اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تخلفات مالی؛ نزدیکان احمدی‌نژاد را از پاستور به اوین می‌رساند/ بازخوانی لیست بلند بالای بازداشت شدگان دولت سابق



اخبار,اخبار سیاسی,پرونده‌های قضایی احمدی‌نژاد

 

 اخبار سیاسی - تخلفات مالی؛ نزدیکان احمدی‌نژاد را از پاستور به اوین می‌رساند/ بازخوانی لیست بلند بالای بازداشت شدگان دولت سابق

پرونده‌های قضایی احمدی‌نژاد و یارانش یکی بعد از دیگری بازخوانی و بر روی میز دادگاه قرار می‌گیرند.

به گزارش نامه نیوز، در روزهایی که ساختمان سفید پاستور دیگر نشانی از مرد آرادنی و حامیان همیشه همراهش را به خود نمی‌بیند،  پرونده‌های قضایی دولتمردان سابق و رییس دولت محبوبشان یکی بعد از دیگری علنی می شود و دادگاه و اوین مسیری است که گویی این روزها جایگزین مسیر پاستور برای آنها شده است.

گرچه سیر بازداشت برخی نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری او خصوصا بعد از ماجرای خانه نشینی 11 روزه آغاز شده بود اما با خط و نشان کشیدن‌های گاه و بیگاه احمدی نژاد برای دستگاه قضایی و خط قرمز اعلام کردن کابینه اش این روند تا حدودی به محاق شد. اما با پایان یافتن عمر دولت دهم  بسیاری از پرونده‌های مسکوت مانده یکی بعد از دیگری بر روی میز قرار گرفتند.

احمدی‌نژاد هنوز هم اولین است
اما این تنها یاران نزدیک و برخی دولتمردان دولت احمدی نژاد نیستند که تیغ بازداشت و پرونده قضایی را بر بالای سر خود می بینند، چه آنکه رییس جمهور اسبق خود نیز در معرض محاکمه و دادگاهی شدن قرار گرفته است.

احمدی نژادی که توانسته بود در 8 سال دولت داریش نام خود را در بسیاری موارد چون فراخوانده شدن به مجلس و پاسخ دادن به سوال نمایندگان، خانه نشینی و ... به عنوان اولینی خاص در تاریخ نظام جمهوری اسلامی به ثبت برساند، حتی با پایان دوران ریاست جمهوری اش نیز قرار است اولین باشد. اولین رییس قوه مجریه که به دادگاه فراخوانده می‌شود تا پاسخگوی پرونده‌های قضایی دوران ریاست جمهوری‌اش باشد.


فقط سه روز از زمان برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته بود که خبری بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت مبنی بر شکایت علی لاریجانی، رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و یک شاکی خصوصی از محمود احمدی‌نژاد و احضار وی به دادگاه منتشر شد و بر اساس آن، احمدی نژاد بعد از پایان دوران ریاست جمهوریش باید راهی دادگاه می‌شد، امری که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی اتفاق می افتاد. در ادامه اما شکایت لاریجانی از رییس جمهور وقت ایران تکذیب شد و فراخوانی احمدی نژاد مرتبط با پرونده های ارسالی مجلس به قوه قضاییه اعلام شد. 

گرچه چندماه بعد از پایان ریاست جمهوری احمدی نژاد همگان منتظر حضور وی در دادگاه و پاسخگوی به مراجع قضایی در خصوص پرونده های شکایتی اش بود اما او در روز اعلام شده در دادگاه حضور نیافت تا نشان دهد قصه احمدی نژاد ودادگاه هم قرار است قصه‌ای طولانی و پرحاشیه باشد.

در دیگر سو اما برخی نزدیگان احمدی نژاد چون محمدرضا رحیمی، سعید مرتضوی، علی اکبر جوانفکر، رویانیان و مردانی دیگر از  حلقه نزدیکانش این روزها به کرات نامشان در رسانه ها به عنوان متهم مطرح می‌شود.

