اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ترفند برخی پزشکان برای درآمدزایی بیشتر



اخبار,اخباراجتماعی,درآمد پزشکان


 اخبار اجتماعی  -  ترفند برخی پزشکان برای درآمدزایی بیشتر

برخی شرکت های تولیدی یا وارد کننده محصولات پزشکی و داروخانه ها از دیگر شرکای کاسبی این دسته از پزشکان هستند. در مطب پزشکان، علاوه بر بیماران، افراد دیگری با نگاه درآمدزایی و کاسبی رفت وآمد می کنند.

روزنامه شهروند نوشت :آنها سوگند خورده اند تا امین بیماران باشند، اما وسوسه پول و درآمد بیشتر هم چیزی نیست که بعضی ها بتوانند از آن چشم پوشی کنند.

آنها سوگند خورده اند تا امین بیماران باشند، اما وسوسه پول و درآمد بیشتر هم چیزی نیست که بعضی ها بتوانند از آن چشم پوشی کنند چراکه اقتصاد در هر صنفی حرف اول را می زند و در این حوزه هم با وجود اکثریتی مردمدار و امین، هستند افراد کمی که با پدیده زیرمیزی و روش های غیراخلاقی کسب درآمد می کنند؛ از آزمایش های عجیب وغریب که هیچ مبنای علمی ندارد تا بستری اجباری در بیمارستان ها و عناوین تخصصی خریداری شده، ویزیت های تکراری و... ترفندهای مختلفی است که برخی از پزشکان برای به دست آوردن پول بیشتر به کار می برند.

در این گزارش تلاش شده تا بخشی از زوایای نادیده اقتصاد درمان که اقتصاد خانوار ایرانی را تضعیف کرده است، روایت کنیم. این گزارش را می خوانید:

آزمایش های خاص
عکس های تمام رخ، نیم رخ و سه رخ رنگی را روی میز می گذارد اما پزشک ندیده، عکس ها را رد می کند و می گوید: باید به آدرسی که می نویسم مراجعه کنی و آن جا عکس بگیری! دختر جوان معترضانه می پرسد: چه فرقی دارد؟ و از پزشک در حد چند جمله پاسخ می شنود: عکس ها باید با استانداردهای خاصی گرفته شود تا عمل جراحی بهترین نتیجه ممکن را داشته باشد.

 

این دختر جوان که خود را «یاسری» معرفی می کند به «شهروند» می گوید: قبل از ویزیت شدن در این مطب، به پزشک دیگری مراجعه کرده و عکس ها را در عکاسی (عکاسی معمولی که از بینی بیمار و از زاویه های مختلف عکس می گیرند) موردنظر او تهیه کردم. واقعا متوجه نمی شوم این همه سخت گیری درباره چند عکس ساده برای چیست؟!

عکاسی موردنظر این پزشک جراح زیبایی، تنها ٥٠٠ متر با مطبش در خیابان عباس آباد تهران فاصله دارد. تهیه هر قطعه عکس پرتره حدود ٥٠ هزارتومان هزینه دارد. عکس ها از چند جهت تمام رخ، نیم رخ، سه رخ، زاویه پایین صورت و از زاویه بالا تهیه می شود تا پزشک، بینی را در وضعیت های مختلف ارزیابی کند.

 

منشی عکاسی به «شهروند» می گوید: روزانه حدود ١٠متقاضی جراحی زیبایی برای تهیه عکس رنگی به این جا مراجعه می کنند که البته این افراد بیماران چند پزشک خاص هستند. با این حساب، اگر از هر بیمار به طور میانگین ٥ عکس تهیه شود، این عکاسی از هر بیمار حدود ٢٥٠ هزار تومان دریافت می کند که اگر این رقم را در ١٠ بیمار ضرب کنیم می توان گفت این عکاسی تقریبا به صورت روزانه ٢,٥ میلیون تومان از محل معرفی متقاضیان جراحی زیبایی کسب درآمد می کند.

