اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تدوین بسته پیشگیری از مرگ جوانان



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی,وزارت بهداشت

 یك مقام مسئول در وزارت بهداشت به تازگی اعلام كرده در این وزارتخانه بسته‌ای برای پیشگیری از مرگ جوانان تدوین شده است. مرگ و میر جوانان كه در دهه‌های اخیر بیشتر به واسطه بیماری‌های غیرواگیر‌دار و حوادث رخ می‌دهد یكی از شاخصه‌هایی است كه می‌تواند در پایین و بالا بردن میزان امید به زندگی یك جامعه موثر واقع شود. در ایران علاوه بر اینكه سالانه تعداد قابل توجهی از جوانان به دلیل حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، سبك زندگی جوانان نیز در بروز برخی مشكلات مانند سكته‌های قلبی ومغزی موثر بوده و شاهد قربانی شدن شمار قابل توجهی از جوانان به واسطه این بیماری‌ها هستیم.

مرگ گاهی ریحان می‌چیند؛ این بریده‌ای از شعر سهراب سپهری است. تعبیری از«جوانمرگی» كه برای بعضی‌ها اتفاق می‌افتد. ریحانی كه نشانه زندگی و طراوت است، به آنی پاییز مرگ، دامانش را می‌گیرد و تمام. داغی از این پایان بر دل اطرافیان و دوستان می‌نشیند. مرگ در جوانی چندین برابر یك مرگ معمولی در كهنسالی، ماندگار و طاقت فرساست. هادی نوروزی، بیت ا... عباس پور، مرتضی پاشایی، عسل بدیعی و... چهره‌های معروف ایرانی بودند كه طی سال‌های اخیر در زمان كوتاهی از میان ما رفته‌اند و زندگی در دنیایی دیگر را انتخاب كردند.

علت‌یابی مرگ جوان ایرانی
در سالهای خیلی دور كمتر اعلامیه‌ای از مرگ و میر در سنین جوانی بر در و دیوار شهرها دیده می‌شد و بیشتر مرگ و میرها مربوط به فوت در حوادث ترافیكی و رانندگی و نهایتا مرگ در اثر ابتلا به بیماری‌های لاعلاج بود. اما امروزه بسیار دیده می‌شود كه تصاویر جوانان ناكام را به صورت بنرهای بزرگ در سر كوچه‌ها نصب می‌كنند و جمله «از طرف بچه‌های محل» را زیر عكس جوان می‌نویسند تا به این ترتیب به یاد او باشند.

 

متاسفانه آمارهای پزشكی قانونی و نیروی انتظامی از موارد مختلف مرگ و میرها نشان می‌دهد كه بیشتر موارد مرگ و میر در اثر سوءمصرف مواد، قتل و نزاع‌های ناموسی و... در سنین جوانی و نوجوانی رخ می‌دهد. دی ماه سال ۹۳ دبیر علمی كنگره ملی تروما، جوانان را قربانی اصلی حوادث دانست و گفت: بیشتر جوانان ما به علت انواع تروما جان خود را از دست می‌دهند. سید مسعود خاتمی گفت: خیلی از خسارت‌هایی كه انواع تروما وارد می‌كند قابل محاسبه نیستند، چرا كه به صورت مادام‌العمر به فرد و اجتماع هزینه وارد می‌كنند. با وجود اینكه اصلی‌ترین عامل مرگ جوانان، حوادث و ریسك‌پذیری است، عارضه قلبی هم می‌تواند عامل مرگ ناگهانی جوانان باشد.

 

مرگ ناگهانی در افراد زیر ۳۵ سال اغلب به دلیل عارضه‌های قلبی یا بی‌توجهی به سلامت قلب رخ می‌دهد. به همین دلیل این عارضه معمولا در طی فعالیت‌های بدنی مثل ورزش روی می‌دهد. سایر بیماری‌های غیر واگیردار مانند سرطان و بیماری‌هایی كه در اثر رفتاری پرخطر ایجاد می‌شوند نظیر ایدز و هپاتیت هم در رتبه‌های بعدی بیماری‌های غیرواگیردار عامل اصلی مرگ جوانان ایرانی است. سال‌های گذشته مهم‌ترین علت فوت در سنین جوانی حوادث ترافیكی و برخی بیماری‌ها بود، اما امروزه علاوه بر این موارد، سوءمصرف مخدرها و قتل و نزاع سبب تشدید مرگ و میر جوانان شده است، به‌طوری كه آسیب شناسان اجتماعی از افزایش آمار «جوانمرگی» نگرانند.

