اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تدارک «عوارض» برای تخریب ساختمان



اخبار ,اخبار اقتصادی ,تخریب ساختمان

 

اخبار اقتصادی - شهرداری تهران «کوبیدن زودهنگام» را مسکوت گذاشت؛ شورای‌شهر مدعی شد
تدارک «عوارض» برای تخریب ساختمان

در منابع تهران هدررفت داریم

 بررسی طرح «ممنوعیت تخریب ساختمان‌های با عمر کمتر از 25 سال» که در فصل گذشته به پیشنهاد معاونت شهرسازی و معماری آغاز شد، ظاهرا به‌دلیل برخی مخالفت‌ها در بدنه شهرداری هنوز به شورای شهر تهران ارائه نشده است.


این در حالی است که اعضای پارلمان محلی پایتخت معتقدند: جلوگیری از تخریب ساختمان‌های کم‌عمر به‌عنوان یکی از تکالیف شهرداری در قالب برنامه پنج ساله دوم گنجانده شده است و در صورتی که شهرداری در ارائه لایحه مذکور تعلل کند، با تذکر شورای شهر و تعیین ضرب‌الاجل دوماهه مواجه خواهد شد.


به گفته اعضای شورای شهر تهران، طرح ممنوعیت تخریب ساختمان‌های کم عمر در تهران دو مرتبه به‌صورت غیررسمی از سوی مدیران شهرداری مطرح و بررسی شده است. دفعه نخست در جلسه با اعضای سازمان نظام مهندسی و دفعه دوم در جلسه با معاونان شهرسازی مناطق 22 گانه. مدیریت شهری در این جلسات موضوع پروانه تخریب و عوارض تخریب را به‌صورت پیشنهاد مورد بررسی قرار داده و در نظر دارد همان‌طور که در ساخت وساز صدور پروانه و پرداخت عوارض الزامی است برای تخریب ساختمان‌ها هم صدور پروانه مجزا و اخذ عوارض را اجباری کند.


این طرح اگرچه برای شهر دارای مزایای زائدی همچون نگهداشت سرمایه ملی است، اما از سوی دیگر اجرای آن محدودیت‌ها و موانعی نیز به همراه دارد. به اعتقاد گروهی از مدیران شهری، بازده بالای صنعت ساختمان نسبت به سایر فعالیت‌های اقتصادی باعث می‌شود مالکان به تخریب املاک خود ترغیب شوند و حقوق مالکانه مانع از دخالت در این موضوع خواهد شد.


به گزارش «دنیای اقتصاد» همزمان با اجرای طرح تفصیلی جدید تهران در سال 91، به‌دلیل امتیازات ویژه این طرح برای افزایش تعداد طبقات، پدیده تخریب و نوسازی ساختمان‌های کم سن وسال و در عین حال بادوام و قابل سکونت در پایتخت گسترش پیدا کرد؛ به‌گونه‌ای که نسبت تخریب به احداث ساختمان در سال 91 در شهر تهران به 30 درصد رسید. یعنی در ازای 253 هزار واحد مسکونی ساخته شده، 70 هزار واحد مسکونی مجوز تخریب دریافت کردند. در سال 92 نیز این نسبت باز هم رشد کرد و به حدود 40 درصد افزایش پیدا کرد.
کارشناسان شهری معتقدند: ساخت‌وسازهای گسترده ناشی از تخریب از یکسو منجر به افزایش خانه‌های خالی خواهد شد و از سوی دیگر حجم تقاضا در بازار اجاره را به اندازه واحدهای تخریبی- مالکان خانه‌های تخریب شده مستقیم وارد بازار اجاره می‌شوند- افزایش خواهد داد.


و از همه مهم‌تر اینکه هدررفت بخش زیادی از سرمایه‌های ملی را که در جریان تولید ساخت‌وساز استفاده شده سبب خواهد شد.


از این رو علیرضا نادری، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در فصل گذشته در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از بررسی طرحی برای منع تخریب ساختمان‌های با عمر کمتر از 25 سال در شورای مدیران شهرداری خبر داد که با استناد به احکام برنامه پنج ساله دوم شهرداری طراحی شده و با اجرای آن قرار است از یکی از آسیب‌زاترین روش‌های ساخت‌وساز جلوگیری شود. اما با گذشته چند ماه از طرح آن، اعضای شورای شهر تهران فقط در صحبت‌های غیررسمی از وجود چنین طرحی اطلاع دارند. به گفته آنها هنوز لایحه‌ای در این خصوص از طرف شهرداری به شورای شهر ارائه نشده است.