روش های عجیب وغریب برای کسب درآمد
در این میان برخی از آزمایشگاه های تشخیص طبی نیز شیوه های متفاوتی برای سرکیسه کردن بیمارانشان دارند. از تجویز آزمایش های غیرضروری گرفته تا آزمایش های ابتکاری که هیچ مبنای علمی ندارد. «فرید کرمی» رئیس انجمن پاتولوژی ایران دراین باره می گوید: بسیاری از روش های آزمایشگاهی جدید که از سوی پزشکان و آزمایشگاه ها تبلیغ می شود، نه تنها هیچ پایه علمی ندارد که در برخی موارد سبب به تأخیر افتادن تشخیص های پزشکی نیز می شود. این آزمایش ها تنها هزینه اضافه به خانواده ها تحمیل می کند.

این پاتولوژیست ادامه می دهد: به عنوان مثال برخی آزمایشگاه ها مدعی هستند با یک آزمایش ساده خون، سرطان را در مراحل اولیه ابتلا تشخیص می دهند. این درحالی است که این موضوع از نظر علمی کاملا بی اساس است. یا مثلا در یک کنگره زنان تبلیغ می شد که با یک آزمایش ٥٠٠ هزار تومانی نوعی عارضه تخمدان به سرعت تشخیص داده می شود. درحالی که بیمار نمی داند این آزمایش با یک سونوگرافی ساده ٨٠ هزارتومانی قابل تشخیص است.

 

مثال دیگر آزمایش های ژنتیک است که برخی آزمایشگاه ها به زوج های جوان در آستانه ازدواج تحمیل کرده اند. ضرورت این نوع آزمایش باید توسط پزشک متخصص تأیید شود. پزشک در مرحله اول زوج را معاینه می کند و در صورت لزوم شجره نامه ای از آنها تهیه کرده و به تشخیص ژن معیوب می پردازد و در آخرین گام و در صورت نیاز آنها را به آزمایشگاه ارجاع می دهد. این در شرایطی است که این دسته از آزمایشگاه ها با تبلیغات نادرست و استفاده از ناآگاهی مردم آزمایش ژنتیک را حتی در موارد غیرفامیلی، ضروری القا می کنند و افراد را ناچار به انجام هزینه اضافه می کنند.

تبانی پزشکی

علاوه بر ترفندهای مختلف برخی آزمایشگاه های تشخیص طبی برای درآمدزایی بیشتر، تعدادی از پزشکان نیز با این آزمایشگاه ها همکاری کرده و بیماران خود را برای موارد کاملا غیرضروری به آنها ارجاع می دهند. «ندا جعفری» پزشک عمومی به «شهروند» می گوید: چکاپ های کلی که بیشتر آنها تنها با یک آزمایش خون ساده قابل انجام است، عمده ترین نوع آزمایشی است که پزشکان در موارد غیرضروری به بیماران خود تحمیل می کنند و از آن جا که حدود ٨٠ درصد هزینه های آزمایشگاهی از جیب مردم پرداخت می شود و بیمه ها درصد ناچیزی از این هزینه ها را زیرپوشش قرار می دهند، آزمایشگاه ها مابه التفاوت این آزمایش های غیرضروری را از بیماران دریافت می کنند.

این پزشک ادامه می دهد: تجویز آزمایش های غیرضروری براساس توافق بین برخی پزشکان و آزمایشگاه ها انجام می شود و این پزشکان با به کار بردن عباراتی مانند این که «کیت تشخیصی» این نوع آزمایش تنها در یک آزمایشگاه خاص موجود است، بیمار را ترغیب به مراجعه به آزمایشگاه موردنظرشان می کنند. این پزشکان در ازای ارجاع بیماران به آزمایشگاه های طرف قراردادشان از آزمایشگاه ها پورسانت دریافت می کنند.

