اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تذکر لاریجانی به وزیر امور خارجه انگلیس


رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد: رفتار دولت انگلیس در زمینه دخالت‌های گاه و بیگاه در امور داخلی ایران در گذشته باید تغییر جهت پیدا کند و مردم ایران نباید احساس کنند که رویکرد بریتانیا نسبت به آن‌ها غیر دوستانه و مبهم است.

خبرگزاری خانه ملت: فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه ملاقات‌های خود با مقامات عالی رتبه کشورمان عصر روز گذشته با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار ابتدا وزیر خارجه انگلیس با تشریح اهداف سفر خود به تهران،‌ بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران را به منزله گام جدیدی در گشوده شدن افق تازه‌ای در روابط و همکاری های دو کشور توصیف کرد و گفت: پس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5، زمینه‌های جدیدی برای ارتقاء سطح مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی پدیدار شده و دولت انگلیس تمایل دارد روابط خود در زمینه‌های مورد علاقه طرفین را گسترش دهد.

فلیپ هاموند افزود:‌ جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی هسته‌ای خود گام‌های مناسبی برداشت و استنباط عمومی در جهان این است که تهران قصد دارد در جهت منافع مردم کشورش به بهبود و ارتقاء مناسبات حق با کشور های جهان در آینده بیندیشد.

وی همچنین گفت:‌ ما امیدواریم جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود بر اساس توافق وین احترام بگذارد و ما نیز به تعهدات خودمان در این زمینه عمل خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس با اذعان به وجوه پیشینه ذهنی منفی در بین مردم ایران در خصوص سیاست‌های کشورش در گذشته نیز گفت: نباید در گذشته متوقف ماند و در جهت منافع ملی باید رو به جلو حرکت کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های پارلمانی برای تسهیل گسترش مناسبات و همکاریهای دو کشور به ویژه در زمینه مقابله با تروریسم تکفیری داعش و قاچاق مواد مخدر خواستار انجام گفت‌وگوهای بیشتر بین نمایندگان مجالس دو کشور شد.

وزیر خارجه انگلیس همکاری ایران با قدرت‌های جهانی در زمینه برقراری ثبات و آرامش در منطقه پرآشوب خاورمیانه را حایز کمال اهمیت دانست و افزود:‌ ثبات و آرامش منطقه خاورمیانه محور آرامش و صلح جهانی است.

در ادامه این دیدار علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی توضیحات وزیر خارجه انگلیس درباره تغییر رویکرد دولت انگلیس در تلاش برای گشودن افق جدیدی در روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد، رویکرد جدید بریتانیا بر پایه اقدام و منافع متقابل در جهت زدوده شدن ذهنیت منفی مردم ایران نسبت به سیاستهای گذشته این کشور تحقق یابد.

وی در همین راستا گفت:‌ رفتار دولت انگلیس در زمینه دخالت‌های گاه و بیگاه در امور داخلی ایران در گذشته باید تغییر جهت پیدا کند و مردم ایران نباید احساس کنند که رویکرد بریتانیا نسبت به آن‌ها غیر دوستانه و مبهم است.

دکتر لاریجانی با انتقاد از برخی کشورهای غربی در اتخاذ سیاست یک بام و دو هوا در زمینه موضوعات مهم همچون مقابله با تروریسم،‌ قاچاق مواد مخدر، حقوق بشر و اشغال خارجی نیز افزود: برخورد با مقوله تروریسم نباید تاکتیکی و صوری باشد و کسانی که تروریستم تکفیری را به وجود آوردند و تسلیح و حمایت نمودند باید پاسخگوی سیاست‌های اشتباه خود باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توافق هسته‌ای اخیر ایران با 1+5 ادامه داد: در خصوص این توافق کمیته ویژه‌ای تشکیل شده که کار بررسی‌آن را بر عهده دارد و کمیسیونهای تخصصی مجلس نیز در حال بررسی جداگانه موضوع هستند و باید منتظر بود تا نتایج بررسی‌ها مشخص شود.


ویدیو مرتبط :
پیام تبریک نوروزِ وزیر امور خارجه انگلیس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقتی دیدار با وزیر امور خارجه انگلیس دردسر ساز می شود



صالحی  , وزیر امور خارجه انگلیس

 

اجلاس کابل و دیدار با وزیر  امور خارجه انگلیس برای صالحی دردسر ساز شده است و حالا وی باید برای پاسخ گویی در خصوص این دیدار، در صحن علنی مجلس حاضر شود و توضیحات خود را به نمایندگان ارائه کند چرا که این اقدام  صالحی در حالی صورت گرفته که مواضع انگلیس در طول سال ها در خصوص ایران خصمانه بوده است.

تنش ها بین ایران و انگلیس  همواره وجود داشته است  هر چند بعد از انقلاب اسلامی در ایران تقریبا در حدود 8 سال بریتانیا سفارت خود در ایران را بسته نگه داشت، اما پس از آن روابط به سمت بهبودی رفت تا جایی که در سال 78 برای نخستین بار انگلستان برای ایران سفیر تعیین کرد و در سال 80 نیز جک استراو به ایران سفر کرد تا نخستین وزیر خارجه انگلیسی باشد که به ایران پس از انقلاب سفر کرده است.

