اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تخلف در برخی کارخانه‌های لبنی برای کاهش هزینه‌ها



اخبار,اخبار اقتصادی,کارخانه‌های لبنی

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران ادعا کرد که برخی کارخانه‌های لبنی در سال‌های گذشته به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولیدشان کمیت و کیفیت محصولات خود را کاهش دادند و در مواردی از شیر‌هایی استفاده کردند که درجه میکروبی‌شان بالا بوده است.»

خسرو فروغان‌گران‌سایه  گفت: درسال‌های گذشته بعضی از کارخانه‌های لبنی از شیر‌هایی که درجه میکروبی‌شان بالا بوده یا شیر‌خشک‌های نامعتبر استفاده کرده‌اند.

وی افزود: زمانی که قیمت تمام شده تولیدکنندگان افزایش می‌یابد و به بیش از قیمت عرضه آن می‌رسد چند اقدام انجام می‌شود. یک راه این است که کارخانه، تولید خود را تعطیل می‌کند اما اگر این کار را انجام ندهد کمیت یا کیفیت محصول را کاهش می‌دهد که البته کاهش کیفیت، کار خطرناکی است و به سلامتی مصرف‌کنندگان بستگی دارد.

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی ادامه داد: صنایع و تولیدکنندگان لبنیات مشکلات خاص خود را دارند، یکی از این مشکلات نوسازی و مدرن شدن دستگاه‌های تولید لبنی است و در سال‌های گذشته وقتی کار‌خانه‌های لبنی به قطعه نیاز داشتند با مشکل تعویض قطعه روبرو می‌شدند و هزینه‌های تمام شده‌شان بالا می‌رفت.

فروغان ادامه داد: همچنین در زمینه دامداری، تولید شیر و تهیه مواد اولیه لبنیات زیرساخت‌های مناسبی نداریم. اگر بخواهیم ثباتی در وضعیت لبنیات داشته باشیم باید بازنگری اساسی در نحوه تولید مواد لبنی داشته باشیم. این تغییر و نوسازی باید هم در زمینه فیزیکی و هم در زمینه نرم‌افزاری صورت بگیرد تا بتوانیم با صنایع لبنی سایر کشور‌ها رقابت کنیم.

وی تصریح کرد: با تهیه زیرساخت‌های مناسب، می‌توانی هزینه‌های تولید را کاهش داد و قدرت رقابت پذیری را با رقبای خارجی ایجاد کرد.

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران گفت: ارائه بسته جدید اقتصاد و حجم‌ پول‌هایی که قرار است به عنوان‌های مختلف تزریق شود می‌تواند باعث افزایش قیمت محصولات مختلف از جمله لبنیات در آینده شود.

اخبار اقتصادی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
تاثیر آب بندی شیرآلات در کاهش هزینه های کارخانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فقط یک کارخانه لبنی قیمت را کاهش داد!



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت شیر

در حالی که مسئولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از گران شدن محصولات یک کارخانه لبنی و برخورد با آن خبر می‌دهند، بازار فرآورده‌های لبنی گویای چیز دیگری است؛ چراکه بسیاری از برندها قیمت‌ شیر بطری یک لیتری را از ابتدای امسال تاکنون و طی چندین مرحله تا 50 درصد افزایش داده‌اند و پس از هشدار این سازمان نیز تغییری در قیمت‌های خود اعمال نکرده‌اند، البته به غیر از شیر کم چرب یک لیتری یکی از کارخانه‌های لبنی.

به گزارش ایسنا، طی ماه اخیر صنایع لبنی در چندین مرحله قیمت شیر بطری یک لیتری را افزایش دادند که نهایتا از سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان هشدار گرفتند، چرا که این سازمان اعلام کرد صنایع لبنی باید قیمت های خود را به حالت قبل بازگردانند و تنها 15 درصد افزایش قیمت را برای محصولات آن‌ها مجاز می‌داند اما هیچ یک از کارخانه‌های تولیدکننده محصولات لبنی توجهی به این هشدار دولتی نکردند.

جالب‌تر این که یکی از برندهای صنایع لبنی شیر بطری یک لیتری کم چرب خود را که به قیمت 2400 رسیده بود را با نرخ گذشته (2200 تومان) به بازار عرضه کرده و مابقی انواع شیر یک لیتری بطری خود را با همان قیمت‌های افزایش یافته عرضه می‌کند.

اما مجتبی فراهانی، معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این زمینه معتقد است که فقط یک شرکت آن هم به‌صورت محدود اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده بود که برخورد قانونی با آن انجام شد و آن شرکت نیز قیمت محصولات خود را به قیمت‌های قبل برگردانده است.

البته شاید منظور این مقام مسئول همین شیر یک لیتری کم چرب این برند مطرح است، در حالی که بازار صنایع لبنی و مشاهدات خبرنگار ایسنا از این بازار حاکی از افزایش چند مرحله‌ای قیمت این محصول آن‌هم توسط بسیاری از برندهای مطرح موجود در بازار است.

به هر حال جای سوال است که اگر مقصود، همین یک محصول است چرا دیگر صنایع و کارخانه‌های تولیدکننده داخلی شیر بطری یک لیتری را با همان قیمت‌های افزایش یافته 2400 تا 2800 تومانی عرضه می‌کنند و اگر قیمت جدید 2400 تومانی شیر بطری یک لیتری غیرقانونی است چرا اجرای قانون و توجه به هشدار سازمان حمایت تنها به صورت موردی آن‌هم توسط یک برند صورت گرفته است؟

مشخص نیست که سازمان حمایت آیا تنها برای این برند و این نوع محصول حساسیت به خرج داده یا این که دیگر صنایع لبنی حاضر نیستند به قانون تن دهند و این که اگر قیمت های گذشته برای شیر بطری کم چرب یک لیتری صرفه اقتصادی دارد چرا دیگر محصولات مشمول قیمت‌های گذشته نمی شوند و چرا دیگر برندهای مطرح لبنیات حاضر به بازگرداندن قیمت به حالت قبل نیستند.

اخبار اقتصادی - ایسنا