 

جعفری درباره نحوه و میزان دریافت این پورسانت ها توضیح می دهد: شیوه دریافت پورسانت ها بسیار متفاوت است. ممکن است پزشکی به دلیل نوع تخصصش و ارجاع بیماران برای آزمایش های گرانقیمت مانند ناباروری و ژنتیک و ... پورسانت را به صورت نقدی و گاهی اوقات به شکل غیرنقدی دریافت کند. به عنوان مثال، بعضی از آزمایشگاه ها پزشکان طرف همکاری خود را به صورت سالانه به سفرهای تفریحی خارج از کشور میهمان می کنند.

ویزیت تجاری پزشکان!
برخی شرکت های تولیدی یا وارد کننده محصولات پزشکی و داروخانه ها از دیگر شرکای کاسبی این دسته از پزشکان هستند. در مطب پزشکان، علاوه بر بیماران، افراد دیگری با نگاه درآمدزایی و کاسبی رفت وآمد می کنند. آنها ویزیتور شرکت های مختلف محصولات پزشکی هستند. از شرکت های دارویی گرفته تا شرکت های تولید یا وارد کننده لوازم بهداشتی و آرایشی، پروتزها و تجهیزات پزشکی.

 

هر شرکت بنا به نوع کالای تولیدی یا وارداتی خود دسته ای از پزشکان با تخصص های مشخص را انتخاب می کند و ویزیتورهای خود را به سراغ آنها می فرستد. دراین ارتباط «مهدی رستگار» متخصص پوست ومو به «شهروند» می گوید: ویزیتورهایی که به متخصصان زیبایی مراجعه می کنند، معمولا شرکت های تولید یا وارد کننده محصولات بهداشتی و آرایشی و پروتزهای زیبایی هستند. آنها در ازای ارایه خدمات و هدایای مختلف به برخی پزشکان، آنها را ترغیب می کنند تا محصولات شرکتشان را برای بیماران تجویز کنند.

 

او درباره هدایای این شرکت ها توضیح می دهد: این هدایا طیف مختلفی را دربر می گیرد. بعضی شرکت ها پزشکان و خانواده شان را مشترک سبد محصولات تولیدی یا وارداتی خود می کنند. بعضی دیگر به مناسبت های مختلف مانند جشن ها یا عید نوروز، تولد یا سالگرد ازدواج پزشکان برای آنها هدایایی مانند سکه طلا یا کارت هدیه ارسال می کنند.

مرا به یک قاچاقچی دارو معرفی کردند
برخی از داروخانه ها وجه دیگری از ماجرای کاسبی پزشکی هستند. «سمانه الف» درباره تجربه شخصی اش از کاسبکاری این دسته از پزشکان به «شهروند» می گوید: به یک متخصص پوست ومو در میدان ونک تهران مراجعه کردم، اما داروهای تجویز شده توسط این پزشک تنها در یک داروخانه خاص وجود داشت. پزشک که می دانست این داروها را به راحتی نمی توان پیدا کرد، بعد از تجویز نسخه، آدرس یک داروخانه در ونک را برایم یادداشت کرد و گفت اگر می خواهی می توانی نمونه داخلی آن را پیدا کنی اما نمونه های فرانسوی تنها در این داروخانه وجود دارد. بعد از پرس وجو متوجه شدم این محصولات بسیار گرانقیمت است و خرید آن نسخه چیزی حدود یک میلیون و ٥٠٠ هزارتومان هزینه دارد.

وی ادامه می دهد: چون پزشک ادعا می کرد هیچ کدام از داروهای موجود به اندازه داروهای تجویز شده فرانسوی موثر نیست، ناچار به پرداخت این هزینه گزاف شدم، اما پس از خرید داروها مشاهده کردم که هیچ کدام از آنها برچسب و تاییدیه های وزارت بهداشت را ندارند و در مراجعه به داروخانه های دیگر متوجه شدم که آنها به صورت قاچاق وارد ایران شده اند. «رسول دیناروند» رئیس سازمان غذا و دارو نیز با تأیید تخلف فروش داروهای قاچاق در برخی از داروخانه ها می گوید: این موضوع قابل انکار نیست اما با داروخانه متخلف به شدت برخورد می شود.