اما روابط دو کشور هنوز گرم نشده، سرد شد. مواضع دولت انگلستان در قبال فعالیت هسته ای ایران، سبب شد که در سال 83 عده ای از دانشجویان در مقابل سفارت این کشور تجمع کنند.

در همان سال، 8 سرباز انگلیسی به جرم ورود غیرقانونی به آب های ایران دستگیر می شوند. اقدامی که چند سال پس از آن و در دولت نهم هم تکرار می شود و اینبار 15 دریانورد انگلیسی دستگیر می شوند.

تقریبا از این مقطع روابط سیر نزولی پیدا می کند. اما اقدامات خصمانه انگلیسیی ها همچنان ادامه در می شود و انگلیس به دنبال انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های مالی را علیه بانک‌های ایرانی شامل بانک مرکزی اعمال می کند تا مجلس ایران به اخراج سفیر انگلیس از تهران رای دهد و  روابط تجاری و اقتصادی با انگلیس نیز تضعیف شود.

بعد از آن ماجرای باغ قلهک  و دانشجویان خشمگین از استعمار این  میراث فرهنگی-تاریخی کشور رخ می دهد و با شکایت شهردار تهران از سفارت انگلیس به خاطر اشغال این باغ، تنش هابین ایران و انگلیس بالا می گیرد تا جایی که سفارت ایران در انگلستان تعطیل می شود  و کار به اخراج سفیر انگلیس و تعطیلی سفارت انگلیس در ایران می کشد.

با این وجود اما گفته شده صالحی در کابل از ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس درخواست دیدار کرده و همین امر باعث شده که نمایندگان مجلس نهم وی را به مجلس بخوانند تا با وجود این روابط تیره از دلیل کارش رو نمایی کند.

در هر حال سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر  احضار وزیر امور خارجه کشورمان به کمیسیون متبوعش برای ارائه توضیحات درباره دیدار اخیرش با وزیر خارجه انگلیس را تایید کرد.

سید حسین نقوی عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از احضار علی‌اکبر صالحی وزیر امورخارجه کشورمان به کمیسیون متبوعش برای توضیح درباره دیدار اخیرش با وزیر امور خارجه انگلیس در حاشیه نشست کابل خبر داد.

وی گفت: تاریخ روابط خارجی انگلیس با ایران مملو از خیانت‌هایی است که این کشور در حق ملت‌ ایران انجام داده، چه در دوران جنبش تنباکو، چه در دوران نهضت مشروطه که باعث انحراف این نهضت و اعدام شیخ فضل‌الله نوری شد و چه بعد از آن که با قرارداد 1919 به دنبال سلطه بر کل کشور ما بودند و سپس با حمایت از رضا خان.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه یادآور شد: در هر دوره تاریخی روابط ایران با انگلیس را که بررسی می‌کنیم، شاهد خیانت‌های این کشور به ملت ایران بودیم.

به گفته وی، ‌از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نیز، جزء سابقه خیانت و ظلم در حق ملت ما، چیز دیگری از انگلیس ندیدیم.

وی ادامه داد: در فتنه 88 نیز شاهد بودیم که انگلیس فعا‌‌ل‌ترین بازیگر خارجی در فتنه بود، سفارتخانه این کشور مدیریت فتنه 88 را در کشور ما انجام می‌داد، به همین دلیل مجلس شورای اسلامی کاهش روابط ایران با انگلیس از سطح سفیر به کاردار را تصویب کرد، حتی در طرحی که مطرح بود، در ابتدا قطع رابطه با انگلیس مطرح بود، ولی این موضوع تعدیل شده و به کاهش روابط تقلیل شد.

نقوی با بیان اینکه ما تاکنون چیزی جزء خیانت در حق ملت ایران از انگلیس شاهد نبودیم، تصریح کرد: ما از جزئیات نشستی که در حاشیه اجلاس افغانستان انجام شده، اطلاعی نداریم و به همین دلیل قطعاً کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این موضوع را با دعوت از علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه بررسی می‌کند روشن شود که به چه دلایلی این ملاقات انجام شده است.

این عضو هیئت رئیسه کمیسوین امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: باید دید متن مذاکرات چه بوده و چه مطالبی در این دیدار بیان شده است تا سپس بتوانیم راجع به آن صحبت کنیم.

سید حسین نقوی در خاتمه تأکید کرد که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی منتظر توضیحات صالحی درباره دیدارش با وزیر خارجه انگلیس است و قطعاً کمیسیون از صالحی دعوت می‌کند تا راجع به این موضوع توضیح دهد و مشخص شود این دیدار با چه هماهنگی‌هایی انجام شده و چه گفت‌وگوهایی در این ملاقات مطرح شده است تا به این ترتیب پای صالحی به  صحن علنی مجلس باز شود ..../شفاف