اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تخلیه هیجان در بازارها؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازارهای ارز و سهام

 

اخبار اقتصادی - تخلیه هیجان در بازارها؟

بازارهای ارز و سهام پس از التهابات روز شنبه، روز گذشته را با وضعیت نسبتا متعادل‌تری پشت سرگذاشتند.

در شروع هفته و با انتشار برخی از اخبار دیپلماتیک، شاخص بورس 715 واحد پایین آمد و نرخ ارز نیز از 3300 تومان گذاشت؛ اما با تعدیل شاخص‌های قیمتی این بازارها در روز گذشته، به نظر می‌رسد که نوسان‌های روز شنبه تحت‌تاثیر عوامل روانی بوده و بازارها گرایش بیشتری به ثبات پیدا کرده‌اند.

 

بازار سهام متعادل شد
بورس؛ خالی از هیجانات سیاسی
خودرویی‌ها دوباره لیدر شدند
روز گذشته 792 میلیون و 885 هزار سهم به ارزش 2 هزار و 405 میلیارد و 592 میلیون ریال در 630 هزار و 501 دفعه معاملاتی رشد 85 واحدی را برای شاخص بورس رقم زد. بر این اساس ثبت رقم 76 هزار و 987 واحدی شاخص بازدهی 11/0 درصدی را برای بورس تهران به همراه داشت.

در حالی روز گذشته قبل از شروع بازار سهام شركت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو با صف‌های فروش مواجه بودند كه انجام معاملات بلوكی در نمادهای این گروه منجر شد تا سهام آنها با اقبال بازار مواجه شود.


روز گذشته 88 میلیون سهم از سهام سایپا كه متعلق به شركت سرمایه‌گذاری رنا و در وثیقه بانك‌ملی بود، در ازای تسویه مطالبات این بلوك به بانك ملی واگذار شد.
انجام این معاملات بلوكی سایپا و ایران‌خودرو باعث شد حق‌تقدم ایران‌خودرو و سهام سرمایه‌گذاری رنا و سایپا با اقبال بازار مواجه شوند. اگرچه در این میان برخی از فعالان بازار توجه به سهام خودرویی را ناشی از شایعه برگزاری جلسه شورای رقابت و توافقات صورت گرفته میان خودروسازان، مسوولان سازمان استاندارد، سازمان بازرسی و كیفیت و شورای رقابت در رابطه با افزایش قیمت‌ها نسبت می‌دهند.


این خبر عصر روز گذشته توسط برخی خودروسازان تكذیب شد اما اثر خود را بر بورس گذاشت.


بانك مركزی نرخ تورم‌بخشی خودروها را 34درصد اعلام كرده است. در واقع این نرخ مربوط به خودروهایی است كه توسط ایران‌خودرو و سایپا تولید می‌شوند.


در حال حاضر صنعت خودرو از ارزش بازار 114 هزار و 728 میلیارد و 905 میلیونی ریالی بر خوردار است. در پی معاملات دیروز در صنعت خودرو 449 میلیون و 569 هزار سهم به ارزش یك هزار و 195 میلیارد و 243 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت تا بر این اساس روز گذشته این صنعت از بازده 48/2 درصدی برخوردار شود.

 حساسیت مذاكرات هسته‌ای را با بورس عجین نكنیم
مدیرعامل شركت سینافرآیند نیرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با بیان این مطلب كه شرایط بازار با توجه به نزدیكی فصل مجامع و امیدواری به نتیجه مذاكرات در بلندمدت نمی‌تواند با كاهش زیادی همراه شود، اینگونه استدلال كرد كه از یك سو شفافیت عملكرد شركت‌های بورس همزمان با فصل مجامع و همچنین گزارش‌ها و برنامه‌های آتی این شركت‌ها، باعث امیدواری سهامداران در این مقطع می‌شود و از سوی دیگر روند مذاكرات میان ایران و 1+5 به گونه‌ای است كه نمی‌توان گشایش آنی از مذاكرات انتظار داشت. 


