اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ترافیک مجامع در پایان هفته تالار شیشه ای


روز چهارشنبه تعداد قابل توجهی از شرکت‌های بازار سهام مجامع عمومی سالانه خود را برگزار کردند. موضوع اصلی مجامع این شرکت ها تصویب صورت‌های مالی و همچنین تصمیم‌گیری درخصوص تقسیم سود بود.

روزنامه دنیای اقتصاد: روز چهارشنبه تعداد قابل توجهی از شرکت‌های بازار سهام مجامع عمومی سالانه خود را برگزار کردند. موضوع اصلی مجامع این شرکت ها تصویب صورت‌های مالی و همچنین تصمیم‌گیری درخصوص تقسیم سود بود.

در شرایطی که سال گذشته سال سختی برای اقتصاد داخلی و همچنین اقتصاد جهانی بود، اظهار نظر مدیران در این خصوص و برآورد آنها از وضعیت سودآوری سال آینده اهمیت ویژه‌ای برای سهامداران شرکت‌ها دارد. بر این اساس، «دنیای اقتصاد» به ارائه گزارش اجمالی از این مجامع پرداخته است. در مجامع برگزار شده دیروز، علاوه بر بررسی مشکلات شرکت‌ها به طرح‌ها و همچنین برخی از ابهامات موجود نیز پاسخ داده شد.

تقسیم سود 110 تومانی «کپشیر»


دیروز در مجمع عمومی سالانه شرکت پشم و شیشه ایران ، 110 ریال از سود محقق شده در سال مالی 94 تقسیم شد. محصولات این شرکت پشم شیشه و همچنین ایزوگام است .فروش این محصولات نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه بوده است. کاهش مقدار فروش نسبت به سال گذشته ناشی از رکود در بازار ساخت و ساز اعلام شد. فروش صادراتی این شرکت نیز با توجه به کاهش تقاضای بازارهای هدف با مشکل مواجه شده است. ظرفیت اسمی تولید پشم شیشه این شرکت معادل 9 هزار تن است که 8هزار و 850 تن پشم شیشه در سال گذشته تولید شده است. 7 هزار و 500 تن از این محصول در سال گذشته به فروش رسیده است.

 با توجه به مشکلاتی که مکان کنونی این شرکت برای تولید محصولات ایجاد کرده است ، این شرکت ملزم است که محل کارخانه خود را انتقال دهد (این شرکت در منطقه‌ای مسکونی در شهر شیراز فعالیت دارد). بر این اساس، افزایش مقدار انبار محصولات به منظور تامین نیاز کشور در زمان بسته بودن کارخانه به منظور جابه‌جایی محل کارخانه عنوان شد. این شرکت حدود 70 درصد از پشم شیشه کشور را تولید می‌کند.

سرانجام تقسیم سود «وخارزم»


شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی از شرکت‌هایی است که توقف طولانی مدت آن، نگرانی‌های زیادی را برای سهامداران ایجاد کرده بود. «وخارزم» از اواخر مهر سال گذشته تا اوایل اردیبهشت به دلیل مشکلاتی که در زمینه خرید نیروگاه برق منتظر قائم ایجاد شده، متوقف بود.

این نیروگاه به مبلغ 2900 میلیارد تومان از بانک صادرات با 1600 میلیارد تومان نقد و مابقی اقساط خریداری شده است. نحوه انعکاس این دارایی در صورت‌های مالی مانع از اجازه معاملات سهام در «وخارزم» بود. با اصلاح محاسبه این دارایی در صورت‌ مالی ،مجوز بازگشایی این نماد صادر شد. سرمایه‌گذاری در شرکت صدر جهان (فعال در زمینه معادن فلزات گرانبها) از دیگر مباحث مطرح در این مجمع بود.در مجمع عمومی سالانه این شرکت برای سال مالی منتهی به 31 تیر 94 ، به ازای هر سهم 125 ریال سود تقسیم شد.