تصادفات جاده‌ای عامل اصلی مرگ جوانان
شاخص‌های توسعه انسانی شامل طول عمر، سلامت، درآمد سرانه، تحصیلات و... می‌شود. این در حالی است كه دفتر برنامه توسعه سازمان ملل در گزارشی از شاخص‌های توسعه انسانی در ۱۷۷ كشور دنیا كه مربوط به سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ است میزان جوانمرگی در ایران را نزدیك به هشت درصد برآورد كرده است. چندی پیش نیز نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: تصادفات جاده‌ای به عامل اصلی مرگ جوانان ‌۱۵ تا ‌۲۹ ساله جهان تبدیل شده است و تقریبا یك میلیون و ‌۳۰۰ هزار نفر هر سال در جاده‌های سراسر دنیا جان خود را از دست می‌دهند. آمبروجیو ماننتی با اشاره به گزارش سازمان پزشكی قانونی ایران در سال ‌۲۰۱۰ گفت: بر اساس این گزارش میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در ایران ‌۲۳ هزار و ‌۲۴۹ نفر بوده است. سال گذشته هم مطلق، مدیركل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت، گفت: تعداد مردانی كه بر اثر حوادث جان سپردند، بیش از دو برابر زنان بوده است. مردان پرخطرتر از زنان رانندگی می‌كنند. البته رانندگی مردان سالمند از جوانان ایمن‌تر است.

تدوین بسته‌ پیشگیری از مرگ‌ جوانان
همین اخطار و توجه وزارت بهداشت كه در قالب هشدار اسماعیل مطلق از مرگ دو برابری مردان در حوادث جاده‌ای منعكس شد، وزارت بهداشت را بر آن داشت تا امسال به تدوین بسته پیشگیری از مرگ جوانان دست بزند. روز گذشته رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت، سوانح و حوادث ترافیكی را عامل اصلی مرگ و میر میان جوانان اعلام كرد و از تدوین بسته سلامت و همچنین پیشگیری از مرگ و میر جوانان خبر داد. گلایل اردلان ادامه داد: با توجه به آخرین آمار مركز مدیریت شبكه در سال ۹۰، سوانح و حوادث ترافیكی بیش از ۳۰ درصد علل مرگ در سنین ۱۸ تا ۲۹ سال را به خود اختصاص داده است.

 

او افزود: جوانان ریسك‌پذیری بالایی دارند و رفتارهای مخاطره‌آمیز و هیجانی در آنها از گروه‌های سنی دیگر بیشتر است. این موضوع آنها را وادار به انجام مانورها و حركات خطرناك در حین رانندگی می‌كند. پلیس راهور ناجا و راهنمایی و رانندگی و... با نصب تیزرها و تبلیغات خوبی كه در سال‌های اخیر انجام دادند و اطلاع‌رسانی خوبی كه ایجاد كردند، باعث کاهش حوادث ترافیكی شده‌اند، ولی هنوز مرگ و میر در گروه سنی جوانان بالاست. به گزارش ایسنا، او افزود: بر اساس بررسی جمعیت‌شناسان، مرگ و میر جوانان سیر نزولی نداشته است و اگر مداخله‌ی جدی در بحث رفتاری جوانان صورت نگیرد، این مرگ و میرها بازهم افزایش پیدا می‌كند.

لایی كشیدن برای سرگرمی
با وجود این، توجه صرف به حوادث آن هم حوادث ترافیكی نمی‌تواند باعث تدوین بسته جامعی درباره مرگ جوانان شود. بنابر آنچه كه در بالا عنوان شد بیماری‌های غیرواگیردار مانند سرطان و بیماری قلبی در كنار حوادثی غیر از حوادث جاده‌ای نظیرنزاع و استفاده از مواد مخدر هم می‌تواند باعث مرگ جوانان شود. با وجود این، وزارت بهداشت بیشتر با تمركز بر مرگ جوانان در جاده‌ها دست به كار شده است. یك روانشناس و كارشناس سلامت عمومی در رابطه با تدوین بسته پیشگیری از مرگ جوانان می‌گوید: وزارت بهداشت از آنجا كه در رابطه با پیشبرد سلامت عمومی تحولاتی را تجربه كرده می‌تواند به خوبی با تدوین این بسته مرگ و میر جوانان را كنترل كند.

