اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تذكرات فوق‌ محرمانه جامعه مدرسین به روحانی



اخبار,اخبار سیاسی,تذكرات فوق‌ محرمانه جامعه مدرسین به روحانی


 اخبار سیاسی - تذكرات فوق‌ محرمانه جامعه مدرسین به روحانی

«تذكرهای فوق محرمانه» به دولت از طرف «جامعه مدرسین»؛ تذكرهایی كه رییس جامعه مدرسین می‌گوید اگر رییس‌جمهور به آنها توجه نكند «رسمی» می‌شود و امكان رویارویی دولت و جامعه مدرسین را پدید می‌آورد.

اما این تذكرهای فوق محرمانه چاشنی انتقادات آیت‌الله یزدی از رییس دولت سابق نیز بوده است؛ دولتی كه عضو فعلی هیات رییسه مجلس خبرگان در مورد رییسش می‌گوید: «احمدی‌نژاد در ماه‌های آخر واقعا كارهای خلاف می‌كرد». در یك سالگی دولت یازدهم بازار تذكر به دولت تازه كار و علنی شدن انتقادات از دولت پیشین گرم است؛ بازاری كه معلوم نیست گرمایش تا چقدر دیگر افزایش ‌می‌یابد.

آیت‌الله یزدی روز گذشته در گفت‌وگو با یك سایت حوزوی از شرایط و وظایف یك روحانی گفت. از استقلال روحانیون و لزوم عدم وابستگی شان. برای این موضوع مثال هم آورد. مثال‌هایی كه نمونه‌های بارز آن دولت فعلی و دولت گذشته است. مصداق آورد كه حوزه علمیه قم باید آنقدر مستقل باشد كه اگر دولت با دین همراهی نكرد به آن تذكر بدهد.

این دومین بار است كه تذكرات رییس جامعه مدرسین به دولت افشا می‌شود؛ تذكراتی كه مرتبه پیش به گفته خود آیت‌الله یزدی به تندی به دستیار رییس‌جمهور داده شده بود اما این‌بار از سوی اعضای جامعه مدرسین به كل دولت و احتمالا در جلسه چندی پیش این جامعه با دولت مطرح شده است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حالا منتظر واكنش دولت است.

شرایط نشان می‌دهد كه با وجود تلاش دولت یازدهم برای مستحكم كردن رابطه با حوزه اما هنوز هم عده‌یی از حوزویان از این رابطه ناراضی‌اند و در حال مرور خاطرات تلخ دوره احمدی‌نژاد هستند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با این وجود یكی از دو قطب اصلی تصمیم‌گیر برای انتخابات‌ها در جریان اصولگرایی است. جامعه‌یی كه اصولگرایان در سال‌های اخیر آن را نادیده گرفتند.

حالا این جامعه نه تنها از اصولگرایان كه از رییس دولت پیشین و حامیانش نیز دل چركین است. برای عدم تكرار روزهای دولت احمدی‌نژاد نیز چاره را در آن دیده است كه از همان ابتدای امر به دولت تازه كار تذكر بدهد و نگذارد برخوردهای احمدی‌نژاد با حوزه بازهم تكرار شود. آیت‌الله یزدی روز گذشته، تاكید كردكه لازم است مبلغ حوزه كه به میان مردم می‌رود، مردم بدانند كه وابستگی به هیچ جناحی ندارد و به خاطر دین تلاش می‌كند.

به گزارش سایت «مباحثات» وی ادامه داد: روحانیت، نباید وابستگی داشته باشد. اصولا حوزه علمیه قم باید مستقل باشد. این یك بحث حوزوی است و لزوما ربطی به مبلغان ندارد و حرف كلی است.