داروهای خارج از بیمه طعمه کاسبکاران پزشکی
«علیرضایی» مسئول فنی یک داروخانه شبانه روزی به «شهروند» می گوید: برخی داروخانه هایی که تازه تأسیس شده اند یا تعداد مراجعانشان کمتر است، معمولا با پزشکان وارد یک توافق می شوند که بیماران خود را به آنها ارجاع دهند. این داروساز ادامه می دهد: البته داروخانه ها بیشتر متخصصان و پزشکانی را به عنوان هدف تجاری نشانه می گیرند که داروهای گرانقیمت و خارج از تعهدات بیمه ای برای بیمارانشان تجویز می کنند زیرا سود داروهای مشمول بیمه برای داروخانه ها بسیار ناچیز است. او همچنین می گوید: به عنوان مثال مکمل های دارویی و غذایی یا قرص های ویتامین و محصولات بهداشتی و آرایشی که مشمول فرانشیز نیستند، بیشترین موارد تخلف پزشکان کاسبکار است، اما تجویز بیش از نیاز دارو عوارض و خطراتی به دنبال دارد که پزشکان معمولا این ریسک را به جان نمی خرند.

علیرضایی درباره شیوه پرداخت پورسانت پزشکان از این محل اظهار می کند: ممکن است پزشکان در ازای ارجاع هر نسخه، مبلغ مشخصی را به صورت ماهانه از داروخانه ها دریافت کنند یا این که کلیه نیازهای دارویی و بهداشتی شان را به صورت رایگان از داروخانه ها تأمین کنند. البته مسئولان وزارت بهداشت نیز با تأیید این تخلف توسط برخی از پزشکان و داروخانه داران می گویند، مواردی از این تخلف از طریق بیمه ها کشف و با پزشک متخلف برخورد شده است. بر این اساس، شرکت های بیمه ای پس از مشاهده نسخ پزشکان و داروهای تجویز شده مواردی را که به تجویز داروهای غیرضروری اقدام کرده یا بیماران را به یک داروخانه خاص ارجاع داده اند، شناسایی و گزار ش کرده اند.

بیماران را به زور بستری می کنند
از ارجاع بیماران جراحی به کلینیک های خاص که بگذریم، بستری های اجباری یکی دیگر از موارد کاسبکاری در دنیای پزشکی است. «فریبا رهبر» یکی از قربانیان این شیوه کاسبکاری پزشکان است. او دراین باره به «شهروند» می گوید: برای جراحی زیبایی پلکم به یک پزشک مراجعه کردم و بنا شد عمل در یک کلینیک خصوصی انجام شود. به محض مراجعه به آن جا یک پکیج در اختیار من قرار گرفت که زمان تسویه حساب متوجه شدم بابت آن پکیج مبلغ ٣٠٠ هزارتومان باید بپردازم. این درحالی است که این پکیج شامل یک دمپایی پلاستیکی، یک کاور بهداشتی تخت و یک روپوش ساده یکبار مصرف بود.

رهبر ادامه می دهد: اما موضوع به این جا ختم نشد و آن کلینیک با ادعای این که نخ بخیه خارجی برای جراحی هایش به کار می برد، مبلغ ٢٥٠ هزارتومان دیگر مطالبه کرد و یک شب قبل از جراحی مرا بستری کرد و یک شب پس از جراحی نیز مرا در آن جا نگه داشتند. بعد که موضوع را با یکی از پزشکان آشنا درمیان گذاشتم، متوجه شدم برای جراحی افتادگی پلک هیچ نیازی به ٣روز بستری نداشتم و این موضوع درواقع ترفندی برای گرفتن هزینه بستری از بیماران است.