احمدمسجد جامعی، رئیس شورای شهر تهران با تایید صحبت‌های غیررسمی در خصوص طرح «ممنوعیت تخریب ساختمان‌های با عمر پایین» به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: این طرح دارای جوانب کارشناسی زیادی است و باید به‌طور تخصصی از سوی کمیسیون‌های تخصصی شورا مورد بررسی قرار گیرد. او افزود: به نظر می‌رسد می‌توان این طرح را دنبال کرد و با استفاده از روش‌های خاص امکان اجرایی شدن آن را برای جلوگیری از هدررفت منابع فراهم کرد.

  شهرداری تعلل نکند
محمدسالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز عنوان کرد: ایجاد ممنوعیت برای تخریب ساختمان‌های با عمر پایین یکی از تکالیف شهرداری تهران در فرآیند برنامه پنج ساله مصوب سال 92 است. در متن این برنامه صراحتا عنوان شده است یکی از ماموریت‌های حوزه شهرسازی و معماری برقراری سازوکارهای اخذ عوارض مضاعف برای جلوگیری از تخریب ساختمان‌های با دوام در شهر تهران است.


او افزود: اما تاکنون در این خصوص چیزی تحت عنوان طرح یا پیشنهاد به شورای شهر ارائه نشده است.


او با اشاره به نبود محدودیت برای تخریب ساختمان‌های بادوام، پدیده تخریب را یکی از علل شیوع ساخت‌وسازهای گسترده در شهر دانست و گفت: با توجه به اینکه ساخت هر ساختمانی با استفاده از سرمایه‌های ملی انجام می‌شود و تخریب بی‌رویه ساختمان‌ها مسدود شدن گذرهای اصلی شهر و آلودگی صوتی و هوای شهر را در پی دارد، شهرداری تهران را ملزم کردیم تا طی سال اول اجرای برنامه پنج‌ساله لایحه‌ای را برای جلوگیری از تخریب ساختمان‌های کم‌عمر به شورای شهر ارائه دهد. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با بیان اینکه جلوگیری از تخریب بی‌رویه ساختمان‌ها به درخواست عمومی شهروندان تبدیل شده است، به «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: از آنجا که اجرای این طرح ممکن است درآمدهای شهرداری تهران را تحت تاثیر قرار دهد اما دیدگاه‌های مخالف آن نیز وجود دارد.

 

او ادامه داد: البته آقای شهردار نیز برای کاهش وابستگی درآمدهای شهرداری به بخش ساخت‌وساز اعلام آمادگی کرده است؛ بنابراین می‌توان از این فرصت استفاده کرد و جایگزین مناسبی برای این نوع از درآمدهای ناپایدار شهری به دست آورد. سالاری تصریح کرد: این طرح جزو اولویت‌های کاری شورای شهر است؛ به‌گونه‌ای که بنا داریم در سال جاری نظارت بر عملکرد شهرداری در حوزه شهرسازی را افزایش دهیم؛ به همین دلیل اگر تا یکی یا دو ماه آینده طرح ممنوعیت تخریب ساختمان‌های با عمر پایین به شورا ارائه نشود به‌صورت رسمی و در قالب تذکر از شهرداری درخواست می‌کنیم تا به این موضوع وارد شود.

  مزایا و معایب طرح
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران شورای شهر نیز با اشاره به صحبت‌های غیررسمی انجام شده برای طرح «ممنوعیت تخریب ساختمان‌های با عمر کم» به «دنیای اقتصاد» گفت: طرح مساله این موضوع به این صورت بود که آیا همان‌طور که برای ساختمان‌سازی به اخذ پروانه ساختمانی و پرداخت عوارض نیاز است، می‌توان برای تخریب ساختمان‌ها نیز سیستمی طراحی کرد که تا قبل از صدور مجوز، اجازه تخریب نداشته باشد یا خیر؟ او اضافه کرد: بحث دیگر نیز این بود که بخشی از به هم ریختگی سیمای شهری ناشی از ساخت وسازهایی است که با انگیزه اقتصادی و سوداگری در شهر انجام می‌شود، در صورتی که در تعداد واحدهای خالی در تهران به 460 هزار واحد رسیده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد بخشی از ساخت‌وسازهای جدید با انگیزه غیرمصرفی و صرفا سوداگری انجام شده باشد.

