اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تذکر آیت‌ الله مکارم به دولت آذربایجان


آیت‌الله مکارم‌شیرازی با صدور بیانیه‌ای به دولتمردان کشور اسلامی آذربایجان تذکر داد تا به عواطف و احساسات دینی مردم خود بیشتر احترام بگذارند و حقوق دینی آنان را رعایت کنند.

خبرگزاری ایسنا: آیت‌الله مکارم‌شیرازی با صدور بیانیه‌ای به دولتمردان کشور اسلامی آذربایجان تذکر داد تا به عواطف و احساسات دینی مردم خود بیشتر احترام بگذارند و حقوق دینی آنان را رعایت کنند.

متن کامل بیانیه این مرجع تقلید در محکومیت حوادث جمهوری آذربایجان به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

در روزهای اخیر اخبار نگران‌کننده‌ای از وقوع درگیری میان عده‌ای از مردم و نیروهای انتظامی در کشور مسلمان و همجوار ما یعنی جمهوری آذربایجان به گوش می‌رسد که طی آن تعدادی از شیعیان کشته شده و عده‌ای مجروح و جمعی دستگیر شده‌اند.

من همواره در دیدارها و همچنین پیام‌های خود به مقامات دینی و دولتی آذربایجان تأکید کرده‌ام که ثبات و امنیت و رفاه کشورهای اسلامی به ویژه همسایگان، آرزوی ماست و ما به سهم خود از هیچ کوششی در این مسیر فروگذار نمی‌کنیم.

لذا ما بر اساس وظیفه شرعی خود، گاه به دولتمردان کشور اسلامی آذربایجان تذکر می‌دهیم تا به عواطف و احساسات دینی مردم خود بیشتر احترام بگذارند و حقوق دینی آنان را رعایت کنند چرا که اعمال محدودیت در امور دینی (چون حجاب، نماز، عزاداری ایام محرم و...) می‌تواند موجب افزایش اعتراضات مردمی و گاه درگیری و بی‌ثباتی شود.

از سوی دیگر از مردم متدین و وطن دوست آذربایجان می‌خواهیم درخواست‌های منطقی و دینی خود را حتی‌المقدور از راه‌های قانونی و مدنی دنبال کرده و بهانه به دست دشمنان خود ندهند.

امروزه که کشورهای منطقه از سوی گروه‌های تکفیری و صهیونیسم جهانی در خطر مضاعف است باید همه نیروها صرف مقابله با این تهدیدات شود. مگر نشنیدیم که اخیرا نامزد ریاست جمهوری آمریکا چه اظهارات خطرناکی علیه مسلمانان به زبان رانده و همه آنان را بدون استثناء خطری برای آمریکا قلمداد کرده است؟ و شعارهای قرون وسطا می‌دهد.

آیا وقت آن نرسیده که بیدار شویم و تهدیدهای واقعی را بشناسیم و متحد باشیم و نیروی خود را صرف آن کنیم؟ مجدداً برای مردم عزیز جمهوری آذربایجان آرزوی توفیق و سعادت دنیوی و اخروی می‌نمایم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»


ویدیو مرتبط :
تذکر آیت الله مکارم به مسئولین قضایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتراض آیت الله مکارم به دولت ترکیه: تمام ملت ما از شما تنفر دارد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اعتراض آیت الله مکارم به دولت ترکیه: تمام ملت ما از شما تنفر دارد

ایشان تصریح کردند: دولتمردان ترکیه با همسایگان خود آشتی کنند، اگر اختلافی در سوریه و عراق است با مذاکره حل کنند، ملت ترکیه ملت مسلمان و با ایمان است، نماز جمعه های آنان خیلی با عظمت است، این چنین ملتی را با همه درگیر نکنند.

آیت الله مکارم شیرازی با هشدار به دولتمردان ترکیه، گفتند: من کاری به دولت ندارم، اما تمام ملت ما در این شرایط از دولتمردان ترکیه تنفر دارند.

به گزارش حوزه نیوز، آیت‌الله مکارم شیرازی امروز (چهارشنبه) 11بهمن ماه در ابتدای درس خارج خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با هشدار به سیاستمداران ترکیه اظهار داشت: دولتمردان ترکیه روزی در مسیر اسلام بودند و سنگ اسلام را به سینه می زدند، یک مرتبه 180درجه برگشتند و دست در دست دشمنان اسلام گذاشتند و مخفی هم نمی‌کنند. 

حضرت  آیت الله  مکارم شیرازی افزودند: تعجب می کنم یک عده دولتمردان در کشوری زندگی می کنند که با تمام همسایگان خود درافتاده اند، مرتب تروریست‌ها را آموزش داده و اسلحه می‌دهند و به سوریه می فرستند تا مسلمانان یکدیگر را بکشند، اخیرا نیز با عراق درافتاده اند، به معترضان دولت عراق خط می دهد و با روسیه نیز درافتاده؟

این چه دموکراسی است؟ این مرجع تقلید خطاب به دولتمردان ترکیه ادامه دادند: من کاری به دولت ندارم، اما تمام ملت ما در این شرایط از شما تنفر دارد. ایشان تصریح کردند: دولتمردان ترکیه با همسایگان خود آشتی کنند، اگر اختلافی در سوریه و عراق است با مذاکره حل کنند، ملت ترکیه ملت مسلمان و با ایمان است، نماز جمعه های آنان خیلی با عظمت است، این چنین ملتی را با همه درگیر نکنند. 

* حسد، معارضه با اراده الهی است 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایتی از امام هادی(ع) درمورد حسادت خاطرنشان کردند: ایشان می فرمایند، حسد باطنی به تو ضرر می‌زند و به دشمنت ضرر نمی زند، در حالیکه دشمن تو برنامه خودش را دارد، اما آثار ناراحت کننده و زجر دهنده حسد در تو نمایان می‌شود.

 ایشان با بیان این که حسد حداقل سه ضرر مهم دارد، افزودند: حسد روح انسان را می خورد و یک نوع بیماری روانی باید محسوب کرد، حسد نیروهای انسانی را به هدر می دهد، حسود باید فعالیت کند تا جلوی پیشرفت محسود را بگیرد، نیروهایی که می تواند برای خود به کار بگیرد و باعث ترقی خود شود این نیروها را به کار می گیرد تا طرف به جایی نرسد. 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: سومین ضرر حسد یک نوع معارضه با قضا و اراده الهی است، که در روایت نیز به آن اشاره شده است. 

این مرجع تقلید تاکید کردند: انسان باید به خود بیاید که بکوشد مثل او یا بالاتر از او بشود، به جای اینکه مانع پیشرفت کسی بشود خودش نیز به پیشرفت برسد. ایشان خاطرنشان کردند: حسد در میان تمام قشرها وجود دارد، در میان سیاستمداران، صاحب منصبان، سرمایه داران و حتی در میان اهل علم هم پیدا می شود./عصرایران