برداشت از سود انباشته در «وامید»

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری امید در مجمع عمومی سالانه برای سال مالی منتهی به دی 94 به ضعف اقتصاد جهانی و همچنین احتمال ادامه این موضوع اشاره کرد. سود این شرکت با توجه به رکود موجود در اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی و به خصوص افت شدید قیمت سنگ آهن با کاهش 29 درصدی مواجه بوده است. بخش زیادی از این جلسه بر بررسی طرح‌های توسعه در شرکت‌های سنگ‌آهنی و مشکلاتی که این صنعت در سال گذشته با آن مواجه شد،متمرکز بود.

رشد اخیر قیمت سنگ آهن و همچنین شمش فولاد در بازار داخل که به رغم افت‌های محسوس گذشته، امیدواری به بهبود سودآوری شرکت‌های سنگ آهنی را به وجود آورده است. طرح‌های توسعه چادرملو در زمینه تولید فولاد و همچنین طرح‌های افزایش تولید گل گهر و درصد پیشرفت آنها از موارد اشاره شده در این مجمع بود. در این جلسه در حالی که سود اعلامی هر سهم این شرکت در سال مالی گذشته معادل 363 ریال بود، بیش از 543 ریال سود میان سهامداران تقسیم شد.

تقسیم سود 50 ریالی دوده صنعتی

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت دوده صنعتی پارس تقسیم 50 ریال سود به ازای هر سهم سال 94 را تصویب کرد. مدیرعامل دوده صنعتی پارس در این مجمع گفت: این شرکت با تولید 19 هزار و 43 تن محصول در سال 94 توانست رتبه دوم را در میان چهار شرکت فعال در این زمینه کسب کند. به گفته وی در سال 94 حدود دو هزار تن محصول دوده در گریدهای مورد مصرف صنعت لاستیک از کشورهای چین و هند وارد کشور شده که اغلب مشابه تولید داخل بوده است.

مدیرعامل دوده صنعتی در ادامه کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، عدم تناسب عرضه و تقاضای دوده و رقابت شدید تولیدکنندگان داخلی، عدم توازن قیمت تمام شده مواد اولیه با نرخ فروش محصول در بازار، افزایش بهای حامل‌های انرژی و پایین بودن تعرفه واردات دوده به رغم تولید مازاد داخلی را از جمله چالش‌های اساسی شرکت دانست. دولتی زاده از افزایش 6 درصدی مقدار فروش شرکت و کاهش سطح موجودی‌های انبار در سال 94 خبر داد و گفت: افزایش تولید و فروش محصولات در بازارهای داخلی و خارجی در دستور کار شرکت برای سال 95 قرار دارد. وی همچنین از تولید محصول جدید P-Type برای رفع نیازهای برخی شرکت‌های قطعه‌سازی حساس خبر داد.

طرح BZS، کالسیمین را از زیان خارج می‌کند

مدیرعامل شرکت کالسیمین در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت از بهره‌برداری طرح BZS در نیمه نخست امسال خبر داد. کشانی گفت: با توجه به میزان خاک موجود و باطله‌هایی که جایگزین می‌شوند این پروژه می‌تواند وضعیت موفقیت‌آمیزی را برای شرکت رقم بزند. وی افزود: با بررسی‌های به عمل آمده برگشت سرمایه این پروژه در سال آینده خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: این پروژه اولین پروژه استحصال روی از پسماندها است که با راه‌اندازی آن در سال‌جاری، شاهد استفاده خوراک معدنی و مرتفع کردن 30 درصد نیاز خاک کارخانه خواهیم بود. کشانی خاطرنشان کرد: این طرح می‌تواند کالسیمین را از ورود به ورطه زیان نجات دهد. وی به دلایل کاهش EPS در مجمع اشاره کرد و گفت: از جمله عوامل کاهش پیش‌بینی درآمد هر سهم امسال، کاهش شدید نرخ‌های LME است. این جلسه به ریاست دکتر سعد محمدی مدیرعامل گروه توسعه معادن روی ایران برگزار و تقسیم مبلغ 6 ریال سود به ازای هر سهم تصویب شد.