 

عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران تاکید کرد: با طرح این موضوع الزام جلوگیری از تخریب ساختمان‌های کم عمر در شهر مطرح شد؛ البته این طرح جای کار دارد تا بتواند به مکانیزم مناسبی دست یابد و براساس آن بتوان گفت چطور می‌توان برای تخریب ساختمان‌هایی که کاربری مناسب دارند، محدودیت ایجاد کرد. شاکری به محدودیت احتمالی اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: برای اجرای این طرح با دو نوع ساختمان مواجه هستیم؛ نوع اول ساختمان‌های اداری و عمومی هستند که اجرای این طرح در مورد آنها راحت‌تر و امکان‌پذیرتر است؛ اما نوع دوم ساختمان‌های مسکونی متعلق به افراد حقیقی و حقوقی هستند که در مورد آنها حقوق مالکانه و تسلط مالکان بر دارایی ملکی شان مطرح است.


او در توضیح بیشتر در مورد محدودیت ساختمان‌های متعلق به افراد حقیقی تصریح کرد: در این موارد حتی اگر برای مالکان ساختمان‌ها به استحکام و قابلیت سکونت ساختمان‌ها در چند سال آینده استناد کنیم تا زمانی که وضعیت اقتصادی به‌گونه‌ای است که با وجود هزینه تخریب، مالک به تخریب و نوسازی ملک خود انگیزه دارد، نمی‌توان با این پدیده برخورد کرد. این موضوع در بحث حفاظت از باغات نیز وجود دارد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
ساختمان جدید مکه ... تخریب ساختمان مسجد در نزدیکی الحرا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقوع 720پس‌لرزه بی‌سابقه است/تخریب ساختمان دولتی دو سال ساخت در زلزله



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ایران پیشنهاد آمریكابرای ارسال كمك به زلزله‌زدگان را نپذیرفت

قدمی: وقوع 720پس‌لرزه بی‌سابقه است/ آماری ازمفقودان نداریم/ نیاز 9000 واحد مسكونی به ترمیم

رییس سازمان مدیریت بحران كشور با بیان اینكه گزارشی مبنی بر ارسال كنسروهای فاسد نداشتیم، گفت: ایران پیشنهاد آمریكا مبنی بر ارسال كمك به زلزله‌زدگان را نپذیرفت.

به گزارش ایسنا، مهندس حسن قدمی در تشریح آخرین اقدامات انجام‌شده توسط نیروهای امدادی برای پوشش زلزله شمال غرب كشور، با بیان اینكه خوشبختانه این زمین لرزه در روز اتفاق افتاد، گفت: با توجه به حجم آوار سنگین و همچنین نوع بافت منطقه زلزله‌زده كه از خشت و گل بود، اگر این حادثه در هنگام شب رخ می‌داد، تلفات بیشتر از زلزله بم بود.

وی با بیان اینكه بافت فرسوده روستایی و شهری دغدغه مسئولان مدیریت بحران است، گفت: متاسفانه در گذشته مدیریت جامع بحران وجود نداشت و در مورد نحوه مدیریت در هنگام بحران، بازنگری كاملی صورت نگرفته بود و تمام هم و غم مسئولان در گذشته این بود كه منتظر بروز حادثه بودند تا پس از آن به امدادرسانی بپردازند.

قدمی با بیان اینكه مدیریت بحران در مرحله پیشگیری و نوسازی بسیار جدی است، گفت: می‌توان قبل از وقوع حادثه با بسیج نیروها از بروز اتفاقات جلوگیری كرد.

رییس سازمان مدیریت بحران كشور با بیان اینكه با توجه به تسهیلات ارائه شده از سوی دولت، تاكنون یك میلیون و 400 هزار واحد روستایی نوسازی شده است، گفت: در حال حاضر و با اجرای طرح نوسازی، روستاهایی كه با زلزله 3.5 ریشتری نیز تخریب می‌شدند، با زلزله 6 ریشتری تلفاتی ندادند.

وی با بیان اینكه ضعف در ساخت و سازها موجب بروز خسارت شده است، گفت: امیدواریم با پیشگیری و همچنین جدیت مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده دیگر شاهد چنین حجم آوار و تخریب در زمین لرزه‌ها نباشیم.

