اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تركیه مخالفان سوریه را به سیستم دفاعی موشكی قابل حمل مجهز كرد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

تركیه مخالفان سوریه را به سیستم دفاعی موشكی قابل حمل مجهز كرد

شبكه خبری ان بی‌ سی گزارش داد، تركیه سامانه‌های دفاع موشكی قابل حمل (MANPADS) در اختیار شورشیان "ارتش آزاد سوریه" گذاشته است.

به نقل از خبرگزاری نووستی، هنوز رسانه‌های تركیه این خبر را تایید نكرده‌اند.

به گزارش شبكه خبری ان‌بی‌سی، ابتكار عمل مجهز كردن مخالفان سوریه به سامانه دفاع موشكی قابل حمل از سوی تركیه، عربستان سعودی و قطر است. این كشورها به طور مكرر خواستار مسلح كردن مخالفان سوریه هستند.

در این گزارش جزئیاتی درخصوص نوع این سامانه‌های دفاعی كه قابل حمل بر روی شانه هستند، ارائه نشده است. اما تركیه یكی از تولید كنندگان موشك‌های استینگر است؛ یعنی همان موشك‌هایی كه در افغانستان و در دهه 1980 علیه هلی كوپترهای اتحاد جماهیر شوروی استفاده شد.

تركیه همچنین از سامانه‌ دیگری به نام "ردیه" استفاده می‌كند.

چنین تسلیحاتی می‌توانند تهدیدی مهم علیه هلیكوپترهای ارتش سوریه در شهرهایی مانند حلب باشند؛ شهری كه شاهد درگیری‌های شدیدی میان ارتش سوریه و مخالفان این كشور است.

شهر حلب با 5 / 2 میلیون نفر جمعیت هم اكنون مركز جنگ داخلی سوریه محسوب می‌شود و نیروهای دولتی در این شهر دست به حمله گسترده علیه مخالفان زده است.

روزنامه الوطن در گزارشی حلب را "معادل همه درگیری‌ها" نامید. منطقه صلاح‌الدین در جنوب حلب همچنان سنگر اصلی مخالفان سوریه در این شهر است. مخالفانی كه اكثر آنها عضو ارتش آزاد سوریه هستند.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در اوایل ماه ژوئیه به یك روزنامه تركیه گفت: تركیه از تروریست‌هایی حمایت لجستیكی می‌كند كه مردم ما را كشته‌اند.../ایسنا


ویدیو مرتبط :
5. هواپیما بمب افكن شبح AC-13OU Spooky مجهز به سیستم دفاعی توپ و تیربار برترین تسلیحات و ادوات نظامی(ultimate weapons)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاكید وزیران خارجه آمریكا و تركیه بر حمایت از مخالفان در سوریه



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

تاكید وزیران خارجه آمریكا و تركیه بر حمایت از مخالفان در سوریه

وزیر امور خارجه آمریكا كه به تركیه رفته است، در یك كنفرانس خبری مشترك با همتای خود بر ادامه حمایت‌ها از مخالفان در سوریه تاكید كردند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسكای نیوز عربی، هیلاری كلینتون، وزیر خارجه آمریكا كه صبح امروز (شنبه) پس از سفر 10 روزه خود به آفریقا وارد تركیه شد در یك كنفرانس خبری مشترك با احمد داوود اوغلو شركت كرد.

وزرای امور خارجه تركیه و آمریكا در این دیدار با تاكید بر اینكه باید كمك‌ها به مخالفان سوری ادامه یابد اعلام كردند كه مذاكراتشان بر سوریه‌ی بعد از اسد متمركز بود.

وزیر امور خارجه آمریكا تاكید كرد كه مذاكراتش با همتای ترك خود مسائل گوناگونی را در بر گرفت كه برنامه‌ریزی برای مابعد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه یكی از مسائل محوری مذاكرات بود.

وی دراین كنفرانس مطبوعاتی كه پس از مذاكرات چند ساعته با احمد داوود اوغلو برگزار شد، عنوان داشت: مخالفان سوری در حال قدرت گرفتن هستند و هرچه قدرت مخالفان بیشتر شود حملات نظام حاكم در سوریه علیه آنها نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: هم اكنون شاهد موج گسترده جدایی‌ نیروهای نظامی و سیاسی از بشار اسد هستیم كه این امر امیدوار كننده است.

