اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تداوم بازی‌ سیاسی منتقدان دولت بدون توجه به جان مردم



اخبار,اخبار اجتماعی,,بنزین های غیر استاندارد

 

 اخبار اجتماعی - مقایسه آماری ابتلا به سرطان در اثر آلودگی هوا و میزان مصرف دخانیات، اثبات می کند
افزایش سرطان در کشور به دلیل آلودگی هوا/ تداوم بازی‌ سیاسی منتقدان دولت بدون توجه به جان مردم

30 درصد ابتلای سرطان ها بر اثر دخانیات تاییدی است بر 70 درصد ابتلا به سرطان بر اثر آلودگی هواست. موضوعی که این روزها به دلیل کشمکش های سیاسی که از سوی منتقدان دولت بر سر بنزین تولیدی پتروشیمی ها صورت می گیرد به آن توجهی نمی شود.

دیوان عدالت اداری با هدف کاهش مصرف مواد دخانی در میان جوانان و کم شدن آسیب های ناشی از آن، حکم تعطیلی قهوه خانه ها را صادر کرد. این در حالی است که مسئولان دولتی بیشتر نگران آلودگی ناشی از مصرف بنزین های غیر استاندارد در کلانشهرهای کشور و افزایش بیماری سرطان بر اثر این موضوع هستند.

به گزارش خبرنگار پیام نو، با آغاز به کار دولت جدید بحث آلوده بودن بنزین در کشور بسیار مدنظر قرار گرفت به طوری که وزیر نفت دستور توقف بنزین پتروشیمی ها را صادر کرد، اما آلودگی هوا با دادن آمارها و صحبت های مسئولان و حتی تغییر بنزین پایتخت و بهتر شدن هوای تهران نیز از سوی بسیاری از منتقدان دولت مورد قبول واقع نشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با استناد به بیانیه سازمان بهداشت جهانی مبتنی بر تاثیر کیفیت هوای تنفسی در ایجاد بسیاری از بیماری های لاعلاج که منجر به از بین رفتن سلامتی افراد، افزایش مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا، همچنین هزینه های وارده بر زندگی افراد و کل جامعه و دولت می شود، بنزین آلوده را یکی از مهمترین عوامل افزایش آلودگی هوا دانست.

به گفته‌ مسئولان حفاظت از محیط زیست، سوخت و خودروی غیراستاندارد منشا اصلی آلودگی است. از سوی دیگر رئیس سازمان کنترل کیفیت هوای تهران میزان آلاینده بنزن در سوخت‌های پتروشیمی را ۱۰ برابر بیش از استانداردهای جهانی عنوان کرد. آلاینده ای بسیار خطرناک و سرطان‌زا که جان بسیاری از مردم را در سال می گیرد. همچنین میزان گوگرد موجود در بنزین پتروشیمی تا۲۰ برابر و در گازوئیل تا بیش از ۸۰۰ برابر میزان استاندارد بوده است. به‌رغم این پیامدهای زیانبار توقف تولید و توزیع بنزین پتروشیمی ها به منظور بهتر شدن هوای تهران در اواخر سال گذشته واکنش بسیاری از نمایندگان مجلس، مقامات سابق نفت دولت و حامیان آنها را به دنبال داشت.

به گفته محمد هادی حیدرزاده، رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران سالانه ۴۵ هزار ایرانی قربانی هوای آلوده می‌شوند. به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران عدد مرگ و میر بر اثر هوای آلوده در تهران سالانه ۴ تا ۵ هزار نفر است. هر چند پژوهشکده سل و بیماری‌های ریوی این رقم را ۱۳ هزار نفر اعلام کرده بود. این در حالی است که رئیس دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت از مرگ و میر ۱۱ هزار ایرانی بر اثر مصرف دخانیات خبر می دهد.

مقایسه عدد مرگ و میر بر اثر هوای آلوده با مصرف دخانیات (سیگار +قلیون) در سال ۴ برابر بودن مرگ و میرها بر اثر هوای آلوده را نشان می دهد. موضوعی که دولت به تنهایی برای برطرف کردن آن عزم خود را جزم کرده است.