وی معتقد است: اما با توجه به اراده طرفین برای حل و فصل مشكلات موجود قطعا پیشرفت در ماه‌های آتی را شاهد خواهیم بود.


ابراهیم نوایی بر این اساس به سهامداران و فعالان بازار سرمایه توصیه كرد: شاید بهتر باشد حساسیت این مذاكرات را با روند بورس عجین نكنیم، تا آسیب كمتری به بازار وارد شده و به عبارتی در این خصوص واكسینه شویم.  به گفته وی این مسائل با مذاكرات شش ماه تا یك سال پایان نمی‌یابد لذا بهتر است بازار حركت خود را با این مذاكرات گره نزند.


وی با اشاره به روند بازار در سال‌های قبل یادآور شد: این روند نشان داده شركت‌های اثرپذیر از تحریم در این شرایط دارای ریسك سرمایه‌گذاری بالاتری از سایر شركت‌ها هستند، هرچند شركت‌های صادراتی در هر شرایطی ثابت كرده‌اند كه می‌توانند جور نوسانات بازار را به دوش كشند.


مدیرعامل شركت سینافرآیند نیرو ادامه داد: صنایع قابل سرمایه‌گذاری در این خصوص می‌توانند از گروهی انتخاب شوند كه با افزایش احتمالی صادرات با رونق همراه شده و از طرفی نیاز كمتری به واردات مواد اولیه و ارتباط با فروشندگان خارجی داشته باشند. وی از صنایع پترو پالایش، معدنی و فولاد، تجهیزاتی (به دلیل افزایش فعالیت‌های اقتصادی در آینده و عبور از شرایط ركود) به عنوان صنایعی نام برد كه می‌توانند با كاهش تنش‌های مذاكرات و اصلاح روند بازار در خردادماه فعالیتی منطقی و مثبت داشته باشند.


این كارشناس بازار سرمایه در این میان خواستار توجه سهامداران و فعالان بازار سرمایه به این نكته شد كه شرایط بازار از التهاب دوران تحریم و همچنین تهدیدات سال‌های گذشته فاصله گرفته است و لزومی برای نگرانی و هجوم برای فروش به هر قیمتی از سوی سرمایه‌گذاران منطقی نیست.


وی ادامه داد: از سوی دیگر دولت، مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را كه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی همراه بوده، آغاز كرده و ریسك این تحول در فروردین‌ماه و حتی ماه گذشته بر بورس سایه انداخته بود، دیگر حاشیه‌ای بر بازار ندارد.


مدیرعامل شركت سینافرآیند نیرو در نهایت این‌گونه جمع‌بندی كرد: انتظار بر این است كه تحلیلگران و سرمایه‌گذاران با لحاظ شرایط روز اقتصاد كشور و محاسبه جمیع جهات ریسك‌های سرمایه‌گذاری به بازار توجه كرده و از رفتار احساسی و غیر منطقی درخصوص اخبار و گزارش‌هایی كه تاثیر مقطعی بر روند بازار می‌گذارند، دوری گزیده و اجازه دهند روند منطقی بر بازار حاكم شود.

 

 لزوم هدایت نقدینگی به بازار سرمایه
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری گروه مسکن نیز در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد با اشاره به تاثیر‌پذیری بازار سرمایه تنها به واسطه چند روز از مذاکرات هسته‌ای، ابراز كرد: پس از افت چند درصدی قیمت‌ها بار دیگر بازار حالت ثبات پیدا کرده و سرمایه‌گذاران بر اساس عملکرد مالی شرکت‌ها تصمیم‌گیری خواهند کرد.  وی که در مجموع دلیل منفی شدن بازار را تنها مربوط به مذاکرات هسته‌ای نمی‌داند، به ماه‌های گذشته اشاره کرد که در آن روزها به‌رغم فضای مثبت حاکم بر روابط سیاسی،  بازار به شدت منفی بوده است.