هیلاری كلینتون افزود: ما برنامه‌هایی را برای پایان دادن به وضعیت جاری در سوریه در دست داریم كه كمك به مخالفان و تلاش برای آغاز مرحله انتقالی بدون حضور بشار اسد یكی از آنهاست.

وی ادامه داد: ما به مخالفان كمك كرده‌ایم و به كمك‌های غیرنظامی خود به مخالفان دولت سوریه ادامه می‌دهیم و امیدواریم دیگران نیز به این اقدام مبادرت ورزند.

وزیر امور خارجه آمریكا با اشاره به تحریم‌های اخیر آمریكا علیه ایران و حزب‌الله گفت: وضعیت انسانی در سوریه به شدت بحرانی است و تحریم‌های اخیر علیه حزب‌الله و ایران در راستای فشار به رژیم حاكم در سوریه اعمال شده است.

وی افزود: ما از ملت سوریه می‌خواهیم تا از زیرساخت‌ها و نهادهای دولتی در سوریه حمایت كند و برای آغاز مرحله انتقالی در این كشور به نهادهای اساسی كشور آسیب نزند.

وی در ادامه افزود: مساله خلع قدرت در سوریه و گسترش قدرت گروه‌های تندرو و تروریست در سوریه نیز یكی دیگر از مسائل مورد بحث ما با همتای ترك خود بود و ما تاكید داریم كه سوریه نباید به پایگاهی برای تروریست‌های حزب كارگران كردستان تركیه (پ.ك.ك) تبدیل شود.

كلینتون افزود: ما با مخالفان سوری دیدار كردیم و مخالفان بر دموكراتیك بودن نظام آتی در سوریه تاكید دارند و باید به كمك به آنها ادامه دهیم.

وزیر امور خارجه آمریكا با اشاره به درگیری‌های حلب نیز گفت: درگیری‌های اسفباری در مناطق مختلف سوریه از جمله حلب در جریان است و در سخنانی كه آوارگان سوری در تركیه ایراد كرده‌اند ما شاهد مسائل بسیار اسفناكی بودیم.

وی ادامه داد: باید همكاری و برنامه‌ریزی دقیقی میان آنكارا و واشنگتن وجود داشته باشد تا در شرایط اضطراری همانند مورد كاربرد تسلیحات شیمیایی بتوان به بهترین نحو عمل كرد.

در این دیدار احمد داوود اوغلو نیز با تاكید بر ضرورت كمك به مخالفان سوری برای هماهنگی بیشتر جهت آغاز مرحله انتقالی در سوریه گفت: تحركات دیپلماتیك درباره سوریه با استعفای كوفی عنان، نماینده سابق سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه متوقف شد اما نباید كمك‌ها به مخالفان متوقف شود.

وزیر امور خارجه تركیه گفت: شرایط ناگواری در حلب در جریان است و آنچه كه در این شهر روی می‌دهد به مثابه جنایت جنگی است و باید اقدامات ملموسی از سوی جامعه جهانی برای پایان دادن به جنایت‌ها انجام شود.

وی افزود: علاوه بر مساله كمك به مخالفان سوری مبارزه با حزب كارگران كردستان تركیه كه در حال ایجاد پایگاه در سوریه هستند و نیز حمله اخیر به نظامیان مصری در صحرای سیناء از دیگر مباحث مورد بحث دو طرف بود.

وی ادامه داد: ما با همتای آمریكایی خود درخصوص كمك به مخالفان و آغاز مرحله انتقالی در این كشور بدون بشار اسد سخن گفتیم.

داوود اوغلو با اشاره به ناامنی‌ها در سوریه و احتمال گسترش آن در منطقه گفت: وضعیت خطرناكی در سوریه در جریان است و خصوصا سلاح‌های شیمیایی این كشور از تهدیدهای بالقوه به شمار می‌رود كه باید برای مقابله با آن سناریویی گوناگونی را در دستور كار داشته باشیم.

وی در عین حال تاكید كرد كه درگیری‌ها در سوریه نباید به جنگ داخلی و طایفه‌ای تبدیل شود چرا كه این امر بیش از پیش به بحرانی شدن وضعیت سوریه می‌انجامید./ایسنا