تقسیم 170 ریال سود «غمینو»

در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنایع غذایی مینو شرق پس از تصویب صورت‌های مالی از سوی سهامداران، تقسیم مبلغ 170 ریال سود به ازای هر سهم به تایید حاضران رسید. در ابتدای این جلسه لطفیان، مدیرعامل شرکت، به قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره برای سال مالی 94 پرداخت و به سوالات اکثر سهامداران پاسخ گفت. اکبر لطفیان به فعالیت‌های شرکت طی سال گذشته اشاره و اظهار کرد: با هدف افزایش راندمان در برخی از محصولات، تغییر نوع بسته بندی، کاهش هزینه‌های تولید و جایگزینی دستگاه‌های جدید به جای دستگاه‌های فرسوده که بهره‌وری کافی نداشتند انجام شد. وی در ادامه به برنامه‌ریزی شرکت برای تولید محصولات سودمند با هدف تامین سلامتی جامعه مصرف‌کننده اشاره کرد و گفت: در این راستا مراحل اخذ مجوزهای تولید بیسکویت سبوس‌دار فاقد پروتئین حیوانی از وزارت بهداشت گرفته شده است.

لطفیان اظهار کرد: تولید محصولات این شرکت طی سال مالی 94 نسبت به سال 93 از رشد خوبی برخوردار بوده است. همچنین به منظور افزایش قابلیت‌های خط و کاهش زمان تبدیل تولید از کاتری به مولدینگ و بالعکس، تجهیزات تولید بیسکویت را به روش مولدینگ و اعمال تغییرات اساسی روی خط تولید قرار دادیم.

وی به استراتژی‌های شرکت برای سال 95 اشاره کرد و گفت: مدیریت قیمت بهای تمام شده، کاهش هزینه به‌عنوان موثرترین عامل برتری در بازار رقابت و دستیابی به اهداف سازمانی از استراتژی‌های شرکت برای سال 95 است. همچنین خلاقیت و نوآوری در فعالیت‌ها، توسعه محصولات جدید و ارائه آن به مصرف‌کننده در تمام نقاط کشور از دیگر اهداف و استراتژی‌های صنایع غذایی مینوشرق است. لطفیان ادامه داد: اصلاح ساختار مالی از طریق افزایش سرمایه و عدم اخذ تسهیلات از سیستم بانکی و آموزش نیروی انسانی به منظور افزایش بهره‌وری از دیگر استراتژی‌های شرکت است. وی ادامه داد: بنا داریم امسال محصولات جدیدی را که در بازار مصرف وجود ندارد وارد کرده و به بازارهای جدید صادراتی ورود پیدا کنیم. در همین زمینه یک تیم بازاریابی و مطالعه بازار را در شرکت برای این امر تشکیل داده که تا به امروز با دو کشور وارد مذاکره شده‌اند.

«سیلام» در مجمع 230 ریال سود تقسیم کرد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان ایلام با حضور صاحبان 99/ 98 درصد سهام تشکیل شد. در این مجمع تقسیم مبلغ 230 ریال سود به ازای هر سهم به تایید سهامداران رسید. در ابتدای این جلسه مدیرعامل شرکت به قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره برای سال مالی 94 پرداخت و گفت: سیمان ایلام برای رسیدن به جایگاه برتر در صنعت سیمان، از تمامی منابع و امکانات خود نهایت استفاده را کرده و با تکیه بر کارکنان توانمند شرکت اقدام به تدوین برنامه‌های مناسب جهت ارتقای بهره‌وری، کیفیت محصولات تولیدی، ارتقای سطح رضایت مندی تمامی ذینفعان و کاهش هزینه‌های تولید برای بهبود مستمر عملکرد شرکت کرده است.

