اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تذکرات شورایی‌ها به استاندار تهران



اخبار,اخبار اجتماعی , استاندار تهران

 

اخبار اجتماعی - در اولین جلسه شورای شهر تهران در سال 93 انجام گرفت؛
تذکرات شورایی‌ها به استاندار تهران

اعضای شورای شهر تهران پس از سخنرانی استاندار تهران در صحن علنی شورا در مورد مسائل شهر تهران تذکراتی را به وی دادند.

به گزارش ایسنا، رحمت‌اله حافظی - رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در تذکری به استاندار تهران در خصوص عدم خروج کارخانه روغن نباتی قو که در محدوده ترمینال جنوب است، اظهار کرد: دستور پلمپ این کارخانه صادر شده اما آنها یک مدت زمان 10 ساله‌ خواسته‌اند و هنوز این کارخانه از محدوده شهری تهران خارج نشده است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه شهر تهران و حواشی آن اثر متقابل یکدیگر دارند، گفت: قرچک، ورامین و اسلامشهر از جمله شهرستان‌هایی هستند که اثر متقابل در تهران دارند. بنابراین از مدیریت شهری و شورا خواستاریم که برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند.

حافظی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال 82، تشکیل ستاد اسکان غیررسمی و حاشیه‌نشینی در دستور کار قرار گرفته بود، گفت: این ستاد تشکیل نشده و باید در این زمینه اقدام شود.

وی نکته آخر خود را تشکیل کارگروهی مشترک بین شهرداری، استانداری و شورای شهر دانست تا فعالیت‌های حوزه شهری با روند بهتری صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، پس از این اسماعیل دوستی - نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در تذکری در خصوص اراضی اطراف دانشگاه تهران، اظهار کرد: باید وقت خاصی برای حل اراضی اطراف تهران بگذاریم و در سال 72 نیز مصوبه‌ای توسط دولت که مربوط به اطراف دانشگاه تهران و حد فاصل خیابان‌های کارگر، انقلاب و رسالت وجود دارد.

وی با بیان اینکه از بانک جهانی در خصوص این اراضی وام گرفته شده است، گفت: از بانک جهانی وام گرفته‌اند که 30 درصد اراضی آزاد شود. اما ای کاش این اراضی آزاد نمی‌شد چرا که وضعیت فعلی شایسته شهر تهران نیست.

دوستی ادامه داد: پرداخت حقوق شهرداری از طرف دولت دیگر مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود، چرا که شهرداری بابت مسائل مختلف از دولت طلب دارد. باید جلساتی بین اعضای شورا و فرمانداران اطراف شهر تهران برای نگه‌داشتن حریم شهر تهران برگزار شود.

در ادامه تذکرات ارائه شده به استاندار تهران، رضا تقی‌پور - عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه ریشه اصلی بسیاری از مباحث در تهران آلودگی هواست، اظهار کرد: بحث حمل و نقل عمومی و ریلی تا حدود زیادی در توسعه شبکه مترو متوقف بوده و این موضوع نیاز به کمک‌های دولت دارد، چرا که در بحث سرمایه جاری، مدیریت شهری کمک‌ها را دریافت نکرده است.

وی ادامه داد: باید در بحث هدفمندی یارانه‌ها موضوع سوخت در بحث خدمات و حمل و نقل عمومی مد نظر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه علیرضا دبیر - رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه صحبت‌های تهران را در خصوص آرامش ندیدن شهر تهران کامل می‌کنم، گفت: آقای استاندار، تهران هشت سال نیست که به خود آرامش ندیده بلکه 11-12 سال است که آرامش به روی خود ندیده است.

وی همچنین مساحت حریم تهران را حدود 6000 کیلومتر اعلام کرد و گفت: شهرداری باید مسائل مختلف خود را به شورا اعلام کند تا بتوانیم در اصلاحیه بودجه، این مسائل را مد نظر قرار دهیم و کمک‌های لازم را برسانیم.

دبیر با اشاره به اینکه قرار بود از ابتدای فروردین ماه نرخ کرایه‌های تاکسی افزایش یابد اما این موضوع به ابتدای اردیبهشت ماه موکول شد، عنوان کرد: تمامی حقوق‌ها 20 درصد افزایش یافته بنابراین چگونه از رانندگان تاکسی توقع داریم که کرایه‌ها را بالا نبرند.