ماجراهای یک معاون اول و سرحلقه باند فاطمی!
سیر بازداشت در دولت احمدی نژاد از برخی نزدیکان مشایی و افرادی که به عنوان رمال از آنها یاد می شد آغاز شد. مدتی بعد اما امیری‌فر امام جماعت نهاد ریاست جمهوری که او نیز از نزدیکان به مشایی بود با حکم دادستانی راهی اوین شد. بعد از امیری فر نوبت به محمدرضا رحیمی رسید که در ماجرای اختلاس بیمه ایران به دادگاه فراخوانده شد.

 

برخی از نمایندگان مجلس او را "سرحلقه باند فاطمی" می‌نامیدند. اینبار اما احمدی نژاد سکوت خود را شکست و صراحتا در مقابل خبرهای قضایی درمورد رحیمی موضع گیری کرد و نزدیکانش را خط قرمز خود عنوان کرد. گرچه تب و تاب ها بر سر پرونده مالی رحیمی در ماجرای اختلاس بیمه برای مدتی فروکش کرد اما با پایان عمر دولت دهم، نام محمدرضا رحیمی و پرونده اش به صدر اخبار رسانه ها بازگشت. رحیمی که همیشه با پرونده‌هایی زیر بغل در حیاط پاستور در مقابل رسانه‌ها ظاهر می‌شد حال با پرونده‌هایی قضایی مسیر دادگاه و دادستانی را برای بازجویی طی می‌کند و بعید نیست در آینده نزدیک مسیر اوین را طی الارض کند. روز گذشته نیز خبری درخصوص حضور دوباره محمدرضا رحیمی در دادگاه کیفری تهران برای پاسخگویی به سوالاتی پیرامون پرونده اختلاس بیمه منتشر شد.

جوانفکری که کار آیت الله قوه قضاییه و احمدی نژاد را به نامه نگاری کشاند!
مرید احمدی‌نژاد بودن هنوز هم از فحوای کلام او معلوم و مشخص است، او که زمانی قلب رسانه‌ای دولت احمدی‌نژاد را راهبری می کرد، در همان دوران ریاست جمهوری احمدی نژآد طعم بازداشت و زندانی شدن را چشید و حتی خط و نشان کشیدن‌های احمدی نژاد هم نتوانست مانع حضور وی در اوین شود.

مدیرعاملی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، مدیریت موسسه مطبوعاتی ایران و مشاورت رسانه‌ای رئیس جمهور مهمترین مشاغل او در هشت سال دولت سابق بود. او بلندپایه‌ترین مقام دولت آقای احمدی‌نژاد بود که هنگام داشتن مسئولیت محکوم شد و به زندان افتاد. انتشار مطالبی درباره حجاب در ویژه‌نامه "خاتون" در روزنامه ایران، با واکنش شدیدی رو به رو شد و جوانفکر به عنوان مدیر این موسسه در دادگاه مجرم شناخته و به یک سال حبس محکوم شد. احمدی‌نژاد هنگامی که جوانفکر در زندان به سر می‌برد، خواهان بازدید از زندان اوین شد که با مخالفت قوه قضائیه مواجه شد. این موضوع به نامه نگاری‌های تند میان او و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه منجر شد.

مردِ قرمز دولت از پرسپولیس به اوین رفت!
از دیگر چهره‌هایی که این روزها نامش با مهر بازداشت، بر سر زبان ها افتاد، محمد رویانیان بود. مرد قرمز و پرسپولیسی دولت سابق که پرونده‌های تخلف دوران مدیریتش در ستاد سوخت او را به اوین کشاند. پرونده‌ای که حکایت از تخلفی 179 میلیاردی در ستاد سوخت دوران ریاست رویانیان دارد که در صورت اثبات می‌تواند برگی دیگر از تخلفات گسترده مالی در دولت سابق باشد. محمد رویانیان یکی از هشت نفری است که در جریان پرونده فساد ستاد سوخت تحت تعقیب هستند. نام هفت نفر دیگر هنوز منتشر نشده است. پیش‌تر غلامحسین محسنی اژه‌یی، سخنگوی قوه قضاییه گفته بود که « سه نفر در خصوص این پرونده بازداشت و بقیه با قید وثیقه آزاد هستند». اما اینکه این «بقیه» چه کسانی هستند، هنوز مشخص نیست.