 

بهروز بیرشك می‌افزاید: در حالی كه وزارت بهداشت در مقوله مرگ و میر جوانان به مرگ در اثر حوادث جاده‌ای پرداخته باید گفت فاكتورهای متعددی می‌تواند عامل مرگ جوان باشد ولی دلیل اینكه وزارت بهداشت روی حوادث رانندگی درباره عامل مرگ جوانان تاكید كرده می‌تواند این باشد كه در مقوله رانندگی فرهنگسازی و آموزش قشر جوان بسیار كارآمد است، در حالی كه برای بیماری‌ها و سایر رفتارهای خطرناك بستر آموزش و فرهنگسازی به اندازه حوادث جاده‌ای وجود ندارد. این روانشناس می‌گوید: رفتارهای پرخطر در رانندگی بیشترین نمود را دارد و متاسفانه رانندگی بد و لایی كشیدن برای برخی جوانان تبدیل به تفریح و سرگرمی شده و این باعث به خطر افتادن جان آنها و سایران می‌شود.


  اخبار اجتماعی -  آرمان


ویدیو مرتبط :
برنامه پیشگیری از تصادفات جاده ای استان گلستان تدوین شده است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دولت بسته جامع هدفمندی را شبانه تدوین کرد



اخبار ,اخبار اقتصادی بسته جامع هدفمندی یارانه

اخبار اقتصادی - دولت بسته جامع هدفمندی را شبانه تدوین کرد

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اهتمام جدی دولت برای اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها گفت:‌ مصمم هستیم هرچه زودتر سازوکارها و دستورالعمل‌های لازم را نهایی کرده و با اختصاص دقیق منابع، در مرحله دوم طرح هدفمندی برخی از فرایند های نادرست گذشته را اصلاح کنیم.

به گزارش مهر، اسحاق اسحاق جهانگیری شامگاه سه شنبه در جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه ها با بیان اینکه دولت در تلاش است مطابق با مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۹۳، طرح هدفمندی را به بهترین شکل ممکن به اجرا درآورد، از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور خواست ضمن هماهنگی با دستگاه های اجرایی كشور، همه مسائل، جزئیات و ملزومات آئین‌نامه اجرایی طرح را در اسرع وقت نهایی کند تا برای تصمیم گیری نهایی در جلسه هیات وزیران مطرح شود.

 

معاون اول رئیس جمهور همچنین امنیت غذایی، بهبود خدمات سلامت و درمان برای مردم و كمك به حل بحران های محیط زیستی را از مهمترین اهداف و دستاوردهای اجرای این مرحله از هدفمندی یارانه ها برشمرد و اظهار امیدواری کرد با اجرای مناسب این مرحله ، شاهد رضایت و بهبود وضعیت مردم در بخش‌های مختلف باشیم.

 

شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری کارگروه ها و جلسات کارشناسی متعدد، گزارشی از اقدامات و برنامه های تهیه شده برای اصلاح و بهینه سازی حوزه های حمل و نقل، بهداشت و درمان ، بیمه، بنگاه های تولیدی ، تامین كالاهای اساسی و تنظیم بازار ارایه کرد و از تدوین یک بسته جامع برای مجموعه اقداماتی که باید برای اجرای طرح هدفمندی انجام شود، خبر داد.

 

معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین در خصوص سایت رفاهی (سایت مربوط به ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه) توضیحاتی ارائه كرد و گفت: تدابیر لازم برای تكمیل زیرساختها و كارآمدی مسائل فنی این سایت پیش بینی شده و سایت از آمادگی و امكانات خوبی برای اجرا برخوردار است.

 

در این جلسه پیش نویس آیین نامه بند "و" تبصره ۲۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۳ کل کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از تبادل نظر و گفتگوهای کارشناسی، مقرر شد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در اسرع وقت این آیین نامه و دستورالعمل اجرایی آن را نهایی کرده و در جلسه هیات دولت ارایه دهد.

 

فرم ثبت نامه متقاضیان دریافت یارانه و جزئیات برنامه ستاد تنظیم بازار از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد و پس از بررسی در خصوص آنها تصمیم گیری شد.

اخبار اقتصادی - مهر