اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«ترامپ» شبیه «هیتلر» است


«ویسنته فوکس»، رئیس جمهور سابق مکزیک در واکنش به اظهارات نژاد پرستانه «ترامپ»، او را به «هیتلر» تشبیه کرد.

خبرگزاری مهر: «ویسنته فوکس»، رئیس جمهور سابق مکزیک در واکنش به اظهارات نژاد پرستانه «ترامپ»، او را به «هیتلر» تشبیه کرد.

به گزارش دیلی صباح، «ویسنته فوکس»، رئیس جمهور سابق مکزیک، روز جمعه در اظهار نظری جالب درباره «دونالد ترامپ»، نامزد پیشروی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: او مرا یاد هیتلر می اندازد.

وی که با شبکه تلویزیونی «سی ان ان» به مصاحبه می پرداخت، گفت: «ترامپ» به همه حمله می کند. از مکزیکی ها و مهاجران گرفته تا پاپ و چینی ها.

گفتنی است «ترامپ» پیش از این گفته بود در مرز آمریکا و مکزیک دیواری برای جلوگیری از ورود مکزیکی ها به آمریکا خواهد کشید.

پس از این سخنرانی بسیاری از مقامات مکزیک شامل روسای جمهور سابق این کشور با انتقاد شدید از این سخنان «ترامپ»، حملات لفظی متعددی نسبت به او انجام دادند.

«ترامپ» سپس در واکنش جدید به مقامات مکزیک گفت: به خاطر اعتراض روسای جمهور سابق مکزیک این دیوار را ۱۰ متر بلند تر خواهم ساخت!


ویدیو مرتبط :
مقایسه‌ی نژادپرستی ترامپ با سبک هیتلر: یک بررسی ارزشمند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سلاح‌های فرانسوی، به نام لبنان، در دست عربستان!/ شباهت‌های ترامپ با هیتلر



 کیوسک بین المللی

دیدگاه دبیرکل ناتو درباره وضعیت آتش بس در سوریه، نقش نیروهای ائتلاف آمریکایی در عملیات آزادسازی موصل، اظهارات جدید وزیر خارجه ترکیه درباره سوریه و عراق، ادامه حواشی اقدام عربستان در قطع کمک به ارتش لبنان، مقایسه دونالد ترامپ و هیلتر و وضعیت تبادلات مالی ایران با بانک های جهانی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی است.

به گزارش «تابناک»، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی، به موضوعات مربوط به عراق و سوریه اختصاص دارد. در رابطه با سوریه، شبکه خبری «العربیه» گفت و گویی را دبیرکل ناتو انجام داده که وی در آن بر امیدواری خود نسبت به تداوم آتش بس در سوریه تأکید کرده است. ینس استولتنبرگ گفته آتش بس طولانی مدت، زمینه را برای ادامه مذاکرات واقعی جهت دوره گذار سیاسی در سوریه فراهم می‌کند. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که درباره اوضاع لیبی و در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است ناتو در جنگ علیه داعش در لیبی شرکت کند، گفت: «تمرکز ناتو در شرایط کنونی درباره لیبی این است که از همه تلاش‌های روند مذاکره حمایت کنیم و در ‌‌نهایت آتش بس برقرار و دولت وحدت ملی بر اساس توافق ملی تشکیل شود».

*****

در همین حال، یک مقام آمریکایی از آغاز عملیات آزادسازی موصل در عراق و نقش ائتلاف آمریکایی در این جریان سخن گفته است. بر اساس گزارش شبکه خبری «المیادین»، برایت مک کورک، فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا به عراق، از آغاز آزاد سازی شهر موصل از سیطره گروه تروریستی داعش خبر داده و اعلام کرده: «ائتلاف بین المللی آمریکا رایزنی‌ها و هماهنگی‌هایی با نیروهای پیشمرگه و دیگر نیرو‌ها برای آمادگی بهتر برای این عملیات دارد». وی در عین حال تأکید کرده: «نیروهای ترکیه در داخل نیروهای ائتلاف بین المللی قرار ندارند و به همین دلیل،بدون موافقت دولت عراق نمی‌توانند در نبرد آزادسازی موصل مشارکت داشته باشند». این مقام آمریکایی همچنین گفته: «عملیات آزادسازی موصل آغاز شده است و با بخش‌های مختلف عراقی و نیروهای امنیتی این کشور همکاری داریم. عملیات آزادسازی موصل پیچیده بوده و آمادگی نیرو‌ها در این زمینه خوب است».