قاضی پرحاشیه دولت حاشیه‌ها
اگر رحیمی با پرونده اختلاس بیمه راهی دادگاه شد و رویانیان با پرونده فساد ستاد سوخت، مرتضوی با پرونده فساد تامین اجتماعی مرد دیگری از مردان پرحاشیه دولت شد. قاضی معلق شده دولت دهم که هنوز تکلیفش در پرونده کهریزک مشخص نیست حال متهم به فساد مالی در دوران حضورش در تامین اجتماعی شده است. در گزارش تحقیق‌وتفحص از تامین‌اجتماعی که در صحن علنی مجلس قرائت شد، سعید مرتضوی، مدیریت پیشین این سازمان به فساد مالی و تخلفات گسترده متهم شده است.

ارقامی که در این گزارش از تخلفات مالی سازمان تامین‌اجتماعی منتشر شده بالغ بر ده‌هاهزار‌میلیاردتومان بود.همچنین این گزارش از اهدای کارت هدیه‌ها و مبالغی از10  هزار تا 10‌میلیون‌تومانی به مدیرمسوولان خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها حکایت داشت.

پرونده مرتضوی در تامین اجتماعی به مانند پرونده کهریزک او همچنان مفتوح است و قاضی که زمانی امضایش پای احکام قاضی ثبت می شد حال خود در مظان اتهامات زیادی قرار گرفته است.

سیر بازداشت مدیران دولت محمود احمدی‌نژاد اما تنها به این افراد محدود نشد. محمدشریف ملک زاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، دیگر دولت مرد احمدی نژاد بود که تجربه بازداشت و زندان را داشته است. ملک زاده به دلیل اتهام‌های مالی بازداشت شد.

چندی پیش نیز بهمن شریف‌زاده، از یاران نزدیک اسفندیار رحیم مشایی، با حکم دادگاه ویژه روحانیت بازداشت و روانه زندان اوین شد.

روز گذشته هم خبر حکم جلب عبدالرضا داوری از فعالان رسانه ای دولت سابق که اخیرا نیز تشکیلات رسانه ای احمدی نژاد موسوم به هما را رهبری می کند منتشر شد.  آزاده اردکانی رییس موزه ملی، نعمت‌الله پوستین دوز مدیر عامل شرکت ملی مس ایران ، علیرضا عامری مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش هم از جمله افراد دیگری بوده اند که باید نام آنها را در لیست بلند بالای بازداشت شدگان دولت سابق به ثبت رساند.

این در حالی است که شمار پرونده‌های در دست بررسی مجلس از دوران ریاست محمود احمدی‌نژاد بر دولت‌های نهم و دهم بیش از اینهاست. پرونده‌هایی که هنوز بررسی آنها تمام نشده و معلوم نیست با تهیه و قرائت گزارش نهایی آنها پای چند نفر از مدیران احمدی نژادی به مسائل مالی باز شود.
 اخبار سیاسی - نامه نیوز         
 


ویدیو مرتبط :
توضیح درباره یک بازداشت پرحاشیه مربوط به تخلفات مالی حمید بقایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تخلفات آموزشی و مالی آموزش عالی در دولت احمدی‌نژاد گریبانگیر دولت روحانی



اخبار,اخباردانشگاه  , اختلاس در  دولت احمدی نژاد

تخلفات دولت نهم و دهم در آموزش عالی چند وقت یک بار پرونده ای جدید به روی مسوولان این حوزه باز می کند تا حل و بررسی آن گریبانگیر دولت یازدهم باشد.

  یکی از پرحاشیه ترین وزارتخانه های دولت یازدهم حالا باید حاشیه هایی از دولت های نهم و دهم را هم به دوش بکشد تا در فسادهای مالی و اختلاس های متعدد رو شده از دولت قبل، از دیگر حوزه ها عقب نماند. وزارت علوم دولت یازدهم که از همان ابتدا نامش با حاشیه های دولت های قبلی گره خورده بود یکی از وزیران خود را نیز در راه افشای یکی از فساد های دولت قبل از دست داد.

رضا فرجی‌دانا وزیر علوم سابق که برای اولین بار از ۳هزار بورسیه غیرقانونی دولت های نهم و دهم پرده برداشت بهانه ای برای استیضاح خود به دست مخالفانش داد؛ نمایندگان مخالف او افشاگری بورسیه ها را مصداقی برای استیضاح قرار دادند و او را از رهبری سکان وزارت علوم پایین کشیدند.