زلزله در شب، فاجعه بم را تكرار می‌كرد

تخریب ساختمان دولتی دو سال ساخت در زلزله

قدمی با بیان اینكه در مورد نظارت بر ساخت و ساز ساختمان‌ها، نقش سازمان‌ها مشخص شده است، گفت: متاسفانه در زلزله آذربایجان شاهد تخریب ساختمانی دولتی كه تنها دو سال از ساخت آن می‌گذشت، بوده‌ایم كه این نشان می‌دهد نظارت جدی بر نحوه ساخت و سازها نیست و باید فكری برای این مهم اندیشید.

وی در ادامه در مورد برخی انتقادات مبنی بر نبود سرویس‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده و صف‌های طولانی برای استفاده آسیب‌دیدگان از حمام و سرویس‌‌های بهداشتی، گفت: تامین سرویس‌های بهداشتی و حمام بر اساس قانون بر عهده شهرداری‌ها است، اما باید توجه داشته باشید كه پس از وقوع حادثه، مراحل كار براساس اولویت‌بندی پیش می‌رود به عنوان مثال می‌توان گفت كه در روز اول بحث جست‌وجو و نجات و پس از آن بحث تغذیه و اسكان اضطراری بسیار مورد اهمیت است.

قدمی در مورد نحوه تقسیم آذوقه و غذا میان آسیب‌دیدگان، گفت: نحوه توزیع غذا بسیار خوب است و حتی معتقد هستیم كه عده‌ای این كمك‌ها را حیف و میل می‌كنند. چرا كه مردم هنگامی كه شخصا اقدام به كمك و توزیع اقلام میان زلزله‌زدگان می‌كنند، نمی‌‌دانند كه چگونه باید این كمك‌ها را ارائه و توزیع كنند و ممكن است مردم در بخشی از مناطق با حجم زیادی از كمك‌ها روبرو شوند، در حالی كه در بخش دیگر كمك‌ها به نسبت كمتر است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه چرا سپاه پاسداران اقدام به دپو كمك‌های مردمی می‌كند، گفت: سازمان‌های دیگر نیز اقدام به دپو و انبار كالاها می‌كنند، چرا كه بر اساس قانون ما باید تا 45 روز آذوقه و غذای افراد زلزله‌زده را تامین كنیم و این اقلام انبار می‌شود تا در روزهای بعدی توزیع شود.

صف‌های طولانی سرویس بهداشتی و حمام در مناطق زلزله‌زده

ممنوع الفعالیت شدن عكاسان خارجی را از وزارت ارشاد بپرسید

رییس سازمان مدیریت بحران در مورد ممنوع‌‌‌‌الفعالیت شدن عكس‌های خارجی در ایران، گفت: ساماندهی عكاسان خارجی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در این مورد از آنان باید پاسخ بخواهید.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه برخی بانك‌های دولتی وام بازسازی و نوسازی را به جای بهره 4 درصد با بهره 21 درصد به مردم می‌دهند، گفت: بر اساس قانون وام بازسازی باید با بهره 4 درصد به مردم داده شود و در صورت بروز تخلفات با شدت با بانك‌های متخلف برخورد می‌شود.

وجود سه هزار و 200 هكتار بافت فرسوده در تهران

قدمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه تهران در صورت بروز زلزله با چه فاجعه‌ای روبرو خواهد شد، گفت: بر اساس آمار سه هزار و 200 هكتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد كه متاسفانه عده‌ای تمایلی به انجام نوسازی و بازسازی ندارند و مردم می‌توانند با دریافت وام‌های در نظر گرفته شده، منازل مسكونی خود را در مقابل زمین‌لرزه مقاوم كنند.

وی همچنین در مورد برخی آمار متناقض از سوی سازمان‌های درگیر در حادثه، گفت: ارائه آمارهای متناقض در روزهای اول طبیعی است و هر دستگاهی سعی می‌كند متناسب با عملكرد خود، آمار ارائه كند.

زلزله 253 كشته و یك هزار و 380 مجروح بر جای گذاشت

رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینكه بر اساس آمارهای تایید شده از سوی ستاد مدیریت بحران، زلزله 6.2 ریشتری شمال غرب كشور، 253 كشته و یك هزار و 380 مجروح بر جای گذاشته است، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی آمار 306 كشته و سازمان پزشكی قانونی نیز آمار 169 تن را داده است كه در حال حاضر تلاش مسئولان برای تجمیع آمارها ادامه دارد و به زودی آمارهای مستند با اسم و فامیلی افراد مجروح و كشته شده منتشر می‌شود.

