اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تركیه قطعی گاز ایران را با گاز روسیه جبران كرد



 

تركیه قطعی گاز ایران را با گاز روسیه جبران كرد


شركت بوتاش تركیه به خاطر انفجار در خط لوله ای گاز ایران-تركیه، از گازپروم درخواست نمود كه حجم صادرات گاز طبیعی روسیه را تا تعمیر این خط لوله افزایش دهد.

شركت گازپروم روسیه اعلام كرد به درخواست تركیه روز چهارشنبه صادرات گاز از طریق خط لوله جریان آبی رنگ را از 14 به 22 میلیون متر مكعب افزایش داده و روز پنجشنبه ممكن است كه این میزان به 32 میلیون متر مكعب برسد.

به گزارش ریانووستی، افزایش صادرات گاز روسیه به تركیه با هدف جبران كمبود گاز وارداتی از ایران كه به خاطر انفجار خط لوله ایران-تركیه قطع شده است خواهد بود .

شركت بوتاش تركیه به خاطر انفجار در خط لوله ای گاز ایران-تركیه، از گازپروم درخواست نمود كه حجم صادرات گاز طبیعی روسیه را تا تعمیر این خط لوله افزایش دهد.

بر اساس درخواست تركیه گازپروم حجم صادرات به این كشور را از 14 میلیون به 22 میلیون متر مكعب رسانده است. درخواست بوتاش تركیه برای روز 22 جولای پنجشنبه 32 میلیون متر مكعب است.

صبح روز چهارشنبه در استان آگرا تركیه در خط لوله گاز كه از طریق آن گاز از ایران به تركیه حمل می شود، انفجار مهیبی رخ داد. دلیل این انفجار هنوز مشخص نشده است...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
از سپهر گاز کاویان|گاز لیزر| گاز ترکیبی|گاز میکس و پیتن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقام نفتی سابق تركیه : نفت و گاز ایران را ارزان می خریم



 

مقام نفتی سابق تركیه : نفت و گاز ایران را ارزان می خریم

 

یك مقام سابق نفتی تركیه اعلام كرد تا زمانی كه ایران نفت و گاز ارزان تر از دیگر كشورها در اختیار تركیه قرار می دهد ، آنكا را مایل به خریداری هر چه بیشتر نفت و گاز ایران است.

" مته گوكنل " مدیر رییس سابق شركت دولتی خط لوله " بوتاش " تركیه ضمن اعلام این مطلب ، افزود :‌" برای تركیه منافع مالی بیش و پیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد و تا زمانی كه ایران با قیمت های مناسب نفت و گاز در اختیار تركیه قرار می دهد شركت های خصوصی تركیه نیز مایل اند از یك شریك ارزان و بلند مدت نفت و گاز وارد كنند."

طبق اعلام دولت تركیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ، ایران با تامین 30 درصد از نفت خام وارداتی تركیه جایگاه نخست و سپس كشورهای عراق و روسیه با صادرات 12 و 11 درصد در جایگاه دوم و سوم قرار داشته اند.

تركیه بیش از 90 درصد از انرژی كانی مصرفی خود را از خارج تامین می كند و این كشور سالانه 4 میلیون و سیصد هزار تن نفت وارد می كند.

تركیه برای تامین انرژی مصرفی خود قرار دادهای بلند مدتی با ایران ، روسیه و عراق منعقد كرده است كه در ماه های گذشته همزمان با افزایش فشارهای ایالات متحده و اروپا به این كشور برای لغو همكاری ها در حوزه انرژی با ایران ، آنكارا اعلام كرده است كه به واردات نفت و گاز خود از ایران ،به عنوان یك كشور همسایه و یك صادركننده عمده انرژی به تركیه ادامه خواهد داد.

مته گوكنل درباره افزایش سهم ایران در صادرات نفت و گاز به تركیه می افزاید :‌" این موضوع غیر قابل كنترل است و ایران روز به روز در حال به دست گرفتن بیشتر بازار صادرات نفت و گاز به تركیه است.

" گی بولا رمضان اوغلو " یكی از مشاوران رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه نیز درباره نگرانی ها و انتقادهای كشورهای غربی از همكاری های تركیه در بخش نفت و گاز ایران می گوید :‌" ما در چارچوب سیاست به صفر رساندن اختلافات با كشورهای پیرامونی مان ، به ایران به عنوان یك شریك نگاه می كنیم و همزمان مایلیم با كشورهای غربی درباره نگرانی ها و دغدغه هایشان درباره ایران همكاری كنیم ".

وی می افزاید :‌" به نظر می رسد توسعه روابط منطقه ای و توانایی جذب بیشتر نفت و گاز از ایران منفعت طبیعی تركیه و اقتصاد این كشور به حساب می آید ".

اما برخی دیگر از صاحب نظران ترك با انتقاد از سیاست فعلی دولت تركیه در قبال ایران ، این سیاست را منفعت طلبانه و در جهت منافع كوتاه مدت آنكارا تحلیل كرده و می گویند كه اگر تركیه منافع استراتژیك و بلند مدت خود را در نظر بگیرد ، نباید در سیاست هایش در قبال تهران با كشورهای غربی شكاف ایجاد كند و باید گام های خود را با غرب هماهنگ سازد.

خانم " تولین دال اوغلو " تحلیلگر مسایل تركیه در واشنگتن در این باره می گوید :‌" حزب عدالت و توسعه در توسعه روابط خود با ایران به منافع كوتاه مدت اقتصادی و منفعت گروهی خود می اندیشد غافل از اینكه توسعه روابط با ایران منافع بلند مدت تركیه را به مخاطره می اندازد".

وی می افزاید سیاست های تركیه نه اعتماد كامل تهران را جلب می كند و نه سبب دوام اعتماد كشورهای غربی به آنكارا می شود و این مساله به موقعیت و جایگاه منطقه ای و جهانی تركیه آسیب می زند...../تحلیل:عصرایران