از افشای نخستین فساد در حوزه آموزش عالی درست یک سال گذشته است که بحث تخلفات مالی در دانشگاه آزاد مطرح می شود و این‌بار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از وجود پرونده‌هایی باز در محاکم قضائی با رقم هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان از دوران مدیران سابق خبر داد. با این حال از آغاز دولت یازدهم در آموزش عالی پرونده های دیگری نیز به روی مسوولان گشوده شد که از نخستین روز دولت یازدهم گریبانگیر آن شد. نخستین ماجرا به روز تحلیف روحانی و کسر مبلغ ۱۶میلیارد تومان از حساب دولت برای دانشگاه احمدی نژاد بر می گردد.

واریز شبانه پول به دانشگاه احمدی نژاد
موضوع واریز 16‌میلیاردتومان به دانشگاه احمدی نژاد از آنجایی آغاز شد که در روز تحلیف روحانی، این مبلغ از حساب نهاد ریاست‌جمهوری به حساب دانشگاه ایرانیان که به نام محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی بود واریز شد. برداشت 16میلیارد تومانی از حساب نهاد ریاست جمهوری باعث به وجود آمدن جنجال های فراوانی شد و واکنش بسیاری از افراد را برانگیخت.

پس از افشای این خبر، حمید بقایی به‌عنوان شریک احمدی‌نژاد در تاسیس دانشگاه، در سخنانی از آن با عنوان «قرض» و «وام» یاد کرد و بعد از ردوبدل پیام‌های رسانه‌ای بین او و اکبر ترکان، مشاور ارشد رییس‌جمهوری، 16میلیاردتومان برگردانده شد و بقایی هم عنوان کرد که «عودت ۱۶میلیارد‌تومان داوطلبانه بود، ترکان فکر نکند«کمیسر پلیس» است.

وزارت علوم اما گامی بلند تر برداشت و در شهریورماه سال گذشته با اعلام بیانیه ای خطی بزرگ بر روی فعالیت این دانشگاه غیر دولتی کشید. وزارت علوم طی بیانیه ای اعلام کرد آنچه از آن به عنوان «دانشگاه ایرانیان» یا «دانشگاه غیردولتی ـ غیرانتفاعی جامع بین‌المللی ایرانیان» یاد می‌شود، فاقد مجوز راه‌اندازی و انجام امور آموزشی و پژوهشی از جمله پذیرش دانشجو از سوی شورای گسترش آموزش عالی این وزارت است؛ ضمن این که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص اعطای مجوز به آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد برای تأسیس دانشگاه بین‌المللی در تهران نیز لغو و بلااثر اعلام شده است.

بورسیه های غیر قانونی
جنجال از نشست خبری رییس سازمان امور دانشجویان آغاز شد. زمانی که پرده از بورسیه های چراغ خاموش دولت های نهم و دهم برداشته شد. جمع بورسیه های غیر قانونی حدود ۳۷۰۰نفر می شد. براساس آمار رسمی رییس سازمان دانشجویان از سال 1385 تا سال 1392، در هشت سال فعالیت وزارت علوم در دولت های محمود احمدی نژاد که با وزارت محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو همراه بود، 73دانشجو با معدل کارشناسی زیر 14 و 70 دانشجو با معدل کارشناسی ارشد زیر 16 به دانشگاه های خارج از کشور اعزام شده اند. 

 

دانشجوی بورسیه خارج به داخل کشور با معدل کارشناسی زیر 14 و 305دانشجو بورسیه خارج به داخل با معدل کارشناسی ارشد زیر 16 جذب دانشگاه های داخل کشور شده اند. همچنین 235 دانشجوی بورسیه خارج از کشور به داخل کشور دارای معدل نامعلوم بوده اند و 325 نفر دیگر نیز فاقد شرایط سنی برای بورس بودند و به عبارت دیگر، سن آنها بالای 33 سال بوده است. علاوه بر تمامی این آمار ها، رییس سازمان دانشجویان ایران همچنین اعلام کرد 3002دانشجو بدون شرکت در آزمون ورودی بورسیه دوره دکترا شده اند.