حوزه علمیه قم، چه در مجموعه مراجع و اساتید و طلاب و فضلا، چه واحدهایی كه در چنین حوزه‌یی كار می‌كنند مثل مراكز تحقیقی، مراكز پژوهشی و مراكز علمی و همچنین درس‌های آزاد، كسانی كه فعالیت می‌كنند، نباید به این جناح و آن جناح وابستگی داشته باشند و به عبارت دیگر، حزب‌هایی كه با هم تقابل دارند، با حوزه سازگار نیستند؛ زیرا حوزه علمیه ثابت است و خواهد بود ولی دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و تغییر می‌كنند. یك روز اصلاح‌طلب‌ها، مسلطند و روز دیگر اصولگراها. روحانی كسی است كه هم در آن روز كه تندرو مسلط است و هم آن روزی كه كندرو مسلط است، دین خدا جلوی چشمش باشد و براساس آن عمل كند. شنونده سخنان او باید در هر دو وقت بداند كه منظور این روحانی دین خداست نه اینكه این دولت را تحكیم یا دولتی دیگر را تضعیف كند.

اعتبار احمدی‌نژاد، به سختی آسیب دید
آیت‌الله یزدی هنوز هم از دوره احمدی‌نژاد خاطره خوبی ندارد و از حمایت برخی از حوزویان از او و پشیمانی بعدش اینگونه نقل می‌كند: «آقای احمدی‌نژاد در ماه‌های آخر واقعا كارهای خلاف می‌كرد و خیلی از روحانیون هم برخورد كردند؛ همان روحانیونی كه كمك كرده بودند و برایش از آبروی‌شان مایه گذاشته بودند، به او تذكر دادند ولی گوش نكرد.

در حقیقت در ماه‌های آخر، اعتبار او به سختی آسیب دید. همان روحانی محترمی كه واقعا برای روی كار آمدن آقای احمدی‌نژاد هزینه كرده بود و شخصیت و آبرویش را صرف كرده بود، وقتی دید كه حرف گوش نمی‌دهد، همان روحانی محترم وارد بحث شد و گفت برای من احمدی‌نژاد ملاك نیست، دین خدا ملاك است. شنوندگان متوجه شدند كه احمدی‌نژاد تا زمانی كه با مسائل دین، همراه باشد با او همراهند. وی ادامه داد: دولت نیز همین‌طور است. آنجا كه با ارزش‌ها و اصول اسلامی همراه است همه با او همراهند. ولی آنجا كه با ارزش‌های اسلامی همراهی ندارد، روحانیت با دولت همراهی نمی‌كند و تذكر می‌دهد.

تذكرهای فوق محرمانه جامعه مدرسین به دولت
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاكید كرد: البته، مراتب تذكر دادن فرق دارد و اشخاص هم موقعیت‌های متفاوتی دارند. گاهی رهبری تذكر می‌دهد، گاهی مجلس تذكر می‌دهد، گاهی هم یك روحانی محترم تذكر می‌دهد. حوزه، مرجعیت و روحانیت باید در شرایط مختلف، زمان و مكان را در نظر داشته باشد. مرحوم امام نیز خیلی روی این نكته تاكید داشتند.

وی در مورد عملكرد دولت فعلی نیز یادآور شد: وقتی دقت كنیم می‌بینیم این جمله در طلبگی و مبلغ بودن هم نقش دارد. طلبه باید در زمان انجام وظیفه، این را در نظر داشته باشد تا بداند در كجا حرف بزند و كجا ساكت باشد. مثلا در این اواخر، جامعه مدرسین چند تذكر به رییس‌جمهور محترم داده است. ولی من مطمئنم اگر آقای رییس‌جمهور توجه نكند، همین جامعه مدرسین، همین مواردی كه محرمانه و فوق محرمانه تذكر داده شده است را ممكن است رسما تذكر بدهد. روزی هم ممكن است رودرروی همدیگر قرار بگیرند.

