اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تروریست های داعش در مکزیک فعالیت می کنند



اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

پلیس مکزیک اعلام کرد گروه تروریستی داعش توانسته پایگاه هایی در شمال این کشور ایجاد کند.

 پایگاه خبری مصری الیوم السابع روز پنجشنبه گزارش داد، یک تشکل محافظه کار آمریکایی به نقل از مقامات پلیس مکزیک روز گذشته اعلام کرد که گروه تروریستی داعش به کمک گروه های مافیایی این کشور توانسته پایگاه های متعددی در ایالت چیهواوا در شمال مکزیک تاسیس کند.

مقامات امنیتی مکزیک اظهار داشتند در حمله به یکی از پایگاه های داعش در منطقه آناپرا در غرب شهر خوآرز در ایالت چیهواوا دست نوشته های عربی و شماری تجهیزات نظامی پیدا کرده اند.

این منطقه تنها 8 مایل با گشتی های مرزی مکزیک با آمریکا فاصله دارد.

برپایه این گزارش تروریست های داعش با کمک گروه های مافیایی که در زمینه قاچاق انسان فعالیت دارند، خود را به ایالت های نیومکزیکو و تگزاس می رسانند و در آنجا اهداف تروریستی آینده خود را انتخاب می کنند.

در گزارش پلیس مکزیک آمده است که منطقه شمال غرب مکزیک به دلیل خلوت بودن و تعداد اندک ماموران پلیس توسط داعش انتخاب شده است.

مقام های امنیتی و اطلاعاتی مکزیک اعلام کردند به نظر می رسد تروریست های داعش تصمیم دارند راه آهن و فرودگاه های نزدیک منطقه سانتا ترسا در نیومکزیکو را هدف قرار دهند. آنان با استفاده از افراد محلی توانسته اند اطلاعاتی درباره دانشگاه ها، مناطق نظامی، ادارات دولتی و تاسیسات برق به دست آورند.

این گروه محافظه کار آمریکایی که در سال 1994 در این کشور تاسیس شده از حضور تشکل دیگری به نام پورتوبالوماس در ایالت چیهواوا که به تروریست های مسلح داعش وابسته هستند، خبر داد.

در ادامه این گزارش آمده است، چارلی وینتر محقق مرکز مطالعات انگلیسی کویلیام در مبارزه با تروریسم گفت که این ادعاها با توجه به سخت بودن تشکیل گروهی وابسته به این سازمان در خارج ، صحت ندارد.

وی گفت : اگر داعش بخواهد چنین گروهی را در خارج تشکیل دهد باید هزینه های سنگینی متحمل شود.

محقق انگلیسی گفت که داعشی ها اکنون با حملات سختی مواجه هستند تا شهرهایی را که سال گذشته بر آنها مسلط بودند پس بگیرند علاوه بر آن از نظر مالی نیز کمبود دارند و همین مسایل تشکیل گروه را در خارج از منطقه خاور میانه برای آنان سخت کرده است.

تروریست های داعش وابسته به گروه القاعده هستند که ابتدا با ورود به سوریه و سپس عراق با نیروهای ارتش و مردمی این کشورها وارد جنگ شده و بخش هایی از خاک سوریه و عراق را اشغال کرده اند.

حملات داعش به سوریه و عراق هزاران کشته و مجروح به جای گذاشته است.

اخبار بین الملل - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
اعدام وحشیانه تروریست (ارتش ازاد) توسط تروریست (داعش)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه تروریست‌های داعش آزادانه در قطر فعالیت می‌کنند؟



اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

 

اخبار بین الملل - چگونه تروریست‌های داعش آزادانه در قطر فعالیت می‌کنند؟

در پی فشار آمریکا برای پیوستن کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ائتلاف ضد داعش، دولت‌هایی که تا همین چند وقت پیش در صف اول حامیان تروریست‌ها بودند، تلاش کردند خود را در جبهه مقابل آن‌ها نشان دهند. در این میان، گزارش‌ها حاکی از آن است که قطر ضمن ‌رویکردی دوگانه، تلاش دارد همچنان از پیوندهای خود با داعش در راستای دستیابی به منافع خویش استفاده کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از «رویترز»، هرچند قطر ‌رسما پیوستن خود به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش را اعلام کرده، ‌همچنان مکانی امن برای فعالیت گروه‌های افراط‌گرا به شمار می‌رود و دیپلمات‌های غربی نیز از دیدن خودروهایی با پرچم داعش در مناطق ثروتمندنشین این کشور سخن می‌گویند؛ بنابراین، قطر سیاستی دوگانه را در موضوع داعش در پیش گرفته است.

زمانی که در ماه سپتامبر، ایالات متحده از متحدین منطقه‌ای خود خواست به نبرد علیه داعش بپیوندند، قطر از جمله کشورهایی بود که هواپیماهای جنگی خود را برای مشارکت در ائتلاف فرستاد؛ اما با وجود اینکه حتی عربستان سعودی و امارات اخبار مربوط به مبارزه ائتلاف با داعش را پوشش دادند، قطر در این زمینه سکوت ‌کرده است.