 مجتبی فرونچی با اعلام اینکه طی سال جاری تقاضای داخلی سیمان از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار نبوده است، افزود: در حال حاضر تقاضا در بازار مصرف عراق نیز به علت مشکلات داخلی کاهش چشمگیری داشته که به همین علت ورود به بازارهای صادراتی جدید در دستور کار شرکت قرار داده شده است. وی اظهار کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در شرکت‌های صنایع سیمان گیلان سبز، سیمان نهاوند و سیمان هکمتان، سیمان ایلام سرمایه‌گذاری جدیدی را در دستور کار نداشته و فقط در افزایش سرمایه‌های احتمالی شرکت‌های مزبور پس از بررسی و تایید هیات مدیره مشارکت خواهد کرد.

پیش‌بینی روشن از آینده آهن و فولاد ارفع


به‌رغم اینکه فولاد ارفع سال خوبی را به دلیل رکود بازار سپری نکرد، اما پیش‌بینی‌ها نسبت به آینده روشن است. مدیر عامل شرکت آهن و فولاد ارفع با بیان مطلب فوق افزود: با بهبود شرایط بازار فولاد و سهام در سال جاری ارزش سهام شرکت در اردیبهشت نسبت به فروردین ماه 80 درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه وضعیت مثبت در بازار فولاد و اندک شدن دامنه نوسان قیمت‌ها، شرکت در سال جاری به سودآوری برسد.

 علیرضا خیاط با اشاره به وقایع مجمع روز گذشته تصریح کرد: عملکرد شرکت به لحاظ عملیاتی در سال گذشته مثبت بود، اما عملکرد مسائل مالی و استهلاک و اقساط و همچنین رکود بازار داخلی فولاد و افت قیمت‌ها در بازار جهانی باعث شد تا با زیان مواجه شویم. وی ادامه داد: خوشبختانه امسال شرایط نسبت به سال قبل بهتر شده و در حال حاضر با ظرفیت کامل فعالیت کرده و برای تامین مواد اولیه نیز مشکلی نداریم.

تقسیم سود در دیگر مجامع

در گروه پتروشیمی نیز «خراسان» در روز گذشته مجمع سالانه برگزار کرد. این مجمع با سود 150 تومانی به ازای هر سهم به کار خود پایان داد. این شرکت در سال مالی گذشته موفق به تحقق 1495 ریال سود به ازای هر سهم شده بود. در گروه رادیویی نیز با تقسیم 45 تومانی به ازای هر سهم «اخابر» موافقت شد. به این ترتیب، اردیبهشت با تراکم مجامع به پایان رسید. در این میان، انتظار برای برگزاری مجامع سایر گروه‌های بورسی که بعضا اهمیت نسبتا بیشتری را در شرایط کنونی دارند، ادامه دارد.


ویدیو مرتبط :
تالار پذیرایی قلب شیشه ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نتایج آزمون استخدامی فرهنگیان تا پایان هفته



 

نتایج آزمون استخدامی فرهنگیان تا پایان هفته

 

نتایج آزمون استخدامی فرهنگیان تا پایان هفته اعلام می شود

مدیر كل روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش از اعلام نتایج مرحله اول آزمون استخدامی فرهنگیان تا پایان این هفته خبر داد.

علی فرهادی در گفت وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، گفت: نمره داوطلبان مشخص شده و در حال توزیع استانی است و نتایج مرحله اول این آزمون تا پایان هفته جاری اعلام می شود.

گفتنی است در بزرگترن آزمون وزارت آموزش و پرورش كه در خرداد ماه برگزار شد، بیش از ۶۰۰ هزار نفر شركت داشتند كه در مرحله اول این آزمون اسامی ۱۲۰ هزار نفر معادل سه برابر ظرفیت مورد نیاز كه حد نصاب نمره را كسب كرده اند اعلام و به مرحله دوم كه گزینش تخصصی است معرفی می شوند.

داوطلبان پذیرفته شده پس از طی مراحل قانونی و گذراندن دوره های آموزشی بدوخدمت به استخدام آموزش و پرورش درمی آیند.

حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش پیش از این اعلام كرده بود كه در رشته های گوناگون این آزمون تعداد افراد شركت كننده به گونه ایست كه به ازای هر ۱۷ نفر یك نفر می تواند وارد آموزش و پرورش شود..../تحلیل:ایسنا