار انتخابات ,خبرهای انتخابات,پزشکیان

 نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی می گوید که با ورود افراد ناشناخته و امتحان پس نداده به مناصب اجرایی و حاکمیتی مخالف است.

مسعود پزشکیان در گفت و گو با خبرآنلاین، در مورد پیش بینی اش از ترکیب مجلس دهم گفت: در حال حاضر و با توجه به نتایج رد صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان و اینکه تعداد زیادی از اصلاح طلبان نتوانستند تائید صلاحیت بگیرند، بنابراین ترکیب مجلس دهم نمی تواند تفاوت زیادی با آنچه الان هست، داشته باشد.

وی در خصوص احتمال ورود چهره های گمنام ، ناشناخته و سیاسی به مجلس دهم خاطرنشان کرد: این احتمال وجود دارد که با توجه به رد صلاحیت ها، افراد شناخته نشده به مجلس راه پیدا کنند که این اتفاق خوبی نبوده و به نفع مجلس هم نیست. کسی که هیچ تجربه ای نداشته بالطبع اشتباهی هم مرتکب نشده است. افرادی که کار می کنند، نظر می دهند و عمل می کنند در دنیا در بالاترین سطوح سیاست گذاری و مدیریتی مرتکب اشتباه می شوند تا تجربه کسب کنند اما این اشتباه را به عنوان جرم تلقی نمی کنند چراکه ذات عمل این گونه است که گاهی از انسان اشتباه و خطایی سر بزند.

پزشکیان افزود: جامعه باید پذیرای افرادی باشد که ریسک می کنند  و حرف برای گفتن داشته و برای حل مشکلات ایده دارند.

 وی ادامه داد: باید مبنای کار علمی و کارشناسی را در جامعه اشاعه دهیم نه اینکه  هرکسی  اشتباه کرد را حذف کنیم.

این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: من با ورود افراد ناشناخته و امتحان پس نداده به مناصب اجرایی و حاکمیتی مخالف هستم چون معتقدم که حضور آن ها در این مسئولیت ها برای کشور هزینه دارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که ارزیابی تان از عملکرد مجلس نهم چیست و به آن چه نمره ای می دهید؟ تصریح کرد: به طور کلی من معتقدم که مشکلات کشور ما از مجلس هاست و در این میان مجالس نهم، هشتم، هفتم ، ششم،پنجم و ... فرقی با یکدیگر نمی کنند چراکه ما نمی توانیم و نتوانسته ایم مشکلات اقتصاد، صنعت، فرهنگ ، کشاورزی، روابط خارجی را حل کنیم و هنوز در جامعه مشکل وجود دارد.

پزشکیان یادآور شد: افرادی که نشسته اند سیاست گذاری می کنند، قانون می نویسند و نظارت می کنند، قادر نیستند راه حل هایی ارائه دهند که گره های کشور را باز کند و از این رو لازم نیست در جای دیگری به دنبال مقصر بگردیم.

وی در خصوص راهکاری که بتوان این مشکل را حل کرد، گفت:ساختار جامعه باید شکل بگیرد. مردم با نگاه باز به توانمندی افراد توجه کنند و با تشکل های مشخصی افراد توانمندی را انتخاب کنند. نه اینکه فردی بخواهد با هزینه کردن و این و آن را دیدن و این طرف و آن طرف دویدن وارد مجلس شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: نفراتی که به مجلس می آیند دنبال وعده هایی هستند که به مردم حوزه انتخابیه خود داده اند نه دنبال اهدافی که به نفع کشور و جامعه است. بنابراین، این روند هرقدر که ادامه پیدا کند، مشکلات کشور نیز حل نشده باقی می ماند.

پزشکیان همچنین درباره به سرانجام نرسیدن لایحه شفاف سازی هزینه های انتخاباتی در مجلس خاطرنشان کرد: تئوری درست است اما کلیت قضیه این است که  این گونه لوایح و طرح ها کامل نیست و می شود در آن نفوذ اطلاعاتی کرد و یا داده ها را مخدوش کرد بنابراین ما هیچ گاه قادر به جلوگیری از رانت خواری و زمین خواری نیستیم. مگر اینکه همه بدانند شخص چقدر دارایی  و سرمایه دارد، و بعد اگر یک دفعه سرمایه او در کوتاه مدت سه برابر شد،مشخص شود که این ها از کجا آمده است.

وی تاکید کرد: این لایحه واقعا نیاز به بررسی های بیشتری داشت اما مشکل این است که ما توان اینکه بتوانیم از مجلس ایده های خوب، محکم و پایداری را بیرون بدهیم، نداریم چون کسانی که در این مجموعه  در کنار یکدیگر قرار می گیرند، همزبانی ، همفکری و ادبیاتی را که باید به این نتیجه رسید را ندارند.

  اخبار انتخابات  مجلس  -  خبرآنلاین