در این میان، دیپلمات‌های غربی می‌گویند ‌هواپیماهای قطری تنها در انجام عملیات شناسایی و آن هم فقط در شب اول عملیات ائتلاف حضور داشته‌اند؛ هرچند یک مقام نزدیک به دولت قطر مدعی شده، جنگنده‌های این کشور پس از آن نیز مواضع داعش در سوریه را بمباران کرده‌اند، ‌این ادعا از سوی منابع رسمی به تأیید نرسیده است.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند، این روند بیانگر دو نکته است: نخست اینکه تصمیم قطر برای پیوستن به ائتلاف، یک واکنش عملگرایانه به فشارهای دیگر کشورهای عربی بوده که در جریان انقلاب‌های سه سال پیش، دوحه را به حمایت از گروه‌های افراط‌گرا متهم می‌کردند. دوم آنکه به باور دیپلمات‌ها، سکوت قطر درباره نقش خود در ائتلاف، حاکی از آن است که این کشور قصد دارد نفوذ خود بر گروه‌های افراط‌گرا را حفظ کرده و در بلندمدت از آن بهره‌برداری کند.

سه سال پس از وقوع انقلاب‌های عربی، گروه‌های مورد حمایت قطر در کشورهای منطقه با ناکامی مواجه شده‌اند و این کشور ناچار به بازبینی سیاست‌های خود شده است؛ اما در این روند، تناقضات مهمی بروز کرده و به چشم می‌خورد.
 
قطر میزبان بزرگ‌ترین پایگاه نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه، میزبان حجم وسیعی از سرمایه‌های غربی در بخش املاک خود و همچنین یک خریدار مهم تسلیحات غربی است. با این حال، از گذشته تاکنون این کشور میزبان گروه‌هایی چون طالبان افغانستان نیز بوده است.

هم اکنون در شمال دوحه و در شهرکی به نام «ام العماد»، مزارع و مساجد کوچکی وجود دارد که پناهگاه اعضای گروه «التوحید»، از جمله گروه‌های افراط گرای مخالف دولت سوریه شده است.‌‌ همان گونه که اشاره شد، اعضای گروه داعش نیز آزادانه در قطر رفت و آمد می‌کنند.

اما این رویکرد خاص حکومت قطر به گروه‌های افراط‌گرا، سبب تیرگی روابط این کشور با دیگر کشورهای عربی نیز شده است. در همین راستا و در اوایل سال جاری میلادی، سه کشور امارات، عربستان و بحرین، به دلیل آنچه دخالت قطر در امور داخلی خود می‌دانستند، سفرای خود را از این کشور فراخواندند.

البته نگرانی این کشور به طور خاص به دلیل حمایت همه جانبه قطر از اخوان المسلمین مصر و گروه‌های وابسته به این سازمان در کشورهای مختلف عربی است. از سوی دیگر، قطر و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، در زمینه حمایت از گروه‌های مختلف در کشورهای ‌خاورمیانه، از لیبی و مصر گرفته تا لبنان و فلسطین با یکدیگر اختلاف دارند.

اما هم‌اکنون بیشتر نگرانی بین‌المللی از قطر به واسطه رویکرد این کشور نسبت به داعش است.‌‌ همان گونه که اشاره شد، دیپلمات‌های غربی از دیدن خودروهایی با آرم داعش در مناطق ثروتمند نشین دوحه خبر می‌دهند. یکی از این دیپلمات‌ها می‌گوید که این موضوع باعث نگرانی آن‌ها شده، اما مقامات غربی گفته‌اند که فعالیت‌های داعش در کشورشان را به شدت زیر نظر دارند و جای نگرانی در این زمینه نیست.

روابط قطر با «جبهه النصره»، دیگر گروه تروریست افراط‌گرای فعال در سوریه نیز از الگوی مشابهی پیروی می‌کند. یک منبع امنیتی نزدیک به دولت قطر اذعان می‌کند که دلیل تعلل قطر در همراه شدن با اقدامات ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه، این بوده که دوحه نمی‌خواهد مواضع جبهه النصره را ـ که از آغاز شورش‌های سوریه با این کشور رابطه نزدیک داشته ـ بمباران کند.

به هر حال، مجموعه این موارد حاکی از آن است که با وجود علنی‌تر شدن جنایات داعش در کشورهای مختلف منطقه و موضع گیری‌های گسترده علیه این گروه، قطر نه تنها به رویکرد دوستانه خود نسبت به آن ادامه می‌دهد، بلکه تلاش دارد ‌در سطحی وسیع‌تر، از طریق حفظ و توسعه پیوندهای خود با گروه‌های افراط‌گرا، به زعم خود در آینده نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد.
اخبار بین الملل - تابناک