اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تروریست واقعی کیست؛ ایران یا آمریکا؟



 

 

تروریست واقعی کیست؛ ایران یا آمریکا؟

 

هنوز زمان طولانی از مطرح کردن طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا توسط ایران و نمایش دستگیری‌های پس از آن نگذشته است که زمزمه‌های ترور از نشست‌های سران آمریکایی به گوش می‌رسد تا عملا اتهاماتی که آمریکا علیه ایران در مجامع جهانی مطرح می‌کند به خودش باز گردد.

در حالیکه دولت آمریکا همواره مدعی است ایران در ترورهای دور و نزدیک نقش دارد اما شماری از مسئولان آمریکایی در نشستی رسما و آشکارا پیشنهاد کردند که باید با عملیات‌ محرمانه برخی مسئولان ایران را ترور کرد!

پس از آنکه فشار‌ها، تحریم‌ها و سیاست‌های خصمانه غربی‌ها و آمریکا علیه ایران به نتیجه مطلوب نرسید، مقامات آمریکایی رسما و آشکارا از دولت این کشور خواستند تا طرح «ترور مسئولان مشخصی در ایران» را در دستور کار قرار دهد.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که شماری از نظامیان و کار‌شناسان نظامی آمریکا به دولت این کشور پیشنهاد کردند که ترور مسئولان و سران معینی از ایران را بخصوص در نیروی سپاه ایران در دستور کار قرار بدهد.

«جک کین» رئیس سابق نیروی زمینی ارتش آمریکا در جلسه استماع کنگره در این خصوص گفت: چرا آنان [مسئولان ایرانی] را نمی‌کشیم؟ این افراد حدود هزار آمریکایی را کشته‌اند، چرا ما آن‌ها را ترور نکنیم؟ نمی‌گویم اقدام نظامی کنیم ولی عملیات محرمانه [ترور] را پیشنهاد می‌کنم.

پایگاه خبری الجزیره قطر نیز با انتشار این خبر، اعلام کرد که پس از مطرح شدن اتهام آمریکا به سپاه ایران برای ترور سفیر سعودی در آمریکا، فضای میان ایران و آمریکا شاهد تنشی شدید است؛ امری که ایران آن را بشدت رد کرده است.

همچنین این مقام آمریکایی که در کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا سخن می‌گفت، تاکید کرد که باید ایران را تحت فشار شدید قرار داد.

هر چند شماری از نمایندگان آمریکایی در راستای فشار روانی علیه ایران اعلام کردند که اقدام علیه ایران بعید نیست، ولی همگیاز موافقت با پیشنهاد جک کین اجتناب کردند.

از سوی دیگر، «روئل مارک گرچت» کار‌شناس سابق بخش خاورمیانه در سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و عضو بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» با بیان اینکه سپاه ایران از‌‌ همان منطقی که آمریکا بر اساس آن عمل می‌کند، استفاده نمی‌کند تاکید کرد که آنان [سپاه ایران] را نمی‌توان مرعوب کرد مگر اینکه «یکی از آنان کشته شود.»

این مقام آمریکایی صراحتا به نام قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران اشاره و تصریح کرد که وی را باید دستگیر کرد یا کشت.

گرچت در این خصوص اعلام کرد: «قاسم سلیمانی بسیار سفر می‌کند... تکان بخورید... تلاش کنید یا دستگیرش کنید یا بکشیدش.»

به نظر می‌رسد این اظهارات مقامات آمریکایی به دلیل شکست آمریکا در سیاستهای تحریم و فشار بر ایران و در ادامه ناتوانی غرب در عملی کردن گزینه حمله نظامی به ایران است. اما این سخنان چه بازتابی در میان مسئولین رسمی کشور داشته است؟

واکنش مقامات رسمی در ایران چه بود؟

اظهارات خصمانه مقامات رسمی آمریکایی درباره ترور مسئولین ایران در سپاه پاسداران، واکنش‌های تندی را از سوی مسئولین ایران به همراه داشت و حتی از تریبون نماز جمعه بسیاری از شهرهای کشور نیز به این اظهارات شدیدا انتقاد شد.

وزیر کشور: تهدید سپاه یعنی تهدید مردم

وزیر کشور در واکنش به طرح ترور هدفمند فرمانده سپاه قدس که از سوی مسئولان آمریکایی عنوان شد با بیان اینکه سپاه یک نهاد مردمی است و تهدید سپاه یعنی تهدید ملت ایران از انجام اقدامات لازم در رابطه با مقابله با طرح ترور هدفمند دشمنان خبر داد.