 بر این اساس به نظرمی‌رسد تاثیرگذارترین عامل بر تحولات بازار سرمایه، نقدینگی و هدایت آن به سمت بازار سرمایه است و دولت در جهت تحقق برنامه کنترل تورم باید دست به اقداماتی بزند که منجر به هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه شود. وی به توجه بازار به برخی صنایع قبل از انجام دور اخیر مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد که پس از پایان مذاکرات و فضای روانی ایجاد شده به علت بی‌نتیجه بودن مذاکرات تمام بازار تحت تاثیر قرار گرفته و با افت قیمت سهام در تمام صنایع مواجه شدیم.  مدیر سرمایه‌گذاری «ثمسکن» ادامه داد: اما به نظر می‌رسد در مرحله بعد صنایعی که ارز محور هستند با توجه به افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی در کوتاه‌مدت با رشد ارزش سهام مواجه شوند.

 

صنایعی چون پتروشیمی، معادن و در مرحله بعدی صنایعی که از ریسک پایین در قبال تحولات هسته‌ای برخوردار هستند همچون ساختمان و صنعت خدمات پیش‌بینی می‌شود در کوتاه‌مدت از رشد سهام برخوردار شوند.  وی اضافه کرد: اما در صورت عدم توافق هسته‌ای، افزایش تحریم‌ها و عدم برنامه‌ریزی مناسب اقتصادی در قبال این پدیده از سوی دولت کل بازار با افت مواجه خواهد شد. شهریاری تصریح کرد: با توجه به قرار داشتن در فصل مجامع، تقسیم سود و افزایش سود سال‌های آتی شرکت‌ها از یک طرف و اقدامات عملی دولت در زمینه‌های اقتصادی از جمله برنامه‌ریزی برای منابع دریافتی از وجوه طرح هدفمندی از طرف دیگر می‌تواند موجب بهبود نسبی بازار شود.


اما در ادامه معاملات دیروز نماد معاملاتی شركت بین‌المللی توسعه ساختمان با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، دامپروری مگسال، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، داروسازی ابوریحان، سیمان فارس نو جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و خدمات انفورماتیك جهت مجمع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده برای افزایش سرمایه متوقف شدند.


از سوی دیگر فولاد صبانور، به عنوان اولین شركت انتقالی از فرابورس به بورس در سال جاری با سرمایه 103 میلیارد تومانی به عنوان چهارصدو‌هشتاد‌و‌چهارمین شركت بورسی به تابلوی بورس منتقل شد. سهام این شرکت بعد از انتقال به بورس تهران به قیمت 1462 تومان کشف قیمت شد و 1500 میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه اضافه کرد.

 

پس از این انتقال، این شركت در نظر دارد سرمایه‌ خود را در دو مرحله به 310 میلیارد تومان افزایش دهد.  همچنین سازمان خصوصی سازی با انتشار آگهی اعلام کرده است که بلوک 34/1 درصدی سهام بانک صادرات را که شامل 776 میلیون و 114 هزار سهم می‌شود، به فروش می‌رساند. قیمت هر سهم این بلوک  به قیمت تابلوی بورس در روز قبل از عرضه به شرط آنکه از 1000 ریال کمتر نباشد، تعیین شده است. این عرضه  18 خرداد در بورس اوراق بهادار انجام خواهد شد.  همچنین مبلغ سپرده شرکت در این مزایده 23 میلیارد و 283 میلیون و 420 هزار ریال برآورده شده است و خریدار باید 50 درصد مبلغ پیشنهادی خود را به صورت نقد و بقیه را به صورت قسطی تا یکسال بپردازد.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازارهای ارز و سهام

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازارهای ارز و سهام

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
تخلیه بار جلوی درب کارخانه توسط راننده به دلیل عدم دریافت اجازه تخلیه بار !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تخلیه هیجان در بازار مسكن