وی همچنین در تذکرات خود به بحث طلب‌های شهرداری از دولت، حضور اعضای شورا در جلسات دولت و نیز مباحث مربوط به جرایم راهنمایی و رانندگی اشاره کرد.

در ادامه این جلسه شورا، مهدی چمران - عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح تفصیلی یکی از نتایج بسیار ارزنده شورای دوم، سوم و چهارم بوده است، گفت: باید به این موضوع ببالیم و در راستای اجرایی شدن آن تلاش کنیم.

وی افزود: ساختمان‌هایی وجود دارد که دارای اشکال است و چند سال قبل پروانه گرفته‌اند در حالی که در آن زمان طرح تفصیلی وجود نداشته است.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه موافق افزایش یک مرتبه نرخ کرایه‌های تاکسی هستیم، اظهار کرد: در آنچه تصویب کرده‌ایم حامل‌های انرژی دیده نشده اما این موضوع باید یک بار در کل کشور صورت بگیرد و مسئله‌ای دوباره نباشد چرا که از هر جهت مورد قبول نیست.

چمران در مورد حریم شهر تهران نیز خاطرنشان کرد: باید در این خصوص جلسات مستقل برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه دو سال است که به تهران اتوبوس داده نشده، گفت: در مترو نیز بودجه‌های تصویب شده در مجلس تخصیص نیافته است. بنابراین پرداخت‌های درستی در خصوص میزان‌هایی که باید با توجه به آنها تخصیص اعتبار داشته باشیم، به درستی انجام نشده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی طلایی - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ارائه تذکرات خود به استاندار تهران با بیان اینکه طرح فاضلاب تهران باید به سرانجام برسد، اظهار کرد: سرعت کار خوب بوده اما بحث فاضلاب تهران باید در سال 93 به سرانجام برسد.

وی در نکته دوم خود به استاندار گفت: بافت فرسوده شهر تهران باید مد نظر قرار گیرد و در این زمینه باید از سیاست‌های تشویقی شورا و ظرفیت‌های شهرداری استفاده شود.

طلایی افزود: سندی نیز در بسته اجتماعی شهر تهران وجود دارد تا محل‌های مناسب برای معتادان در نظر گرفته شود اما در کنار بحث اعتیاد باید به زنان سرپرست خانوار و کودکان کار توجه کرد.

در ادامه ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خطاب به استاندار، با بیان اینکه بحث مشروبات الکلی شهر تهران را تهدید می‌کند، اظهار کرد: مشروبات الکلی با عناوین مختلف و در اشکال متفاوت وارد شهر می‌شود و در این زمینه باید توجهات لازم مد نظر قرار گیرد.

وی همچنین در خصوص تولید خودروهای با سوخت یورو 4 تا پایان خرداد ماه سال جاری به استاندار، گفت: بنده متوجه نشدم که شما دستور داده‌اید که در تاریخ ذکر شده تمامی تولیدات این شرکت‌های خودرویی با سوخت یورو 4 باشند یا آنها در این زمینه تعهد داده‌اند؟

قناعتی در ادامه با بیان اینکه نباید قوانین وضع شده تغییر کند، چرا که مشکلات اجتماعی خاصی به دنبال دارد، گفت: تغییرات نرخ تاکسی و اتوبوس از جمله این مسائل است و اگر دولت می‌خواهد به رانندگان تاکسی‌ها توجه کند، این موضوع باید مجددا در شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

احمد دنیامالی - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه انتظارمان از استاندار به دلیل سوابق وی بسیار زیاد است، گفت: در زمینه حمل و نقل، شورای شهر در بحث برنامه پنج ساله توجه ویژه‌ای داشته که کل شبکه به دو برابر افزایش یابد. بنابراین مرکز ثقل کمک‌های دولت در این زمینه باید، استانداری تلقی شود.

وی در تذکر دیگری به استاندار خاطرنشان کرد: مبحث دیگر ترافیک و به ویژه ترافیک عبوری است. البرز، سمنان، قم و حتی قزوین نباید ترافیکی داشته باشند که زمان ورود از غرب تهران، به آزادراه کرج - تهران منتقل شود.

دنیامالی با اشاره به موضوع بافت فرسوده، گفت: ما اعتقاد داریم که اگر مداخلات از طریق ما انجام شود، اثرگذار نخواهد بود و در زمینه منابع هم معتقد نیستیم که باید از اعتبارات دولت استفاده کنیم، بلکه تخصیص منابع مالی از طریق بانک‌ها موضوعی است که ما آن را پیشنهاد می‌کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به بحث اتباع بیگانه در شهر تهران، اظهار کرد: اتباع بیگانه غیرقانونی در شهر تهران بسیار زیاد است و این موضوع مشکلاتی را به ویژه در حوزه امنیتی ایجاد کرده است.