۷۰ درصد سرطان ها به دلیل آلودگی هوا
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران می‌گوید در ایران ۷۰ درصد سرطان‌ها به نوعی مرتبط با محیط زیست و مسایل انسانی است. بهزاد رحمانی، یک عضو انجمن جراحان عمومی ایران می‌گوید میزان ابتلا به انواع سرطان‌ها افزایش غیرطبیعی داشته و سن ابتلا نیز کاهش یافته است. او آلودگی هوا و فشارهای عصبی را مهم‌ترین عامل افزایش ابتلا به سرطان می‌داند.

به گفته‌ این پزشک، انواع سرطان‌ها به‌ویژه سرطان پستان در زنان و سرطان ریه و معده در کشور به شکل تکان‌دهنده‌ای افزایش یافته است.

محمداسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سالانه حدود ۹۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند که حدود ۳۳ هزار نفر آنها به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند، می گوید: «اما حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد علل بروز سرطان به عوامل خطر بازمی‌گردد که دخانیات در راس آن قرار دارد. ۳۰ درصد مرگ های سرطانی مستقیما با دخانیات در ارتباط است.»

به گزارش خبرنگار پیام نو، ۳۰ درصد ابتلای سرطان ها بر اثر دخانیات تاییدی است بر ۷۰ درصد ابتلا به سرطان بر اثر آلودگی هواست. موضوعی که این روزها به دلیل کشمکش های سیاسی که از سوی منتقدان دولت بر سر بنزین تولیدی پتروشیمی ها صورت می گیرد به آن توجهی نمی شود.
اخبار اجتماعی - پیام نو
 


ویدیو مرتبط :
قابل توجه منتقدان جاهل استادرائفی پور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شطرنج بازی رییس مجلس دیپلمات با منتقدان تندروی دولت



اخبار,اخبار سیاسی,علی لاریجانی

 

 اخبار سیاسی - لاریجانی در «بزنگاه»، به حمایت از روحانی برخواست /شطرنج بازی رییس مجلس دیپلمات با منتقدان تندروی دولت

رییس دیپلمات مجلس یک تنه به حمایت از دولت روحانی برخواسته است؛ به دیدار مراجع می‌رود و از دولت حمایت می‌کند، به تندروها هشدار می دهد و فراکسیون تحت امرش را در مسیر حمایت از دولت به صف می‌کند.

به گزارش نامه نیوز، علی لاریجانی؛ از پیله سکوت بیرون آمده است و این روزها از چپ و راست به دفاع از دولت برمی خیزد، نه تنها او که مردان در سایه رییس مجلس دیپلمات هم به میدان آمده اند و از جناحین همراه و همگام با علی آقای لاریجانی و به نفع دولت شیخ حسن روحانی قدم بر میدارند، مردانی از جنس محمدرضا باهنر و کاظم جلالی.

رییس مجلس که از نخستین روزهای روی کار آمدن حسن روحانی از در همراهی و هم صدایی با شیخ وارد شده بود، و تلاش های بی وقفه او و هم طیفانش در فراکسیون رهروان در روزهای رای اعتماد به وزرا، حاشیه امنی را دور وزرای پیشنهادی دولت کشاند، در ادامه مسیر گام هایش را یکی بعد از دیگری رو به عقب نهاد و در پیله سکوت و اظهارنظرهای محافظه کارانه فرو رفت.

چه آنکه منتقدان روحانی در بهارستان که با صدای بلند روحانی و دولتمردان را با هر بهانه ای خطاب قرار می دادند، آنقدر در تندروی ها و واکنش های افراطی علیه دولت پیش رفتند که گاها برخی آراء فراکسیون منسوب به لاریجانی را هم به نفع خود مصادره می کردند. منتقدان دولت که روزگاری در قامت حمایت از احمدی نژاد، رییس جمهور سابق فریادشان در تریبون مجلس می پیچید، به تذکر و اخطار اکتفا نکرده و وزرا را یکی بعد از دیگری به مجلس فرا می خواندند تا پاسخگوی سوالات آنها باشند. سوالاتی که تا دادن چندین کارت زرد در عمر کوتاه مدت دولت هم پیش رفت تا منتقدان دولت اینگونه فضا روابط بین دو قوه را سرد و سردتر کنند.