این القاب و عناوین خریدنی هستند!
عناوین دهان پرکن و فریبنده یکی دیگر از ترفندهای برخی پزشکان است. رایج ترین این عناوین، عضویت در فلان انجمن جراحان آمریکا و اروپاست. «رستگار» متخصص پوست ومو در این زمینه به «شهروند» می گوید: بسیاری از مردم نمی دانند عضویت در این انجمن ها تنها با پرداخت یک حق عضویت سالانه ممکن است و این موضوع هیچ تضمینی بر برتری دانش و مهارت یک پزشک ندارد.

 

این متخصص تأکید می کند: برخی از پزشکان نیز با برعهده گرفتن بخشی از بار مالی کنگره های پزشکی، تقدیرنامه هایی به عنوان متخصص برگزیده و... نیز دریافت می کنند که این تقدیرنامه ها را قاب گرفته و در مطب خود نصب می کنند. بیماران نیز با مشاهده این عناوین و القاب در تبلیغات پزشکان یا مطب هایشان تصور می کنند حرفه ای ترین گزینه را برای ویزیت شدن انتخاب کرده اند اما آنها نمی دانند که بسیاری از این عناوین و القاب تنها با مبلغی پول به دست آمده است.


 اخبار اجتماعی  -  شهروند


ویدیو مرتبط :
درآمدزایی به چه قیمتی؟!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ترفندهای برخی پزشکان برای درآمدزایی بیشتر


اغلب افراد بر این باورند دکتر خوب، دکتری است که هم تشخیص درستی داشته باشد و هم داروهای مناسبی برای بیمار تجویز کند. حتی کم نیستند افرادی که پا را از این فراتر می گذارند و از پزشک می خواهند که علاوه بر داروهای تجویزشده، داروهای دیگری را هم برای شان داخل نسخه بنویسند...





مجله تندرستی - پریسا اصولی: جنجال درباره مجموعه هایی که توسط مهران مدیری ساخته می شود، اتفاق جدیدی نیست. اما این بار مخالفت ها حسابی کار دست آقای کارگردان داد و باعث شد تا سریال در حاشیه به 90 قسمت نرسد و با پایانی زودهنگام مواجه شود. هرچند تب تنداعتراض ها از سوی بسیاری از پزشکان و منتقدان همچنان هم ادامه دارد. اما در میان انبوه نظرات مختلف، مخاطبان را هم نباید نادیده بگیریم.

چون عده ای بر این باورند سریال در حاشیه برخی از مشکلات بیمارستان ها را به تصویر کشیده است. هرچند با اغراق و در حوزه طنز. درواقع در این مجموعه به موضوعاتی مثل بستری های اجباری و تلقین نیازهای درمانی کاذب به بیمار، تجویز آزمایش های غیرضرورری، ارجاع به مراکز تصویربرداری و آزمایشگاه های از پیش تعیین شده، تجویزدراوهایی با برندهای مشخص، تحمیل هزینه های سرسام آور به بیماران و... تا حدی اشاره شد؛ مشکلاتی که متاسفانه در بسیاری از مراکز پزشکی و مطب ها و بیمارستان ها وجود دارد و همیشه با شکایت بیماران و همراهان شان همراه است اما معمولا هم دست شان به جایی بند نیست. با ما همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

ترفندهای برخی پزشکان برای درآمدزایی بیشتر

چند ماه پیش بود که سجاد رضوی، مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت اعلام کرد که برخی پزشکان خارج از چارچوب، دارو یا آزمایشی را به درخواست بیمار، تجویز می کنند چون وقت ندارند بیمار را کامل معاینه کنند، در حالی که این کار خلاف قانون است و این گونه پزشکان باید پاسخگو باشند. این در حالی است که به گفته این مقام مسئول با تجویزهای بی مورد از این دست، هزینه اضافی به نظام سلامت و بیمه ها وارد می شود و نسخه پزشکان مانند برگه چک سفید امضا هستند که با نوشتن مثلا یک MRI غیرضروری، مبلغی هنگفت به نظام سلامت تحمیل می شود.

