اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تردد زائران به عراق بدون ویزا ممکن شد


فرمانده مرزبانی ناجا گفت: زائران اربعین حسینی می‌توانند بدون ویزا و فقط با در دست داشتن گذرنامه وارد کشور عراق شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان: سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی ناجا در خصوص تردد زائران اربعین حسینی جهت مراسم اربعین  اظهار کرد: به علت وجود مشکلاتی که زائران برای اخذ ویزا داشته‌ و تلاش زیادی جهت  گرفتن آن انجام داده ولی موفق نشده بودند  و با توجه به اینکه زمان زیادی به اربعین نمانده بود با مسئولان عراقی هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم تا زائران با در دست داشتن گذرنامه و بدون ویزا بتوانند وارد کشور عراق شوند.

وی در خصوص اقدامات مرزبانی انجام شده از آغاز تردد زائران اربعین حسینی گفت: راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی بیش از ده الی 12 روزی می‌شود که شروع شده وتا روز اربعین مشتاقان زیارت بارگاه امام حسین(ع) از سراسر جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران راهی کشور عراق  می‌شوند که در مرزهای شلمچه، چذابه و مهران هماهنگی‌هایی در سطح کشوری انجام شده  که مرزبانی در حال انجام وظایف خود است.

سردار رضایی در خصوص تمهیدات لازم برای بازگشت زائران تصریح کرد: به دلیل وضعیت کشور عراق و وجود اقلام ممنوعه در این کشور زائران کنترل و بازرسی بیشتری خواهد شد تا کالاهای ممنوعه را به همراه نداشته باشند.

وی در خصوص بی نظمی رخ داده در مرزهای منتهی به کشور عراق گفت: تاکنون نظم حاکم در مرزها خوب ارزیابی شده اما وقتی 200 هزار نفر با توجه به محدوده‌ی جغرافیایی کم در مرز مهران جهت رسیدن هرچه زودتر به راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی تلاش می کند این نظمی ها مشاهده می شود .

فرمانده مرزبانی ناجا بیان کرد: نیروهای مرزبانی عراق همکاری خوبی با مرزبانی ایران جهت فراهم کردن بستری مناسب برای تردد زائران ایرانی داشته است.



ازدحام جمعیت درمرزهای مهران، چذابه و شلمچه

خبرگزاری ایرنا: جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: خروج زائران اربعین حسینی از مرزهای مهران، چذابه و شلمچه با توجه به ازدحام بیش از حد جمعیت در این مرزها و آغاز بازگشت زائران از عتبات عالیات، امکان پذیرنیست.

 سردار اسکندر مومنی روز دوشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: موج بازگشت زائرانی که طی روزهای گذشته به عراق عزیمت کرده اند آغاز شده و هم اکنون با ترافیک شدید بویژه در مرز بین المللی مهران برای بازگشت به کشور روبرو هستیم.

وی افزود: امکان خروج زائران با توجه به شرایط ایجاد شده اکنون میسر نیست لذا از همه کسانی که در مسیر مرزهای کشور هستند و یا در پایانه های مهران، شلمچه و چذابه منتظر خروج از کشور هستند می خواهیم به شهرهای مبدا حرکت خود باز گردند چرا که اجازه خروج از کشور به آنان داده نخواهد شد.

جانشین فرمانده ناجا یادآور شد: بدون شک حضور در مرزها باعث معطلی و بروز مشکلاتی برای آنان خواهد شد بنابراین از تمامی کسانی که پیگیر اخبار اربعین هستند می خواهیم از حضور در مرزها به ویژه مرز مهران که با ازدحام کم سابقه زائران روبروست، اجتناب کنند.

به گزارش برخی منابع مردمی از صبح امروز پلیس راه در ورودی های استان ایلام در استان کرمانشاه و حتی همدان از آمدن خودروهای عمومی حامل زائران به سوی مهران ممانعت می کند.

شهر 15 هزار نفری مهران در این روزها پذیرای بیش از 100 هزار نفر جمعیت زائر است که می خواهند برای شرکت در آیین اربعین به کربلای معلی سفر کنند.

با نزدیک شدن به اربعین حسینی بر حجم زائرانی که خواستار حضور در آیین های اربعین هستند لحظه به لحظه بیشتر می شود بطوری که تنها در مرز مهران تاکنون حدود 800 هزار نفر عازم عتبات عالیات شده اند و تعداد بسیاری نیز در پایانه مرزی منتظر اجازه خروج از کشور هستند.



آغاز موج بازگشت زائران حسینی از پنج‌شنبه/آماده باش کامل ناجا

خبرگزاری ایسنا: جانشین فرمانده یگان ویژه ناجا اعلام کرد که پیک بازگشت زائران حسینی از مرزهای کشور از حدود یک روز بعد از اربعین آغاز خواهد شد.