قدمی با بیان اینكه در بحران آمار مفقودی بسیار مهم است، گفت: در سه روز اول پس از بروز حادثه، تناقض در آمار مسئله‌ای نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر توزیع كنسروهای فاسد میان زلزله‌زدگان، گفت: من تاكنون آماری دریافت نكرده و حتی نشنیده‌ام و ممكن است این مسئله در كمك‌های مردمی باشد و ما حتما پیگیر این موضوع خواهیم بود.

قدمی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر توزیع كانكس در میان زلزله‌زدگان، گفت: كانكس‌های پیش‌ ساخته در مرحله اسكان موقت و بعد از 45 روز از وقوع حادثه میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.

به گفته رییس سازمان مدیریت بحران، تاكنون آماری از مفقودان این زمین لرزه ارائه نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به كمك‌های ارسال شده به ایران گفت: سازمان مدیریت بحران مسئول دریافت كمك‌های خارجی است و با وجود آن كه این سازمان درخواستی مبنی بر دریافت كمك‌های بین‌المللی نداشته است، اما كشورهایی همچون قطر، تركیه، پاكستان، آذربایجان كمك‌های خود را ارسال كرده‌اند.

قدمی با بیان اینكه آمریكا نیز پیشنهاد ارسال كمك داده‌ است، گفت: ما اعتقادی نداریم كه آمریكا از روی حسن نیت این پیشنهاد را داده باشد، چرا كه ما در حال حاضر به دلیل تحریم مشكل دارویی داریم. بنابراین لطف كند و تحریم‌ها را بردارد.

وی در باره اعزام گروه‌های بهداشت روان و حمایت‌های روانی به مناطق زلزله‌زده به ایسنا گفت: پس از اسكان اضطراری زلزله‌زدگان، تیم‌های توانبخشی به منطقه اعزام شده‌اند. به گونه‌ای كه سازمان بهزیستی كه متولی این امر است، 35 تیم روان‌شناسی و اورژانس اجتماعی به منطقه اعزام كرده‌ است.

قدمی با بیان اینكه سازمان بهزیستی اقدام به راه‌اندازی مهدهای كودك سیار در مناطق زلزله‌زده كرده است، گفت: این سازمان در برخی از روستاها، مهدهای كودك سیار زده است و قرار شد كه سازمان بهزیستی مسئولیت تعیین غذای گرم 10 هزار تن را تقبل كند.

رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینكه در مناطق زلزله‌زده 150 تن تحت پوشش بهزیستی بودند، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و مدیریت دقیق باید شرایط خاصی برای این افراد در نظر گرفته شود.

وی همچنین در پاسخ به انتقادات برخی افراد مبنی بر عملكرد ضعیف سازمان پزشكی قانونی در كفن و دفن كشته‌شدگان زمین‌لرزه آذربایجان، گفت: در حوادث طبیعی نیازی به حضور پزشكی قانونی نیست، چرا كه پزشكی قانونی در فوت‌های مشكوك یا بر اساس خواسته ورثه وارد موضوع می‌شود.

قدمی با بیان اینكه در بسیاری از روستاها كشته‌شدگان حوادث توسط روستاییان دفن شده‌اند، گفت: پزشكی قانونی نباید جلوی دفن را بگیرد.

رییس سازمان مدیریت بحران همچنین در مورد برخی انتقادات مبنی بر امنیت ضعیف مناطق زلزله‌زده و هجوم برخی افراد برای دریافت كمك، گفت: برخی افراد به دلیل عصبی‌بودن از شرایط موجود و برخی دیگر به دلیل طمع و شاید دل‌نگرانی برای آینده برای دریافت كمك‌های مردمی اصرار دارند كه این مسئله مرتفع شد.

وی با بیان اینكه گاها دیده شده است كه برخی از زلزله‌زدگان چادری اضافه‌تر و موقت می‌خواهند، گفت: این افراد با ارائه كارت ملی یا مدرك، چادری را به مدت چند روز دریافت و پس از آن باید مجددا تحویل سازمان‌های مربوطه دهند.

به گفته قدمی، اقدامات فرهنگی در مورد افزایش آگاهی و فرهنگ مردم باید در هنگام دریافت كمك‌ها انجام شود.