بسازوبفروش‌های ساختمانی,بازار مسكن,نرخ آپارتمانها در تهران

تخلیه هیجان در بازار مسكن

در بازار مسكن طبق اعلام یك گزارش آماری رسمی، هیجان تنها گروه فعال سرمایه‌گذار، در حال تخلیه‌شدن است.این گروه موسوم به بسازوبفروش‌های ساختمانی كه در سال‌های 90 و 91 تیراژ واحدهای مسكونی احداثی را تا دو برابر سال‌های قبل افزایش دادند، در بهار امسال شتاب را از ساخت‌وساز گرفتند؛ طوری كه نرخ رشد آپارتمان جدید در تهران از حالت سه‌رقمی پارسال سقوط كرده و در سه‌ ماه 92 صفر شده است.

بررسی‌های كارشناسی درباره علت چرخش روند سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در تهران حاكی است دو مجموعه عوامل به ترتیب «تحولات سیاسی و اقتصادی اخیر» و «فعل‌وانفعالات درونی بازار مسكن همچون جهش قیمت زمین، مصالح‌ساختمانی و ركود سنگین بر معاملات ملك» باعث شده سفره سرمایه‌گذاری از بازار مسكن برچیده و در بازارهای دیگری پهن شود.

كارشناسان در این باره معتقدند: خروج تدریجی سازنده‌هایی كه بیشتر با هدف سفته‌بازی – ساخت آپارتمان با هدف بلااستفاده گذاشتن آن- در بازار حضور داشتند، سرآغاز بازگشت آرامش و ثبات به كل بازار مسكن از جمله فضای حاكم بر معاملات می‌تواند باشد. همچنین سناریویی كه برای بعد از استقرار كامل كابینه یازدهم برای قیمت مسكن به‌واسطه تحولات اخیر قابل‌انتظار است، تثبیت بلندمدت قیمت خواهد بود. چه‌آنكه در سال‌های اخیر هرزمان قیمت‌مسكن به اوج می‌رسید و ناتوانی خریداران، معاملات را به ركود می‌كشاند، بلافاصله ساخت‌وساز افت می‌كرد و برگشت قیمت‌ها آغاز می‌شد

.

مسكن از مدار «هیجان» خارج شد
پیام رشد صفر درصدی ساخت‌وسازهای بهار92 چیست؟
طرح دو سناریو برای بازار ملك پس‌از «مراسم تنفیذ»
كارشناسان: قیمت مسكن وارد مسیر 2ساله «تثبیت» می‌شود
اطلاعات آماری تازه از میزان سرمایه‌گذاری‌ در ساخت‌وسازهای مسكونی شهر تهران كه عمدتا با هدف «سفته‌بازی» به جای كمك به «عرضه مصرفی» صورت می‌گیرد، حاكی است: اشتهای بسازوبفروش‌ها و انبوه‌سازان برای ساخت مسكن به شدت كاهش پیدا كرده و با تغییراتی كه طی ماه‌های اخیر در وضعیت دو گروه عوامل سیاسی و اقتصادی موثر بر بازار مسكن رخ داده، هم‌اكنون تخلیه «هیجان»  در این بازار آغاز شده است.


در تهران طی سال‌های ‌90 و 91 تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر‌شده توسط شهرداری تا مرز بی‌سابقه هرسال 250 هزار واحدمسكونی جدید افزایش یافت طوری كه با دوبرابر شدن تیراژ ساخت‌وساز نسبت به سال‌های قبل -كه حداكثر سالی 100 هزار تا 130 هزار واحد ساخته می‌شد- پیش‌بینی شده بود از اوایل سال92 انبوه واحدهای در حال ساخت دو سال قبل، وارد بازار مسكن می‌شود و پایتخت را اشباع از عرضه می‌كند، اما هم‌اكنون رشد قیمت مسكن در این كلان‌شهر نشان می‌دهد غالب ساخت‌وسازهای 90 و 91 جنبه سفته‌بازی داشته و به جای آنكه واحدها بلافاصله بعد از تكمیل وارد بازار خرید‌های مصرفی شود، توسط سازنده یا توسط خریداران سرمایه‌ای، در حال تحویل به بازار خانه‌های خالی است!