سردار حبیب الله جان نثاری درباره وضعیت پایانه‌های مرزی خاطر نشان کرد: همانطور که بارها گفته شده قرارگاه عملیاتی ظفر ناجا در پایانه‌های مرزی مستقر بوده و اقدام به تامین امنیت زائران، روان سازی ترافیک و خدمت رسانی به آنان کرده است.

وی درباره اینکه در حال حاضر وضعیت مرز چگونه است و پیش بینی از وضعیت تردد چیست؟ خاطر نشان کرد: بر اساس پیش بینی‌های ما روند خروج زائران از کشور تا امروز و نهایتا ساعات نخست روز سه شنبه می‌بایست ادامه پیدا می‌کرد چرا که کسانی که قصد پیوستن به خیل عظیم راهپیمایان اربعین را دارند می بایست همین مدت از کشور خارج شوند.

جان نثاری درباره اینکه پیش بینی خروج چه تعداد زائر حسینی از کشور می‌شود؟ خاطر نشان کرد: علاوه بر اینکه عده‌ای از مسیرهای هوایی و دریایی خارج شده‌اند پیش بینی ما این است که حدود یک میلیون و 800 هزار زائر از کشور خارج شوند.

جانشین فرمانده یگان ویژه ناجا درباره زمان برگشت زائران از کشور عراق خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اربعین در کشور عراق روز پنج شنبه خواهد بود ما پیش بینی می‌کنیم که پیک برگشت از عتبات نیز یک روز بعد از اربعین باشد و از عصر چهارشنبه و جمعه شاهد افزایش بازگشت به سمت کشور باشیم.

جان نثاری با بیان اینکه یگان ویژه تا زمان بازگشت آخرین زائران در مرزها مستقر بوده خاطر نشان کرد: فعالیت قرارگاه ظفر نیز به همین ترتیب ادامه خواهد داشت و ما سه وظیفه اصلی خود که تامین امنیت،‌ روان سازی ترافیک و خدمت رسانی به زائران است را انجام خواهیم داد.

وی از مردم خواست که همکاری‌های لازم را با پلیس و نیروهای حاضر در مرز داشته باشند.


ویدیو مرتبط :
روند تردد و بازگشت زائران از مرز خسروی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفیر ایران در بغداد: زائران ایرانی بدون ویزا به عراق سفر نکنند



اخبار,اخبار اجتماعی,حسن دانایی‌فر

سفیر ایران در عراق اعلام کرد: برخلاف سال گذشته که زائران ایرانی می‌توانستند با کارت ملی نیز به عتبات عالیات سفر کنند امسال این قانون برداشته شده و صرفا از طریق اخذ ویزا زائران می‌توانند به عراق سفر کنند.

حسن دانایی‌فر،  با اشاره به تمایل قابل توجه دوستداران اهل بیت برای سفر به عتبات عالیات در ایام عرفه و نیز دهه اول محرم و اربعین حسینی درباره شرایط و ضوابط سفر به کشور عراق در سال جاری اظهار کرد: هیچ زائری بدون ویزا نمی‌تواند براساس مقررات جدیدی که دولت عراق وضع کرده است وارد این کشور شود. چنان‌چه هر فردی بدون دریافت ویزا وارد این کشور شود و از سوی مقامات امنیتی این کشور دستگیر شود مجازات 6 سال زندان دارد.

دانایی فر تاکید کرد: برای ایام محرم و نیز اربعین حسینی اجازه ورود به زائران بدون دریافت ویزا داده نشده است.

وی در پاسخ به اینکه سال گذشته شرایطی فراهم شد تا ایرانی‌ها با ارائه کارت ملی به عراق وارد شوند تاکید کرد: این مقررات برای سال گذشته بوده است و امسال این اجازه دیگر وجود ندارد و صرفا از طریق اخذ ویزا زائران ایرانی می‌توانند در ایام پیش رو به عتبات عالیات سفر کنند.

سفیر ایران در عراق افزود: همان طور که اعلام شد نه عراق اجازه ورود بدون ویزا به زائران را می دهد و نه ایران اجازه خروج زائران بدون ویزا را از کشور می‌دهد بنابراین از مردم عزیز کشورمان به طور جدی می‌خواهیم که از طریق قانونی برای سفر به عتبات عالیات اقدام کنند.

دانایی فر همچنین درخصوص آخرین تصمیمات برای برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم و اربعین حسینی گفت: چند ماهی است که جلساتی به طور مستمر برای آمادگی و هماهنگی کارها در میان مسئولان ایرانی مستقر در عراق و نیز برای هماهنگی مسایل با مقامات عراقی برگزار می‌شود و روز شنبه نیز جلسه‌ای در همین چارچوب با حضور تمامی مسئولان مربوطه ایرانی در امور عتبات عالیات برگزار شد که چند ساعت به طول انجامید. در این جلسه بررسی‌ها و تقسیم کار و سازمان‌دهی و آمادگی برای برگزاری اربعین حسینی به شکلی که با مشکلات کمتری روبرو باشد انجام شد.

اجتماعی - ایسنا