آسیب دیدن 245 روستا در زلزله

رییس سازمان مدیریت بحران در بخش دیگری از سخنان خود در مورد میزان خسارت‌های این زمین‌لرزه، گفت: بر اثر این زمین‌لرزه، 245 روستا آسیب دیده‌اند كه بر اساس تصمیمات كارگروه دولت مقرر شد ظرف دو ماه آینده این مناطق بازسازی شود.

9 هزار و 384 واحد مسكونی نیاز به بازسازی دارد

وی گفت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته تاكنون 9 هزار و 384 واحد مسكونی نیاز به بازسازی و ترمیم دارند.

قدمی با بیان اینكه بر اساس تصمیمات كارگروه دولت به زلزله‌زدگان یك میلیون تومان برای كمك هزینه معیشت، دو میلیون تومان برای ترمیم منازل با تایید كارشناس پرداخت می‌شود، گفت: بر اساس تصمیمات صورت گرفته 12.5 میلیون وام چهار درصد دراز مدت برای زلزله‌زدگانی كه منازل آنان تخریب شده، در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بر همین اساس تعیین شد زلزله‌زدگانی كه به وام‌های دیگر مقروض هستند، مدتی بازپرداخت آنان به تعویق بیفتد.

رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینكه یكی دیگر از مشكلات حاضر در مناطق زلزله‌زده بحث ساماندهی دام و احشام است، گفت: برنامه‌ای در نظر گرفته شده است كه دام و طیور زلزله‌زدگان كه عمدتا كشاورز هستند در كنار مسكن آنان نگهداری شود.

قدمی با بیان اینكه زلزله 5.3 ریشتری شب گذشته ورزقان مصدوم و خسارتی نداشته است، گفت: از شنبه و پس از وقوع زمین‌لرزه تا روز گذشته 720 پس لرزه در منطقه رخ داده است كه 27 مورد آن بالای 4 ریشتر بوده كه این رقم بی‌سابقه است.

وی با بیان اینكه در سال 90، 7 هزار و 900 زلزله در كشور رخ داد كه 117 مورد آن بالای 4 ریشتر بود، گفت: این میزان زمین‌لرزه بالای 4 ریشتر در منطقه شمال غرب آذربایجان بی‌سابقه است كه مراتب برای بررسی به موسسه ژئوفیزیك و دیگر موسسات مربوطه ارجاع شد.

به گفته وی، از سال 1352 تاكنون تنها دو زلزله بالای سه ریشتر در محدوده 50 كیلومتری اهر رخ داده بود و زلزله 6.2 ریشتری اهر و همچنین 720 پس لرزه آن، بی‌سابقه است.

رییس سازمان مدیریت بحران درباره محدودیت در ارسال كمك‌های مردمی، گفت: ما محدودیتی برای مردم برای توزیع و ارسال كمك به مناطق زلزله‌‌زده ایجاد نكردیم، اما توصیه می‌كنم كه كمك‌های مردم نقدی باشد، چرا كه این كمك‌ها در حساب بانكی خاصی ذخیره و صرف كمك‌رسانی به زلزله‌زدگان با توجه به نیازهای آنان می‌شود.

قدمی با بیان اینكه مردم می‌توانند كمك‌های نقدی خود را به حساب 99999 در بانك ملت جمعیت هلال‌احمر ایران واریز كنند، گفت: با تدابیر اندیشیده شده روز جمعه (روز قدس)، پایگاه‌های هلال‌احمر و سازمان‌های دیگر نیز برای جمع‌آوری كمك‌های نقدی و غیرنقدی مردم مستقر می‌شود.

وی با بیان اینكه گاها دیده می‌شود كه مردم مایل هستند كه كمك‌های غیرنقدی خود را به دست زلزله‌زدگان برسانند، گفت: از مردم خواهش می‌كنیم كه اجناس كاركرده و دست دوم برای كمك به زلزله‌زدگان تحویل ندهند. چرا كه در حوادث قبلی تحویل اجناس كاركرده و دست دوم به معضلی بدل شده بود و این مسئله در شان و شخصیت زلزله‌زدگان نیز نیست.

به گفته رییس سازمان مدیریت بحران، در حال حاضر انبارهایی در سازمان مدیریت بحران وجود دارد كه مملو از اقلام دست دوم و كاركرده است كه توزیع آنان میان هیچ آسیب‌دیده‌ای مقدور نیست./ایسنا