اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ترکان: دولت وارث مشکلاتی عجیب است


مشاور رییس جمهوری و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: دولت یازدهم وارث مسایل عجیب و غریبی است و حل مشکلات بخشهای مختلف خون چشم را در می آورد.

خبرگزاری فارس: اکبر ترکان دوشنبه شب که باهدف بازدید از روند فعالیت سازمان نظام مهندسی سمنان به این استان سفر کرده است در دیدار با محمد وکیلی استاندار سمنان اظهارداشت: برخی فکر می کنند با رفتن دولت قبلی مشکلات کشور هم تمام شده است، ولی اینطور نیست.

وی با بیان اینکه هر روز ابعاد تازه ای از مشکلات کشف می شود، تاکید کرد: مشکلات بازار سرمایه، بازار پول و اوضاع تسهیلات بانکی را نمی شود به زودی درست کرد و خون از چشم ها می آید تا این مسایل و مشکلات تکه تکه حل شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به معوقات قابل توجه بانکی در کشور، ادامه داد: برخی تسهیلاتی را که از بانکها گرفته اند به صنعت بردند و برخی مشخص نیست با تسهیلات چه کرده اند که باید دفاتر مالی آنها بررسی شود.

ترکان با انتقاد از فعالیت موسسه های مالی و اعتباری در کشور که تابع قانون بانک مرکزی نیستند و فاقد پروانه فعالیتند، افزود: هیچ واحد صنفی بدون پروانه فعالیت نمی تواند دایر باشد، پس چطور این همه موسسه با شعبه مختلف دایر است.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه شاید در فعالیت این موسسه های مالی و اعتباری عده ای با عده ای دیگر دست داشته باشند، افزود: مردم نمی دانند اگر مشکلی برای این موسسه های پیش بیاید، دولت پاسخگو نیست، زیرا آنها مجوز ندارند.

ترکان با بیان اینکه دولت ضامن موسسه های مالی و اعتباری فاقد پروانه فعالیت نیست، تاکید کرد: 20 درصد از نقدینگی کشور در اختیاز موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز است که تحت کنترل و نظارت نیستند.

وی با بیان اینکه در دنیا تسهیلات بانکی به عنوان سرمایه جاری بانکها معادل 60 تا 105 درصد از تولید ناخالص ملی کشورهاست، این رقم را در ایران به طور اسمی 34 درصد عنوان و خاطرنشان کرد: دلیل این فاصله کم بودن سرمایه جاری بانکهای کشور است که در منابع مختلف راکد مانده است.

وی گفت: منابع غیرجاری شبکه بانکی در چند جا مانند معوقات شبکه بانکی کشور که حدود 900 هزار میلیارد ریال است متوقف مانده است.

مشاور ارشد رییس جمهوری بدهی های دولت به شبکه بانکی را دیگر بخش سرمایه غیرجاری متوقف مانده بانکها دانست و ادامه داد: اکنون بدهی دولت به بانکها حدود یک هزار میلیارد ریال است که بخش مهمی از آن سررسید اوراق مشارکتی است که در دولتهای گذشته به فروش رفته است.

ترکان گفت: 500 هزار میلیارد ریال سرمایه راکد بانکها به خاطر مسکن مهر است که از بانک مرکزی خلق پول شد و برگشت نشده است.

به گفته وی 300 هزار میلیارد ریال سرمایه شبکه بانکی کشور مربوط به سایر تسهیلات مسکن است و در مجموع تمام این بخشها، 55 درصد از کل دارایی های شبکه بانکی کشور می شود که مطالبات غیرجاری بانکهاست.

ترکان به بانک محور بودن اقتصاد کشور اشاره و اضافه کرد: در دنیا فقط شرکتهای کوچک و متوسط از بانک تسهیلات می گیرند و شرکتهای بزرگ از بازارهای سرمایه و بورس تامین سرمایه می کنند.

مشاور رییس جمهور و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور دوشنبه شب به منظور بازدید از روند فعالیت سازمان نظام مهندسی در استان به سمنان سفر کرده است.


ویدیو مرتبط :
هدیه عجیب و غریب دولت روسیه به دولت فرانسه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اقدام عجیب دولت برای تامین یارانه اسفند



 

 

یارانه اسفند ماه میزان یارانه اسفند ماه

 

 

مهر:این در حالی است که تازه‌ترین اطلاعات دریافتی، نشان می‌دهد بانک مرکزی با ایجاد تغییراتی در این تصمیم، مبالغ فوق را دوشنبه از حساب آنها خارج کرده است.

پیش از ظهر امروز گزارش داد: گفته می شود کمیته پنج نفره ارزی ( متشکل از سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت، مصطفی محمد نجار وزیر کشور، حجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ) با فشار برخی مقامات ارشد اجرایی در پی تامین منابع مورد نیاز برای پرداخت یارانه نقدی اسفندماه هستند.

در این میان، ظاهرا به طور ناگهانی به برخی بانکهای خصوصی و دولتی گفته شده است که باید مبالغی بابت مابه‌التفاوت ارزهایی که تاکنون به آنها داده شده است، پرداخت کنند.

اطلاعات رسیده به مهر حکایت از آن دارد که حدود ۳۳۰ میلیارد تومان بانک اقتصاد نوین، حدود ۲۴۹ میلیارد تومان بانک پاسارگاد، حدود ۲۴۲ میلیارد تومان بانک پارسیان، حدود ۶۲ میلیارد تومان بانک سرمایه، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بانک کارآفرین، حدود ۴۷۰ میلیارد تومان بانک سامان و ۱۲۰۰ میلیارد تومان بانک ملی باید بابت این موضوع پرداخت کنند.

بانک/ مبلغ پرداختی بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی

بانک ملی/ ۱۲۰۰ میلیارد تومان

بانک سامان/ ۴۷۰ میلیارد تومان

بانک اقتصادنوین/ ۳۳۰ میلیارد تومان

بانک پاسارگاد/ ۲۴۹ میلیارد تومان

بانک پارسیان/ ۲۴۲ میلیارد تومان

بانک کارآفرین/ ۱۰۰ میلیارد تومان

بانک سرمایه/ ۶۲ میلیارد تومان

به غیر از این بانکها، بانکهای دیگر هم باید مبالغی با این عنوان پرداخت کنند که خبرگزاری مهر در تلاش است تا اطلاعاتی درباره رقم پرداختی سایر بانکها نیز منتشر کند.

برخی فعالان بانکی معتقدند که این دستور ناگهانی، شوک جدیدی به بانکهای خصوصی و دولتی در پایان سال وارد کرده است، ضمن اینکه چند کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی در پی اطلاع، در حال پیگیری موضوع از مراجع ذی‌ربط هستند.

به گفته سید شمس الدین حسینی سخنگوی اقتصاد دولت، در حال حاضر ماهانه ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه به مردم ( نزدیک ۷۳ میلیون ایرانی ) پرداخت می‌شود. یارانه نقدی به ازای هر ایرانی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

بهروز مرادی رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است: یارانه نقدی مرحله سیزدهم به ازای هر نفر ۴۵۵۰۰ تومان بدون تغییر فردا پنجشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

آمادگی دارد هرگونه توضیحات مقامات و دستگاه‌های دولتی و همچنین بانکهای دولتی و خصوصی را در این باره منتشر کند..../مهر