مصطفی محمدنجار در گفتگو بامهر، درخصوص اظهارات تهدید آمیز مقامات آمریکا مبنی بر ترور هدفمند مقامات ایرانی، گفت: «این اظهارات نشان دهنده خوی استکباری آمریکائی‌ها و روشهای قلدرمابانه آن‌ها در برخورد با کشورهایی است که مطابق میل آن‌ها رفتار نمی‌کنند.»

وی با بیان اینکه افکار عمومی جهان با این اظهارات می‌فه‌مند که تروریست واقعی دولتمردان آمریکایی هستند بطوریکه به خود اجازه می‌دهند به صراحت موضوع ترور مسئولان یک کشور مستقل را مطرح کنند، گفت: «البته آن‌ها این کار را هم به خاطر منافع خود انجام می‌دهند و از سویی دیگر سایرکشور‌ها را متهم به تروریست بودن می‌کنند.»

وزیر کشور همچنین در خصوص تهدید فرمانده سپاه قدس ایران به ترور نیز گفت: «آن‌ها ابتدا با طراحی یک سناریوی بی‌پایه و اساس اتهاماتی را به سپاه وارد کردند و بعد که دیدند نتیجه‌ای نگرفتند فرماندهان آن را تهدید به ترور کردند درحالیکه سپاه یک نهاد مردمی است و تهدید سپاه یعنی تهدید ملت ایران، البته مردم ایران هم که از این تهدیدات هراسی ندارد.»

وی با اشاره به اینکه هر روز که جلو‌تر می‌رود چنگال خونین آمریکائی‌ها کاملا مشخص می‌شود، گفت: «دوران مستکبران به سر آمده است.»

به گفته محمدنجار حرکت‌های آزادی بخشی که مردم دنیا علیه حکام جابر خود به راه انداخته‌اند نشان دهنده بیداری ملت‌ها است بطوریکه دیگر زیر بار این زورگویی‌ها نخواهند رفت.

وی در ادامه در خصوص اقدامات امنیتی وزارت کشور برای مقابله با طرح ترور هدفمند دشمنان انقلاب اسلامی گفت: اقدامات لازم در رابطه با این موضوع در دستور کار است.

وزیر آموزش و پرورش: تمام ترور‌ها با مدیریت آمریکا صورت گرفته است

اما وزیر کشور تنها مقام دولتی نبود که به این اظهارات واکنش نشان داد. وزیر آموزش و پرورش نیز با اشاره به طرح مسئولین امریکایی برای ترور فرمانده سپاه قدس گفت: «این طرح پرده از چهره واقعی امریکا برداشت.»

حمید رضا حاجی بابایی در گفتگو با مهر درباره طرح مسئولین امریکایی برای ترور فرمانده سپاه قدس گفت: «این موضع مسئولین امریکایی نشان داده است که طی ۳۲ سال گذشته امریکا در توطئه‌ها و دسیسه‌ها و اقداماتی که بر علیه جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد دست داشته ولی امروز دیگر مستقیما پرده از آنچه که در ۳۲ سال گذشته آمریکا مدیریت می‌کرده برداشته شده است.»

وی افزود: «امروز مشخص شده است که تمام ترور‌ها و توطئه‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران با مدیریت آمریکا صورت می‌گرفت.»

حاجی بابایی با بیان اینکه آمریکا امروز مستقیما از ترور فرماندهان سپاه ایران سخن می‌گوید افزود: «این در واقع نشان می‌دهد آن جنگ نرمی که دولتمردان آمریکایی و غرب علیه ایران تدارک دیده بودند یکسره با شکست مواجه شده است.»

وی با اعلام اینکه امروز آمریکا بدنبال آن است که با آخرین حربه خود و با مدیریت مستقیم ترور در مقابل جمهوری اسلامی ایران بایستد تصریح کرد: «این را ما به نوعی شکست می‌دانیم و اعتقاد داریم که دولت و ملت همه ارکان نظام اسلامی ایران با رهبری‌های حضرت آیت الله خامنه‌ای و به لطف خداوند توانسته‌اند موفق عمل کنند.»

خاتمی: سپاه پاسداران اشک امریکا را درآورده است

آیت الله احمد خاتمی، عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری نیز با انتقاد به اظهارات آمریکایی‌ها گفت: «سپاه پاسداران اشک امریکا را درآورده است.»

وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: «کسانی که پرچم مبازره با تروریسم را بلند کرده‌اند و از تریبون کنگره خود دستور ترور فرماندهان سپاه را صادر می‌کنند؛ بنا به گفته مقام معظم رهبری در رأس تروریست‌ها قرار دارند.»