*****

موضع گیری جدید وزیر خارجه ترکیه در قبال سوریه و عراق، موضوع دیگری است که در این عرصه قابل توجه است. بر اساس گزارش خبرگزاری «آناتولی»، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنان خود درنشست بودجه ۲۰۱۶ این وزارتخانه در پارلمان، اظهار داشت: «ازتمامیت ارضی واستقلال سوریه وعراق حمایت کرده وخواستار ثبات دراین کشور‌ها هستیم». وی همچنین مدعی شده: ««ترکیه در این روند به تمام وظایف خود عمل کرده وهیچ وقت طرفدار خشونت ودرگیری نبوده است. ازه‌مان اول، نظرات خود درارتباط با توقف درگیری‌های سوریه بیان کرده وهیچ تناقضی بین بیانات پنج سال گذشته وامروزمان وجود ندارد، متاسفانه برخی از پیش بینی‌هایمان امروز تحقق یافته است». وی با بیان اینکه استراتژی‌ ترکیه از آغاز بحران سوریه مشخص بود، تصریح کرد: «باید با گروه‌های تروریستی موجود درعراق وسوریه مبارزه کنیم. داعش والنصره باید نابود شوند».

*****

در میان دیگر موضوعات، ادامه بحران آفرینی عربستان سعودی در لبنان و متن و حواشی این موضوع، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. در این راستا، روزنامه «نشنال» امارات خبر داده سلاح هایی که قرار بود از سوی عربستان سعودی در اختیار ارتش لبنان قرار گیرد، به نیروهای ارتش عربستان تحویل داده می شود. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان مدعی شد سلاح‌هایی که عربستان از فرانسه برای ارتش لبنان سفارش داده بود، تحویل ارتش عربستان خواهد شد. عربستان سعودی، همراهی لبنان با ایران و عدم همراهی با عربستان را دلیل قطع کمک ها به ارتش لبنان اعلام کرده است. وزیر خارجه عربستان در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر با تکرار ادعاهای خود علیه سوریه گفت: بشار اسد باید در مرحله اول دوره انتقالی، قدرت را ترک کند.

*****

اما از میان اخبار، گزارش ها و تحلیل های مربوط به انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در آمریکا، مطلبی که روزنامه «هافینگتون پست» درباره دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان منتشر کرده، بیش از بقیه قابل توجه است. این روزنامه، اقدام دونالد ترامپ در مجبور کردن حاضران در یک تجمع انتخاباتی به ادای سوگند وفاداری به او را نشانه آشکار‌تر شدن شباهت این نامزد ریاست جمهوری آمریکا با آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی دانست. صعود دونالد ترامپ به مکان اول فهرست نامزدهای جمهوری خواه، به طور فزاینده‌ای با صعود آدولف هیتلر مقایسه می‌شود؛ زیرا هر دوی آن‌ها از لفاظی نژادپرستانه استفاده کرده و گروه های خاصی از اقلیت‌ها را مقصر مشکلات کشورشان قلمداد کرده‌اند. این شباهت زمانی بیشتر شد که نامزد پیشتاز حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز شنبه در یک گردهمایی انتخاباتی در اورلاندو ایالت فلوریدا از حاضران خواست که دست راست خود را بالا ببرند و سوگند یاد کنند که حتماً به ترامپ رای خواهند داد.

*****

در نهایت، در مطلبی درباره ایران، خبرگزاری «رویترز» به وضعیت تبادلات مالی ایران با بانک های جهانی در دوره پسابرجام پرداخته است. این خبرگزاری با اشاره به بی‌میلی موسسات مالی خارجی نسبت به از سرگیری روابط با ایران، این مسئله را «سردردی سیاسی» برای دولت حسن روحانی توصیف کرده است. رویترز با اشاره به خروج نام بانک‌های ایرانی از فهرست بانک‌های تحریمی سامانه تبادلات بین بانکی موسوم به «سوئیفت»، نوشت است: «به عنوان بخشی از کاهش تحریم‌ها، ماه گذشته اغلب بانک‌های ایران بار دیگر به شبکه پرداخت بین‌المللی سوئیفت متصل شدند، که این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تراکنش‌های برون مرزی با بانک‌های خارجی را از سر بگیرند. با این حال، به دلیل نگرانی‌های حقوقی موسسات خارجی، فعالیت واقعی، همچنان بسیار محدود مانده است.»

 

 اخبار بین الملل  -  تابناک