با این حال، هیجان سرمایه‌گذاران ساختمانی در تهران هم‌اكنون فروكش كرده و دور تند ساخت‌وساز، طبق گزارش تازه شهرداری‌ تهران، در بهار92 صفر شده، طوری كه تعداد واحدهای مسكونی جدیدی كه در این فصل در مناطق 22گانه ساخته شده هیچ‌تغییری نسبت به بهار91 نداشته است.


در سه ماه اول امسال در تهران برای ساخت 73 هزار و 102 واحدمسكونی پروانه صادر شد كه این حجم در مقایسه با 73 هزار و 156 واحد ساخته‌شده در سه ماه اول سال گذشته، تقریبا ثابت بوده است. این در حالی است كه ساخت‌وساز در بهار91 نسبت به بهار90 بیش از 60درصد رشد داشت.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» پیامی كه به واسطه عدم رشد ساخت‌وساز در بهار امسال، برای بازار مسكن مخابره شده حكایت از «تغییر مسیر حركت سرمایه‌ها به سمت سایر بازارهای تولیدی» دارد.


بررسی‌ها در این باره نشان می‌دهد: در سال‌های 90 و 91 سرمایه‌های نقدی به دلیل ریسك‌های اقتصادی و نوسانات شدید نرخ دلار، وارد بازار امن بسازوبفروشی شد، اما حالا با روشن‌شدن چشم‌انداز مثبت سایر بازارهای تولیدی همچون بخش صنعت، انتخاب‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری به وجود آمده است.


تاثیر گشایش سیاسی یا معادلات اقتصادی؟
رفتار بهاری سرمایه‌گذاران ساختمانی بدون‌شك با فعل‌وانفعالات درون بازار مسكن بی‌ارتباط نیست.
هر چند گروهی از كارشناسان اقتصادی انقباض بهاری ساخت‌وساز- عدم رشد در صدور پروانه- را ناشی از تحولات سیاسی و البته اقتصادی در سطح كلان عنوان می‌كنند، اما علاوه بر این سناریو، سناریوی دیگری نیز مطرح است.


در سناریوی اول، نقش عواملی همچون آرامش سیاسی و ثبات در اوضاع اقتصادی و تخلیه حباب قیمت در بازار دلار و طلا بر رفتار سرمایه‌گذاران در بازار مسكن موثر تلقی شده كه شرایط به كارگیری سرمایه‌ها در بازاری غیراز ساخت‌وساز یا خرید ملك را جذاب و مهیا كرده است.


با استناد به این فرضیه از آنجا كه بعد از مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری، امید به بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی بهتر از آنچه در ماه‌های اخیر رخ داد، وجود دارد، در نتیجه انتظار می‌رود افت بیشتر ساخت‌وساز و خروج سفته‌بازها از این بازار و همچنین از بازار خرید مسكن در ماه‌های آتی را شاهد باشیم.


اما در سناریوی دوم كه نقش عواملی همچون افزایش شدید قیمت زمین و همین‌طور مصالح‌ساختمانی از یك‌سو و ركود در معاملات مسكن از سوی دیگر مطرح است، این فرضیه وجود دارد كه چون هزینه ساخت‌وساز افزایش پیدا كرده و معاملات آپارتمان به خاطر حباب قیمت‌ها متوقف شده، انگیزه ساخت‌وساز نیز از بین رفته است.