وی در بخش دیگری از سخنانش به تلاش دشمنان برای جدا کردن ملت از راه ولایت اشاره کرد و اطمینان داد که دشمنان به این هدف شوم خود دست نخواهند یافت.

امام جمعه قم: تهدید فرمانده سپاه قدس به ترور نشانه سفاهت آمریکا است

اما اعتراض به این امر به تریبون نماز جمعه قم هم کشیده شد. امام جمعه قم با اشاره به شکست‌های متعدد آمریکا در منطقه خاورمیانه، تهدید فرمانده نیروی قدس به ترور را نشانه سفاهت و بلاهت آمریکایی‌ها ذکر و تاکید کرد: «امروز نیروهای مسلح ما ثابت کرده‌اند که این کشور دست نیافتنی و اشغال نشدنی است و دشمن هرگز توان عبور از خاکریز قدرتمند ملت ایران را ندارد.»

حجت الاسلام سعیدی خطاب به آمریکایی‌ها تاکید کرد: «شما فرماندهان با ایمان ما را به ترور تهدید می‌کنید، در حالی که این‌ها رزمنده هستند و روحیه جهادی دارند و جبهه رفته هستند، این‌ها خود به استقبال شهادت می‌روند شما این‌ها را از ترور می‌ترسانید؟ بدانید این دلیر مردان با ایمان در عرصه جهاد و شهادت مصمم هستند و تا شاهد به جهنم رفتن شما جانیان نباشند هرگز راهی بهشت نشوند.»

وی افزود: «به فضل خدا امروز قدرت و نفوذ معنوی جمهوری اسلامی ایران در سراسر منطقه گسترش یافته به گونه‌ای که هیچ نقطه امنی در دنیا برای آمریکا و مزدورانشان باقی نمانده است.»

***

آنچه مسلم است، تمرکز آمریکا بر نیروی قدس سپاه کار دیروز و امروز نیست و مدت هاست که آمریکا از سپاه قدس در منطقه هراس دارد. بویژه از زمانی که آمریکا پس از سال ۲۰۰۱ قدم به منطقه گذاشت و دو کشور عراق و افغانستان را اشغال کرد، این هراس عمیق‌تر شده است.

برخلاف آنچه آمریکایی‌ها تصور می‌کنند نیروی قدس بسیار بیش از آنکه یک نیروی عملیاتی زبده باشد- که هست- یک تفکر است، تفکری که مرز نمی‌شناسد و کلیدواژه‌ها و گزاره‌هایی را با خود حمل می‌کند که مستقیما با بنیادی‌ترین ارزش‌ها و روش‌های تمدن غربی در تضاد و درگیری دائم است و قائم به افراد نیست که با ترور یا راه حل‌هایی مانند آن از هم بپاشد.

گفتنی است، برخی از کار‌شناسان معتقدند که آمریکا پس از نتیجه نگرفتن از تحریم و فشار بر ایران و پس از ناتوانی از اجرای حمله نظامی به ایران، اکنون برای توجیه اقدامات احتمالی خود در ترور مسئولان ایران و سپاه این کشور، طرح اتهام ترور سفیر سعودی در آمریکا را مطرح کرده است تا اقدامات آینده خود را توجیه کند.

سردار قاسم سلیمانی کیست؟

اما سردار قاسم سلیمانی که این روز‌ها بحث ترور وی توسط سران آمریکایی مطرح شده است کیست؟

قاسم سلیمانی جوان بنایی بود در کرمان؛ متولد اسفند ۱۳۳۶. با شروع جنگ بنایی را‌‌ همان جا‌‌ رها کرد و راهی جبهه شد. کمی بعد‌تر، این جوان بسیجی فرمانده بسیجی‌های هم‌ولایتی‌اش شد و بعد‌تر لشکری از همین بسیجی‌های آفتاب سوخته کویر تشکیل داد، لشکر ۴۱ ثارالله.

جنگ که تمام شد، امنیت آن خطه کویری را که مستعد جولان اشرار بود به او سپردند و هنوز هم، هر قدر او، میان مردم کشورش ناشناخته باشد، مردم سیستان و بلوچستان و کرمان خوب می‌دانند که در آن سال‌های فرماندهی او، امن‌ترین دوران را گذرانده‌اند.

سال ۱۳۷۹، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی کل قوا، او را به تهران فراخواند و مسئولیت سپاه قدس را به او سپرد. مسئولیتی که قاسم سلیمانی را به کابوسی در ذهن امریکایی‌ها بدل ساخت.