بورسیه های خارج از روال اما به برکنار کردن وزیر علوم بسنده نکرده و به واسطه آن ۲وزیر پیشنهادی علوم دولت یازدهم نیز از سوی مجلس رد صلاحیت شدند. تا آموزش عالی کشور مدتی طولانی در سردرگمی نداشتن وزیر باقی مانده و تکلیف دانشگاه هایی که با سرپرست اداره می شدند منتظر تعیین وزیر بماند. اینگونه بود که چند ماهی یکی از وزارتخانه های مهم کشور که وظیفه آموزشی برعهده دارد در چالش انتخاب وزیر و بی ثباتی گرفتار شده بود.

آخرین نتایج بررسی های بورسیه های غیر قانونی که از طرف وزارت علوم اعلام شد تنها ۱۰درصد را مجاز به بازگشت به بورسیه عنوان کرد و به محرومیت ۴۱۰نفر منجر شد.

اختلاس ۳۲میلیاردی صندوق رفاه دانشجویان
هنوز تکلیف بورسیه های خارج از روال مشخص نشده بود که اختلاس ۳۲میلیاردی صندوق رفاه دانشجویان در دولت گذشته بر سر زبان ها افتاد. مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان با تاکید این اختلاس گفت: صندوق رفاه در دوره گذشته در بخش سرمایه گذاری کنترل لازم را انجام نداده است و برخی از قراردادها واقعی نبودند. ضمانت های بانکی برای قراردادها گرفته شده ولی برخی شرکت ها صوری بوده و امروز دیگر وجود ندارند. در حال حاضر بازگشت سرمایه با مشکل مواجه شده است؛ اصل پول 32 میلیارد تومان است و پیگیری ها از 1.5سال گذشته شروع شده است.

او ادامه داد: پرونده از مراکز قضایی به جریان افتاده و این مراکز رأی برای پیگیری این پرونده را به نفع صندوق رفاه اعلام کردند، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز موضوع را دنبال می کند که کار به صورت قضایی پیگیری شود.

وزیر علوم نیز رقم اختلاس را بیشتر از رقم اعلام شده دانست و گفت: پیگیر پرونده تا نتیجه نهایی هستیم.وی با بیان اینکه پرونده در حال پیگیری است و دستگاه قضا نیز به شدت در حال کار روی پرونده است، افزود: رئیس قوه قضائیه دستور جدی برای پیگیری پرونده داده است و گزارش های دستگاه قضا نیز ارسال شده است.وی گفت: مبلغ اختلاس شده بیش از 32 میلیارد بوده است که بخشی را پس دادند و بخشی دیگر هنوز مانده است.

آخرین پرونده فساد آموزش عالی
پس از افشای فساد پرونده‌های سه‌ هزار بورسیه غیرقانونی، واریز شبانه پول به دانشگاه احمدی‌نژاد و فساد مالی در صندوق رفاه دانشجویان، این‌بار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از وجود پرونده‌هایی باز در محاکم قضائی با رقم هزارو ٤٠٠ میلیارد تومان از دوران مدیران سابق خبر داد.

حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه پرونده‌هایی با رقم هزارو ٤٠٠ میلیارد تومان از دوران مدیران سابق، له یا علیه دانشگاه آزاد باقی مانده است و در محاکم حقوقی وجود دارد، گفت: برخی اشخاص حق دانشگاه را پایمال کرده اند و ما از آنها شکایت کرده‌ایم. برخی اشخاص هم از دانشگاه مطالبه دارند و علیه ما شکایت کرده اند. دانشگاه آزاد شکایاتی به ارزش حدود ۷۰۰ میلیارد تومان علیه اشخاص حقیقی و حقوقی انجام داده و از هیچ شکایتی صرف نظر نشده است زیرا وظیفه قانونی ما این است که از طریق محاکم قضائی، به تخلفات هر فردی که حق دانشگاه را ضایع کرده است رسیدگی کنیم.

البته مدیرکل حقوقی دانشگاه وجود پرونده‌های سوءاستفاده مالی نظیر پرونده‌های صندوق رفاه وزارت علوم دولت گذشته را در دانشگاه آزاد اسلامی رد می‌کند و به جریان افتادن پرونده‌ها علیه دانشگاه آزاد اسلامی را ناشی از سوءمدیریت کلان دانشگاه در دوران سابق دانسته است.


 اخبار  دانشگاه  - خبر  آنلاین