وی افزود: در شهر تهران علاوه بر بحث اشتغال، اتباع بیگانه غیرقانونی موضوع امنیت را با مسائلی مواجه می‌کنند و باید بدانیم که در بحث امنیتی در شهر تهران به ویژه در مورد سرقت‌ها آمار بسیار بالاست.

به گزارش ایسنا، محسن سرخو - عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران یکی از مباحث اصلی شهر تهران را موضوع آلودگی هوا دانست و اظهار کرد: باید خطوط مترو به دو برابر افزایش یابد و 150 کیلومتر خطوط مترو به 300 کیلومتر برسد و 80 کیلومتر نیز خطوط مترو برون شهری به بهره‌برداری برسد که منابع آن را دولت تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شهر تهران به 700 کیلومتر خط مترو نیاز دارد، تصریح کرد: اگر تا پایان سال 97 نیز تمام بودجه‌ها را به این موضوع اختصاص دهیم، به 380 کیلومتر خط مترو می‌رسیم.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه 22 میلیون جابجایی با وسایل نقلیه موتوری در تهران داریم، گفت: 11 میلیون جابجایی مربوط به وسایل نقلیه است که سه میلیون و 300 هزار جابجایی نیز با وسیله نقلیه اشخاصی صورت می‌گیرد که ساکنین شهر تهران نیستند.

به گفته سرخو، در برنامه پنج ساله شهر تهران پرداخت‌های بلاعوض به منظور استفاده از موتورسیکلت‌های الکتریکی و تاکسی‌های هیبریدی در دستور کار قرار گرفته است.

محمد سالاری - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: سال گذشته شاهد لغو مصوبات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های حمایتی بودیم که برخلاف طرح تفصیلی، ابلاغ شده بود.

به گزارش ایسنا، فاطمه دانشور - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به عنوان آخرین ایرادکننده تذکرات اعضای شورا به استاندار، گفت: موضوع حاشیه‌نشین‌ها مسئله‌ای است که به شهرداری مربوط نمی‌شود و طی موضوعی شهرداری منطقه 20 عنوان می‌کرد که مسئله حاشیه‌نشین‌ها به ما مربوط نیست، بلکه به استانداری ارتباط پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: زاغه‌نشین‌هایی می‌بینیم که از حداقل‌ها برخوردار و اکثریت آنها نیز اتباع بیگانه هستند اما در تمامی کشورها برخورد با مهاجرین غیرقانونی مد نظر قرار گرفته، اما در کشور ما این موضوع را رها کرده‌ایم.

دانشور همچنین به آمار استاندار تهران در خصوص کارتن‌خواب‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار سازمان رفاه، 12 هزار کارتن‌خواب در شهر تهران وجود دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه باید نگاه بین بخشی برای اجرای طرح جامع در دستور کار قرار گیرد، گفت: در مورد کارتن‌خواب‌ها عملیات جمع‌آوری اتفاق می‌افتد اما ساماندهی انجام نمی‌شود. بنابراین باید از نظر اندیشمندان دراین زمینه استفاده کنیم تا درگیر اتلاف هزینه نشویم.

وی همچنین تاکید کرد: باید در این زمینه از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی استفاده کرده و در قالب شورای گفت‌وگوی استانداری این موضوع را مد نظر قرار دهیم. 

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
تذکرات امام جمعه تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنگوی وزارت کشور: معاون امنیتی استاندار تهران بخاطر حادثه سفارت عربستان و تذکرات قبلی برکنار شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه این وزارتخانه هشدارهای لازم را به نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بابت سفارت عربستان داده بود، گفت: یکی از دلایل برکناری معاون امنیتی ایتاندار تهران به خاطر اتفاقات مقابل سفارت بود.

مهم‌ترین اظهارات حسینعلی امیری در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم به این شرح است:

**ما ثبت نام زیاد افراد را مشکوک نمی‌دانیم. رهبری گفته‌اند کسانی که به ایشان و نظام اعتقاد ندارند هم در انتخابات شرکت کنند. بنابراین اقبال مردم به انتخابات را با این رویکرد ببینیم نه اینکه تعداد زیاد ثبت نام‌ها اقدامی سازمان یافته برای افزایش هزینه انتخابات است.

