اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تدریس «شکوه همسرداری» به جایی نرسید


در حالی که قرار بود کتاب شکوه روانشناسی خانواده و همسرداری از سال 91 به جای درس تنظیم خانواده در دانشگاه‌های کشور تدریس شود؛ اما به گفته نویسنده آن، این کتاب اکنون در همه دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود.

ایسنا: در حالی که قرار بود کتاب شکوه روانشناسی خانواده و همسرداری از سال 91 به جای درس تنظیم خانواده در دانشگاه‌های کشور تدریس شود؛ اما به گفته نویسنده آن، این کتاب اکنون در همه دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود.

دکتر غلامعلی افروز در مورد دلیل تدریس نشدن این کتاب در همه دانشگاه‌ها علارغم تصویب آن، افزود: کتاب اصلی درس دانش خانواده کتاب «روانشناسی خانواده و ‌شکوه همسرداری» است که دانشگاه تهران آن را چاپ کرده البته شمارگان آن را باید افزایش دهد و این کتاب را سریع چاپ کند علاوه بر آن لازم است معاونت آموزشی وزارت علوم مدرسان این درس را در اولین فرصت آموزش دهد.

وی تصریح کرد: شریعتی نیاسر- معاون آموزشی وزارت علوم- برای تحقق این امر ابراز آمادگی کرده است و چاپخانه دانشگاه تهران نیز تلاش می‌کند.

وی در ادامه گفت: کتاب روانشناسی خانواده و شکوه همسرداری به‌طور مطلوب در سطح کشور پخش نمی‌شود. بنابراین هر مدرسی به سلیقه خود، هر جزوه‌ای و کتابچه‌ای را تدریس می‌کند. این یک نقص ملی است و بعضی از استادان نیز این درس را جدی نمی‌گیرند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: قیمت کتاب روانشناسی خانواده و شکوه همسرداری مناسب است و دانشگاه تهران باید این کتاب را دست کم در شمارگان 100 هزار جلد با قیمت ارزان‌تر چاپ کند و مراکز پخش در استان‌ها نیز آن را پخش کنند. علاوه برآن معاونت آموزشی وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور چه دولتی، چه آزاد،‌چه پیام نور و چه غیر انتفاعی باید استادان خود را مکلف به مطالعه و تدریس این کتاب کنند.

افروز در پایان با بیان اینکه مقرر شده وزارت علوم هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری کارگاه‌های یک روزه و دو روزه برای استادانی که قرار است کتاب روانشناسی خانواده و شکوه همسرداری راتدریس کنند، انجام دهد، گفت:هر کس این کتاب را می‌خواند نگرشش به ازدواج مثبت می‌شود. اصول کفویت در کتاب روانشناسی خانواده و شکوه همسرداری با مثال‌های زیادی بیان و در آن درباره سن حقیقی، روانی و زیستی بحث شده و همه دغدغه‌ها درباره ازدواج در آن طرح شده است. 


ویدیو مرتبط :
کارگاه آیین ازدواج و شکوه همسرداری قسمت سوم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تدریس شکوه همسرداری در برخی دانشگاه‌ها


معاون امور خانواده مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از تدریس کتاب شکوه همسرداری در برخی دانشگاه‌ها خبر داد.

خبرگزاری ایلنا: معاون امور خانواده مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از تدریس کتاب شکوه همسرداری در برخی دانشگاه‌ها خبر داد.

زهرا سجادی، از تدریس کتاب شکوه همسرداری در دانشگاه تهران، علامه طباطبایی و برخی واحدهای دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: این واحد درسی عمومی و اختیاری بوده و جایگزین واحد تنظیم خانواده است.

وی تصریح کرد: تنظیم خانواده واحدی اختیاری - اجباری است و دانشجویان باید آن را بگذرانند؛ اما جزو واحدهای اصلی و رسمی محسوب نمی‌شود، اینک شکوه همسرداری جایگزین تنظیم خانواده شده است.

معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به رونمایی کتاب شکوه همسرداری در دانشکده حقوق دانشگاه تهران در ماه گذشته گفت: انتشارات سمت، ناشر این کتاب است.

وی درباره ضرورت تالیف این کتاب گفت: شورایعالی انقلاب فرهنگی، تقریبا چهار سال پیش تصمیم به تغییر درس تنظیم خانواده و تبدیل آن به دانش خانواده گرفت که با توجه به تغییر دید دولت و مسئولان درباره سیاستهای کنترل جمعیت در مقایسه با قبل، سرفصلها‌ نیز باید تغییر کنند.

معاون امور خانواده مرکز اموز زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه گفت: مرکز امور زنان بنا به تعهدی که در این رابطه داشت و دانش خانواده را دنبال می‌کرد، سفارش این کتاب را داد و پیگیر تالیف آن بود و این کتاب توسط دکتر افروز تالیف شد.

وی با اشاره به استقبال برخی اساتید و استفاده از مطالب کتاب "شکوه همسرداری" به عنوان سرفصل تدریس، ابراز امیدواری کرد که در سال تحصیلی 92-91 در سرفصل‌های درسی تمام استادان از این کتاب به جای محتوای کتاب قبلی استفاده شود.

مرکز امور زنان و خانواده از بهمن ماه سال 89 پیگیر ورود کتاب روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری به عنوان یک واحد درسی بود و وعده تدریس آن از بهمن ماه 89 داده شده بود که تا امسال عملی نشده بود.

کتاب حاضر با کتاب پیشین تنظیم خانواده از نظر محتوا تفاوت عمده‌ای دارد و چنانچه در مقدمه کتاب نیز آمده است: کتاب با رویکردی علمی - فرهنگی و اجتماعی ضمن تاکید بر آموزش مهارتهای ازدواج، سعی در انتقال مفاهیم اخلاقی در قالب دو واحد درسی کرده است.