روزنامه انگلیسی گاردین در مورد قاسم سلیمانی می‌نویسد: «حتی کسانی که سلیمانی را دوست ندارند، او را فردی با هوش می‌دانند. بسیاری از مقامات امریکا که این چند ساله را صرف متوقف کردن کار افراد وفادار به سلیمانی کرده‌اند، می‌گویند مایل هستند او را ببینند و معتقدند که مبهوت کارهای او شده‌اند.»

شاید از سر همین بهت است که یکی از مقامات بلندپایه ارتش امریکا عاجزانه می‌گوید: «من اگر او را ببینم، خیلی ساده از او خواهم پرسید که از ما چه می‌خواهد؟!»

وی پیش‌تر درباره آمریکا گفته بود: «ملت ایران تنها ملتی در جهان است که لیاقت شکست تاریخی آمریکا را دارد.../شفاف


ویدیو مرتبط :
تروریست واقعی کیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرد نامرئی مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا کیست؟/تصاویر




اخبار سیاست خارجی - مرد نامرئی مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا کیست؟

شب پیش از مذاکرات حساس هسته ای با ایران، باراک اوباما به رئیس دفتر خود گفت: من در این مورد که ما بهترین تیم ممکن را در اخیتار داریم، اطمینان کامل دارم.

رویترز با انتشار گزارشی تحت عنوان "مرد نامرئی مذاکرات ایران و آمریکا" نوشت: شب پیش از مذاکرات حساس هسته ای با ایران، باراک اوباما به رئیس دفتر خود گفت: من در این مورد که ما بهترین تیم ممکن را در اخیتار داریم، اطمینان کامل دارم.

به گزارش تیک، اشاره اوباما به تیم هسته ای اشکار خود به رهبری وندی شرمن معاون وزیر خارجه و حتی جان کری وزیر خارجه نبود. بلکه به گفته ی دنیس مک دونو رئیس دفتر رئیس جمهور آمریکا، اوباما در حال سخن گفتن از گروه مذاکره کننده محرمانه به رهبری بیل برنز بود.

 

اخبار,برنز,مرد سری مذاکرات ایران و آمریکا

 

انتخاب برنز توسط رئیس جمهوری آمریکا و وزیر خارجه این کشور برای سرپرستی گفت و گوهای محرمانه با ایران با هدف متقاعد کردن تهران برای کاهش فعالیت های غنی سازی اورانیم انتخابی هوشمندانه بود.

برنز که به زبان های عربی، فرانسه و روسی هم مسلط است، از سیاستگران و دیپلمات های بسیار موفق آمریکایی است.

هنری کیسینجر، سیاستمدار شاخص و وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، برنز را قاطع، قابل اعتماد، قابل اتکاء، هوشمند، مصمم، و منظم توصیف می کند و می افزاید که به رویکردهای سیاسی و دیپلماتیک برنز اطمینان دارد.

 

اخبار,برنز,مرد سری مذاکرات ایران و آمریکا

 

کیسینجر در ادامه گفت و گو در این مورد با رویترز، می گوید که وی به ندرت ممکن است به قضاوت سیاستگر یا دیپلماتی تا این اندازه اطمینان داشته باشد و اهمیت دهد و کمتر کسی است که دیدگاه های سیاسی اش برای وی (کیسینجر) آن قدر  ارزش داشته باشد که حوصله کند به آنها گوش دهد و توجه کند.

 آشنایان با سیاست ها، رویکرد دیپلماتیک و عملکرد برنز که سابقه سفارت آمریکا در روسیه نیز در میان سوابق اوست.آنها که منتقد وی هستند یا اندیشه های متفاوت سیاسی دارند نیز با قاطعیت از اشراف سیاسی وی سخن می گویند و او را دیپلمات و مذاکره کننده ای شایسته، توانا و مدبر می خوانند.

حتی سیاستگران و دیپلمات های ایرانی نیز منش سیاسی برنز را می ستایند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران که به شرط فاش نشدن نامش با رویترز پیرامون انتخاب، پیشینه و عملکرد نیکلاس برنز گفت و گو کرده، در مورد برنز به عنوان مذاکره کننده با مقام های ایرانی به نمایندگی از آمریکا چنین گفته است:«او ایران را به خوبی می شناسد و فرهنگ ایران و موقعیت آن کشور در منطقه را نیز به خوبی دریافته است. برنز انتظارات ایران را نیز می شناسد. او به رغم فشاری که ممکن است طی مذاکرات به او وارد شود یا علیرغم آن که در بسیاری از موارد طرف ایرانی در گفت و گوها خشم و بی حوصلگی نشان می دهد، همواره خونسردی و شکیبایی اش را حفظ می کند.»

اخبار سیاست خارجی - تیک