اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تذکر شورای نگهبان به کاندیداها و رسانه ها


کاندیداها توجه داشته باشند که مطابق قانون، اعلام نتیجه انتخابات با وزارت کشور است و هیچ مرجع و فردی حق ندارد تا زمان قانونی اعلام نتایج، برای پیروزی خود که اساساً هیچ کسی از آن خبر ندارد خود را از پیش برنده بداند و وعده برپایی جشن بدهد.

خبرگزاری فارس: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر برپایی زودهنگام جشن پیروزی در انتخابات، گفت: کاندیداها توجه داشته باشند که مطابق قانون، اعلام نتیجه انتخابات با وزارت کشور است و هیچ مرجع و فردی  حق ندارد تا زمان قانونی اعلام نتایج، برای پیروزی خود که اساساً هیچ کسی از آن خبر ندارد خود را از پیش برنده بداند و وعده برپایی جشن بدهد.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با تذکر جدی به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بر پرهیز از اعلام نتیجه حدسی و گمانه زنی و ادعای پیروزی پیش از موعد اعلام نتایج انتخابات افزود: این گونه اظهارات کاملاً فاقد اعتبار است و کاندیداها از آن بپرهیزند.

کدخدایی همچنین از رسانه‌ها خواست از گمانه زنی‌ در خصوص نتایج انتخابات بپرهیزند و اجازه دهند وزارت کشور در فضای آرام نتیجه انتخابات را اعلام کند.


ویدیو مرتبط :
اعلمی:شورای نگهبان یا شورای گیوتین برای آزادیخواهان!؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حیرت تاریخی انتخابات/ درخواست آیت الله حایری از رهبری برای تذکر به شورای نگهبان



انتخابات ریاست جمهوری92,رد صلاحیت,سعید جلیلی,شورای نگهبان

حیرت تاریخی انتخابات/روغن ریخته نذر جلیلی/ درخواست آیت الله حایری از رهبری برای تذکر به شورای نگهبان

امروز نتیجه احراز صلاحیت ها مشخص می شود. وزارت کشور دو روز فرصت دارد نتایج را اعلام کند. شاید اعلام نتایج در شکستن روزهای سرد انتخابات موثر باشد. طی روزهای گذشته فضای انتخابات در اوج حیرت و بهت بوده است.

ستادهای انتخاباتی بی رونق. کاندیداها بی میل به نشست های رسانه ای و دانشجوئی. رسانه ها بی خبر. سوال های تکراری خبرنگاران و پاسخ های بدون انگیزه کاندیداها. تحلیل ها تکراری. وعده های ائتلاف در حال گسست.

همه در انتظار نظر شورای نگهبان. چی کسی تائید می شود؟ هیچ کس اطمینان ندارد. بسیاری از کاندیداهایی که این روزها در معرض عدم احراز صلاحیت قرار گرفتند با سرو صدا و شور و هیجان به صحنه آمده بودند.

اما اخباری که از شورای نگهبان می رسید بوی دلهره داشت. چه کسانی می مانند؟ چه کسانی باید انصراف دهند؟ چه کسانی باید بالاجبار به نفع دیگری کنار بکشند؟ اما در این میان خبر ردصلاحیت هاشمی نیز بیشتر فضای رسانه ای را در سکوت برد. آمدن هاشمی بهت ایجاد کرد. رفتنش هم نیز. ردصلاحیت هاشمی هم ماجرای خودش را دارد. برخی معتقدند که برای دوری از خواب آشفته نباید کنار شتر خوابید.

این روزهای انتخابات تاریخی است. هیچ دوره ای از انتخابات روزهائی چنین سرد و بی رونق را بچشم ندیده است. همه در حیرت اند. انتخابات این دوره حماسه می شود؟ حماسه ساز چه کسی است؟ تا ساعاتی دیگر شاید فضای انتخابات جان دوباره بگیرد و ستادها فعال شوند.

حایری شیرازی: حذف یک طرف با مصلحت حماسه سیاسی سازگار نیست

آیت الله حایری شیرازی نماینده استان فارس در مجلس خبرگان، طی نامه ای به رهبر انقلاب، تأکید کرد: «حماسه سیاسی در انتخابات و مشارکت حداکثری که همواره موردنظر رهبری بوده است، وقتی تحقق می یابد که افراد رده اول دو طرف در رقابت حاضر باشند. مثلاً بازی استقلال و پیروزی، همه را در استادیوم حاضر می کند و جای خالی نمی ماند. حذفی یکی از این دو تیم حضور را به حداقل می رساند.