 حتی اگر در مواردی پزشک بیمار خود را به آزمایشگاه خاصی ارجاع دهد و بر این کار اصرار ورزد، خلاف قانون است و چنانچه پزشک بداند آزمایشگاهی مناسب نیست، باید آن را به وزارت بهداشت گزارش دهد نه اینکه بیمار را به جای دیگری بفرستد، چون خودش حق ندارد آزمایشگاهی را به بیمار معرفی کند.

تجویزهای غیرضروری

اغلب افراد بر این باورند دکتر خوب، دکتری است که هم تشخیص درستی داشته باشد و هم داروهای مناسبی برای بیمار تجویز کند. حتی کم نیستند افرادی که پا را از این فراتر می گذارند و از پزشک می خواهند که علاوه بر داروهای تجویزشده، داروهای دیگری را هم برای شان داخل نسخه بنویسند و اگر پزشکی از این کار خودداری کند، دیگر به او مراجعه نخواهندکرد.

ترفندهای برخی پزشکان برای درآمدزایی بیشتر

رئیس انجمن متخصصان داخلی در مورد تجویز غیرضروری اقلام دارویی از سوی برخی پزشکان برای جلب رضایت بیماران می گوید: پزشکانی هستند که به درخواست خود بیمار برایش آزمایش می نویسند و اگر پزشکی این موضوع را قبول نکند باید مدت زمان زیادی را با بیمار کلنجار برود تا او را منصرف کند که معمولا هم انصرافی در کار نیست.

ارجاع به یک آزمایشگاه خاص

رئیس انجمن متخصصان داخلی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی پزشکان بیماران شان را به یک آزمایشگاه یا مرکز رادیولوژی خاص می فرستند، می گوید: اگر پزشکی بیمار را به آزمایشگاه خاصی بفرستد و درواقع به صورت پورسانتی با آن مرکز همکاری کند، مرتکب جرم شده است و اگر شکایتی به تایید مراجع قانونی برسد، پزشک در دادگاه های جرایم پزشکی محاکمه خواهدشد.

ترفندهای برخی پزشکان برای درآمدزایی بیشتر

البته سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر نسخه های پزشکان را بررسی می کند تا مشخص شود که یک بیمار چند بار به یک آزمایشگاه ارجاع داده شده است و اینکه در مراجعه کنندگان به آزمایشگاه ها، اسامی چه پزشکانی به صورت غیرعادی و تصاعدی تکرار می شود. البته نباید فراموش کنیم ارجاع بیمار به یک آزمایشگاه استاندارد، جرم نیست و حتی گاهی نوعی کمک محسوب می شود چون در بسیاری از مواقع بیمار از پزشک معالجش می خواهد که آزمایشگاه مطمئنی را به او معرفی کند.

ام. آر. آی و سی تی اسکن های غیرضروری

چند روز پیش یکی از همکاران تعریف می کرد که با گلودرد، سردرد و تب و بدن درد که احتمالا همه از علائم ابتلا به سرماخوردگی بوده به یکی از کلینیک های شبانه روزی مراجعه کرده و در کمال ناباوری برای او ام.آر.آی تجویز شده و وقتی علت را از پزشک شیفت شب جویا شده، جواب قانع کننده ای دریافت نکرده است.

باید بدانید ام.آر.آی روش پیشرفته ای است که فقط باید در صورت نتیجه نگرفتن روش های تشخیصی و درمانی معمول برای بیمار تجویز شود، در حالی که تعداد دستگاه های ام.آر.آی در کشور ما حداقل 8 تا 10 برابر بیشتر از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیاست و جالب اینکه به گفته دکتر محمدرضا خدایی، روان پزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه تنها در شرایطی باید برای بیمار مبتلا به سردرد ام.آر.آی تجویز شود که وضعیتش وخیم بوده و علاوه بر سردردهای غیرقابل تحمل با علائم دیگری مثل کاهش سطح هوشیاری یا حتی بیهوشی، اختلال در دید، سرگیجه های شدید و... مواجه باشد. هرچند بعضی از متخصصان برای اینکه خیال بیمار را راحت کنند او را به مراکز تصویربرداری ارجاع می دهند که گاهی هم با این مراکز روابط مالی دارند.