 

در دوره‌های تاریخی ركود و رونق مسكن، زمانی كه قیمت مسكن به اوج می‌رسد و توان خریداران به نازل‌ترین حد كاهش می‌یابد، سرمایه‌گذاران ساختمانی ادامه فعالیت را به ضرر خود می‌دانند و از بازار خارج می‌شوند طوری كه این خروج زمینه كاهش قیمت را فراهم می‌كند.
با این حساب برآیند هر یك از این دو سناریو كه در سال جاری و بعد از استقرار كابینه یازدهم به وقوع بپیوندد به كاهش قیمت مسكن و تخلیه بیشتر هیجان سفته‌بازی در این بازار منجر خواهد شد.


تثبیت قیمت بعداز رشد 240 درصدی
در این باره سیدرضا میرصادقی فعال ساختمانی و تحلیلگر بازار مسكن به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در بهار امسال به دلیل انتظار تغییر سیاست‌های دولت، ساخت‌وساز به ركود رفت كه البته این پدیده هر 8سال یكبار در كشور اتفاق می‌افتد. در سال 90 و 91 رشد فزاینده قیمت ارز و سكه و اوج سفته‌بازی در بازار مسكن را شاهد بودیم و در واقع ساخت‌وسازهای پرحجم این دو سال نه با نیت عرضه برای پاسخ به تقاضا كه به دلایل اقتصادی انجام شد بخصوص در سال گذشته كه نرخ ارز بخش‌های اقتصادی و تولیدی كشور را متوقف كرد و سرمایه‌ها با حركت سنتی خود به سمت بازار امن و ‌كم‌ریسكی چون مسكن، از یك‌سو ساخت‌وساز را افزایش داد و از سوی دیگر باعث افزایش 240 درصدی قیمت ملك در برخی مناطق و حداقل 70 درصدی در سایر مناطق تهران شد.

 

این كارشناس مسكن تاكید كرد: در سال جاری برعكس دو سال اخیر، انتظار ثبات و آرامش اقتصادی به واسطه تغییر دولت و تغییر سیاست‌ها وجود دارد و به همین‌خاطر شاهد توقف شتاب سرمایه‌گذاری –توقف نرخ رشد- در ساخت‌وساز هستیم و به زودی این ثبات در قیمت مسكن نیز احساس خواهد شد. میرصادقی افزود: با عادی‌شدن روند سرمایه‌گذاری و تخلیه هیجان بازار، انتظار می‌رود قیمت مسكن در دو سال آینده بدون كاهش یا افزایش، ثابت بماند.


تكرار وضع پارسال خوب است
درباره تكرار حجم ساخت‌وساز بهار91 در بهار92 بدون تغییر در نرخ رشد آن، بیت‌ا... ستاریان یكی دیگر از كارشناسان مسكن نیز معتقد است: نباید انتظار داشته باشیم هر سال ساخت‌وساز 100 درصد رشد كند. حجم ساخت‌وسازهای سال گذشته ایده‌آل بود و اگر امسال هم در همین سطح، سرمایه‌گذاری انجام شود قابل قبول است.


ستاریان در عین حال رخوت بهار امسال در بازار ساخت‌وساز را ناشی از جابه‌جایی كابینه عنوان كرد و گفت: معاملات مسكن نیز از ابتدای امسال تاكنون در ركود بوده و تا استقرار كامل دولت یازدهم این وضعیت ادامه خواهد داشت.


26 درصد ساخت‌و‌ساز جایگزین تخریب‌شده‌ها
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در بهار امسال بیش از 19 هزار واحدمسكونی در تهران تخریب شد تا روی زمین آنها و همچنین برخی قطعات زمین خام، 73 هزار واحدمسكونی جدید ساخته شود. به این ترتیب 26 درصد آنچه در سه ماه اول امسال احداث شده، عملا صرف جبران واحدهایی كه در اثر تخریب، از بازار كسر شد، گشت.

بسازوبفروش‌های ساختمانی,بازار مسكن,نرخ آپارتمانها در تهران