همین طور حذف یک فرد برجسته از صحنه انتخابات در شرایط کنونی با هدف ایجاد حماسه سیاسی ناسازگار است. حتی اگر توجیهاتِ حذف، منطقی باشد.»

وی در پایان نامه خود از مقام معظم رهبری خواسته است که به شورای نگهبان بفرماید، «فعسى أنتكرهوا شیئاً و یجعل الله فیه خیراً كثیراً» ای بسا که شما از امری خوشتان نمی آید و خداوند در همان کار خیر کثیربرایتان قرار می دهد.

روغن ریخته نذر جلیلی

یکی دو روز گذشته ایام انصراف ها بوده است. هر کس از ردصلاحیت خود اطمینان حاصل کرد انصراف داد و یا به نفع دیگری کنار کشید. مهمان پرست انصراف داد. ابوترابی با نامه جمعی از نمایندگان، انتخابات را رها کرد. داوود احمدی نژاد به نفع جلیلی کناره گرفت و آخرین حلقه انصراف به نام لنکرانی خورد که به نفع سعید جلیلی بیرون رفت.

انصراف لنکرانی به نفع جلیلی در حالی است که آخرین خبرها از ردصلاحیت قطعی لنکرانی حکایت داشت. پیشتر سخنگوی پایداری در نشست صبح روز گذشته اش اعلام کرده بود که توان اجرائی جلیلی را تضمین نمی کنیم. چند روز قبل تر نیز عضو برجسته پایداری و از نزدیکان آیت الله مصباح گفته بود که اگر جلیلی عقل داشت به نفع لنکرانی کناره می گرفت و یا نمی آمد.

با این حال شب گذشته لنکرانی بعد از اینکه متوجه ردصلاحیت خود شد به نفع جلیلی کناره گیری کرد. آیت الله مصباح پیش از این گفته بود که در آسمان و زمین بهتر از لنکرانی نیافته و او اصلح است. لنکرانی پیشتر نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود که هیچ گاه به نفع جلیلی کناره گیری نمی کنم. آقا تهرانی نیز گفته تا انتها با لنکرانی خواهیم بود، حسینیان نیز با صراحت بیشتری هم نیز گفته بود.

پیش از این بخشی از بدنه جبهه پایداری از جمله هفته نامه ۹ دی و پایداری برخی مناطق از جمله اصفهان فعالیت انتخاباتی خود را با نامزدی جلیلی رقم زدند.

اعضای جبهه پایداری پیشتر خود را مکلف به انجام تکلیف شرعی می دانستند و باهرگونه وحدت و اجماعی مخالفت می کردند. آیت الله مصباح نیز تاکید کردند با کاندیدای اصلح خواهیم آمد حتی اگر شکست بخوریم.

با این حال روز گذشته لنکرانی طی بیانیه ای ضمن انتقاد از کسانی که مدام از تکلیف گرائی دم می زنند و بی اعتنا به مصالح هستند نوشت: موسم کنونی‌، موسم لجاجت‌، تصمیم‌گیری‌های فردی‌، بی‌توجهی به مصالح کشور و بی‌اعتنایی به وظیفه همگانی در دفاع از این نظام مقدس نیست‌، ولو این اهمال‌ها به‌خیال عمل به تکلیف و با پوشش ادای دین به وطن باشد.

اعضای جبهه پایداری پیشتر هرگونه کناره گیری با هدف اتحاد اصولگرایان برای مقابله با هاشمی را رد می کردند. اما حال وهوای نامه لنکرانی چیز دیگری بود: «همه ما موظفیم هم‌صدا و هم‌گام در برابر فتنه‌آفرینی فتنه‌گران و انحراف منحرفان ‌قیام کنیم و نگذاریم این انقلاب به‌خلاف وصیت امام رضوان اللّه تعالی علیه ‌به دست نااهلان و نامردمان بیفتد.»

زاکانی که پیش از این اعلام کرده بود حاضر است در صورت تائید صلاحیت به نفع جلیلی کناره گیری کند شب گذشته پس از بیانیه لنکرانی انصراف پیش از اعلام رسمی شورای نگهبان را سیاسی بازی دانست و گفت: در عمرم سیاست بازی نکرده ام و این اقدام را خلاف صداقت نسبت به مردم و انقلاب می دانم ./الف