**من خود عضو شورای نگهبان بوده‌ام و هیچ گاه ندیده‌ام فقیه یا حقوقدانی از شورای نگهبان بخواهد دین خود را برای دیگران بگذارد البته من نمی گویم آن ها معصوم هستند ولی جایی ندیده‌ام تعمدا بخواهند خلاف شرع و قانون عمل کنند. البته در این دوره بیش از 12 هزار نفر برای انتخابات ثبت نام کردند که 12 عضو شورای نگهبان نمی‌توانند پرونده آن‌ها را بررسی کنند بنابراین قانون هیات نظارت را پیش بینی کرده است.

**ستاد انتخابات کشور حساسیت زیادی درباره رفتار انتخاباتی دارد. ما هیچ گونه دلیلی برای ثبت نام سازمان یافته برای افزایش هزینه انتخاباتی به دست نیاورده‌ایم. ممکن است اشتباهاتی در بررسی هیات نظارت پیش بیاید و ممکن است تصمیمات آن‌ها همیشه منطبق با واقعیت نباشد اما کلیت این است که کارها براساس قانون انجام می‌شود.

**هر موقع انتخابات می‌شود، آسیب‌های انتخابات هم مطرح می‌شود اما بعد از انتخابات اراده‌ای برای اصلاح آن به وجود نمی‌آید نظام انتخاباتی ما هم ایراداتی دارد که باید اصلاح شود البته بسیاری از این آسیب‌ها در سیاست های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت رسیدگی شده و به دفتر رهبری فرستاده شده است. ان شاالله بعد از آنکه رهبری این سیاست‌ها را تایید کردند بخشی از مشکلات انتخابات ما برطرف خواهد شد.

**ما حدود 1800 مجری انتخابات را آموزش دادیم و تاکید کردیم هیچ مسئولی حق ندارد از بی طرفی خارج شود. تاکنون هم گزارشی درباره جانبداری مسئولان نداشته‌ایم. دولت هم به دنبال پیروز کردن جناحی در انتخابات نیست.

**هیات های اجرایی ممکن است اطلاعاتی نسبت به نامزدها داشته باشند که آن اطلاعات در گزارش مراجع 4گانه نیامده باشد. ما موارد زیادی داشتیم که صلاحیت افراد براساس همین تحقیقات محلی تایید نشده است. البته این افراد می توانند به هیات‌های نظارت شکایت کنند. هیات های اجرایی هم طی یک نامه محرمانه با قید اینکه افراد براساس کدام ماده قانونی رد صلاحیت شده‌اند، مراتب رد صلاحیت‌ها را به نامزدها اعلام کردند.

**وزارت کشور مسئول حسن اجرای قانون است. اگر استانداری گفته باشد که رد صلاحیت‌ها را بررسی می کند این مساله به معنای دخالت در وظایف هیات‌های اجرایی نیست بلکه استاندار برای حسن اجرای قانون به دنبال این است که چه روندی برای تایید صلاحیت‌ها اتفاق افتاده است.

** هم اقدام عربستان محکوم است و هم حمله به سفارت این کشور. در جلسه شورای معاونین که وزیر هم در آنجا حضور داشت معاون امنیتی وزارت کشور هشدارهای لازم را درباره تجمع در برابر سفارت عربستان داده بود اما آن اتفاق رخ داد.

** پس از اینکه رییس جمهور دستور بررسی این اتفاق را دادند کار تحقیق و بررسی آغاز شد. البته وزارت کشور هشدارهای لازم را داده بود و نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نباید اجازه این اتفاق را می دادند. الان هم برای قضاوت زود است که تعیین کنیم چه کسی مقصر است. آقای ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور هم گفته‌اند تاکنون 60 نفر دستگیر شده‌اند که در حال بازجویی هستند. هرکسی به هر نحوی در این قضیه دست داشته باشند به دستگاه قضایی معرفی می‌شود و با قاصر و مقصر این اتفاق برخورد می‌شود.

**در برخی اخبار آمده است که معاون امنیتی استاندار به خاطر انتخابات کنار گذاشته شده است که این خبر اشتباه است. یکی از دلایل برکناری وی به خاطر اتفاقات سفارت عربستان بود. در موضوعات دیگر هم به وی تذکراتی داده شده بود که به موقع انجام وظیفه نکرده بود و بالاخره با تصمیم وزیر کشور کنار گذاشته شد.

 

اخبار سیاسی - ایسنا