ترفندهای برخی پزشکان برای درآمدزایی بیشتر

در مورد سی. تی. اسکن هم همین موضوع صادق است و نمی توان به سادگی بیمار را در معرض اشعه های مضر و خطرناک قرار داد. در حالی که گروهی از پزشکان به دلایل مختلف مثلا وقت نگذاشتن و... برای بیمار سی. تی. اسکن تجویز می کنند. فراموش نکنیم اگر سطح اطلاعات پزشکی مردم از طریق رسانه ها بیشتر شود، بیماران با آگاهی به پزشک مراجعه می کنند و درمقابل توصیه ها و تجویزهای غیرمعمول از متخصص توضیح می خواهد. عبدالرحمان رستمیان، روماتولوژیست نیز بیش از 90 درصد ام.آر.آی هایی را که به ویژه برای دیسک کمر تجویز می شود، بی مورد می داند چون با معاینه و مشاهده علائم بالینی بیمار، می توان بیماری را تشخیص داد و تنها زمانی که پزشک تصمیم گرفت که بیمار را جراحی  کند، باید نتیجه ام.آر.آی را ببیند حتی متاسفانه می بینیم که در سال های اخیر متاسفانه پزشکان وقت کمتری برای معاینه بیماران می گذارند، در حالی که براساس اصول علمی پزشکی، پزشک باید برای معاینه بیمار وقت بگذارد و بعد از معاینه اگر نیازی به خدمات پاراکلینیکی بود، آنها را برای بیمار تجویز کند.

رییس مرکز تحقیقات سرطان نیز بسیاری از ام.آر.آی های تجویزشده برای درد حاد ستون فقرات را غیرضروری عنوان می کند و می گوید: مدتی پیش در مطالعه ای، تعداد ام.آر.آی های مورد نیاز برای درد حاد ستون فقرات را مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم در تمام دنیا انجام ام.آر.آی برای درد حاد ستون فقرات ممنوع است ولی نه تنها در ایران این روش تشخیصی بی رویه توصیه می شود، بلکه بیش از 94 درصد ام.آر.آی هایی که برای این مشکل تجویز می شود، غیرضروری است. حتی در ادامه بررسی ها به این نتیجه رسیدیم درصد زیادی از بیماران به واسطه این درد حاد ستون فقرات، جراحی شده اند که 60درصدشان از نتیجه عمل راضی نیستند و بدون اینکه درمان شده باشند، متحمل هزینه های هنگفتی شده اند.

ارجاع غیرضروری به بخش مراقبت های ویژه


یکی دیگر از مهم ترین مشکلاتی که در سال های اخیر باعث نارضایتی مراجعه کنندگان بیمارستان های بخش خصوصی شده، ارجاع غیرضروری بیمار به بخش مراقبت های ویژه است. درواقع برخی از بیمارستان های خصوصی، برای درآمدزایی و کسب سود بیشتر، بیماران غیراورژانسی یعنی فردی را که وضعیتش حاد نیست، به بخش مراقبت های ویژه (آی.سی.یو یا سی.سی.یو) انتقال می دهند و از آنجا که بسیاری از بیمه های تکمیلی سقف مشخصی برای پرداخت دارند، متاسفانه رقم های میلیونی از جیب بیمار پرداخت می شود.

ترفندهای برخی پزشکان برای درآمدزایی بیشتر

البته بسیاری از کارشناسان و مسئولان چنین ادعایی را رد می کنند. به عنوان مثال محسن خلیلی، قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی و مرتضی افشاری، متخصص اخلاق پزشکی جزو مخالفان هستند در حالی که سعید معنوی، رییس اداره تعرفه های وزارت بهداشت، معتقد است که نمی توان بحث انتقال بیماران به بخش های مراقبت ویژه با هدف درآمدزایی بیشتر در بعضی از بیمارستان ها را به طور 100درصد نفی کرد و احتمال دارد که شاهد تخلف هایی در این بخش باشیم. البته گاهی اوقات وضعیت ظاهری بیمار حاد نیست، اما بررسی نتیجه آزمایش ها و وضعیت داخلی بیمار، پزشک را مجبور می کند تا بیمار را به بخش مراقبت های ویژه منتقل کند، در حالی که همراهان و حتی خود بیمار این کار را غیرضروری می دانند.