لاریجانی گرچه در این مدت تلاش می کرد با یکی به نعل زدن و یکی به میخ زدن منتقدان دولت را آرام کند، اما شاید آنچه او را از رویارویی مستقیم و یک تنه در مقابل این طیف از نمایندگان بر حذر می داشت، انتخابات خرداد ماه 93 هیئت رییسه پارلمان بود. لاریجانی که به وضوح تاثیر آرا این دسته از نمایندگان را در دادن کارت زردهای پی در پی به وزرا و حتی عدم رای اعتماد به چند وزیر باقیمانده روحانی خصوصا وزیر ورزش دیده بود، شاید به ترس سیاسی محافظه کارانه ای دچار شده بود که اجازه نمی داد مستقیما وارد بحث و مجادله با منتقدان دولت روحانی یا همان پایداری ها و طیف رهپویان و ایثارگران مجلس شود.

رییس دیپلمات مجلس اما در همین روزهای نه چندان دور به علی لاریجانی چند ماه قبل تبدیل شده و سیاست یک بام و دو هوای خود در قبال دولت را به کناری نهاده و با همان کلمات خاص و فلسفه گونه اش به دفاع از حسن روحانی و دولتمردان خصوصا مذاکره کنندگان هسته ای بر خواسته و منتقدان دولت را با کلمات کنایه دارش می نوازد.

لاریجانی و مردان همراهش در پارلمان، اما اینبار در بزنگاهی به کمک دولت آمده‌اند که تندروها از چپ و راست ضربه های محکم خود به دولت را وارد می کنند. همین چند هفته پیش بود میهمانی همسر رییس جمهور به مناسب تولد حضرت زهرا (س) و با حضور همسران سفرای کشورهای خارجی در ایران به حاشیه ای جنجالی برای دولت تبدیل شد. مهمانی که در یک سوی آن پایداری ها بودند که لب به انتقاد از این مراسم گشوده و ماجراهایی را از این مهمانی روایت می کردند و حتی روحانی را تهدید به انتشار فیلم هم کردند، بگم بگم پایداریچی ها اما از سوی دولتی ها بی پاسخ نماند برخی دولتی ها هرگونه جوسازی علیه این مراسم را رد کردند. اما دفاع دولتی ها از همسر رییس جمهور و مهمانی اش آنقدر تاثیرگذار نبود که سخنان محمدرضا باهنر. مرد پشت پرده مجلس به یکباره به میدان آمد و این مراسم ونحوه پذیرایی در آن را مطابق عرف دیپلماتیک دانست و روایت ها از این مراسم را نوعی حاشیه سازی عنوان کرد.

بعد از باهنر، نوبت لاریجانی بود که در ماجرایی دیگر به دفاع از روحانی بپا خیزد. انتشار فیلم «من روحانی هستم» که در آن روایت هایی از ماجرای مک فارلین و مذاکرات هسته ای سال های دبیری حسن روحانی در شواری عالی امینت ملی شده بود لاریجانی را مجبور به واکنش کرد تا صراحتا این فیلم را جوسازی و درغوگویی علیه روحانی عنوان کند.

لاریجانی اما در سخنانش هشدارهایی جدی به تندروهای منتقد دولت داد و ضمن دروغگو دانستن روایت آنها از ماجرای مک فارلین تاکید کرد« برخی ها فکر می کنند با تهیه این سی دی انتقام گرفته اند اما این کارها برای مردم نان و آب نمی شود. دروغ گفتن و سی دی درست کردن و متهم کردن افراد کاری ناصحیح است. این چه کاری است که برای کسی که مسوولیت اجرایی کشور را برعهده دارد سی دی دروغ تهیه می کنید. این مردانگی نیست که برای رسیدن به اهدافمان از هر حربه ای استفاده کنیم.»