وی افزود: حوزه علمیه قم، چه مجموعه مراجع و اساتید و طلاب و فضلا، چه واحدهایی كه در چنین حوزه‌یی كار می‌كنند مثل مراكز تحقیقی، مراكز پژوهشی و مراكز علمی تا برسد به درس‌های آزاد، هیچ كدام نباید به این جناح و آن جناح، وابستگی داشته باشند. نمونه‌هایی در دوره احمدی‌نژاد وجود داشت و اقدامات لازم انجام شد. اختیار دولت و وزیر خاصی باشد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال كه رابطه یك طلبه با نظام در تبلیغ چگونه باید باشد و از چه چیزی دفاع كند، گفت: سوال بسیار بجایی است. اینكه به‌طور كلی، روحانیت ما چه رابطه‌یی با نظام داشته باشد، در درجه اول تا رهبر داریم، هیچ مشكلی نداریم. باید به رهبر نگاه كرد. راه رهبر و پشت سر رهبر حركت كرد. اما می‌دانیم چیزهایی است كه رهبر، محظور دارد وارد آن شوند. اما برای دیگرانی كه پشت سر رهبری هستند این محظوریت وجود ندارد.

آیت‌الله یزدی ادامه داد: باید به مسوولان تذكر داد. امام رضوان‌الله تعالی علیه در یكی از سخنان‌شان فرمودند كه ما برای آب و نان انقلاب نكردیم ما برای دین مردم انقلاب كردیم، ما برای اخلاق مردم انقلاب كردیم. البته معنایش این نیست كه به آب و نان مردم بی‌توجه باشیم، مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضاییه، وظیفه دارد، در راستای رفاه مردم حركت كند.
 اخبار سیاسی - اعتماد


ویدیو مرتبط :
تضعیف جامعه مدرسین قم توسط مهدی هاشمی، چرا؟!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تذکرات محرمانه جامعه مدرسین به روحانی؟


آیت الله یزدی در گفتگو با مجله «مباحثات» گفت: جامعه مدرسین اخیرا چند تذکر محرمانه و فوق محرمانه به رئیس جمهور داده است.

خبرگزاری ایسنا: رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آقای احمدی نژاد در ماه‌های آخر واقعاً کارهای خلاف می‌کرد و خیلی از روحانیون هم برخورد کردند؛ همان روحانیونی که کمک کرده بودند و برایش از آبرویشان مایه گذاشته بودند، به او تذکر دادند ولی گوش نکرد. در حقیقت در ماه‌های آخر، اعتبار او به سختی آسیب دید. همان روحانی محترمی که واقعاً برای روی کار آمدن آقای احمدی نژاد هزینه کرده بود و شخصیت و آبرویش را صرف کرده بود، وقتی دید که حرف گوش نمی‌دهد، همان روحانی محترم وارد بحث شد و گفت برای من احمدی‌نژاد ملاک نیست، دین خدا ملاک است. شنوندگان متوجه شدند که احمدی نژاد تا زمانی که با مسائل دین، همراه باشد با او همراه‌اند.

وی افزود: دولت نیز همین طور است. آنجا که با ارزش‌ها و اصول اسلامی همراه است همه با او همراه‌ند. ولی آنجا که با ارزش‌های اسلامی همراهی ندارد، روحانیت با دولت همراهی نمی‌کند و تذکر می‌دهد.

آیت الله یزدی اضافه کرد: البته، مراتب تذکر دادن فرق دارد و اشخاص هم موقعیت‌های متفاوتی دارند. گاهی رهبری تذکر می‌دهد، گاهی مجلس تذکر می‌دهد، گاهی هم یک روحانی محترم تذکر می‌دهد. حوزه، مرجعیت و روحانیت می‌بایست در شرایط مختلف، زمان و مکان را در نظر داشته باشد. مرحوم امام نیز خیلی روی این نکته تأکید داشتند.

وی بیان داشت: وقتی دقت کنیم می‌بینیم این جمله در طلبگی و مبلغ بودن هم نقش دارد. طلبه باید در زمان انجام وظیفه، این را در نظر داشته باشد تا بداند در کجا حرف بزند و کجا ساکت باشد. مثلاً در این اواخر، جامعه مدرسین چند تذکر به رئیس جمهور محترم داده است. ولی من مطمئنم اگر آقای رئیس جمهور توجه نکند، همین جامعه مدرسین، همین مواردی که محرمانه و فوق محرمانه تذکر داده شده است را ممکن است رسماً تذکر بدهد. روزی هم ممکن است رودرروی همدیگر قرار بگیرند.