یک تخلف آشکار

هرچند این ادعا که پزشکان با داروخانه ها، شرکت های تولید کننده دارو و مکمل یا واردکننده های محصولات پزشکی تبانی می کنند و در ازای دریافت پورسانت، محصولات آنها را برای بیمارشان تجویز می کنند، به راحتی قابل اثبات نیست، اما شاید خود شما و اطرافیان تان با مراجعه به یک پزشک متوجه شده باشید چنین چیزی واقعیت دارد و آن پزشک تقریبا همیشه یک یا چند قلم دارو با برند مشخص و با تاکید بر تهیه داروها از داروخانه خاصی را در نسخه می نویسد.

ترفندهای برخی پزشکان برای درآمدزایی بیشتر

دکتر شهلا توکلی، متخصص پوست و مو در مورد در واقعیت داشتن موضوع تجویز بعضی برندهای خاص دارویی می گوید: متاسفانه این موضوع واقعیت دارد و گاهی اوقات پزشکان در ازای ارجاع هر نسخه، مبلغ مشخصی را به صورت ماهانه از داروخانه های یا شرکت دارویی دریافت می کنند. حتی این موضوع درباره متخصصان مطرح و پردرآمد هم صادق است و این طور نیست که فقط پزشکان کم درآمد مرتکب این تخلف ها شوند.

البته تعدادی از پزشکان هم با ترفندهای دیگری کلاه برداری می کنند. مثلا روی تابلوی مطب شان عناوین فریبنده ای مثل عضو فلان انجمن تخصصی امریکا یا رییس فلان کمیته پزشکی تخصصی اروپا درج می شود، در حالی که بسیاری از این القاب با پرداخت حق عضویت سالانه یا یک دوره کوتاه غیرتخصصی به پزشکان عمومی هم تعلق می گیرد و لزوما دلیلی بر دارابودن سطح بالای سواد علمی و کسب دوره های تخصصی پزشکی از کنگره های معتبر علمی نیست.

چه خبر از زیرمیزی ها؟!


مدتی است که بحث زیرمیزی ها دوباره مطرح شده و به نوعی نقل مجالس بسیاری از تالارها و انجمن های اینترنتی شده است و جالب اینکه این بحث ها به صورت علنی مطرح می شود؛ مثلا اینکه فلان متخصص زنان و زایمان علاوه بر دستمزد، مبلغی را به عنوان زیرمیزی در مطبش دریافت و فقط هم در فلان بیمارستان خصوصی خانم باردار را سزارین می کند. البته دکتر ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران، بارها و بارها دریافت زیرمیزی توسط برخی پزشکان را تایید و اعلام کرده ضعف بیمه ها و معوقه های پرداختی بیمه ها در کنار غیرواقعی بودن تعرفه ها، موجب رواج دریافت زیرمیزی و پدیده های قبیحی در این عرصه شده است.

ترفندهای برخی پزشکان برای درآمدزایی بیشتر

حتی چند ماه پیش سامانه 1690 برای ثبت شکایت از پزشکان متخلف راه اندازی شد که مردم می توانند از هر پزشکی که در مطب یا بیمارستان زیرمیزی می گیرد، شکایت کنند. این در حالی است که به گفته محمد جهانگیری، معاون نظارت سازمان نظام پزشکی نه تنها برای تعدادی پزشک متخلف حکم قطعی محرومیت از طبابت صادر شده بلکه برای موسسات پزشکی که در نوشتن صورتحساب تخلف داشته اند هم حکم صادر شده است.