لاریجانی دیپلمات که روزگاری مرد اول هسته ای کشور بود در فازی دیگر به میدان دفاع از ظریف و همکارانش در مذاکرات با 5+1 وارد شد و ضمن قابل قبول دانستن روند مذاکرات، عنوان کرد.»

دفاع محکم لاریجانی از دولتمردان طی هفته های اخیر اما آنجا بود که او با انتقاد از قانون گریزی های دولت سابق، این رویه دولت را عامل اصلی برخی زیان ها به کشور دانست و گفت«اگر کشور با قانون اداره شود، و دعواهای حیدری نعمتی حاکم نشود زندگی مردم قابل پیش بینی می‌شود؛ مثلا کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند می‌داند که با چه معیاری می‌تواند این کار را انجام دهد. ولی اگر قانون اجرا نشود زندگی مردم قابل پیش بینی نخواهد بود. با این حال قانون راحت زیر پا گذاشته می‌شد و خیلی‌ها هم دعوت به سکوت می‌کردند. »

وی ضربه کاری دیگری را هم به دولت سابق زد، آنجا که گفت« مشکلات اقتصادی کشور مربوط به مدیریت سال های قبل است.»

اما علی آقای مجلس گویی نه تنها دیگر نگرانی از بابت رییس شدن یا نشدن در خرداد 93 را هم به کناری نهاده، که قدرت یافتن زیرپوستی فراکسیون تحت ریاست حدادعادل او را به واکنش واداشته و بنا را بر مدیریت تندروهای مجلس گرفته است. فراکسیون رهروان که در ابتدا محکم جلو رفته بود، در برهه‌های حساس از حمایت حداکثری از وزرا بازماند و در دام مصلحت اندیشی و وا دادن به تندروها و منتقدان دولت افتاد. در سایه همین وادادن ها و محافظه کاری‌ها بود که در یک سو زمزمه های انشعاب در درون این فراکسیون و سر برآوردن فراکسیونی تحت عنوان اعتدال بالا گرفت و در سویی دیگر فراکسیون اصولگرایان به ریاست حدادعادل در کنار پایداری های مجلس روز به روز قدرت و فضای مجلس را به نفع خود در دست گرفتند.

لاریجانی اما گویی اینبار در بزنگاه انشعاب در فراکسیون و قدرت یابی تندروها به میدان آمده است که همچون 7 سال گذشته مدیریت بهارستان را در چنگ خود حفظ کند.

او در همین روزهایی که وزرای کلیدی دولت چون وزرای راه و شهرسازی و نفت و ...باید به مجلس پاسخگو می بودند، اعضای فراکسیون منسوب به خود را دعوت کرد با این وزرا زیر یک سقف بنشیند و به دور از تریبون باز مجلس ابهامات و احیانا اختلافاتشان را رفع و رجوع کند تا بیش از این روابط دو قوه دستخوش تنش و سردی نشود.

لاریجانی که به خوبی می دانست احتمال قانع نشدن سوال کنندگان از وزرا که عمدتا منسوب به جبهه پایداری هستند وجود دارد، فضای مجلس را به نحوی ساماندهی کرد که در رای گیری نهایی زاز صحن آنها از سوالات وزرا قانع شوند و کارت زرد به دولت منتفی شود. امری که در جلسه دیروز رخ داد و علی رغم قانع نشدن نماینده سوال کننده، صحن مجلس از توضیحات آخوندی قانع شد.

در این میان نقش کاظم جلالی دیگر بازوی تاثیرگذار لاریجانی در بین نمایندگان و رایزنی های او با حدادعادل قابل توجه می نمود.

موضوع ریاست مجلس باشد یا توافقات پشت پرده برای ایستادن مقابل تندروها یا ... علی لاریجانی از تهران تا قم و دیدار با مراجع و در دیگر اظهاراتش پرچم حمایت از روحانی را بالا برده است و همگام با شیخ قدم بر می دارد. چه او هنوز هم همان مرد برخواسته از درون سنتی های راست گراست که مصلجت اندیشی و اندیشه اعتدالی را باید وجه بارز آنان دانست.
اخبار سیاسی - نامه نیوز